Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Åh. tack snälla! Ska testa!
Funkar det till serier också då?

Skrivet av Hotcpu6:
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Hmm...hittar inte det addon:et.
Kommer till XBMC.orgAdd-ons. Sen är det stop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Hmm...hittar inte det addon:et.
Kommer till XBMC.orgAdd-ons. Sen är det stop!

Har inte testat själva, men de postade på sin FB sida om add-on:et nämligen. Ska dra in det på mina egna burkar och testa, återkommer!

Edit: Var inga problem att installera, hur gjorde du? i XBMC, gå till Settings, Add-on, Get add-ons, XBMC add-ons, Video add-ons och sen får du bläddra ner i listan tills du hittar den, och sen är det bara att installera den.

Den funkar bra, hittade ett antal mappar som min XBMC inte hade läst in / inte kunnat hitta på TheMovieDB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Har inte testat själva, men de postade på sin FB sida om add-on:et nämligen. Ska dra in det på mina egna burkar och testa, återkommer!

Edit: Var inga problem att installera, hur gjorde du? i XBMC, gå till Settings, Add-on, Get add-ons, XBMC add-ons, Video add-ons och sen får du bläddra ner i listan tills du hittar den, och sen är det bara att installera den.

Den funkar bra, hittade ett antal mappar som min XBMC inte hade läst in / inte kunnat hitta på TheMovieDB.

Jag svär mitt xbmc lever sitt eget liv, efter typ 5 försök funkade det helt plötsligt att installera det. Den hittade hur mkt som helst som inte var rätt. Men serierna kommer inte upp ändå.
Blir galen!!!

Tack snälla för all din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Jag svär mitt xbmc lever sitt eget liv, efter typ 5 försök funkade det helt plötsligt att installera det. Den hittade hur mkt som helst som inte var rätt. Men serierna kommer inte upp ändå.
Blir galen!!!

Tack snälla för all din hjälp!

Vilken scraper använder du för TV-serier+ Och har du lagt tv-serier i en egen mapp?

Jag har allt på min nas, så det blir typ SMB://NAS/data/Series HD/ där jag har alla TV-serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Vilken scraper använder du för TV-serier+ Och har du lagt tv-serier i en egen mapp?

Jag har allt på min nas, så det blir typ SMB://NAS/data/Series HD/ där jag har alla TV-serier.

Sähär ser det ut!
Allt ligger på min Wd My Cloud..
Scraper Tvdb.

På min hdd, har jag lagt upp det så här:
Blandat
Filmer
Foto
Serier

I Serie ligger varje serie i en egen mapp..
The Big Bang Theory Season 1
I den mappen är avsnitten märkta såhär: The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Sähär ser det ut!
Allt ligger på min Wd My Cloud..
Scraper Tvdb.

På min hdd, har jag lagt upp det så här:
Blandat
Filmer
Foto
Serier

I Serie ligger varje serie i en egen mapp..
The Big Bang Theory Season 1
I den mappen är avsnitten märkta såhär: The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv

Du måste ställt in scrapern fel. Med det upplägget du har så ska den hitta allt. Jag har på liknande sätt.
Har du talat om för XBMC att foldern Serier är just tv serier och skall sökas med TVDB?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Du måste ställt in scrapern fel. Med det upplägget du har så ska den hitta allt. Jag har på liknande sätt.
Har du talat om för XBMC att foldern Serier är just tv serier och skall sökas med TVDB?

Hej igen!
Japp, den är inställd på det.
Grejen var det står att det finns 2 serier i mappen, men visar ingen.
Första gången jag la in den så visade den en serie. Med fanart och allt.
Men nu syns inget alls..
Filmerna är inga problem, men med serier så vill det verkligen inte!

En annan sak som är konstig är att jag har 2 serier, Hannibal och Person of interest, när jag hittar dom i filer så heter dom nåt helt annat, typ HCWTK-Q och den andra ungefär samma, men jag har döpt dom rätt i nasen.

Går jag in och ska lägga till sökväg till serier ligger dom alla under den mappen, det kan jag se, men dom komme rinte upp i menyvalet tv-serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Hej igen!
Japp, den är inställd på det.
Grejen var det står att det finns 2 serier i mappen, men visar ingen.
Första gången jag la in den så visade den en serie. Med fanart och allt.
Men nu syns inget alls..
Filmerna är inga problem, men med serier så vill det verkligen inte!

En annan sak som är konstig är att jag har 2 serier, Hannibal och Person of interest, när jag hittar dom i filer så heter dom nåt helt annat, typ HCWTK-Q och den andra ungefär samma, men jag har döpt dom rätt i nasen.

Går jag in och ska lägga till sökväg till serier ligger dom alla under den mappen, det kan jag se, men dom komme rinte upp i menyvalet tv-serier.

Hur har du lagt upp mappstrukturen för serierna?
Tv-serie 1/season 1/Tv-serie1.s01e01.mkv
Tv-serie 1/season 2/Tv-serie1.s02e01.mkv
Tv-serie 2/season 1/Tv-serie2.s01e01.mkv

Ungefär sådär? D borde det fungera. Ta en titt på http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Video_library/Naming_fil... för hur man bör lägga upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Hur har du lagt upp mappstrukturen för serierna?
Tv-serie 1/season 1/Tv-serie1.s01e01.mkv
Tv-serie 1/season 2/Tv-serie1.s02e01.mkv
Tv-serie 2/season 1/Tv-serie2.s01e01.mkv

Ungefär sådär? D borde det fungera. Ta en titt på http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Video_library/Naming_fil... för hur man bör lägga upp det.

Såhär ligger dom:

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 2 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 3 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv

WDMyCloud - Serier - Hannibal - Hannibal.S01E01.avi

WDMyCloud - Serier - Person Of Interest - Person.of.Interest.S01E01.avi

...osv

Permalänk

Jag har på senare tid fått ett jävligt störande problem med min HTPC som kör Openelec. Oavsett vad jag spelar upp; x264, XVID, mp3, flac osv. så får jag audio dropouts, det låter som om ett par audio-frames hoppas över ungefär var femte sekund. Detta har dykt upp relativt nyligen, och jag kan inte koma ihåg att jag gjort några ändringar vare sig mjuk- eller hårdvarumässigt. Har lyckats isolera problemet till de analoga utgångarna då problemet inte uppstår om jag skickar ljudet via HDMI till TV:n. Har dessutom provat med olika högtalare, och problemet kvarstår oavsett.

Jag har återställt BIOS/UEFI och det enda som återstår är att installera om Openelec. Innan jag provar en ominstallation skulle jag gärna få lite feedback. Någon som har en idé?

Edit: Installerade alsamixer och stängde av "auto-mute", nu fungerar det fint!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

13 Beta 1 ute nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

13 Beta 1 ute nu.

Betan funkar klockrent. Rekomenderas. Kör Win 7 64bit på datorn nedan och en Gammal Atom ION330 Pro, bägge flyter bra med allt från xvid till Blueray skivor.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Funkar undertexter Addons på den nya betan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

13 Beta 1 ute nu.

Jag kan inte aktivera PVR med betan, XBMC tvärhänger sig när jag försöker. Nån annan med samma problem? Ubuntu 13.10

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Inaktiv

Någon annan som har problem med att ljudet "sprakar" när ni kör med optisk kabel? HDMI till TV samt analog till förstärkare funkar hur fint som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llrobbanll:

Någon annan som har problem med att ljudet "sprakar" när ni kör med optisk kabel? HDMI till TV samt analog till förstärkare funkar hur fint som helst.

Jag kör optisk kabel och det fungerar felfritt

----------------------------------------------------------

Någon som har erfarenhet av att spela upp 3D-filmer genom XBMC? Går i tankarna att införskaffa mig en 3D-TV nämligen så undrar hur väl det kommer att fungera eller gäller det att införskaffa mig en bluerayspelare?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har problem att få texten att synka med talet. Har testat att kompensera med fördröjning i inställningarna. Men det är inte tillräckligt.
Någon som vet hur jag löser detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Har problem att få texten att synka med talet. Har testat att kompensera med fördröjning i inställningarna. Men det är inte tillräckligt.
Någon som vet hur jag löser detta?

Ladda ner text som passar till releasen är väl det enklaste då olika releaser kan vara klippta annorlunda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem som jag inte har fått bukt på, när det är svepningar i en film typ över ett landskap eller liknande så laggar det för mig. Resterande bitar av filmen laggar ingenting, utan är enbart när man ser hur dom filmar ovanifrån ned på ett landskap/stad osv.

Någon som vet om detta är någon inställning som jag måste ställa in eller vad som kan vara galet? Har även problem med ljudet, eller vet inte om det är ett problem. Men när det är en vanlig monolog i en film så är det lågt ljud så man får höja på förstärkaren. Men så fort en actionscen tar fart så håller öronen på att blåsas av! Detta slutar med att jag får sitta med fjärren i handen under hela filmen och sitta och höja och sänka, höja och sänka.

Skulle bli så fruktansvärt lycklig om någon kan komma med tips som löser det hela!

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Fråga angående filmbibliotek

Hej,

Vet inte om jag hittat rätt, men jag gör ett försök.

Jag kör Xbmx på en xtreamer openelec.

Det börjar bli några diskar nu med film och usbportarna börjar ta slut. Jag funderar på om det på nåt sätt går att ordna separata bibliotek för varje disk?
T.ex. När jag sätter i en disk så kommer biblioteket för den disken med tillhörande filmer upp, istället för som idag då alla filmer visas som jag har på alla diskar.
Byter jag disk så vill jag att bara biblioteket för denna disk visas. Förstår ni hur jag menar?

Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Någon som har erfarenhet av att spela upp 3D-filmer genom XBMC? Går i tankarna att införskaffa mig en 3D-TV nämligen så undrar hur väl det kommer att fungera eller gäller det att införskaffa mig en bluerayspelare?

Tack på förhand!

Inte personligen men det är förmodligen värt att kolla runt i officiella forumet, från bloggposten som länkades ovan:

Skrivet av XBMC 13.0 Gotham – Beta1 rises!:

[...]

Stereoscopic 3D Rendering

For you lovers of 3D out there, we are also pleased to say that we now support 3D movies encoded in the following formats: SBS, TAB, anaglyph, and interlaced (on supported platforms for passive TVs). Unfortunately, XBMC cannot yet support 3D blurays and cannot provide hardware acceleration for FullSBS/TAB movies (therefore limiting those videos to relatively high powered CPUs).

Tolkar det som att det för hemmabruk fortfarande råder lite av en formatdjungel men att det är något de jobbar på inför kommande release. Tills det slår på bredare front och format/teknik konsoliderats till lite färre standarder blir det nog svårt att ge några glasklara besked tyvärr.

Skrivet av Sirad:

Hej,

Vet inte om jag hittat rätt, men jag gör ett försök.

Jag kör Xbmx på en xtreamer openelec.

Det börjar bli några diskar nu med film och usbportarna börjar ta slut. Jag funderar på om det på nåt sätt går att ordna separata bibliotek för varje disk?
T.ex. När jag sätter i en disk så kommer biblioteket för den disken med tillhörande filmer upp, istället för som idag då alla filmer visas som jag har på alla diskar.
Byter jag disk så vill jag att bara biblioteket för denna disk visas. Förstår ni hur jag menar?

Tacksam för svar.

Om att centralisera lagringen till en NAS/motsv. inte är ett alternativ kanske olika profiler vara en lösning?

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Kanon.

Detta verkar vara det jag söker!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Om man vill uppdatera till senaste versionen av Frodo, hur går jag tillväga. Vill gärna ha så den uppdaterar sig själv på plats utan att koppla in den till datorn. Har hittat en guide, men vissa länkar är borttagna så kommer inte vidare.
Om det inte är möjligt hur gör jag om jag kör via dator, har mac, försvinner alla inställningar och addons och filmer m.m?

Funderar också över Spotify på Pin, samma där, men vissa länkar är borttagna och kommer inte vidare.

Tacksam för hjälp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Har ett litet problem som jag inte har fått bukt på, när det är svepningar i en film typ över ett landskap eller liknande så laggar det för mig. Resterande bitar av filmen laggar ingenting, utan är enbart när man ser hur dom filmar ovanifrån ned på ett landskap/stad osv.

Någon som vet om detta är någon inställning som jag måste ställa in eller vad som kan vara galet? Har även problem med ljudet, eller vet inte om det är ett problem. Men när det är en vanlig monolog i en film så är det lågt ljud så man får höja på förstärkaren. Men så fort en actionscen tar fart så håller öronen på att blåsas av! Detta slutar med att jag får sitta med fjärren i handen under hela filmen och sitta och höja och sänka, höja och sänka.

Skulle bli så fruktansvärt lycklig om någon kan komma med tips som löser det hela!

Ingen som har en aning?

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Ingen som har en aning?

Låter som fel Hz, prova att ändra uppdateringsfrekvensen i grafikdrivaren, alternativt uppdatera den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Muminen:

Om man vill uppdatera till senaste versionen av Frodo, hur går jag tillväga. Vill gärna ha så den uppdaterar sig själv på plats utan att koppla in den till datorn.

Den? Möjligt att det är jag som är tappad bakom en vagn men vad mer precis är det du vill göra? Uppdatera själva XBMC från en tidigare version av Frodo till den nuvarande (12.2 -> 12.3)?

Generellt sätt funkar det att bara "installera över" men precis som vanligt så ju längre emellan versionerna desto klurigare är det, ändrade ljudinställningar och dubbletter i biblioteket vill jag minnas strulade mellan tidigare versioner (Dharma [10] -> Eden [11] eller om det var Eden [11]-> Frodo [12]).

Add-ons (åtminstone de vanligaste) är normalt sätt inga problem då de uppdateras kontinuerligt, värt att kolla om det är något mer obskyrt dock. Vad det gäller inställningar och bibliotek påstår de att det borde vara lugnt (FAQ), om inte går det åtminstone att göra en backup och återställa om det skulle gå åt skogen.

Skrivet av maccswe:

Ingen som har en aning?

Vad gäller hackandet, hur ser processorbelastning och minnesåtgång ut när det händer?

Angående ljudet, ser alla inställningar (i XBMC) ut att stämma och drivrutinerna uppdaterade och fungerande i andra sammanhang (spel, VLC/motsv. osv)?

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Jag har 12.3 och SuperRepo men får inte riktigt addons att funka. Vill installera Icefilms, men det vill inte icefilms. Övriga addons jag installerat via superrepo står mest och buffrar. Lösning?

Permalänk
Medlem

Förlåt, det var nog jag som förklara mej lite klumpigt. Är helt nya på detta med xbmc.
Ja, det är det jag vill göra, uppdatera xbmc till en nyare version.
Dum fråga, men kan jag kolla nånstans vilken version jag har?

Skrivet av Korkenzieher:

Den? Möjligt att det är jag som är tappad bakom en vagn men vad mer precis är det du vill göra? Uppdatera själva XBMC från en tidigare version av Frodo till den nuvarande (12.2 -> 12.3)?

Generellt sätt funkar det att bara "installera över" men precis som vanligt så ju längre emellan versionerna desto klurigare är det, ändrade ljudinställningar och dubbletter i biblioteket vill jag minnas strulade mellan tidigare versioner (Dharma [10] -> Eden [11] eller om det var Eden [11]-> Frodo [12]).

Add-ons (åtminstone de vanligaste) är normalt sätt inga problem då de uppdateras kontinuerligt, värt att kolla om det är något mer obskyrt dock. Vad det gäller inställningar och bibliotek påstår de att det borde vara lugnt (FAQ), om inte går det åtminstone att göra en backup och återställa om det skulle gå åt skogen.

Vad gäller hackandet, hur ser processorbelastning och minnesåtgång ut när det händer?

Angående ljudet, ser alla inställningar (i XBMC) ut att stämma och drivrutinerna uppdaterade och fungerande i andra sammanhang (spel, VLC/motsv. osv)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Förlåt, det var nog jag som förklara mej lite klumpigt. Är helt nya på detta med xbmc.
Ja, det är det jag vill göra, uppdatera xbmc till en nyare version.
Dum fråga, men kan jag kolla nånstans vilken version jag har?

Är det en Raspberry Pi du kör med?
Kör du tex Raspbmc så är det Program--> Raspbmc settings--> Install nightly, välj en nyare version, starta om. Klart.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.