Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Som Tobbe skrev, gaming modellen har bra cpukylning men jämfört med andra modeller blir vrmområdena varmare (kör själv det kortet). När det gäller komponenter så hävdar MSI att deras kort har något vassare jämfört med ref-designen. Inget man märker av, framförallt inte när det gäller spoltjut, vilket denna modell lider av på samma sätt som ref-modellerna.

Inget coil whine här inte.
Har du någon källa på att det är allmänt känt att detta kort har coil whine?

Hur man märker av bättre komponenter? Öh jadu hur märker man av det på något kort? Längre livslängd hävdar MSI.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Jag kör 2.12v och 1176Mhz/1652Mhz på mitt 780 referens kort. Tempen kommer upp i max 78c under Heaven. Är detta safe? Tänker mest på Vrm tempen.

Skrivet av moorr3:

Jag ligger på max temp 83-84c. med en volt på 1.21. Bör jag oroa mig, eller klarar jag mig?

Det är på gränsen till "safe". 80c på kärnan under längre tid är ca 95-100c på VRM när man kör med 1.21V med dessa kylare.
Gäller båda.

Ena har lite bättre VRM kylning den andra har bättre VRM komponenter så det jämnar ut sig. Men max 75c är bra tumregel. Jag överstiger inte 70c personligen.

Sedan är det svårt att säga hur pass mycket detta sliter på VRM komponenterna i längden då vi inte har någon statistik på detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inget coil whine här inte.
Har du någon källa på att det är allmänt känt att detta kort har coil whine?

Hur man märker av bättre komponenter? Öh jadu hur märker man av det på något kort? Längre livslängd hävdar MSI.

http://www.overclock.net/ (här har jag snackat med åtminstonde 2 som har problemet). Kortet använder ref-designen och jag kan tänka mig att många av komponenterna blir väldigt mycket mer belastade än på ett kort med fler faser. Tror ref-designen använder 8 faser mot ex. Asus Direct CU som har 10.
Angående komponenter så vet jag inte om det hade hjälpt att hitta slänga på andra, för jag tror inte Nvidia slängt på skitkomponenter på ref-korten men de borde sett till att fått korten tysta. Det kan ha med designen att göra som jag nämnde ovan. Alltså att man belastar kortet så pass mycket att spoltjut uppstår. Spoltjut är mer än vanligt på ref-kortet, googla lite så får du se.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är överklockningstråden, så undrar jag vad för nätaggregat man skall ha för två stycken Evga 780 Ti Classified 3GB? Tanken är väl att överklocka båda.

Dessa sitter i idag och drar ström:
850W PSU
Frontfläkt 200 mm
Corsair H80 med Cougar Vortex 120mm-fläktar i PnP
Sidofläkt 140mm
120mm-corsair H80:ns gamla fläkt i taket
Bitfenix Recon-fläktkontroller
CD/DVD-writer
NZXT RGB Hue-slinga
1 Ti Classified

Vad jag räknat via olika sajters hjälpprogram, så ligger det på gränsen, fast då har jag tagit i lite extra i specifikationerna.

Är det 1000W/1200W man bör klämma in eller kan jag slänga in ett till och hoppas det funkar?

Tobbe, förövrigt bra guide

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Eftersom det är överklockningstråden, så undrar jag vad för nätaggregat man skall ha för två stycken Evga 780 Ti Classified 3GB? Tanken är väl att överklocka båda.

Dessa sitter i idag och drar ström:
850W PSU
Frontfläkt 200 mm
Corsair H80 med Cougar Vortex 120mm-fläktar i PnP
Sidofläkt 140mm
120mm-corsair H80:ns gamla fläkt i taket
Bitfenix Recon-fläktkontroller
CD/DVD-writer
NZXT RGB Hue-slinga
1 Ti Classified

Vad jag räknat via olika sajters hjälpprogram, så ligger det på gränsen, fast då har jag tagit i lite extra i specifikationerna.

Är det 1000W/1200W man bör klämma in eller kan jag slänga in ett till och hoppas det funkar?

Tobbe, förövrigt bra guide

850w räcker för dem flesta överklockningar men jag ser att du valt Classified kort och dom klarar av betydligt mer än andra tillverkare.
Så länge du inte går över 1.212v uppåt ska det inte vara några som helst problem. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men ett rejält överklockat GK110 baserat kort kan utan problem dra över 400Wst. Med custom kylning går det att gå ännu högre.

Så vet du om att du ska övervolta över 1.2v med obegränsad Powertarget osv så skulle jag rekommendera dig att uppgradera eller köpa ett till nätagg.
Du kan köpa ett 300W för Processorn och köra det andra på grafikkorten om du vill.

Jag anser att har man ett system som drar 750-800Watt ska man minst ha 1000W nätagregat.
Man kan gå ner i verkningsgrad för att spara pengar och köpa ett med mer Effekt istället.

Ett nätaggregat som jobbar/belastas i 75% istället för 90% har betydligt bättre och jämnare strömtillförsel. Det sliter mindre på komponenterna och är betydligt tystare då fläkten inte behöver mala på för att hålla nätaggregatet kallt.

Så sikta på ett 1000W Silver eller Gold istället för ett 860W Platinum alla dagar

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är på gränsen till "safe". 80c på kärnan under längre tid är ca 95-100c på VRM när man kör med 1.21V med dessa kylare.
Gäller båda.

Ena har lite bättre VRM kylning den andra har bättre VRM komponenter så det jämnar ut sig. Men max 75c är bra tumregel. Jag överstiger inte 70c personligen.

Sedan är det svårt att säga hur pass mycket detta sliter på VRM komponenterna i längden då vi inte har någon statistik på detta.

Nvidia borde ha statistik efter alla uppbrända 780's och Titans

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

850w räcker för dem flesta överklockningar men jag ser att du valt Classified kort och dom klarar av betydligt mer än andra tillverkare.
Så länge du inte går över 1.212v uppåt ska det inte vara några som helst problem. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men ett rejält överklockat GK110 baserat kort kan utan problem dra över 400Wst. Med custom kylning går det att gå ännu högre.

Så vet du om att du ska övervolta över 1.2v med obegränsad Powertarget osv så skulle jag rekommendera dig att uppgradera eller köpa ett till nätagg.
Du kan köpa ett 300W för Processorn och köra det andra på grafikkorten om du vill.

Jag anser att har man ett system som drar 750-800Watt ska man minst ha 1000W nätagregat.
Man kan gå ner i verkningsgrad för att spara pengar och köpa ett med mer Effekt istället.

Ett nätaggregat som jobbar/belastas i 75% istället för 90% har betydligt bättre och jämnare strömtillförsel. Det sliter mindre på komponenterna och är betydligt tystare då fläkten inte behöver mala på för att hålla nätaggregatet kallt.

Så sikta på ett 1000W Silver eller Gold istället för ett 860W Platinum alla dagar

Volten har jag inte rört, och har inga planer på det ännu. Alldeles för grön för det, ännu.

Så det är safe att köra två Classified SLI med Powertarget på 110%?
Eller har jag i så fall byggt en dator med två "highrisk-smokemachine"?

Ja, det får väl förmodligen bli ett nytt agg ifall man kör SLI, bara för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Volten har jag inte rört, och har inga planer på det ännu. Alldeles för grön för det, ännu.

Så det är safe att köra två Classified SLI med Powertarget på 110%?
Eller har jag i så fall byggt en dator med två "highrisk-smokemachine"?

Ja, det får väl förmodligen bli ett nytt agg ifall man kör SLI, bara för att vara på den säkra sidan.

Att enbart höja powertarget till 110% eller 200% eller 1000% ger dig inte mer strömförbrukning.

Det är kombinationen av Volt och Mhz som drar upp förbrukningen.

Läs användaren OccamRazor från TeamSkyn3t artikel om TDP och Powertarget

http://www.overclock.net/t/1438886/official-nvidia-gtx-780-ti...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej,

Provade med skyn3ts bios 80.80.21.00.1c och får skitkass överklock på minnena nu. MSI Twin frozr 780 OC

Stock bios 400 men nu inte över 100 innan grafikfel.

Lägre spänning?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Lägre spänning?

Fel bios. Troligen har du nu fel timings för dina minnen.

EDIT citerade fel. Ni förstår

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Volten har jag inte rört, och har inga planer på det ännu. Alldeles för grön för det, ännu.

Så det är safe att köra två Classified SLI med Powertarget på 110%?
Eller har jag i så fall byggt en dator med två "highrisk-smokemachine"?

Ja, det får väl förmodligen bli ett nytt agg ifall man kör SLI, bara för att vara på den säkra sidan.

Power target är inte nåt problem så länge inte Volten höjs. Power target tillåter bara kortet att dra mer ström (när det behöver). I vanliga fall throttlar kortet när det når sin power limit, vilket innebär att om du ligger på ex. 1200Mhz i ett spel och GPU'n behöver mer ström än vad som tillåts av power target så kommer GPU'n sänka frekvensen tills dess att den ligger på gränsen eller något under denna begränsning igen. Att ta bort denna begränsning är i stort sett riskfritt (ur min uppfattning) så länge du inte höjer spänningen. Personligen skulle jag inte köra kortet på 1.212V med luftkylning. En liten stund gör inte så mycket men att alltid ligga så pass högt Voltmässigt tycker jag är en dålig idé utan bättre kylning (förkortar livslängden på GPU'n enligt Nvidia).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vet någon ifall man kan få tag på en Evga gtx 770 med TITAN COOLER??

Eller vilket är det billigaste kortet kan man få tag på med TITAN COOLER??

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Power target är inte nåt problem så länge inte Volten höjs. Power target tillåter bara kortet att dra mer ström (när det behöver). I vanliga fall throttlar kortet när det når sin power limit, vilket innebär att om du ligger på ex. 1200Mhz i ett spel och GPU'n behöver mer ström än vad som tillåts av power target så kommer GPU'n sänka frekvensen tills dess att den ligger på gränsen eller något under denna begränsning igen. Att ta bort denna begränsning är i stort sett riskfritt (ur min uppfattning) så länge du inte höjer spänningen. Personligen skulle jag inte köra kortet på 1.212V med luftkylning. En liten stund gör inte så mycket men att alltid ligga så pass högt Voltmässigt tycker jag är en dålig idé utan bättre kylning (förkortar livslängden på GPU'n enligt Nvidia).

Drog upp kortet i 1400, rullade på. Sedan kraschade drivrutinerna, alltså behöver kortet mer ström? Med andra ord: Börja pilla på volten?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atem:

Vet någon ifall man kan få tag på en Evga gtx 770 med TITAN COOLER??

Eller vilket är det billigaste kortet kan man få tag på med TITAN COOLER??

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Enda 770 kortet med den kylaren som jag vet av tyvärr och så är den betydligt dyrare än alla andra 770 korten.

Mitt råd till dig om du verkligen vill ha den modellen. Ring direkt till komplett,inet och webhallen. Hör med dom om dom skulle kunna titta efter i sina lager efter en sådan modell.

Men du kan också prata med http://datorfixarna.com.
Hör med dom om dom kan justera priset på kortet till dagens medelpris då deras är ganska överdrivet högt.

Finn många 780's med referenskylaren strax över 4200kr.

Visst är referenskylaren fin har själv 2st. Men det finns ju så många eftermarknadsmodeller som är bättre?
780 Lightning är ju idag billigare än många referenskort.

Vill du ha referenskylaren för något Mini ITX bygge eller?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Drog upp kortet i 1400, rullade på. Sedan kraschade drivrutinerna, alltså behöver kortet mer ström? Med andra ord: Börja pilla på volten?

Eeh.. alltså är kortet stabilt på 1380mhz utan volt ökning? Går det varv efter varv utan att det hänger sig och utan artifacts?

Ja kraschar det är det instabilt. När var överklockningen senaste stabil?
Antar att du fört statistik och överklockat lugnt steg för steg/Läst guiden?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Enda 770 kortet med den kylaren som jag vet av tyvärr och så är den betydligt dyrare än alla andra 770 korten.

Mitt råd till dig om du verkligen vill ha den modellen. Ring direkt till komplett,inet och webhallen. Hör med dom om dom skulle kunna titta efter i sina lager efter en sådan modell.

Men du kan också prata med http://datorfixarna.com.
Hör med dom om dom kan justera priset på kortet till dagens medelpris då deras är ganska överdrivet högt.

Finn många 780's med referenskylaren strax över 4200kr.

Visst är referenskylaren fin har själv 2st. Men det finns ju så många eftermarknadsmodeller som är bättre?
780 Lightning är ju idag billigare än många referenskort.

Vill du ha referenskylaren för något Mini ITX bygge eller?

Det var ju slut i lagret där också vad jag såg?

Ja dom är sjukt snygga!
Nää, Ska bygga en helt ny datorn för första gången. Kommer bli en Fractal Design R4 White Window.. Vore snyggt med dessa, funderar på en gtx 780 i så fall men känns lite onödig då jag inte behöver så bra grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Eeh.. alltså är kortet stabilt på 1380mhz utan volt ökning? Går det varv efter varv utan att det hänger sig och utan artifacts?

Ja kraschar det är det instabilt. När var överklockningen senaste stabil?
Antar att du fört statistik och överklockat lugnt steg för steg/Läst guiden?

Vid 1387mhz så började det gå åt skogen. Någonting hängde sig, typ en drivrutin, för stoppade man in fingrarna i uttagen för en extern radiator så var det...varmt.
Ungefär som när man lagt en brakare i brallan, lite blöt men luften är het och långsam.

Kortet kraschade till och med på 50mhz på core efter det.....Så ja, något fick tuppjuck.
Dock inte rört minnet än, har inte haft tid att pilla mer på kortet.

Får bli en riktigt Tobbe-Guide-läsning på Fredag

Edit: Försöker hitta ett nytt 1000+ PSU men storleken är åt skogen.. Mått (BxHxD) 150 × 86 × 160 mm. Detta är vad jag har idag..och det är trångt redan nu.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

UPDATE. Övervoltning av 780Ti med reference PCB är nu möjligt!

Update för alla med 780Ti med (Reference) PCB.

Tidigare har alla försök att låsa upp 1.212v gränsen för just 780Ti varit utan resultat. Enda kända sättet att kring gå problemet har varit med en resistor lödd direkt på PCB.

Igår postade en användare på overklock.net vid namn Agent-A01 att han funnit ett sätt. Normalt när man ändrar ett värde med tex afterburner så pratar programmet genom Nvidias drivrutiner.

Via Cmd har han nu kunnat få Afterburner.exe att "prata" direkt mot grafikkortets volt controller. Normalt för alla Nvidia kort är ett offset på 20mV. Står det att kortet använder 1.10 volt i afterburner så använder kortet egentligen 1.120mV.

Det är offset värdet man ökar på. Så nu kan man tex ställa in ett Offset på 100mV
Det skulle ge 1.320v vid 1.212v i afterburner/precision x.

Det här är bara intressant för er med vattenkylning. Ett luftkylt kort skulle gå sönder vid dom här spänningarna så håll er borta från volt modden.

Vill ni veta mer så fråga på. Ska försöka lära mig så mycket jag kan.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Drog upp kortet i 1400, rullade på. Sedan kraschade drivrutinerna, alltså behöver kortet mer ström? Med andra ord: Börja pilla på volten?

Ja om det kraschade så är spänningen med stor sannolikhet för låg. När strömmen är begränsningen så brukar GPU'n klockas ned istället (det är ialllafall min uppfattning).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja om det kraschade så är spänningen med stor sannolikhet för låg. När strömmen är begränsningen så brukar GPU'n klockas ned istället (det är ialllafall min uppfattning).

Yes, jag har fått lite tips av Tobbe. Som sagt, ska testa på Fredag. Har två kort nu så, bara det lär ju göra skillnad.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vid 1387mhz så började det gå åt skogen. Någonting hängde sig, typ en drivrutin, för stoppade man in fingrarna i uttagen för en extern radiator så var det...varmt.
Ungefär som när man lagt en brakare i brallan, lite blöt men luften är het och långsam.

Kortet kraschade till och med på 50mhz på core efter det.....Så ja, något fick tuppjuck.
Dock inte rört minnet än, har inte haft tid att pilla mer på kortet.

Får bli en riktigt Tobbe-Guide-läsning på Fredag

Edit: Försöker hitta ett nytt 1000+ PSU men storleken är åt skogen.. Mått (BxHxD) 150 × 86 × 160 mm. Detta är vad jag har idag..och det är trångt redan nu.

1387MHz utan att ha varit o petat det minsta på volten, det är snuskigt bra!!

Edit; Du har en rätt så hög ASIC? 75%-ish ?

Permalänk

hmm med precisionX kan jag få volten till 1.212v men med afterburner kan jag inte få mer än 1.15v? även om jag drar sliden till max 100mv

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

hmm med precisionX kan jag få volten till 1.212v men med afterburner kan jag inte få mer än 1.15v? även om jag drar sliden till max 100mv

Kör du inte vatten så vill du inte kräma på mer än 1.212V kör du mer så finns risken att du brickar kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

1387MHz utan att ha varit o petat det minsta på volten, det är snuskigt bra!!

Edit; Du har en rätt så hög ASIC? 75%-ish ?

Ja, det är bra
Översta kortet har 74.2% ASIC.
Kortet under har 65.6% ASIC.

Har inte kunnat bänka korten än. Dels för att 3DMark inte har Classified-korten i sin databas, ännu... samt blev precis klar med ny kylpasta på CPU, utbyte av trasig DVD och Windows-installation, jävla möööghelg

Det understa kortet kommer nog inte prestera lika bra, men vi får se när jag fått ordning på allt. Fegar mig fram på volten

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tjena.

Idag började jag leka med mitt 780 Lightning efter att ha haft det stock några dagar. Till att börja med så är det köpt begagnat och funkar finfint, har standardbios och skyn3t som ln2 bios. Har börjat med att leka på standard, powerlimit 109% och ingen OV. Kommer upp i 1280mhz utan några som helst problem, ligger under 70c också. Problemet är att jag kan inte röra minnena alls. Rör jag dem något så kraschar heaven direkt.

Frågan är då om jag ska ge mig på skyn3t bios istället bara för att. Kan ju övervolta hur jag vill och 300% powerlimit där, dessutom ingen boost. Jag klarar mig bra på 1280mhz, men jag är ju lite nyfiken på varför minnena inte vill vara med och leka. Vad tror ni, övervolta bara minnena en bra idé? Är rätt ny på det här med att överklocka med gpuboost och 3 olika volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja, det är bra
Översta kortet har 74.2% ASIC.
Kortet under har 65.6% ASIC.

Har inte kunnat bänka korten än. Dels för att 3DMark inte har Classified-korten i sin databas, ännu... samt blev precis klar med ny kylpasta på CPU, utbyte av trasig DVD och Windows-installation, jävla möööghelg

Det understa kortet kommer nog inte prestera lika bra, men vi får se när jag fått ordning på allt. Fegar mig fram på volten

Vid vattenkylning tenderar lägre ASIC klocka högre

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlindstrom:

Tjena.

Idag började jag leka med mitt 780 Lightning efter att ha haft det stock några dagar. Till att börja med så är det köpt begagnat och funkar finfint, har standardbios och skyn3t som ln2 bios. Har börjat med att leka på standard, powerlimit 109% och ingen OV. Kommer upp i 1280mhz utan några som helst problem, ligger under 70c också. Problemet är att jag kan inte röra minnena alls. Rör jag dem något så kraschar heaven direkt.

Frågan är då om jag ska ge mig på skyn3t bios istället bara för att. Kan ju övervolta hur jag vill och 300% powerlimit där, dessutom ingen boost. Jag klarar mig bra på 1280mhz, men jag är ju lite nyfiken på varför minnena inte vill vara med och leka. Vad tror ni, övervolta bara minnena en bra idé? Är rätt ny på det här med att överklocka med gpuboost och 3 olika volt.

Vissa tidiga revisioner av Lightningkorten fick Elphia minnen istället för SK Hynix och samsung. Dom klockar betydligt sämre. Jag vet då jag ägt 2st 780 Lightnings förut Men pröva med Skyn3ts bios också. Du kan ge minnena lite extra volt också om dom bråkar med stabiliteten. Men se till att du jagar fram din bästa överklockning på core först innan du tar itu med minnena.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vissa tidiga revisioner av Lightningkorten fick Elphia minnen istället för SK Hynix och samsung. Dom klockar betydligt sämre. Jag vet då jag ägt 2st 780 Lightnings förut Men pröva med Skyn3ts bios också. Du kan ge minnena lite extra volt också om dom bråkar med stabiliteten. Men se till att du jagar fram din bästa överklockning på core först innan du tar itu med minnena.

Elpida* :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja, det är bra
Översta kortet har 74.2% ASIC.
Kortet under har 65.6% ASIC.

Har inte kunnat bänka korten än. Dels för att 3DMark inte har Classified-korten i sin databas, ännu... samt blev precis klar med ny kylpasta på CPU, utbyte av trasig DVD och Windows-installation, jävla möööghelg

Det understa kortet kommer nog inte prestera lika bra, men vi får se när jag fått ordning på allt. Fegar mig fram på volten

Alright, borde ju flytta några Frallor Per Sekund i spel med den klocken =D

Undrar fortfarande om ASIC verkligen spelar någon roll...Vore gött med en bra förklaring ifrån personerna som kommit på ASIC för jag hittar ingen förklaring på det mer djupgående

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Vissa tidiga revisioner av Lightningkorten fick Elphia minnen istället för SK Hynix och samsung. Dom klockar betydligt sämre. Jag vet då jag ägt 2st 780 Lightnings förut Men pröva med Skyn3ts bios också. Du kan ge minnena lite extra volt också om dom bråkar med stabiliteten. Men se till att du jagar fram din bästa överklockning på core först innan du tar itu med minnena.

Jo, det är Elpidaminnen jag har. Frågan är om jag ens ska ge mig på att försöka klocka upp dem nu. Klarar mig bra som det är, det intressanta är dock att det borde finnas något spelrum alls på stockvolt. Som det är nu kan jag inte röra dem alls, någon % borde gå så jag ska testa lite till senare.

Core klockar som en best så där är det inga problem. Har som sagt bara testat på stockvolt hittills, och 1280mhz tycker jag inte är så illa då