Surf- eller läsplatta för mina behov?

Permalänk
Medlem

Surf- eller läsplatta för mina behov?

Är i tankarna att köpa mig en surfplatta, eller kanske en renodlad läsplatta. Jag kommer främst använda den för att läsa PDFer och PDF-böcker i skolsyfte de närmsta månaderna, därefter troligen mer för nöje.
Vet inte om det direkt går att överföra på valet av surf- eller läsplatta, men jag har inga större problem att sitta framför en datorskärm flera timmar utan att bli trött i ögonen.

Några krav jag har på en platta:
- Öppna och läsa PDFer. (Artiklar, föreläsningsslides, hela böcker - troligen mer kurslitteratur än skönlitteratur).
- Kunna markera (helst mitt i texten) och föra anteckningar till sidorna i PDFerna. Antar att det finns appar för detta, men fungerar det på en läsplatta?
- Ca: 7"-10"

Stora plus (vissa mer specifika för surfplatta, om det blir en sån):
- Kunna koppla in ett "externt" tangentbord.
- Kunna använda en liten "penna" för att skriva/markera med.
- USB-anslutning (för lagring).
- Matt skärm (känns bättre för utomhusbruk).
- Bra batteritid.
- Både 3G och WiFi.

Nu får ni gärna tipsa mig om vad det finns för plattor som stämmer in på min beskrivning, och om ni tror det vore bäst med en surf- eller läsplatta?

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt ha en surfplatta! Läsplattor är mer optimerade för skönlitteratur (i EPUB-format) och de fungerar inte alltid optimalt med PDF-filer (då tänker jag främst på e-ink läsplattor som inte har touchscreen och där kanske inte en hel sidbredd ryms på skärmen). Jag kan t.ex. rekommendera Samsung Galaxy tab 3 10.1 som inte är så farligt dyr, inte heller den snabbaste surfplattan men räcker gott till för att läsa PDF:er och webbsurf.

Permalänk

Håller med. Läsplattor är helt värdelösa på pdf pga det mindre formatet i kombination med att de är så sagolikt slöa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jetten:

Du ska definitivt ha en surfplatta! Läsplattor är mer optimerade för skönlitteratur (i EPUB-format) och de fungerar inte alltid optimalt med PDF-filer (då tänker jag främst på e-ink läsplattor som inte har touchscreen och där kanske inte en hel sidbredd ryms på skärmen). Jag kan t.ex. rekommendera Samsung Galaxy tab 3 10.1 som inte är så farligt dyr, inte heller den snabbaste surfplattan men räcker gott till för att läsa PDF:er och webbsurf.

Skulle rekommendera en platta med högre upplösning ifall man ska läsa mycket. 1280x800 är inte så j*vla kul. Läser hellre på min 8.3" G Pad (1920x1200) än en lågupplöst 10"
Som svar på TS:s fråga: Samsung Galaxy Tab PRO 8.4 WiFi + 4G
Snapdragon 800, penna, 4G/wifi, 8.4", 2560x1600
Har dock inte kommit än, om du köper den hos Cyberphoto får du ett trådlöst tangentbord på köpet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bluebeam finns till iPad iaf ett väldigt smidigt och proffsigt pdf program som har som målsättning att konkurrera ut Adobe helt inom vissa yrkes områden. Men det finns säkert bra pdf program till android med. Jag har bytt Adobe reader helt i favör för Bluebeam då det är ett mycket bättre program .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Du ska definitivt ha en surfplatta! Läsplattor är mer optimerade för skönlitteratur (i EPUB-format) och de fungerar inte alltid optimalt med PDF-filer (då tänker jag främst på e-ink läsplattor som inte har touchscreen och där kanske inte en hel sidbredd ryms på skärmen). Jag kan t.ex. rekommendera Samsung Galaxy tab 3 10.1 som inte är så farligt dyr, inte heller den snabbaste surfplattan men räcker gott till för att läsa PDF:er och webbsurf.

Skrivet av Kent:

Skulle rekommendera en platta med högre upplösning ifall man ska läsa mycket. 1280x800 är inte så j*vla kul. Läser hellre på min 8.3" G Pad (1920x1200) än en lågupplöst 10"
Som svar på TS:s fråga: Samsung Galaxy Tab PRO 8.4 WiFi + 4G
Snapdragon 800, penna, 4G/wifi, 8.4", 2560x1600
Har dock inte kommit än, om du köper den hos Cyberphoto får du ett trådlöst tangentbord på köpet.

Hur pass jobbigt är det att läsa på en 10" som har 1280x800? Kanske får gå till någon affär att testa.
Samsung Galaxy Tab PRO 8.4 såg ju minst sagt intressant ut! Synd att den inte finns ute än bara. En undran: är den lika responsiv som en Galaxy Note? Vad jag har förstått så är en sådan att föredra om man vill kunna använda pennan som om det vore ett vanligt block och en penna.

Skrivet av Don_W:

Bluebeam finns till iPad iaf ett väldigt smidigt och proffsigt pdf program som har som målsättning att konkurrera ut Adobe helt inom vissa yrkes områden. Men det finns säkert bra pdf program till android med. Jag har bytt Adobe reader helt i favör för Bluebeam då det är ett mycket bättre program .

Ska kollas upp sen när jag väl inhandlat någon

Permalänk
Medlem

Om du vill ha med penna borde Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 edition) vara något.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Jag tror jag skippar de med penna. Ska i väg och känna och klämma lite på några modeller. Men de som det står mellan just nu är (främst de två övre, tror 10" blir för stort):
LG G Pad 8.3"
Nexus 7 7"
Galaxy Tab 3 10"

Alternativt att jag väntar till Samsung släpper sin Galaxy Tab PRO 8.4.