Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem

Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

[Officiella] Nvidia Geforce GTX Överklocknings tråden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Överklocknings guide för Nvidia Geforce grafikkort
Fungerar för dem flesta andra äldre kort också!

Jag vill att det ska vara enklare för alla som är nya till Nvidia att få den informationen dom behöver från start.
Har ni åsikter på min guide så var snäll och PMa mig så kanske vi kan komma överens om något.

Ställ era frågor i tråden och berätta gärna om era överklockningsresultat och erfarenheter.
PRO's som nybörjare är välkomna!

Personlig service.

Skulle det vara så att ni behöver lite extra hjälp så finns jag på Sweclockers Mumble.
Mitt "nick" där är samma som här.

Skicka i så fall ett PM så bestämmer vi en tid som passar.
Alternativ kika in och kolla om jag är online på Mumble.

Vet du inte vad Mumble är? Följ länken nedan.
http://www.sweclockers.com/forum/149-spelclockers/1143597-mum...

Grunderna "väldigt enkelt förklarat".

Överklockning handlar först och främst om att höja hastigheten/intervallerna gpun/minnen/processorer arbetar i för att få dom att prestera bättre helt enkelt.
I många fall krävs mer spänning för att kretsarna ska förbli stabila och göra korrekta uträkningar även i dom högre hastigheterna.
En konsekvens av dom högre spänningarna blir högre strömförbrukning och mer värme.

För att hålla ner temperaturerna har dem flesta tillverkare monterat sina egna kylare istället för dom annars sämre presterande referenskylarna.
I stort sett alla geforce kort går idag att överklocka med rätt enkla medel. Hårdvaran är förhållandevis bra och mjukvarorna har kommit långt senaste åren.

Kom ihåg att halvdelar tillverkning "krets tillverkning" är mer eller mindre ett lotteri. Ingen är den andre lik och många kan överklocka olika bra.
Det måste inte vara ni som gör något fel utan det kan vara så att kretsen helt enkelt inte vill gå högre än en viss hastighet. Oavsett volt.

Så on topic. GTX Geforce överklockning och GPU boost 2.0

Dem flesta nvidia kort levereras med något som heter GPU Boost 2.0.
Det är en adaptiv överkloknings utility kan man säga som finns inbyggd i grafikkortets bios. Den följer 2st parametrar.
Powerlimit % och Temptarget .

Bild

Dold text

Powerlimit är en procentsats på den TDP/strömförbrukning kortet levereras med.
Temptarget är en max temp som GPU boost använder.

Genom att höja Powerlimit % tillåter man kortet att använda mer ström/spänning.
Genom att höja Temptarget till tex 95c kommer GPU boost höja frekvenserna och spänningen tills dess att den når den bestämda temperaturen. Där det sedan kommer bromsa in för att inte kliva över 95c.

Powertarget %.
Nästan alla tillverkare har satt sin egen prägel på Powerlimiten och det kan skilja mellan olika modeller.
Exempel
Vissa har max 106% medans andra går ända upp till 112%.

Högre Powerlimit är bättre. Vid högre spänningar går grafikkortets strömförbrukning upp och skulle kortet "slå i taket" alltså dra mer ström än vad Powerlimiten tillåter så kommer grafikkortet att gå ner i hastighet och spänning för att inte kliva över den bestämda Powerlimiten. Ett uttryck man använder på nätet när ett kort begränsas av värme eller powertarget är Throttling. Att kortet throttlas, stryps eller begränsas av något.

Bios och upplåst custom bios
Alla grafikkort levereras med en så kallad Bios. Det är egentligen bara en liten fil som berättar för grafikkorten hur dom ska använda komponenterna på PCBn, vilka hastigheter kortet ska arbeta i och vilka gränser grafikkortet har så som TDP, templimit och sådant.

När man överklockar vill man helst inte ha några gränser alls för dom begränsar en.
En standard högsta tillåtna volt utan upplåst bios har länge varit 1212mV = 1.212v. Eller 1.187mV =1.187v.
Vad kortet har för högsta tillåtna volt vid leverans är upp till tillverkaren och Nvidia.

Fördelar med en Custom bios och Custom PCB.
Högre, oftast obegränsad powerlimit.
Upplåst volt, upp till 1.212v
Inaktiverad GPU Boost. Som det var förr helt enkelt. En bestämd hastighet som kortet alltid jobbar med vid belastning.
Inaktiverad Temptarget till följd av borttagen GPU boost.

Custom pcb, extra strömförsörjning mm kommer leverera bättre resultat vid dom högre spänningarna.
Den förstärkta strömförsörjningen ger ett bättre stabilare flöde av ström och minskar så kallad Ripple, svängningar i spänningen som orsakar instabilitet.

Custom pcb hanterar belastningen och värmen som skapas av överklockningen bättre.
Dom som äger ett sådant kort löper mindre risk att skada hårdvaran på dom riktigt höga spänningarna och temperaturerna.

Sådär nu hoppas jag att jag fått med grunderna så att alla förstår.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så hur gör jag när jag överklockar och vad använder jag?

Jag tycker om att använda mig av Benchmarks till en början för dom låter verkligen korten svettas ordentligt.
Fördelen med det är att man kan ta reda på om en överklockning är instabil snabbare.

Jag använder mig av 2 st olika. En för överklockning av coreclock och en annan för memory clock.

Unigine Heaven 4.0 För coreclock.
Det är rätt så harmlöst på cpun så korten når lättare 100% i gpu usage och det är väldigt coreclock intensivt.
En instabil överklockning visar sig efter bara några minuter. Ingen omstart krävs. "bara ibland"

En annan fördel är att datorn inte låser sig eller får bluescreen när man använder Heaven 4.0 lika mycket som i PC spel. Drivrutinen återställer sig tillbaka bara sen är det bara att köra igen.

Unigine 1.0 Valley För memory clock
Valley använder mycket grafikminne och lägger stor press på minnena så den lämpar sig bra för att överklocka memory clocken på.

Mjukvara.
GPU-Z
Bra för att kontrollera bios, temps mhz och massa mer.

MSI Afterburner 3.0.0 BETA Versioner
MSI Afterburner

Väljer Afterburner för det har ett lätt förståeligt utseende, mycket övervaknings grafer och sådant. Inte lika grötigt och onödigt flashigt som Precision X tex.
I settings kan man låsa upp volten. Skapa egen fläkt kurva. Välja vilka grafer man vill övervaka i så som temperaturer, gpu usage när man spelar tex.

VOLT MOD.

För er som jagar riktigt höga överklockningar och inte är rädda för att tänja på gränserna, det finns mjukvara för att överskrida Volt gränsen 1.212v.
Det är rekommenderat att man har bra med kylning innan ger sig in på spänningar mellan 1.212v och 1.350v.

Afterburner är kompatibelt med en mjukvarumod som tillåter obegränsade volt höjningar.
Den heter Rbbys258 Voltage mod. Finns även en som heter Zawarodo
OBS högre volts än 1.35v är inget att rekommendera på luftkylning om man inte har ett kort med extra kylning på strömförsörjningen och PCB!
Vattenblock är att föredra.
Här är en länk med instruktioner och manual.
Länk till modden Kom ihåg att ni leker med kortets livsläng och mycket väl kan bränna upp erat kort om ni inte vet vad ni sysslar med.
http://www.overclock.net/t/1398725/unlock-afterburner-limits-...

Så nu med all mjukvara i händerna är det bara att börja överklocka då!

Vi börjar med att höja Powerlimit till högsta tillåtna, höj också eran Temptarget till högsta tillåtna 95c.

Ta fram ett A4 papper och en linjal, Dra några strek så ni kan dela upp följande värden så här.
Då är det lättare att hålla koll på siffrorna och hur ofta dina volt höjningar kommer.
Lika så om du ska gå tillbaka och börja överklocka vid ett senare tillfälle.

V-Core Voltage - Core Mhz - Max Temp - Heaven 4.0 FPS-MIN-MAX- SCORE
1*
2*
3*
Memory Voltage - Memory Mhz - Max Temp - Valley 1.0 FPS-MIN-MAX -SCORE
1*
2*
3*

Vi börjar med Coreclock för det ger generellt mest prestanda ökning.

Jag brukar höjja min core clock i 20Mhz steg.
För varje gång överklockningen passerar ett varv genom heaven så ökar jag 20Mhz på core.
När heaven krashar eller man börjar att se visuella fel även kallade artifacts är det dags att höja volten.

Vi höjjer med 10mV varje gång detta händer. Räcker det inte med 10mV ja fortsätt att höjja tills dess att du stabilt kan genomföra ett helt varv i Heaven igen.

Så länge ditt grafikort inte blir för varmt. Nvidia hävdar att 95c ska vara OK. Men med sådana temperaturer följer rätt höga fläkthasigheter och mycket mer oljud. Är du inte känslig för sådant ja dra upp fläktarna i 100% då

Såhär fortsätter man tills dess att man antigen blir begränsad av Tempraturer eller att gpun helt enkelt inte längre blir stabil oavsätt hur mycket volt man slänger på den. Backa då några Mhz tills ditt grafikort blir stabilt genom heaven igen. Där har du din högsta överklockning!

Med mera exotisk vattenkylning och sådant kan man gå ännu längre då temperaturerna sänks rejält. Men det kostar också en hel del.

Samma procedur gäller när man överklockar minnen. "Memory clock"
Skillnaden är att det inte är alla tillverkare som monterar voltage-controllers på PCBn så man kan öka på spänningen på minnet. Dom är dyrare och hamnar oftast bara på premium korten i den lite högre prisklassen.

Mina gamla Lightning kort kan tex öka AUX voltage också. Det är minnesbussen. Kan medföra bättre stabilitet på hastigheter över 1300mhz men också bidra till högre överklockningar på minnena.

Här är en screen på mitt system. Så här har jag satt upp alla program och mjukvaror.

EXEMPEL. Mina inställningar är bara för syns skull.

Dold text

_________________________________________________________________________________

BIOS, Mjukvaru mods med mera hittar ni på respektive länk.

[OFFICIAL] GTX 770 Owners Club
http://www.overclock.net/t/1396319/official-gtx-770-owners-cl...

[Official] NVIDIA GTX 780 Owner's Club
http://www.overclock.net/t/1393791/official-nvidia-gtx-780-ow...

[Official] MSI GTX 780 Lightning Owner's Club
http://www.overclock.net/t/1422953/official-msi-gtx-780-light...

Nvidia GeForce GTX TITAN Owners' club
http://www.overclock.net/t/1363440/nvidia-geforce-gtx-titan-o...

[Official] NVIDIA GTX 780 Ti Owner's Club
http://www.overclock.net/t/1438886/official-nvidia-gtx-780-ti...

[Official] NVIDIA GTX 970 Owner's Club
http://www.overclock.net/t/1514085/official-nvidia-gtx-970-ow...

[Official] NVIDIA GTX 980 Owner's Club
http://www.overclock.net/t/1513920/official-nvidia-gtx-980-ow...

Användbara program och mjukvaror.

Core Temp
CPU-Z
Driver Sweeper
GPU-Z
HWMonitorIntelBurnTest
MSI Afterburner
Real Temp

Hur värme påverkar stabiliteten i en processor. OBS LÄS

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistans

Voltage is just is the electrical potential for a circuit to do work, Current is the flow of electric charge and wattage is the rate at which energy is transferred by an electrical circuit. Typically wattage is measured by multiplying Amperage by Voltage! V * I = W (“I” is the variable for current, or amperage, in electronics and physics. It stands for “Impetus”.) wink.gif
When you set a higher power limit, you are allowing for more amperage to be drawn, but it doesnt mean ITS drawing that amperage as its just a upper limit you set with the slider!

It depends on the load the card has from the software its running! The more harsher it is the more power it draws, voltage only will allow more amperage to flow.
Conductor materials tend to increase their resistivity with an increase in temperature!
The reasons for these changes in resistivity can be explained by considering the flow of current through the material. The flow of current is actually the movement of electrons from one atom to another under the influence of an electric field. Electrons are very small negatively charged particles and will be repelled by a negative electric charge and attracted by a positive electric charge. Therefore if an electric potential is applied across a conductor (positive at one end, negative at the other) electrons will "migrate" from atom to atom towards the positive terminal.

Only some electrons are free to migrate however. Others within each atom are held so tightly to their particular atom that even an electric field will not dislodge them. The current flowing in the material is therefore due to the movement of "free electrons" and the number of free electrons within any material compared with those tightly bound to their atoms is what governs whether a material is a good conductor (many free electrons) or a good insulator (hardly any free electrons).

The effect of heat on the atomic structure of a material is to make the atoms vibrate, and the higher the temperature the more violently the atoms vibrate.
In a conductor, which already has a large number of free electrons flowing through it, the vibration of the atoms causes many collisions between the free electrons and the captive electrons. Each collision uses up some energy from the free electron and is the basic cause of resistance. The more the atoms jostle around in the material the more collisions are caused and hence the greater the resistance to current flow.

So to sum it up, we want lower temperatures which lead to lower electrical resistance, hence having less heat produced as waste and more power to our Titans/780´s cores to OC higher!"

Dold text

EZ3FLASH GUIDE Credds to OCCAMRAZOR on OCN

Det viktigaste för en lyckad biosflash är att du väljer rätt bios. Olika revisioner kan ha olika minnen, komponenter på PCB mm.
Det kan skilja i timings mellan dem olika minnena och därför kan fel bios orsaka instabilitet och i vissa fall ett helt dött kort.

Har du en cpu med inbyggd gpu eller ett extra grafikkort kan du boota med den och sedan flasha om till din original bios igen om du skulle välja fel.
Se även till att flasha mot rätt PCI-E port så att du inte av misstag flashar fel grafikkort.

Använd Ez Flash som Skyn3t och Occamrazor länkar till i dem olika "Owners" trådarna på OCN för smärtfri biosflash.
Du kontrollerar vilken bios du har i GPUz. Skyn3t och Occam listar dem olika biosarna e bit ner i varje tråd.

* Easy flash - In other to use this tool you must rename the rom to "X.rom"
* if not the Easy Flash will not work"
* For support OCN: OccamRazor
* cheers

* PS: In order for this tool to work you must place it in the same
* nvflash directory and rename the vBios to "x.rom"

# 1. nvflash --protectoff " This disable EEprom "
# 2. nvflash --save " This will save the stock bios or vBios before flash "
# 3. nvflash -4 -5 -6 " Normal Flash "
# 4. nvflash -override -6 " Override GPU ID mismatch "

* Use this options to flash each individual GPU in different order
* and if you have *PLX chip* or if any those command above fail to flash.

# 5. nvflash -i0 -4 -5 -6 " Flash GPU #1 "
# 6. nvflash -i1 -4 -5 -6 " Flash GPU #2 "
# 7. nvflash -i2 -4 -5 -6 " Flash GPU #3 "
# 8. nvflash -i3 -4 -5 -6 " Flash GPU #4 "
# 9. nvflash -i4 -4 -5 -6 " Flash GPU #5 "
# 10. nvflash -i5 -4 -5 -6 " Flash GPU #6 "

# 11. nvflash --help " All you need to know about Nvflash

Unzip/unrar to your desktop into a folder,put the bios to flash inside the folder you just created, rename the bios to x.rom, double click EZ3flash.bat and press #1 (to disable write protect and its done only once, no need for subsequent flashes, then #2 if you wish to save your bios, #3 to flash normally, keep pressing "Y" when its asked and after its done, reboot; if the card is not recognized after reboot reinstall drivers!
If youre getting the PCI subsystem mismatch and EZ3flash exits after the error, simply flash with option #4!

For PLX chip owners you must understand how to skip the PLX chip with ez3flash
I have added a *PLX-CHIP.png* into this new revision to show you how to skip PLX and flash
each GPU.

This is how you display adapter should look like when you have PLX (8747h) among the GPU.
Nvflash read's GPU "0" to "5" ez3flsh show's GPU "1" to "6".

This is side by side Nvflash with Ez3flash.

*Nvflash* *Ez3flash*
Select display adapter: Process number
<0> PLX (8747h) >>>>>>> # 5. nvflash -i0 -4 -5 -6 " Flash GPU #1 "
<1> GeForce GTX >>>>>>> # 6. nvflash -i1 -4 -5 -6 " Flash GPU #2 "
<2> GeForce GTX >>>>>>> # 7. nvflash -i2 -4 -5 -6 " Flash GPU #3 "
<3> PLX (8747h) >>>>>>> # 8. nvflash -i3 -4 -5 -6 " Flash GPU #4 "
<4> GeForce GTX >>>>>>> # 9. nvflash -i4 -4 -5 -6 " Flash GPU #5 "
<5> GeForce GTX >>>>>>> # 10. nvflash -i5 -4 -5 -6 " Flash GPU #6 "
Select a number (ESC to quit):

Now you can flash four GPU with PLX chip with easy flash you just need to match the
*Select a number (ESC to quit): *

to flash all GTX your Process number is : 6,7,9,10
5 and 8 is the PLX chip.

Dold text

_______________________________________________________________________________
ASIC % och vad det värdet betyder.

"ASIC score is more an indication for nvidia and amd and for us only a measure of leakage in our chips (thanks to W1zzard from TechPowerup we can see the value in GPUz), its good to know the ASIC if youre going to run SLI because it want to have closely similar ASIC score on your cards because they will have similar voltages and you can clock/volt them together without having to go separate settings if you get big difference ASIC ( i.e: 60% - 80%)
@TSMC for nvidia and FAB1 for AMD, as the chips are removed from the waffer, are tested and fused with the voltage that is reflected on the leakage of every chip!

Originally Posted by Dave Baumann Product manager AMD about ASIC
"Actually, it does the opposite! We scale the voltage based on leakage, so the higher leakage parts use lower voltage and the lower leakage parts use a higher voltage - what this is does narrow the entire TDP range of the product. Everything is qualified at worst case anyway; all the TDP calcs and the fan settings are completed on the worst case for the product range"

A high leakage card operates at lower voltage to balance the otherwise higher power draw and temps. It will also overclock higher than what a low leakage card would. The problem is though, cards usually have a limit of voltage increase, i.e. say +150mV , which means AB could overvolt a 1.15V card to 1.3V, but a 1.1V card would crash above 1.25V.

A high leakage card is what you want if you do extreme OC, and you can keep the card cool (H20,LN2 etc.). Your mileage will vary of course, not all low VID cards are good OC cards, and not all high VID cards OC bad. It's a part of product binning, they try to fit in as many chips as possible to a similar ASIC spec.

From "the man" himself W1zzard - Techpowerup:

"it's from the gpu silicon, and it's used to calculate the gpu voltage.

"bad" gpus get a higher voltage so they make the default clock. "good" gpus can do it with lower voltage

as you've seen in this thread, the scale for nvidia isnt perfect yet, so i'll apply some fixes once I have more data that suggests the typical ranges of gpu leakages"

Dold text

Vrm kylning och olika typer.

Nätet svämmar över av uppbrända pcber.

Ser fler och fler som bränner upp sina kort vid överklockning och grävning av bitcoins.
Tänkte därför dela med mig av ett inlägg jag skrev till en kille som bränt upp sin 780 Gaming.

Stirra er inte blint på Sweclockers Tempratur Tester när ni väljer kort. Även om modellen har bra tempraturer på gpu så kan det vara ett resultat av dålig kylning på resten av kortet.

En bra vrm kylning kan driva upp temperaturerna på GPU något om dom delar kylare.
5c varmare gpu för 20c kallare vrm är ett givet val.

****
Detta är ett rätt vanligt fenomen bland bitcoin miners. Oavsätt tillverkare.

När man gräver efter bitcoins eller överklockar hårt får grafikkortens gpu och vrm utstå en hel del mer värme än normalt då passen kan bli mycket långa och utdragna jämfört med spelande. Dom som inte har råd med vattenkylning brukar underklocka och undervolta sina kort för att dem ska klara av den hårda belastningen.

Ska du gräva Bitcoins så se till att du har proper ventilation i chassit samt att grafikkortet har någon form av vrm kylning.
Alternativt kan du underklocka korten något så det inte drar lika mycket ström. Mindre strömförbrukning resulterar fort i lägre temperaturer.

Kom ihåg att även om dina temperaturer på gpun är runt 70c kan vrm vara uppåt 90c då Gaming kortet saknar kylning på vrm. Visst den har en viss kylning via den fjuttiga baseplaten men efter bara några minuter gör den ingen skillnad längre. Vanliga spelkort saknar oftast möjligheten att övervaka temperaturer på annat än gpu. Mer påkostade modeller som Lightning och Classified har temp givare för Gpu, Vrm, Pcb

Såhär ser referens korten vrm/minnes kylning ut.

Här ser du Gigabyte's 780 Windforce kylare. Du ser genast skillnaden mellan vrm & minnes kylningen genemot Msi's gaming kort.
Minnesmodulerna & vrm har direktkontakt med resterande kylare. Inte bara en plåt utan den primära kylaren hjälper till att kyla både vrm och minnen. Sjävklart ger det en viss temperaturhöjning på gpun men det är det absolut värt.
Såhär ser en bra luftkylning ut för vrm och minnen.

En vrm kylning i form av en baseplate är otroligt mycket sämre än gigabytes lösning då den ackumulerar mycket värme och det tar lång tid för den att bli kall.
En baseplate skulle fungera mycket bättre än den hade kontakt med resterande kylare. Som du ser på EVGA's modell är den primära kylaren endast i kontakt med gpun och inget annat.
Evga 780 ACX SC

Dem värsta modellerna som Lightning korten har baseplates på båda sidor av pcb och dessutom monterat små fenor över strömförsörjningen.
Det här är nog bland det värsta luftkylarna man kan köpa idag. Vill man däremot ha det bästa kylning möjligt så är vattenblock givet då temperaturerna sjunker nå grymt. En sak att komma ihåg. Ju mer faser ett grafikkort har ju mindre belastas varje fas eftersom strömtillförseln fördelas ut över alla. Därför håller också dessa modeller som Lightning och Classified betydligt bättre. Temperaturerna för varje fas sjunker också något.

Beräkningskort som går 24/7 från nvidia och amd har alltid haft lägre clocks och volt än sina spelkorts bröder just för att dom bästa minst läkande kretsarna som drar minst ström. Det är A och O för kort som ska gå kontinuerligt med 100% belastning under långa perioder. Livslängd är VIKTIGT!

***** Googla på era egna kort så får ni fort reda på vad ni själva har för typ av kylare. Sådärja använd nu era kort med förstånd! *****

Dold text

---------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE
2014-01-21
780Ti Referens modellen går inte att övervolta över 1212mV med mjukvara. 100 Ohm resistor krävs och lite lödning.
OBS SE NY UPDATE UNDER

UPDATE
2014-03-05

Volt modd möjlig på referenskort via offset, osäker på stabilitet!
#14439844

UPDATE
Volt mod guide för Referens 780Ti
http://www.overclock.net/t/1478066/nvidia-gtx-780ti-hard-volt...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Övervoltning mjukvara till Msi Afterburner. BETA.

Rbbys258 voltage mod.
Fungerar till dem flesta Nvidia kort.
http://www.overclock.net/t/1398725/unlock-afterburner-limits-...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Tackar för denna! Har inte överklockat mina kort än, med denna blir det hela mycket enklare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebcollin:

Tackar för denna! Har inte överklockat mina kort än, med denna blir det hela mycket enklare.

Just av den anledningen jag startade tråden. Vill att det ska vara enklare för alla som är nya till Nvidia att få den informationen dom behöver från start.

När jag ändå postat denna beginner's guide i 780 överklocknings tråden var det lika bra att starta upp en ny med ett namn som tilltalar en bredare publik så att fler kan hitta den här på forumet.

Lycka till med din överklockning Mvh Tobias

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

100% stabil klock i spel och benchmarks (skyn3ts BIOS Rev.3)

Klarar sig genom timtals av BF4 utan några drivrutinskrascher/artefakter. Högsta temperaturen som jag har sett i spel är 71C.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har lite funderingar när jag överklockat min 780ti SC.

Kör jag stock bios så kan jag inte öka min Powerlimit med mer än upp till 106%(såklart) och kan öka ca 50Mhz utan att see artifacts i Unigine Heaven.

Kör jag med Skyn3ts bios så kan jag näst intill inte gå över 100Mhz i utan att få artifacts i Heaven. Och då har jag full power limit och spänning upp på max, 1.212.
Detta ger mig kanske 1170Mhz i core clock medan andra verkar komma upp i 1300 utan problem?
Någon som vet varför?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Jag har lite funderingar när jag överklockat min 780ti SC.

Kör jag stock bios så kan jag inte öka min Powerlimit med mer än upp till 106%(såklart) och kan öka ca 50Mhz utan att see artifacts i Unigine Heaven.

Kör jag med Skyn3ts bios så kan jag näst intill inte gå över 100Mhz i utan att få artifacts i Heaven. Och då har jag full power limit och spänning upp på max, 1.212.
Detta ger mig kanske 1170Mhz i core clock medan andra verkar komma upp i 1300 utan problem?
Någon som vet varför?

Har inte jätte bra koll på hur GK110 klockar med alla Smx kluster/Cuda kärnor aktiverade. Men den borde ligga rätt jämt med 780 och Titan.
Då 780Ti kretsarna är av en nyare revision hade jag hoppats att dom skulle klocka bättre.
Men som sagt, inget är garanterat när det kommer till överklockning.

Du överklockar inte memory och core samtidigt va?
Vad är det för bios du har flashat ditt kort med?

Hmm du borde inte få artifacts med så pass låga mhz ökningar om du har 1.212v.
Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av lilja90:

Jag har lite funderingar när jag överklockat min 780ti SC.

Kör jag stock bios så kan jag inte öka min Powerlimit med mer än upp till 106%(såklart) och kan öka ca 50Mhz utan att see artifacts i Unigine Heaven.

Kör jag med Skyn3ts bios så kan jag näst intill inte gå över 100Mhz i utan att få artifacts i Heaven. Och då har jag full power limit och spänning upp på max, 1.212.
Detta ger mig kanske 1170Mhz i core clock medan andra verkar komma upp i 1300 utan problem?
Någon som vet varför?

Svårt att säga. Har samma kort och kommer rätt enkelt upp i 1250 mhz+ på stock bios. Ingen klockning på minnet, powertarget 106%, temp target 85 grader, 140% clock offset. Temperaturerna går aldrig över 80 grader.

Har du bra ventilation? Bra nätagg med stabil, kraftig +12v rail? Det kan vara ren otur med chipet iofs...

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Har en liten pinsam klock som fungerar utan problem men ska följa din guide ordentligt för att försöka få ut de bästa för dagligt bruk.

En fråga, skulle du rekommendera för nybörjare inom klockning att köra custom bios eller är det bättre (känns säkrare) för mig att stanna kvar med BIOSet som kommer med kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har en liten pinsam klock som fungerar utan problem men ska följa din guide ordentligt för att försöka få ut de bästa för dagligt bruk.

En fråga, skulle du rekommendera för nybörjare inom klockning att köra custom bios eller är det bättre (känns säkrare) för mig att stanna kvar med BIOSet som kommer med kortet.

Börja med original bios och testa vad du kan åstadkomma med den. Vad har du för kort?
Vissa tillverkare har rätt bra stock biosar med hög powerlimit och ingen throttlning vid 80c osv. Medans andra är mer strypta.

Har man inte en bra eftermarknadskylare eller vattenkylning ser jag ingen ide med att byta ut stock bios. Förutom att bli av med Gpu Boost 2.0 då förstås.
Inte ens Nvidias referenskylare som är markant bättre än alla andra på marknaden kan hantera den värmeutveckling som blir vid vid lite högre överklockningar.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Börja med original bios och testa vad du kan åstadkomma med den. Vad har du för kort?
Vissa tillverkare har rätt bra stock biosar med hög powerlimit och ingen throttlning vid 80c osv. Medans andra är mer strypta.

Har man inte en bra eftermarknadskylare eller vattenkylning ser jag ingen ide med att byta ut stock bios. Förutom att bli av med Gpu Boost 2.0 då förstås.
Inte ens Nvidias referenskylare som är markant bättre än alla andra på marknaden kan hantera den värmeutveckling som blir vid vid lite högre överklockningar.

Har ett 780 ASC. Men ska leka lite imorgon kanske. Måste sätta ut mycket tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har ett 780 ASC. Men ska leka lite imorgon kanske. Måste sätta ut mycket tid

Jo några timmar får man boka upp. Överklockning är rätt tidskrävande när man tar det i små steg.
En stressad överklockning får man oftast sota för med en krash när man minst vill det eller hög ljudnivå pga onödigt hög volt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats att få rbbys258 att fungera med Evga sc acx?
Suttit i timmar nu, men får bara +37 på volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har inte jätte bra koll på hur GK110 klockar med alla Smx kluster/Cuda kärnor aktiverade. Men den borde ligga rätt jämt med 780 och Titan.
Då 780Ti kretsarna är av en nyare revision hade jag hoppats att dom skulle klocka bättre.
Men som sagt, inget är garanterat när det kommer till överklockning.

Du överklockar inte memory och core samtidigt va?
Vad är det för bios du har flashat ditt kort med?

Hmm du borde inte få artifacts med så pass låga mhz ökningar om du har 1.212v.
Vad har du för nätaggregat?

nej jag började med core först bara, inte samtidigt.
jag provade flasha till skyn3t-Ti-vBios men drog tillbaka då det fungerade bättre med stock bios.

Jag har en Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär så tycker inte det borde vara något problem där.

Skrivet av JagdKatzen:

Svårt att säga. Har samma kort och kommer rätt enkelt upp i 1250 mhz+ på stock bios. Ingen klockning på minnet, powertarget 106%, temp target 85 grader, 140% clock offset. Temperaturerna går aldrig över 80 grader.

Har du bra ventilation? Bra nätagg med stabil, kraftig +12v rail? Det kan vara ren otur med chipet iofs...

Jag tycker det är bra ventilation, inga sladdar i vägen och kortet blir inte för varmt heller, aldrig över 80 grader.
Men vad är det där 140% clock offset? vet inte om jag ställt in det?

Mitt nätagg är Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär men vet inte hur det ligger till med+12v rail. Hur ser jag det?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag har tänkt på att köpa ett 770 kort nu då.

Just nu ser 770 Lightning extremt lockande ut. Finns där några benchmarks på detta kort vs t.ex 770 Gigabyte OC/MSI non lightning?

Hur just 770 lightning presterar vs 780 lightning och asus 280x, bara för att ha en överblick?

Sista frågan: Någon som har nummer på hur mycket man kan klocka lightning 770 i jmf med andra nvidia/amd kort?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Jag har lite funderingar när jag överklockat min 780ti SC.

Kör jag stock bios så kan jag inte öka min Powerlimit med mer än upp till 106%(såklart) och kan öka ca 50Mhz utan att see artifacts i Unigine Heaven.

Kör jag med Skyn3ts bios så kan jag näst intill inte gå över 100Mhz i utan att få artifacts i Heaven. Och då har jag full power limit och spänning upp på max, 1.212.
Detta ger mig kanske 1170Mhz i core clock medan andra verkar komma upp i 1300 utan problem?
Någon som vet varför?

Har ett likadant kort, oxå SC modellen, kör med fabriks BIOS. Utan att pressa kortet för mkt kör jag med följande inställningar i EVGA Precison.

+129MHz GPU
+248MHz MEM
106% power target
Har ej rört volten, gör man det kan man säkert nå högre värden men prioriterar ljudnivån så bryr mig inte så mkt om att maxa kortet.

Med denna inställningar listar GPU-Z:
1109MHz GPU, 1874 MHz Memory, 1175 MHz boost

Får 3257 i score i Valley Benchmark med dessa inställningar i 1920x1080 i Extreme HD.

För att minska oljudet har jag satt en custom fläktprofil på, 80C 65% + 85C, 70%

Vid hårt stresstest når temps 83-84C med denna inställningar och är helt stabil.
Har chassit i sign utan extra fläktar och kör på lägsta chassi fan-speed.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

EVGA 780 Ti SLI

Nya grafikkort, 780Ti SLI, Överklocknigns resultat med mera.

Har börjat pressa mina 2 Ti nu och är väldigt nöjd med hur dom överklockar.
Blev också väldigt glad när jag fick se att dom använder Hynix minnen på ref pcb. Dom överklockar väldigt bra!

Profil 1. 100% Stabil dagligt bruk utan att behöva använda Rbbys258 voltage mod.

Flashat till Skyn3t bios för 780 Ti.

Core Voltage (mV) 1212mV = 1.212v

Powerlimit +200% = 640w
Core Clock (Mhz) = 1250Mhz
Memory Clock (Mhz) +275 = 7800Mhz

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Du är inne på fel tråd tobbe ;p Detta är för oss lite sämre med 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Du är inne på fel tråd tobbe ;p Detta är för oss lite sämre med 770

Men var ska jag skriva då da? :'(

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Men var ska jag skriva då da? :'(

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/ passar bra

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Haha nä fan! ^^ Nä men jag tycker att vi alla Nvidia ägare kan kramas i denna tråd oavsett modell.
Det skiljer rätt lite i praktiken när det kommer till överklockning mellan olika kort och ju fler i samma tråd ju mer erfarenheter kan användarna dela med sig och lära sig av.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Någon som clockat 770 MSI twinfrozr? Hur högt? Visa nummer! Får mina 2 i veckan

Permalänk
Medlem

Bara testat lite smått med mitt 780 hittills. Något jag reagerar över är Min fps: 8.5 i Heaven, måste ju vara något som inte stämmer?

Ser aldrig att den går ner till det utan den droppar så lågt när den byter mellan scener. Är det ens grafikkortsrelaterat eller har jag något annat problem.

Sen tyckte jag mig även se lite stuttering ibland, verkade inte heller helt logiskt?

Körde Extreme i 1920x1080 och fick runt 1500p i Heaven med +90 på core.

EDIT: Eller oroar jag mig i onödan? allt kanske är som det ska?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag vet inte om det är jag som är blind, men jag hittar inte vart jag ändrar temp limit i afterburner?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Körde Extreme i 1920x1080 och fick runt 1500p i Heaven med +90 på core.

EDIT: Eller oroar jag mig i onödan? allt kanske är som det ska?

Låter som en normal poäng. Jag får också däromkring.

Permalänk
Medlem

Alla har inte 106% och 112% i power target. MSI gaming korten kommer med 103%.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Jag har fått mina 2 MSI TwinFrozr kort nu. Allt funkar prima, SLI går igång och så - förutom en grej så klart.

Enligt MSI Afterburner står det GPU 1/2 usage = 0% hela tiden. Dvs, båda står på 0. Ska jag vara orolig? Varför syns inte dess användning?

Jag får 1785 på Unigine Heaven benchmark, Valley har jag inte kört ännu. Ligger på baseclock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Tjenare.

Jag har fått mina 2 MSI TwinFrozr kort nu. Allt funkar prima, SLI går igång och så - förutom en grej så klart.

Enligt MSI Afterburner står det GPU 1/2 usage = 0% hela tiden. Dvs, båda står på 0. Ska jag vara orolig? Varför syns inte dess användning?

Jag får 1785 på Unigine Heaven benchmark, Valley har jag inte kört ännu. Ligger på baseclock.

Kontrollera följande.
Steg 1. Avinstallera Aberburner.

Steg 2 Afterburner Beta 17. Nyaste versionen av AB.
Tryck på länken och vänta några sekunder. Din hemladdning kommer starta efter några sekunder.
http://www.guru3d.com/files_get/msi_afterburner_beta_download...
Installera starta om.

Ladda hem absolut senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida. Se till att du installerar "custom" välj sedan en Clean install.
Glöm inte att aktivera SLI igen.

Prova så ska du se att det fungerar sen

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Alla har inte 106% och 112% i power target. MSI gaming korten kommer med 103%.

Ingen som har sagt något annat?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag vet inte om det är jag som är blind, men jag hittar inte vart jag ändrar temp limit i afterburner?

På höger sida av "Power Limit" stapelt sitter det en flik med en pil som pekar nedåt, tryck på den...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100