Hur stor skillnad gör ett bra moderkort ?

Permalänk

Hur stor skillnad gör ett bra moderkort ?

Upptäckte till min förskräckelse att mitt är av en äldre modell som kör sata 3gb/s. Detta fick mig att börja fundera på att byta ut det.
Så jag undrar om jag skulle märka en stor skillnad om jag skulle uppgradera till ett bättre MB ?

Jag försöker klämma ut fler fps i spel än vad jag har idag. Spelar mest MMOs och Thief liknande spel.

Som ni ser här under så har jag långt ifrån en värsting dator, men den gamla trotjänaren gör sitt bästa. Om det finns något annat som är bättre att byta ut så är det bara att hojta till

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cliffisen:

Upptäckte till min förskräckelse att mitt är av en äldre modell som kör sata 3gb/s. Detta fick mig att börja fundera på att byta ut det.
Så jag undrar om jag skulle märka en stor skillnad om jag skulle uppgradera till ett bättre MB ?

Jag försöker klämma ut fler fps i spel än vad jag har idag. Spelar mest MMOs och Thief liknande spel.

Som ni ser här under så har jag långt ifrån en värsting dator, men den gamla trotjänaren gör sitt bästa. Om det finns något annat som är bättre att byta ut så är det bara att hojta till

Det kommer inte göra någon större skillnad. Det är främst accesstiden som är fördelen med en SSD och det får man oavsätt med Sata 3Gb/s eller 6Gb/s.

Moderkortet påverkar inte FPS:en överhuvudtaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Moderkort har väl 2-3 fps skillnad om man jämför med ett för ca 800kr med ett för ca 2000kr, det är mest fler "features" man får med. Dock kan överklockningen skilja på vissa.

Angående Sata så håller jag med David som skrivit ovanför, det gör inte så stor skillnad men det är ju alltid bra att undvika eventuella "flaskhalsar".

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bordsvatten:

Moderkort har väl 2-3 fps skillnad om man jämför med ett för ca 800kr med ett för ca 2000kr, det är mest fler "features" man får med. Dock kan överklockningen skilja på vissa.

Angående Sata så håller jag med David som skrivit ovanför, det gör inte så stor skillnad men det är ju alltid bra att undvika eventuella "flaskhalsar".

Att moderkortet på verkar FPS är främst önsketänkande. Då har det med bristande antal PCIe banor eller sämre minnesstöd. Och då får man gå ner på riktigt märkliga moderkort/konfigurationer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att moderkortet på verkar FPS är främst önsketänkande. Då har det med bristande antal PCIe banor eller sämre minnesstöd. Och då får man gå ner på riktigt märkliga moderkort/konfigurationer.

Jag såg ett test för ett tag sedan (tyvärr hittar jag inte källan just nu :/ ) och då var det ytterst skillnad på ett Asus Maximus för ca 2000kr och ett MSI för ca 800kr med samma setup i, men ändå ca 1-3 fps mer med det från Asus. Sen med överklockning var det så klart avsevärt bättre med det från Asus.

Självklart kan det ju vara felräknat också, så det är ju inte hugget i sten. Men det är iallafall vad jag såg.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bordsvatten:

Jag såg ett test för ett tag sedan (tyvärr hittar jag inte källan just nu :/ ) och då var det ytterst skillnad på ett Asus Maximus för ca 2000kr och ett MSI för ca 800kr med samma setup i, men ändå ca 1-3 fps mer med det från Asus. Sen med överklockning var det så klart avsevärt bättre med det från Asus.

Självklart kan det ju vara felräknat också, så det är ju inte hugget i sten. Men det är iallafall vad jag såg.

1-3FPS är med största sannolikhet inom felmarginalen.
Sedan är det sjävklart att det går lättare att överklocka på ett moderkort med bättre dimensionerad VRM-kylning och stabilare faser... Det är dock inte riktigt skillnaden mellan 2000kr och 800kr vi pratar om, utan ett moderkort för en låst processor och skillnaden mellan ett 300kr moderkort och 800kr...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hmm...
Låter onekligen som ett önsketänkande från min sida

Men om man ser till "nästa" uppgradering för min dator, så verkar det ändå som att det är MB som ska bytas ut. Detta för att kunna stoppa in mer minne och möjlighet för SLI eller crossfire.
Synd bara att vid en uppdatering av MB så måste en ny processor oxå införskaffas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

1-3FPS är med största sannolikhet inom felmarginalen.
Sedan är det sjävklart att det går lättare att överklocka på ett moderkort med bättre dimensionerad VRM-kylning och stabilare faser... Det är dock inte riktigt skillnaden mellan 2000kr och 800kr vi pratar om, utan ett moderkort för en låst processor och skillnaden mellan ett 300kr moderkort och 800kr...

Precis, därför skrev jag: Sen med överklockning var det så klart avsevärt bättre med det från Asus. Eftersom det är bättre komponenter.

Såg att trådskaparen svarade -efter- Davids inlägg.
Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

[...] Men trådskaparen funderar ju på att byta CPU med ju...

Nja... jag vet faktiskt inte vad jag vill om jag ska vara ärlig.
Känns som jag är ute och pillar i alla komponenter och försöker hitta något som är värd att uppgradera
Vad jag har förstått från andra trådar som jag gjort, är min processor ganska ok och en uppgradering skulle inte innebära en markant skillnad.

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Cliffisen:

Hmm...
Låter onekligen som ett önsketänkande från min sida

Men om man ser till "nästa" uppgradering för min dator, så verkar det ändå som att det är MB som ska bytas ut. Detta för att kunna stoppa in mer minne och möjlighet för SLI eller crossfire.
Synd bara att vid en uppdatering av MB så måste en ny processor oxå införskaffas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog rekommendera att uppgradera processorn samtidigt.

Vad ligger din budget på ca?

Så din processor flaskar inte ditt 7970 något avsevärt?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Hjälpsam

Ett bättre moderkort har förutom fler finesser ofta bättre strömförsörjning, hållbarare komponenter, bättre kylning och längre garanti.
Det är sant att skillnaden i prestanda är nästan försumbar, men jag köpar själv aldrig det allra billigaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Skulle nog rekommendera att uppgradera processorn samtidigt.

Vad ligger din budget på ca?
Så din processor flaskar inte ditt 7970 något avsevärt?

Om min processor flaskar mitt g-kort har jag ingen aning om, vet inte riktigt hur jag skulle märka det eller var jag kan se det.

Budget...
När jag väl börjar pilla på komponenter så har det en tendens att springa iväg. Nytt MB innebär ny processor och mer minne
Men om jag tar ett MB som inte innebär att jag måste byta processor så blir jag glad. Skulle kunna lägga 1500 isch på ett MB kan jag
tänka mig, men jag är flexibel.

Så om jag läser det jag precis skrev så ser jag en fråga...
Finns det ett bra MB som passar till min nuvarande processor (1155 tror jag det är) som ändå ger mig lite mer utrymme att stoppa in mer minne och
senare ett g-kort till ? Detta innebär att jag i långa loppet sparar 2-3000 kr. Eller är det lika bra att köra på ett nytt MB och den extra kostnaden som en ny processor skulle innebära ?

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Cliffisen:

Om min processor flaskar mitt g-kort har jag ingen aning om, vet inte riktigt hur jag skulle märka det eller var jag kan se det.

Budget...
När jag väl börjar pilla på komponenter så har det en tendens att springa iväg. Nytt MB innebär ny processor och mer minne
Men om jag tar ett MB som inte innebär att jag måste byta processor så blir jag glad. Skulle kunna lägga 1500 isch på ett MB kan jag
tänka mig, men jag är flexibel.

Så om jag läser det jag precis skrev så ser jag en fråga...
Finns det ett bra MB som passar till min nuvarande processor (1155 tror jag det är) som ändå ger mig lite mer utrymme att stoppa in mer minne och
senare ett g-kort till ? Detta innebär att jag i långa loppet sparar 2-3000 kr. Eller är det lika bra att köra på ett nytt MB och den extra kostnaden som en ny processor skulle innebära ?

Har du kollat hur mycket din processor och grafikkort jobbar samtidigt?

Har en i5 3570k och den flaskade faktiskt mitt 7970 lite innan jag överklockade den.

Om din processor inte riktigt orkar med din nuvarande setup, så kommer tyvärr ett till grafikkort vara pengar rakt i vattnet. :/

Hur mycket minne har du just nu?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cliffisen:

Upptäckte till min förskräckelse att mitt är av en äldre modell som kör sata 3gb/s. Detta fick mig att börja fundera på att byta ut det.
Så jag undrar om jag skulle märka en stor skillnad om jag skulle uppgradera till ett bättre MB ?

Jag försöker klämma ut fler fps i spel än vad jag har idag. Spelar mest MMOs och Thief liknande spel.

Som ni ser här under så har jag långt ifrån en värsting dator, men den gamla trotjänaren gör sitt bästa. Om det finns något annat som är bättre att byta ut så är det bara att hojta till

jag resonerar så här:

du sitter på en 1155 rigg i nuläget och det är svårt att hitta moderkort för den plattformen i nuläget frågan är hur svårt det kommer att bli om några månader. så kanske lika bra du går och inhandlar nytt. dock skulle jag spara och lägga pengarna på en ny burk så:
Nästa steg är ju att uppgradera helt och gå på en 1150 rigg med cpu nått som åxå kostar pengar men i nuläget lättare med att hitta moderkort osv till dom. ja du avgör tänk på det att det hela tiden kommer nya grejor som har mer prestanda per krona osv.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Har du kollat hur mycket din processor och grafikkort jobbar samtidigt?

Hur mycket minne har du just nu?

Jag har inget tillförlitligt sätt att kolla hur de arbetar tillsammans. Jag alt-tabbar till Taskmanager (tror jag det är, ctrl-alt-delete och task något) och tittar vad som händer under CPU. Jag alt-tabbar inte när det är värsta fighten utan när det lugnar ner sig, så det är lite missvisande. Men det är sällan jag ser att aktiviteten slår i taket 100%.

Jag har 8gb just nu, vet inte hur mycket jag kan stoppa in på mitt nuvarande MB. men tror inte jag skulle märka någon skillnad mellan 8, 12 eller 16 gb.

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

jag resonerar så här:

[...] Nästa steg är ju att uppgradera helt och gå på en 1150 rigg [...]

Jag trodde att nästa steg var en 2011 sockel.

Jag har helt klart fått något att tänka på!
Känns helt klart onödigt att hålla på att uppgradera småsaker just nu när skillnaden skulle vara marginell. Hade precis en lös tanke om 2 g-kort som skulle "rock my world" hehe. Som du så klokt sa så kommer det nya saker hela tiden...

Men någon måste jag köpa, nu när jag väl bestämt mig hehe... blir en skärm till (annan tråd) så slipper jag alt-tabba så mycket

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Cliffisen:

Jag har inget tillförlitligt sätt att kolla hur de arbetar tillsammans. Jag alt-tabbar till Taskmanager (tror jag det är, ctrl-alt-delete och task något) och tittar vad som händer under CPU. Jag alt-tabbar inte när det är värsta fighten utan när det lugnar ner sig, så det är lite missvisande. Men det är sällan jag ser att aktiviteten slår i taket 100%.

Jag har 8gb just nu, vet inte hur mycket jag kan stoppa in på mitt nuvarande MB. men tror inte jag skulle märka någon skillnad mellan 8, 12 eller 16 gb.

Hmm okej, testa ladda ner MSI afterburner och se på graferna när du öppnat programmet; så här:

http://prntscr.com/2xhfi0

Sen kör du något game där det händer mycket och kolla sen på vad "GPU Usage" har haft som högst.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att moderkortet på verkar FPS är främst önsketänkande. Då har det med bristande antal PCIe banor eller sämre minnesstöd. Och då får man gå ner på riktigt märkliga moderkort/konfigurationer.

Men visst kan ett moderkort påverka FPS....det kallas Överklockning!
Ett moderkort med bättre strömförsörjning kan klockas högre med resultatet att du får högre FPS...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cliffisen:

Jag trodde att nästa steg var en 2011 sockel.

Jag har helt klart fått något att tänka på!
Känns helt klart onödigt att hålla på att uppgradera småsaker just nu när skillnaden skulle vara marginell. Hade precis en lös tanke om 2 g-kort som skulle "rock my world" hehe. Som du så klokt sa så kommer det nya saker hela tiden...

Men någon måste jag köpa, nu när jag väl bestämt mig hehe... blir en skärm till (annan tråd) så slipper jag alt-tabba så mycket

nästa steg är om du inte ska ha en extrem rigg (som nu 2011 är) en 1150 när den nu troligen är den som är nyast som åxå kommer att släppa nya generationen (minns inte va den nu hette)

men ska man nu vara extrem så är det lika bra att vänta på x99 chippet (som kommer snart till 2011) och även DDr4 som åxå kommer snart ,men men ´:D

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliffisen:

Upptäckte till min förskräckelse att mitt är av en äldre modell som kör sata 3gb/s. Detta fick mig att börja fundera på att byta ut det.
Så jag undrar om jag skulle märka en stor skillnad om jag skulle uppgradera till ett bättre MB ?

Jag försöker klämma ut fler fps i spel än vad jag har idag. Spelar mest MMOs och Thief liknande spel.

Som ni ser här under så har jag långt ifrån en värsting dator, men den gamla trotjänaren gör sitt bästa. Om det finns något annat som är bättre att byta ut så är det bara att hojta till

dyrt moderkort köper man för att man vill ha speciella funktioner, för som tex OC av CPU, extra ström in till moderkortet för både CPU å GPU SATA Controller Speed osv osv... men snackar vi BOG Standard utan OC osv, nej ingen skillnad.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliffisen:

...blir en skärm till (annan tråd) så slipper jag alt-tabba så mycket

Du kommer fortfarande få alt-tabba om du ska växla mellan ett spel och något annat i den andra skärmen, muspekaren är "fast" i den skärmen som spelet är i.

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Du kommer fortfarande få alt-tabba en hel del och andraskärmen kommer vara svart hälften av tiden när du kör spel så vänta dig inte att se vad som händer där. Två skärmar är skönt när du är i windows och har många fönster uppe samtidigt eller håller på och navigerar mellan olika mappar osv.

Nej, inte om man använder den interna grafiken, använder 2 skärmar för att se temperaturen på CPU och GPUn när jag spelar bla BF4.

Eller menar du om man skall trycka på något på andra skärmen?
Då kan man använda "borderless" och bara gå till paus menyn i spelet och flytta musen till andra skärmen utan att alt-tabba.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men visst kan ett moderkort påverka FPS....det kallas Överklockning!
Ett moderkort med bättre strömförsörjning kan klockas högre med resultatet att du får högre FPS...

Men va?? Det ær væl inte vad "DavidTheDoom" har påstått? Han har i hela denna tråd syftat på att bættre moderkort inte ger per automatik høgre FPS i spel, dæremot økar potentialen till att kunna få høgre FPS.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Nej, inte om man använder den interna grafiken, använder 2 skärmar för att se temperaturen på CPU och GPUn när jag spelar bla BF4.

Eller menar du om man skall trycka på något på andra skärmen?
Då kan man använda "borderless" och bara gå till paus menyn i spelet och flytta musen till andra skärmen utan att alt-tabba.

ändrade lite i inlägget, det jag menade var att man inte bara kan trycka på grejer i andraskärmen för då åker spelet ner. Har också temperatur/battlescreen osv i andraskärmen och det är den bra till.

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Du kommer fortfarande få alt-tabba om du ska växla mellan ett spel och något annat i den andra skärmen, muspekaren är "fast" i den skärmen som spelet är i.

oh fan.
Vet du om man kommer märka en skillnad (försämring) av prestanda av att använda två skärmar ?

Edit: Jag förstår nu vad ni menar med boarderless ect.

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cliffisen:

oh fan.
Vet du om man kommer märka en skillnad (försämring) av prestanda av att använda två skärmar ?

Ingen märkbar skillnad egentligen. Det är främst grafikprestandan som dippar något. Jag föreslår att du kör en av skärmarna på det integrerade i processorn

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men visst kan ett moderkort påverka FPS....det kallas Överklockning!
Ett moderkort med bättre strömförsörjning kan klockas högre med resultatet att du får högre FPS...

Men nu har ju TS en i5 2300, dvs inte upplåst multiplier. Ett moderkort som är grymt på att klocka är meningslöst.

Permalänk

Jag tackar alla för hjälpen, de snabba och utförliga svaren!

Har fått de svar jag behöver och vet nu vad som är nästa steg.

Tack och sov gott

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060