Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem

Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Jag kände inte till detta. Det kommer förhoppningsvis inte påverka de som bor och vistas i städer 99% av sin tid. Men vet att det finns många gamla system som förlitar sig på 3G och platser som bara har GSM fortfarande.

PTS har en sammafattning och där nämns exempelvis prylar som anses moderna idag, som robotgräsklippare, larm, nödtelefoner för hemtjänst, telefoni via 3G bryggor och moderna bilar. En annan notering är att PTS tydligt inte ställer krav på operatörerna att täckningen blir likvärdig eller bättre (ungefär som när de auktionerade 3G om ni minns).

"De [operatörerna] lovar att det sammantaget medför lika bra eller bättre mobiltäckning än tidigare – även under tiden som 3G och 2G avvecklas.
Vad gäller landsbygden gör operatörerna ett antal saker som de menar kommer att förstärka täckningen." - PTS

Jag spår att det inte kommer skrivas några stora rubriker, men en hel del organisationer och konsumenter kommer bli tagna på sängen när deras relativt nya pryl blir en tegelsten inom 2-5 år (det säljs fortfarande 2G/3G prylar).

Man får ju hoppas att inte alla allt mer uppkopplade prylar får en maxlivslängd på 19 år med 4G/5G. Allt blir museiföremål efter 2 decennier.

PTS Avveckling av 2G- och 3G-nät

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Kommer det påverka nödsamtal ute i skogarna?

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om det, men värre än så. Om du inte har en 4G telefon som klarar VoLTE vilket förenklat kan liknas vid IP-telefoni över 4G nätet så kommer den telefonen också sluta fungera. Det räcker alltså inte med att du har en 4G smartphone för att det garanterat kommer fortsätta fungera.

Den smartphone jag använder lanserades 2018 och den klarar VoLTE, den tekniken aktiverades för cirka 3år sedan eller något sådant när dom ändrade tekniken och annat i masten i området. Plötsligt visades denna symbol i min telefon. Samma sak när jag är uppkopplad mot WiFi så aktiverade Tele2 möjligheten till WiFi-samtal över Internet mot en server som dom har. Då kan jag ringa och ta emot samtal som vanligt med skillnaden att det går över WiFi primärt och när jag inte är ansluten den vägen hoppar telefonen över till 4G nätet.

Det viktiga är alltså att kolla att din smartphone har stöd för VoLTE tekniken, WiFi-samtal är inte lika viktigt då det kräver att operatören har en server på Internet som hanterar den biten. Jag vet att t.ex. Hallon inte hade den möjligheten tidigare, hur det är nu vet jag inte. Antar att med tiden kommer alla operatörer ha stöd för WiFi-samtal.

Permalänk
Medlem

Det här är en "nyhet" som inte är så ny, detta är känt sedan mitten av 2021 och har diskuterats på bla Swedroid sedan dess.
https://swedroid.se/forum/threads/avvecklingen-av-2g-och-3g-n...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Chromatic om jag ska spekulera så tror jag inte nödsamtal kommer fungera, det här är liksom frågan om rent tekniska saker som plockas bort från masterna. Om din telefon inte kan kommunicera mot masten så kommer nödsamtal antagligen inte fungera.

Permalänk
Medlem

om utrustningen är baserat på G2 (GSM) och G3 (UMTS) och inte kan hantera LTE så är svaret JA.

det kommer vara massor av teknisk utrustning för styrning, övervakning och larm med modem som bara hanterar GSM och UMTS som kommer att sluta fungera allt eftersom och märks främst när UMTS försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Chromatic om jag ska spekulera så tror jag inte nödsamtal kommer fungera, det här är liksom frågan om rent tekniska saker som plockas bort från masterna. Om din telefon inte kan kommunicera mot masten så kommer nödsamtal antagligen inte fungera.

Är det inte en rätt så stor deal i så fall?
För 4G är väl inte precis känt för att kunna gå långt ute i skogen jämfört med 3G som klarar av rejäla distanser.

Permalänk

Självklart har jag varit medveten om detta väldigt länge. Min åsikt är att dessa gamla 3G prylar var riktade åt personer med mer teknisk intresse och de borde vara observanta. På senare tid har det kommit mer utrustning med egen mobilanslutning, men då de kostar pengar per månad så brukar folk efter några år sluta ha tjänsten. Jag själv har några LTE(3.9G) surfplattor, jag vet inte hur det blir med dem. Det var dock nästan 10år sedan jag hade ett simkort i dem så jag bryr mig inte så mycket.

Det som det dock drabbar stort av nerläggningen är företag, men detta är allmänt känt att de byter ut. Jag tänker vissa med sms utskick kan bli tagna på sängen, då säger någon vad kostar ett nytt sms modem? Ja, inte mycket. Men fungerar denna med den befintliga mjukvaran? Och så kan kostnaden rusa iväg för ny mjukvara, konfiguration av denna m.m.

Men detta är ett klassisk problem som det inte finns någon bra lösning på. 2G och 3G släcks ner av 2st anledningar.
En är såklart att det kostar pengar, men en annan är att den upptar frekvensutrymme ineffektivt. Se det lite som bonden som gnäller att den ej längre får köra traktor på en väg för att vägen har blivit en motorväg.

Skrivet av Chromatic:

Kommer det påverka nödsamtal ute i skogarna?

De byter master hela tiden nu. Man hoppas att det blir bättre täckning överallt, men det är inte självklart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Är det inte en rätt så stor deal i så fall?
För 4G är väl inte precis känt för att kunna gå långt ute i skogen jämfört med 3G som klarar av rejäla distanser.

Det beror ju mer på vilka frekvenser det läggs på och i vilken utsträckning masterna ute i myggträsk uppgraderas. 5G på 700Mhz borde ge bättre täckning per cell än 2G på 900Mhz, som exempel.

Något som borde nämnas oftare är hur våldsamt osäkert 2G är. Det är alldeles för lätt att ta sig förbi krypteringen, avlyssna samtal och spåra mobiler. Det är verkligen på tiden att det skrotas.

https://www.zdnet.com/article/2gs-security-weaknesses-are-sti...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag visste om detta...sen ett år sedan. PTS myndigheten som oftast sover. :/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det beror ju mer på vilka frekvenser det läggs på och i vilken utsträckning masterna ute i myggträsk uppgraderas. 5G på 700Mhz borde ge bättre täckning per cell än 2G på 900Mhz, som exempel.

Räcker här i Värmland där jag är nu, transporterar jag mig mellan orterna har jag ingen mottagning på 4g. Sitter man i en källare i stockholm spelar det väl ingen roll, då kan du gå runt med wifi om du så vill.

Permalänk
Medlem

Det är bra att detta belys på så många ställen som möjligt. Det är ju ingen nyhet, men som du säger så är det nog många som inte känner till det eller förstår vad det innebär.

Men det är lite på tiden, precis som när analoga tv nätet släcktes ner. Det går inte att ha hur många generationer radio tekniker som helst parallellt. Det är ju inte första gången det sker, NMT har ju stängts ner redan och det var problem redan då att GSM inte täckte på exakt samma ställen som NMT täckte. Men det kommer säkert bli massa problem som behöver lösas som alltid vid avveckling av gammal teknik. Värt att notera är att PTS inte förbjuder 2G eller 3G, så det är möjligt för operatörerna att fortsätta erbjuda det om det finns kunder. Det som händer är att spektrumet blir teknikneutralt. Men att erbjuda 5G på 900MHz är mycket mer attraktivt ur massa vinklar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag kände inte till detta. Det kommer förhoppningsvis inte påverka de som bor och vistas i städer 99% av sin tid. Men vet att det finns många gamla system som förlitar sig på 3G och platser som bara har GSM fortfarande.

PTS har en sammafattning och där nämns exempelvis prylar som anses moderna idag, som robotgräsklippare, larm, nödtelefoner för hemtjänst, telefoni via 3G bryggor och moderna bilar. En annan notering är att PTS tydligt inte ställer krav på operatörerna att täckningen blir likvärdig eller bättre (ungefär som när de auktionerade 3G om ni minns).

"De [operatörerna] lovar att det sammantaget medför lika bra eller bättre mobiltäckning än tidigare – även under tiden som 3G och 2G avvecklas.
Vad gäller landsbygden gör operatörerna ett antal saker som de menar kommer att förstärka täckningen." - PTS

Jag spår att det inte kommer skrivas några stora rubriker, men en hel del organisationer och konsumenter kommer bli tagna på sängen när deras relativt nya pryl blir en tegelsten inom 2-5 år (det säljs fortfarande 2G/3G prylar).

Man får ju hoppas att inte alla allt mer uppkopplade prylar får en maxlivslängd på 19 år med 4G/5G. Allt blir museiföremål efter 2 decennier.

PTS Avveckling av 2G- och 3G-nät

Ja, jag har vetat om det i flera år. Våra stora nyhetssiter har också börjat skriva om att 3G och 2G har börjat stängas ner under detta år.

Skrivet av Chromatic:

Är det inte en rätt så stor deal i så fall?
För 4G är väl inte precis känt för att kunna gå långt ute i skogen jämfört med 3G som klarar av rejäla distanser.

3G i Sverige har haft rätt så mycket sämre mottagning än 4G då vi i första hand haft 3G på 2100 MHz medans 4G har byggts på 800 eller 900 MHz för bättre yttäckning. Sedan typ 2016 har vissa operatörer börjat med 3G på 900 MHz vilket gav bättre 3G täckning, men fortfarande inte lika bra som 4G. Sedan beror det också på vilken operatör man använder. Täckning är väldigt individuellt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Är det inte en rätt så stor deal i så fall?
För 4G är väl inte precis känt för att kunna gå långt ute i skogen jämfört med 3G som klarar av rejäla distanser.

Det där hade jag inte oroat mig för - av den anledningen.
Det som avgör räckvidden är först och främst frekvesband och sändningsstyrka.

3G, 4G, 5G och liknande är inte frekvenser utan det är kommunikationsstandarder. De olika teknikerna kan använda olika frekvensband med både högre och lägre frekvenser.

Kollar du exempelvis här:
https://www.communica.se/m2m/Svenska-operatorer-band.asp

Så ser du att 4G och 5G faktiskt har lägre frekvensband tillgängliga är 3G har. Så det går att ha längre räckvidd med 4G än 3G på samma effektstyrka ;).

Däremot kan det säkert hända att nyare master inte alltid sätts på samma ställe som de gamla och att nya skuggområden uppstår. Det skulle kunna leda till att områden som hade täckning med 3G inte blir ersatta med nyare. Teoretiskt sett iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Ja vår bil åker på det, inte för vi använder det direkt. Mycket värre är det med diverse larm-anläggningar och nöd-telefon-lösningar.

10 000 kronor är tillverkarnas fantasisummor som vanligt - ett LTE modem kostar givetvis inte i närheten av det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag är medveten om det, men värre än så. Om du inte har en 4G telefon som klarar VoLTE vilket förenklat kan liknas vid IP-telefoni över 4G nätet så kommer den telefonen också sluta fungera. Det räcker alltså inte med att du har en 4G smartphone för att det garanterat kommer fortsätta fungera.

Den smartphone jag använder lanserades 2018 och den klarar VoLTE, den tekniken aktiverades för cirka 3år sedan eller något sådant när dom ändrade tekniken och annat i masten i området. Plötsligt visades denna symbol i min telefon. Samma sak när jag är uppkopplad mot WiFi så aktiverade Tele2 möjligheten till WiFi-samtal över Internet mot en server som dom har. Då kan jag ringa och ta emot samtal som vanligt med skillnaden att det går över WiFi primärt och när jag inte är ansluten den vägen hoppar telefonen över till 4G nätet.

Det viktiga är alltså att kolla att din smartphone har stöd för VoLTE tekniken, WiFi-samtal är inte lika viktigt då det kräver att operatören har en server på Internet som hanterar den biten. Jag vet att t.ex. Hallon inte hade den möjligheten tidigare, hur det är nu vet jag inte. Antar att med tiden kommer alla operatörer ha stöd för WiFi-samtal.

Jag tror inte man behöver oroa sig allt för mycket här. VoLTE är ett nyare protoroll för samtal med högre samtalskvalité.
Det görs en handskakning om båda parter har tekniken och även nätet har stöd. Annars används ett äldre protokoll som använder mindre bandbredd i nätet.
Jag ser inte riktigt att stödet för äldre alternativ skulle tas bort av operatörerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte man behöver oroa sig allt för mycket här. VoLTE är ett nyare protoroll för samtal med högre samtalskvalité.
Det görs en handskakning om båda parter har tekniken och även nätet har stöd. Annars används ett äldre protokoll som använder mindre bandbredd i nätet.
Jag ser inte riktigt att stödet för äldre alternativ skulle tas bort av operatörerna.

Du har tydligen missförstått något väsentligt här. Har du inte VoLTE går det inte ringa via 4G och alltså inte att ringa alls när de andra näten stängs, om du har en sådan telefon. Ursprungligen lanserades 4G bara för data och man lät samtalen gå över de äldre näten. VoLTE är något man har "skruvat dit" senare.

Permalänk
Medlem

Poängen med själva nedläggningen av just GSM,2G och 3G är vad jag förstår att det drar ström, det är kretsbasserad telefoni (lite som med den analoga telefonin en gång i tiden) samt det är få användare kvar på dessa tekniker. Antingen kör man 4G för data, eller så måste man ha en telefon som klarar VoLTE för att ringa över 4G (kan förenklat ses som likvärdigt med dagens IP-telefoni över bredband). Det innebär att alla frekvenser som används idag kommer flyttas över till att använda 4G teknik, ska ge bättre täckning, mer fart för bredband samt mycket enklare för operatörerna att hantera telefoni osv.

Vad gäller VoLTE vet jag inte vad det innefattar eller om det finns äldre tekniker i telefoner som kan ringa över 4G ? Jag är inte insatt i det utan vet bara att operatörerna har sagt att har man en för gammal telefon så finns risken att man inte kommer kunna använda den när man gör denna övergång.

Vad gäller SMS så tror jag den tjänsten kommer fortsätta fungera även över 4G och det är antagligen inte längre kopplat till de äldre teknikerna som jag antar det var tidigare. Men det kanske är helt fel för det systemet kanske alltid har varit fristående ? Men andra får svara på det, jag kan för lite om dessa tekniker.

Permalänk
Hedersmedlem

@ztenlund @DennisOlof
Ja det är möjligt att jag missförstått något här.
Jag har antagit att det funnits stöd för äldre samtalsprotokoll även i de nyare näten - eftersom att det alltid fungerat felfritt för mig både med och utan VoLTE.
Testade att slå av VoLTE i telefonen - och visst kopplade telefonen om till H+ (3Gnätet alltså) när jag då ringde ett samtal med det avslaget.
Så det är möjligt att det är precis som ni säger. Eller så är det bara nuvarante teknisk lösning och att det finns en möjlighet att ha bredare stöd för äldre protokoll även i nyare nät när så krävs.

Vi får väl höra mer om det längre fram - om det här blir ett problem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

@ztenlund @DennisOlof
Ja det är möjligt att jag missförstått något här.
Jag har antagit att det funnits stöd för äldre samtalsprotokoll även i de nyare näten - eftersom att det alltid fungerat felfritt för mig både med och utan VoLTE.
Testade att slå av VoLTE i telefonen - och visst kopplade telefonen om till H+ (3Gnätet alltså) när jag då ringde ett samtal med det avslaget.
Så det är möjligt att det är precis som ni säger. Eller så är det bara nuvarante teknisk lösning och att det finns en möjlighet att ha bredare stöd för äldre protokoll även i nyare nät när så krävs.

Vi får väl höra mer om det längre fram - om det här blir ett problem.

Fram till VoLTE kom så är det bara 3G som haft stöd för data och röst samtidigt. kopplar telefonen ner till 2G kan du inte surfa under samtalet tex.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vilket år det skulle ske var jag lite osäker på men att det var gång eller redan påbörjat visste jag. Men skulle tro att de flesta nog kan ha missat detta. Bara detta året har varit väldigt händelserikt och mycket annat lär nog ha pockat på uppmräksamheten vid det här laget.

Skrivet av Chromatic:

Kommer det påverka nödsamtal ute i skogarna?

De som bestämt detta har nog knappt sett en skog förr. Ganska viktigt att man har en bra lösning att ta vid, större delen av Sverige är trots allt glesbygd. Detta är trots allt inte något större problem för folk som mest befinner sig i tätorter.

Eller får folk börja köpa satellittelefoner kanske.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det inte en rätt så stor deal i så fall?
För 4G är väl inte precis känt för att kunna gå långt ute i skogen jämfört med 3G som klarar av rejäla distanser.

du förväxlar signaleringstekniken/protokollet (3g vs 4g) med frekvenserna.

på 800mhz är det bara bättre med 4g/5g över gsm. Det är frekvensen kombinerat med effekten (watt) som säger om man får räckvidd eller inte.

2400 är känsligare för skog/lövträd också då det är ett av vattens absorbortionsspekrum, tänk microvågsugn.
men i teorin kan du köra 4g över 450 eller 800, det säljs routers osv för det. Men då ska din leverantör och mast kunna leverera det.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att man bygger 5G där det redan finns 4G. Har redan märkt försämrad täckning på vissa ställen då 3G stängts men 5G inte än finns.

Många äldre telefoner får givetvis problem. NFC är en annan sak man kan diskutera. Hur som helst är taltäckning på 5G fortfarande klart sämre än på 2G och 3G...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag tror att 4G och 5G kommer vara vårat framtida "3G och 4G nät" medan "6G" kommer bli fiber speed i framtiden. Kolla bara på japanerna som har 300/Mbit/s i deras system..."fast fiber anslutning" d.v.s. Anslutningen är ej ostabil... Som om det vore ett - från grunden - svetsat arbetsbord...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Hedersmedlem

Jadå, jag känner till detta och har känt till under en längre period. Det påverkar dock inte mig i någon särskilt stor utsträckning.

Det är absolut något jag tänker på när jag köper in grejer med mobiluppkoppling till företaget. Jag är mest förvånad över att 2G och 3G-täckning fortfarande är så utbrett som det är, med tanke på hur gammal och ineffektiv tekniken är.

Permalänk
Medlem

Den tekniken är dessutom ineffektiv på alla sätt: energi ⚡, täckning, latens, den faktiska effekten i reellt användande med/mot kund etc. Yes. Det är konstigt att de fortfarande använder den teknisken. Men de påstår ju att sjukhus, M2M och andra larm/kamerorsystem behöver detta...men men...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@ztenlund @DennisOlof
Ja det är möjligt att jag missförstått något här.
Jag har antagit att det funnits stöd för äldre samtalsprotokoll även i de nyare näten - eftersom att det alltid fungerat felfritt för mig både med och utan VoLTE.
Testade att slå av VoLTE i telefonen - och visst kopplade telefonen om till H+ (3Gnätet alltså) när jag då ringde ett samtal med det avslaget.
Så det är möjligt att det är precis som ni säger. Eller så är det bara nuvarante teknisk lösning och att det finns en möjlighet att ha bredare stöd för äldre protokoll även i nyare nät när så krävs.

Vi får väl höra mer om det längre fram - om det här blir ett problem.

3G har både paketdata samt stöd för kretskopplad rösttelfoni (som i 2G) inbyggt. 4G (LTE) har bara stöd för paketdata, därför fanns inget stöd för röstsamtal innan VoLTE (voice over LTE). Eftersom alla telefoner med 4G också hade stöd för 3G så fortsatte man helt enkelt att använda 3G för röstsamtal. VoLTE bygger på IMS som alltså är IP baserad telefoni. IMS används även för röstsamtal i 5G, vill minnas att det heter VoNR då. En VoLTE klient är bara mjukvara, så teoretiskt borde man kunna lägga till det för enheter som inte hade det från början. Men med tanke på hur snabbt tillverkarna slutar supporta sina telefoner så lär det väl knappast hända i praktiken.

Permalänk
Medlem

Fullt medveten. Larmet kommer sluta funka. Finns dock möjlighet att köpa en nya dosa med 4G för 3000kr.

Med tanke på att man köpa en kina telefon för 500kr så känns det som ocker.

Permalänk
Skrivet av kyre:

Jag kände inte till detta. Det kommer förhoppningsvis inte påverka de som bor och vistas i städer 99% av sin tid. Men vet att det finns många gamla system som förlitar sig på 3G och platser som bara har GSM fortfarande.

PTS har en sammafattning och där nämns exempelvis prylar som anses moderna idag, som robotgräsklippare, larm, nödtelefoner för hemtjänst, telefoni via 3G bryggor och moderna bilar. En annan notering är att PTS tydligt inte ställer krav på operatörerna att täckningen blir likvärdig eller bättre (ungefär som när de auktionerade 3G om ni minns).

"De [operatörerna] lovar att det sammantaget medför lika bra eller bättre mobiltäckning än tidigare – även under tiden som 3G och 2G avvecklas.
Vad gäller landsbygden gör operatörerna ett antal saker som de menar kommer att förstärka täckningen." - PTS

Jag spår att det inte kommer skrivas några stora rubriker, men en hel del organisationer och konsumenter kommer bli tagna på sängen när deras relativt nya pryl blir en tegelsten inom 2-5 år (det säljs fortfarande 2G/3G prylar).

Man får ju hoppas att inte alla allt mer uppkopplade prylar får en maxlivslängd på 19 år med 4G/5G. Allt blir museiföremål efter 2 decennier.

PTS Avveckling av 2G- och 3G-nät

Vet om sedan 7+ år sedan minst att 2G skulle försvinna sedan var det först när branschen gav vink om när man gick över till 4G och då kommande 5G i gemensam lösning, som man förstod att även 3G skulle försvinna.