Tips på en bilig vardagsdator? budget 4k

Permalänk
Medlem

Tips på en bilig vardagsdator? budget 4k

Hej, kära sweclockers!

Jag tror jag behöver en ny dator, då min nuvarande dator fungera inte särskilt bra.
Ringde till datorverkstad, sägs det kommer att ta 400 att titta på den, och tror det kommer att kosta 1k-1,5k att fixa den. Är det värt att fixa, då det köptes för 4 år sen med typ drygt 4k?

Önskemål med den nya dator.
Dator ska kunna hantera olika dokumenter, surfar på nätet och titta på filmer,ev. liten enkla bildhantering med PS. Spelar inte någon spel, så kanske inte så stor krav på grafikkort och sånt.
Så helst någonting biligt, men ändå hållbar. Det blir ju tråkigt om man måste fixa eller byta dator regelbundet.
Buget blir då helst under 4k, köpte min nuvarande PC med typ 4K och det hade fungerat fint i flera år. Så kanske någonting som inte är sämre än det jag redan har. (info om min dator finns längst ner)

Några bra tips?

PS. Stationär eller bärbar spelar egentligen ingen roll. Mest pris som gäller.

PSS:
Hittade en sånt, som låter väldig biligt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1836541
Det väger ju super lätt, 1,17 kg , låter ju lättare än laptop. Är det verkligen en riktigt stationär ? Våga man köpa sånt? klarar den uppgifter som jag nämnde? om man jämför med min nuvarande, är det bätter ?

Liten om min PC
Dator model: Dell Inspiron 545
Processor: Pentium(R) Dual-Core Cpu E5300@2,60GHz
Moderkort: Kringkretsar Intel G31/G33/G35/P31/P35
Minne: 3x 1 GB DDR2-SDRAM(PC2-6400/800MHz)
Grafikkort: Intel(R) G33/G31 Express Chipset Family
Hårddisk: Hitachi HDT721032SLA360 ATA Device
Övriga komponenter: HL-DT-ST DVD+-RW GH50N ATA Device
Hårddisk: Intel 330 128 GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

eh förstår inte riktigt vad du menar med länken, har redan läst det innan.
Hade sök på andras trådar, men då är det mest speldator eller med störrebudget, och jag vill typ hitta någon riktigt biligt, men ändå kan hålla några år.

Permalänk
Avstängd

Vad jag tänkte på var.

Citat:

Sätt en tydlig rubrik

Beskriv klart och tydligt vad du har för behov

Vad har du för budget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwer12g:

Hittade en sånt, som låter väldig biligt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1836541
Det väger ju super lätt, 1,17 kg , låter ju lättare än laptop. Är det verkligen en riktigt stationär ? Våga man köpa sånt? klarar den uppgifter som jag nämnde? om man jämför med min nuvarande, är det bätter ?

Då du inte listat vad din nuvarande dator innehåller blir detta svårt att avgöra, så länge du inte har bråttom duger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Vad jag tänkte på var.

Skrivet av Mr.Murdoc:

Då du inte listat vad din nuvarande dator innehåller blir detta svårt att avgöra, så länge du inte har bråttom duger den.

Har nu ändrat liten, hoppas det är tydligare nu. Har dessutom lagt till info om min nuvarande dator, så man vet ungefär vad jag är ute efter

Har letat liten på nätet och upptäckte att det finns liten olika variant under stationär. Workstation och ASUS har typ sånt Eee Box, stora skillnad med traditionell stationär? nackdel om man jämför dem med en traditionell stationär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwer12g:

Hej, kära sweclockers!

Jag tror jag behöver en ny dator, då min nuvarande dator fungera inte särskilt bra.
Ringde till datorverkstad, sägs det kommer att ta 400 att titta på den, och tror det kommer att kosta 1k-1,5k att fixa den. Är det värt att fixa, då det köptes för 4 år sen med typ drygt 4k?

Önskemål med den nya dator.
Dator ska kunna hantera olika dokumenter, surfar på nätet och titta på filmer,ev. liten enkla bildhantering med PS. Spelar inte någon spel, så kanske inte så stor krav på grafikkort och sånt.
Så helst någonting biligt, men ändå hållbar. Det blir ju tråkigt om man måste fixa eller byta dator regelbundet.
Buget blir då helst under 4k, köpte min nuvarande PC med typ 4K och det hade fungerat fint i flera år. Så kanske någonting som inte är sämre än det jag redan har. (info om min dator finns längst ner)

Några bra tips?

PS. Stationär eller bärbar spelar egentligen ingen roll. Mest pris som gäller.

PSS:
Hittade en sånt, som låter väldig biligt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1836541
Det väger ju super lätt, 1,17 kg , låter ju lättare än laptop. Är det verkligen en riktigt stationär ? Våga man köpa sånt? klarar den uppgifter som jag nämnde? om man jämför med min nuvarande, är det bätter ?

Liten om min PC
Dator model: Dell Inspiron 545
Processor: Pentium(R) Dual-Core Cpu E5300@2,60GHz
Moderkort: Kringkretsar Intel G31/G33/G35/P31/P35
Minne: 3x 1 GB DDR2-SDRAM(PC2-6400/800MHz)
Grafikkort: Intel(R) G33/G31 Express Chipset Family
Hårddisk: Hitachi HDT721032SLA360 ATA Device
Övriga komponenter: HL-DT-ST DVD+-RW GH50N ATA Device
Hårddisk: Intel 330 128 GB

Håll dig undan gamla Atom processorn, den är inge vidare snabb.

Hur känner du för att bygga själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Håll dig undan gamla Atom processorn, den är inge vidare snabb.

Hur känner du för att bygga själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, uppfattat. Man känner sig helst vilse, när man ska köpa dator men har tyvärr för liten kunskap om dator.
Är Asus Eee Box serie generellt sämre eller? postade länken för den där produkt känns så skumt, väger så lätt och kosta väl liten för litet. Förstår inte riktigt de olika begrepp, box, arbetstation, slim tower osv...

Ang. DIY, så tycker jag det låter intressant, spännande och ekonomiskt, men sammtidigt så är jag väldigt osäkert då jag känner mig så okunnig i ämne. Hade läst på Inet kan man typ köpa komponanter och dem kan typ även bygga den åt folk, men det blir kanske inte särsklit biligt då. Och har inga aning om hur blir det med garanti och sånt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du nå bra tips om bärbar också? Har liten svårt att bestämma mig mellan bärbar och stationär. Både har ju sina fördelar...

Permalänk
Medlem

jag skulle titta på en nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag skulle titta på en nuc

nuc? menar du sånt http://www.intel.se/content/www/se/sv/nuc/overview.html? Ska man köpa en sånt kit eller? skiljer det från vanliga stationär?