Borde inte nya generationens konsoler åtminstone klara 1080/60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av traebit:

Lösningen om man vill ligga i soffan och spela lär vara att köpa en steamcontroller. Det ska jag göra iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

En trådlös 360 controller funkar lika bra. Har kört alla spel i soffan på tvn sen 2012

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikey13:

En trådlös 360 controller funkar lika bra. Har kört alla spel i soffan på tvn sen 2012

Förstär ej d som säger d inte funkar bra?

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Utannonserade betyder icke släppta spel så halva listan försvinner på direkten. Det kommer en hel drös Xbox One spel i 1080p/60fps och det kommer även en drös spel till PS4 som enbart går i 30fps så det kanske är dags och hata PS4 också?

Hur som helst så kvittar det för min del och jag är ganska säker att skulle vi ha ett blindtest med 100 sweclockers medlemmar mellan PS4 och Xbox One på en 50tums TV så skulle enbart en liten klick se någon skillnad

Man skulle märka skillnaden i multiplatform spel, speciellt Tomb Raider för då hade Xbone laggat ned på 18fps vid större sekvenser.. PS4 är starkare och kommer klara högre framrates (speciellt om båda kör 1080p), Xbone kommer aldrig komma i närheten av PS4 i dagsläget eller de närmsta åren (om inte cloud teknologin får ett jätte hopp i utvecklingen, men då lär PS4 också utnyttja det också).

Men betyder det att Xbone är värdelöst? Nej. Om du inte är så kräsen (vill ha +30fps i de flesta spelen, och klara av dips under 30 i vissa spel) och vill verkligen ha kinect och tv funktionerna, samt de exklusiva spelen så välj Xbone. Förmodligen lär det bli lite bättre då utvecklarna börjar optimera bättre och lär sig använda Xbones ESRAM. Jag lär då skaffa båda, Xbone för de exklusiva spelen samt PS4 för multiplatform och de exklusiva spelen där.

Permalänk
Medlem

Låt dom optimera och räkna ut vad dom kan krama ur nuvarande konsoler.
Kolla bara på Playstation 3 och The Last of Us, det är ett praktexempel om något.

Permalänk

Bra video. Att man kan modda, och ett annat utbudet av exklusiva spel på pc(antagligen % fler nu då man kan emulera gamla konsolspel på pc), sen så kan man ju köpa många spel på rea, genom steam lr gog, osv.
Sen så om man tar Oculus Rift eller liknande så vet vi ju inte idag hur eller om det kommer fungera på konsol, om man nu vill testa en sån.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd

För alla som påstår att det skulle vara svårt att ße skillnad mellan olika framerates

https://boallen.com/fps-compare.html

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Bra video. Att man kan modda, och ett annat utbudet av exklusiva spel på pc(antagligen % fler nu då man kan emulera gamla konsolspel på pc), sen så kan man ju köpa många spel på rea, genom steam lr gog, osv.
Sen så om man tar Oculus Rift eller liknande så vet vi ju inte idag hur eller om det kommer fungera på konsol, om man nu vill testa en sån.

Javisst om man inte bryr sig om att kunna spela Nintendos/Sonys eller Microsofts spel så räcker det med en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

För alla som påstår att det skulle vara svårt att ße skillnad mellan olika framerates

https://boallen.com/fps-compare.html

Det där är väldigt extremt. Du håller inte på och panorerar med kameran kontinuerligt när du spelar ett spel.

Permalänk
Medlem

som jag förstår det är dessa nya konsoller så annorlunda mot för hur hårdvara varit hittills. Det ser man ju även på PC-fronten. Hur många spel har faktiskt stöd för multicpu och gpu? Hur många spel utnyttjar ens 64-bit?
Problemet är inte hårdvaran utan hur man nyttjar den. Sen att PS4 har mer normalt RAM minne medan Xone har delat upp sitt ram gör nog en stor del av skillnaden. Läste nån intervju med en spelutvecklare som sa att Xone är svårare att utveckla spel på. Så det kommer nog bli bättre.

Men det stora genombrottet både på PC och konsol är när man verkligen börjar utnyttja all beräkningskraft som finns tillgänglig. Men ett spel som utnyttjar 64-bit fullt ut, nyttjar alla cpu-kärnor som finns samt alla gpus som finns, plus alla andra små "hjälp-kärnor" för ljud osv kommer vi nog att få fortsätta drömma om..

AMDs Mantle är väl det första riktigt seriösa försöket att få ut mer kapacitet ur hårdvaran. Det är skamligt vad lite Microsoft gjort med directx i jämförelse. Men när syftet endast är att tjäna så mycket pengar som möjligt så är detta vad vi får.

Hårdvaran i PS4 och Xone räcker gott och väl för 1080 30-60p. Men paradigmskiftet behövs inte inom hårdvara det är inom mjukvaran som problemet ligger.

edit: eller en sak behövs på hårdvarusidan. det är G-sync elelr liknande teknik. Om gpun får sköta refreshen för skärmen då behövs det inga 60fps längre. ögat ser inte mer än 25fps sägs det. Nu tycker jag nog man kan lägga sig lite högre, men mer än 30-35 fps är nog helt onödigt ifall gpun får styra skärmens refresh.
Detta är ytterligare ett exempel på hur branschen misslyckats. Återigen handlar det om pengar, inte att vi som spelare ska få den bästa upplevelsen. Ta tex AMDs free-sync som ju tydligen funnits stöd för i deras gpu i flera år utan att man lyckats få fram det till spelare! Men vem tror det hade varit sånt race att köpa Titan ifall spelen använde hårdvaran som de borde? Fan 1080p i 30fps med allt ögongodis på max kan man väl få på 3-4 generationer gammal teknik om allt var som det borde?

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Låt dom optimera och räkna ut vad dom kan krama ur nuvarande konsoler.
Kolla bara på Playstation 3 och The Last of Us, det är ett praktexempel om något.

Mjo, någon VD som var med och utvecklade PS3 sa något i samband med PS4 presentationen att PS3 ej har något spel som har maxxat prestandan ännu. Dock då pratar han förmodligen om CPUn, gissar att GPU delen är ganska så maxxad vid tillfället.

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Bra video. Att man kan modda, och ett annat utbudet av exklusiva spel på pc(antagligen % fler nu då man kan emulera gamla konsolspel på pc), sen så kan man ju köpa många spel på rea, genom steam lr gog, osv.
Sen så om man tar Oculus Rift eller liknande så vet vi ju inte idag hur eller om det kommer fungera på konsol, om man nu vill testa en sån.

Så länge man inte kan emulera current eller pastgen så spelar det ingen roll. Än så länge finns det ingen Xbox, Xbox 360 eller PS3 emulator. Så vill man spela de exklusiva spelen för de platformen så är det bara att köpa.

Sen angående modding så går det modda lite på konsolerna, men PC är kung där helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

edit: eller en sak behövs på hårdvarusidan. det är G-sync elelr liknande teknik. Om gpun får sköta refreshen för skärmen då behövs det inga 60fps längre. ögat ser inte mer än 25fps sägs det. Nu tycker jag nog man kan lägga sig lite högre, men mer än 30-35 fps är nog helt onödigt ifall gpun får styra skärmens refresh.
Detta är ytterligare ett exempel på hur branschen misslyckats. Återigen handlar det om pengar, inte att vi som spelare ska få den bästa upplevelsen. Ta tex AMDs free-sync som ju tydligen funnits stöd för i deras gpu i flera år utan att man lyckats få fram det till spelare! Men vem tror det hade varit sånt race att köpa Titan ifall spelen använde hårdvaran som de borde? Fan 1080p i 30fps med allt ögongodis på max kan man väl få på 3-4 generationer gammal teknik om allt var som det borde?

Det har aldrig någonsin sagts att ögat inte ser mer en 25 FPS för det stämmer inte, där du slutar faktiskt se skillnad ligger faktiskt runt 200 FPS. Vad som har sagts är att runt 15 bilder i sekunder krävs för att vi ska uppfatta det som en rörelse och inte en massa bilder som bara flashar förbi fort. Runt 24-25 är bara en standard vi har valt här i Europa på grund av hur vår el funkar samt att det var ett lagom lågt bilduppdatering för att uppfatta flyt i bilder.

Men med det sagt, för folk som faktiskt bryr sig om FPS så finns det egentligen bara en sak som är det stora problemet, och det är FPS som varierar och inte är stabil. Dvs en fps som hoppar mellan 55 och 60 SER mer hackit ut än en konstant 30 FPS eller 24. Detta är på grund av att vi är bättre på att upptäcka skillnader än när något är konstant.

Vist en konstant 60 FPS är bättre än en konstant 30 men skillnaden är förvisso inte enorm. Men en konstant 30 är alltid bättre än en FPS som ligger och hoppar mellan 55-60.

Ett vanligt fenomen och problem som många inte känner till är att T.ex. film bör man se med sync till skärmens refresh rate gärna 1:1 eller 1:2. Varför? Jo för har du en skärm som visar 60 bilder i sekunden och ser en film som går i 24 bilder i sekunden så vissas varannan bild i 2 sekunder och varannan bild i 3 sekunder, och med detta så får du rejält ökat lagg, något du är rejält bra på att upptäcka, speciellt vissa rörelser. Lättast att lägga märket till detta är Credit scener som oftast ser otroligt laggig ut, men kör du din skärm i 24Hz så kommer du knappt se det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nja det vetifan det. Jag har mycket svårt för att se ngn skillnad på 30fps och 60fps. Men visst jag spelar inte FPS på PC heller där det antagligen syns tydligare när man flyttar på kameran snabbt.
30fps räcker länge för mig iaf. Har hellre bättre grafik än högre fps.

http://www.testufo.com/#test=framerates&count=3&background=no...

Ingen skillnad på 30 och 60 fps??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

kolla på en dator. ingen tvekan om att även den mest skeptiske kommer se enorm skillnad mellan 30 och 60 fps.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Avstängd

24fps funkar i film eftersom det blir perfekt motion blur. en halv slutare. (av 50 på en kamera). Till animerad film och 3d grafik osv behövs 60fps för att få lika dant flyt som 24fps på film. (detta för att 3d film saknar rätt typ av motion blur som skapas av filmkameran). 3d grafik och animerad film är inte skapad av en kamera och får inte den magiska motionblurren som 24fps film får. därav krävs högre fps (minst 60fps i spel och 3dfilm)

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Jo det där ser såklart alla. Så självklart är det inte i spel.
Jag har aldrig stört mig på att de flesta spel är i 30fps. Hade inte märkt det heller om folk inte påpekat det hela tiden.
Trodde tex Assassins Creed 4 var i 60fps på PS4 men det är tydligen 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

24fps funkar i film eftersom det blir perfekt motion blur. en halv slutare. (av 50 på en kamera). Till animerad film och 3d grafik osv behövs 60fps för att få lika dant flyt som 24fps på film. (detta för att 3d film saknar rätt typ av motion blur som skapas av filmkameran). 3d grafik och animerad film är inte skapad av en kamera och får inte den magiska motionblurren som 24fps film får. därav krävs högre fps (minst 60fps i spel och 3dfilm)

Animerad film är också i 24fps på bluray och på bio.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Uan konsoller skulle speltillverkare inte få in nog med pengar för att producera AAA-titlar. Den enda som räddar PC-marknaden är DRM så att de kan få sina pengar från spelen de tillverkar, dock så vet ju alla att multiplattformsspel där PC är inkluderade aldrig säljer bättre än konsollversionerna

Du hade möjligen rätt för ett par år sedan. Det har hänt en hel del sedan dess. I dag tjänar exempelvis EA mer på försäljningen på PC än till konsol. PC-marknadens uppsving kommer dessutom inte hindras av de nya konsolerna sedan de bygger på samma arkitektur så ser vi till och med en generation framför oss där PC-spelen med enkelhet kommer vara de överlägset bästa versionerna och där dåliga konsolportar mest troligt helt kommer att försvinna.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av TheCouchNerd:

Så länge man inte kan emulera current eller pastgen så spelar det ingen roll. Än så länge finns det ingen Xbox, Xbox 360 eller PS3 emulator. Så vill man spela de exklusiva spelen för de platformen så är det bara att köpa.

Sen angående modding så går det modda lite på konsolerna, men PC är kung där helt klart.

Håller med. Att emulera PS3 är ju tydligen så svårt att Sony istället väljer att använda custom-byggda PS3:or för att driva sin molntjänst.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Det är inte förän på senare år som man ens lyckats emulera Gamecube och Wii hyfsat och det kräver en hel del hårdvara för att få bra framerate. Ngn fungerande PS2 emulator känner jag inte till heller. Om 10 år så kanske det går att emulera Wii U, PS3, 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är inte förän på senare år som man ens lyckats emulera Gamecube och Wii hyfsat och det kräver en hel del hårdvara för att få bra framerate. Ngn fungerande PS2 emulator känner jag inte till heller. Om 10 år så kanske det går att emulera Wii U, PS3, 360.

PCSX2 är en utmärkt emulator för PC och den börjar få rätt bra kompatibilitet med många spel.
Jag har använt PCSX2 mycket fasten jag har ett par PS2:or.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Psx2 och dolphin ♥

När det gäller film framerate säger de flesta tyngsta personer i branschen att 48 el 60 är bättre för sfx3d animeringar. Cameron, hobbit, dreamworks vd osv. Med 60 fps slipper man att emulera motionblur på sina animeringar.

Men för vanlig film är alltid 24 det bästa

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk

Köp 2 handkontroller och en HDMI sladd och koppla datorn till TVn. Du har nu skapat FUTUREGEN!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockedamus:

Köp 2 handkontroller och en HDMI sladd och koppla datorn till TVn. Du har nu skapat FUTUREGEN!!!!!!!

Många pc spels grafiska gränssnitt i menyer etc är väldigt bökiga med handkontroll, sen om man pratar multiplayer spel så är nackdelen att alla andra man spelar mot sitter med mus vilket betyder att du inte har en chans i många spel. Spelar du tex BF4 på PS4 så har alla samma förutsättningar men skulle man spela det med handkontroll på PC skulle man få ordentligt med pisk då man inte har någon chans mot spelare med mus.

Så tyvärr är det i många fall fortfarande inte möjligt at bara kasta en handkontroll på en vanlig PC.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Håller med. Att emulera PS3 är ju tydligen så svårt att Sony istället väljer att använda custom-byggda PS3:or för att driva sin molntjänst.

Shit det visste jag inte, men där ser man, om de inte äns själva kan fixa en mjukvaru emulering så är det nog inprincip omöjligt.

Permalänk
Avstängd

Too much geeks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Många pc spels grafiska gränssnitt i menyer etc är väldigt bökiga med handkontroll, sen om man pratar multiplayer spel så är nackdelen att alla andra man spelar mot sitter med mus vilket betyder att du inte har en chans i många spel. Spelar du tex BF4 på PS4 så har alla samma förutsättningar men skulle man spela det med handkontroll på PC skulle man få ordentligt med pisk då man inte har någon chans mot spelare med mus.

Så tyvärr är det i många fall fortfarande inte möjligt at bara kasta en handkontroll på en vanlig PC.

singelplayer spel funkar utmärkt. Det är främst hardcore first person shooters och klassista mus-strategi spel som inte lämpar sig till kontroller.

sportspel, äventyrsspel, bilspel osv alla andra typer av spel är perfekt till 360 kontrollern.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Vad skiljer en PC från en consol idag? INGET. Det är exakt samma IO, samma hårdvara (dock låst?), låsta spel, men finns oftast till PC. Varför inte bara köra PC?!

Konsol är enklare och bekvämare + mycket roligare exklusiva spel. Med de nya konsollerna är det inte längre någon "gigantisk" skillnad på grafiken heller...

Permalänk
Avstängd

Det fins inte lika roliga spel till pc som wii u. Fast vist är det stor grafikskillnad.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Du hade möjligen rätt för ett par år sedan. Det har hänt en hel del sedan dess. I dag tjänar exempelvis EA mer på försäljningen på PC än till konsol. PC-marknadens uppsving kommer dessutom inte hindras av de nya konsolerna sedan de bygger på samma arkitektur så ser vi till och med en generation framför oss där PC-spelen med enkelhet kommer vara de överlägset bästa versionerna och där dåliga konsolportar mest troligt helt kommer att försvinna.

Han har rätt fortfarande. Konsolmarknaden säljer enormt mycket mer än PC och utan den hade speltillverkarna inte fått in lika mycket pengar. Kan ta ett EA spel som ex. Battlefield 4 har sålt runt 7.62 miljoner exemplar för alla konsoler medans PC hamnar på runt 2.42 miljoner (Premium digital sales och retail inräknat, så även om du slänger på 2 miljoner till för standard retail, vilket förmodligen är enormt generöst så slår konsolmarknaden PC ändå med runt 3,38 miljoner, och då är konsolspel generellt dyrare vid launch). Sen om du kollar på andra spel som GTA så slår konsolmarknaden PC marknaden med hästlängder. Så de tjänar fortfarande mest på konsol. Sen köper man fortfarande en konsol i huvudsak för de exklusiva titlarna, men även för enkelheten och spelkänslan du får.