Vad ska ms. göra för att möta ps4

Permalänk
Medlem

Vad ska ms. göra för att möta ps4

Nu har vi sett att ps4 säljer mer än xboxone. Vilket är naturligt , då xbox one har dålig prestanda.
Jag bryr mig väldigt mycket på prestanda IOM att jag kommer från PC. När jag såg xbox one vs ps4 hårdvara så skattade jag åt xbox one.

Men fösäljningen visar att fler än mig har sett detta :)11

Permalänk
Avstängd

Xbox och nintendo borde slå ihop sig. Det hade krossat den onda ps4 ^^

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

MS sitter i en väldigt dålig situation då de också har den dyraste konsollen. För att konkurrera med PS4 måste de sälja den billigare än PS4an men det kommer också innebära att de kommer göra enorma förluster pga inkluderade kinect.

Jag tror de blir tvingade att sälja konsollen utan kinect snart. De måste ner till 3500 eller så. Då borde de kunna konkurrera med PS4ans pris. Personligen så tänker iaf inte jag köpa ngn One förän de är nere i runt 3500. Med eller utan Kinect.

Permalänk
Medlem

Microsoft har gått i samma fälla som Nintendo nämligen att ha ett dyrt tillbehör inkluderat vilket gjort att deras konsoller blivit onödigt dyra. Bägge två har sina dyraste konsoller ngnsin och det märks också på försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Nu har vi sett att ps4 säljer mer än xboxone. Vilket är naturligt , då xbox one har dålig prestanda.
Jag bryr mig väldigt mycket på prestanda IOM att jag kommer från PC. När jag såg xbox one vs ps4 hårdvara så skattade jag åt xbox one.

Men fösäljningen visar att fler än mig har sett detta :)11

Då blir du säker förvånad över att höra att det är samma av arkitektur CPU och GPU i båda? PS4 har bara vissa så fördelar över X1 som jag hört ska vara jättesvårt att dra nytta av och att konsolerna hade varit nästan identiska i prestanda om det inte hade varit för MS dumma val av RAM-minne som ska vara svårt att koda för. Och vem fan spelar på konsol om man vill ha bra grafik och hög FPS? Då skaffar man PC.
Det man ser om att Ghosts bara kör 720p på X1 är väldigt skumt och jag tror det är lite pengar som bytt händer.

Den främsta anledningen normalt folk köper PS4 är för att den är mer "gaming" och inte nån underhållnings konsol.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nej folk köper PS4 för att den är en hel del billigare och har bättre GPU. Microsoft har inte lyckats påvisa att det är värt att betala extra för en gimmick.

Sony har gjort allting rätt denna gången. En relativt kraftfull, prisvärd konsoll utan dyra gimmickar för 399 dollar/euro.
Microsoft och Nintendo gjorde tvärtom. Svagare konsoller med dyra inkluderade tillbehör som inte tillför ngn större nytta för spelarna.

Permalänk
Medlem

Känns som lite tidigt att uttala sig. Ingen av konsolerna har ännu nån större mängd spel eller för den delen exklusiva spel ute. Sen är dom knappt lanserade på samtliga marknader och det verkar fortfarande råda leveransbrist....
Känns som att det är mer lagom att ta en titt om 3-6 månader

Permalänk
Medlem

Ganska tydligt redan att PS4 säljer betydligt bättre än One. Uppskattningsvis 6 miljoner mot ca 4.5 för One. Det finns massor av One på hyllorna i Europa och USA. PS4 är mycket svårare att få tag i.

Jag kan dock hålla med om att det kanske är lite för tidigt än men jag kan inte se att One helt plötsligt skulle börja sälja mer än PS4 det här året iaf. Det stora dragplåstret Halo har säkert ett par års utveckling kvar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="simon253;14437851"]Då blir du säker förvånad över att höra att det är samma av arkitektur CPU och GPU i båda? PS4 har bara vissa så fördelar över X1 som jag hört ska vara jättesvårt att dra nytta av och att konsolerna hade varit nästan identiska i prestanda om det inte hade varit för MS dumma val av RAM-minne som ska vara svårt att koda för. Och vem fan spelar på konsol om man vill ha bra grafik och hög FPS? Då skaffar man PC.
Det man ser om att Ghosts bara kör 720p på X1 är väldigt skumt och jag tror det är lite pengar som bytt händer.

Den främsta anledningen normalt folk köper PS4 är för att den är mer "gaming" och inte nån underhållnings konsol.[/QUOTE

Nja 50% mer prestanda i gpu och DDR 5

8GB GDDR5 ps4
8GB DDR3 xbox one

GPU

AMD Radeon Graphics Core Next engine w/ 1152 shaders ps4

AMD Radeon GPU w/ 768 shaders Xbox One

Peak GPU Shader Throughput 1.84 TeraFLOPS/s PS4, 1.31 TeraFLOPS/s Xbox One.

Så nej set är inte samma grafikkort Ps4 är 50% snabbare .

Permalänk
Medlem

Ja GPUn i PS4 är en generation nyare skulle man kunna säga. Sen har PS4 kraftigt övertag när det gäller snabbare minne också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Då blir du säker förvånad över att höra att det är samma av arkitektur CPU och GPU i båda? PS4 har bara vissa så fördelar över X1 som jag hört ska vara jättesvårt att dra nytta av och att konsolerna hade varit nästan identiska i prestanda om det inte hade varit för MS dumma val av RAM-minne som ska vara svårt att koda för. Och vem fan spelar på konsol om man vill ha bra grafik och hög FPS? Då skaffar man PC.
Det man ser om att Ghosts bara kör 720p på X1 är väldigt skumt och jag tror det är lite pengar som bytt händer.

Den främsta anledningen normalt folk köper PS4 är för att den är mer "gaming" och inte nån underhållnings konsol.[/QUOTE

Nja 50% mer prestanda i gpu och DDR 5

8GB GDDR5 ps4
8GB DDR3 xbox one

GPU

AMD Radeon Graphics Core Next engine w/ 1152 shaders ps4

AMD Radeon GPU w/ 768 shaders Xbox One

Peak GPU Shader Throughput 1.84 TeraFLOPS/s PS4, 1.31 TeraFLOPS/s Xbox One.

Så nej set är inte samma grafikkort Ps4 är 50% snabbare .

Du tog bort den sista "]" så inlägget ser lite konstigt ut.
OT: Okej efter lite googlande tror jag att jag förstår hur du räknar. Aja kvittar fullständigt för mig ändå jag har bojkottat Sony sen ett år tillbaks och det är därför jag inte kollade upp PS4 ordentligt. Oavsett så är du jävligt konstig som skrattar åt en konsol. Åter igen det är PC som gäller för dem som bryr sej om prestanda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Bägge två har sina dyraste konsoller ngnsin och det märks också på försäljningen.

Har du glömt att PS3 kostade över 6000Kr när den släpptes?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Nu har vi sett att ps4 säljer mer än xboxone. Vilket är naturligt , då xbox one har dålig prestanda.
Jag bryr mig väldigt mycket på prestanda IOM att jag kommer från PC. När jag såg xbox one vs ps4 hårdvara så skattade jag åt xbox one.

Men fösäljningen visar att fler än mig har sett detta :)11

Den stora (väldigt stora) majoriteten köper inte en konsol efter att ha tittat på specifikationerna, utan köper den som är billigast/lättast att få tag på/håller sig märkestrogen/verkar få roligast spel. Dessutom, som någon annan påpekade, är konsol inte det man köper för att kunna pumpa ut högsta grafik.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av spikey13:

Xbox och nintendo borde slå ihop sig. Det hade krossat den onda ps4 ^^

Ja, för Nintendo går det ju jättebra för idag

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="simon253;14437994"]

Skrivet av Krippaz:

Du tog bort den sista "]" så inlägget ser lite konstigt ut.
OT: Okej efter lite googlande tror jag att jag förstår hur du räknar. Aja kvittar fullständigt för mig ändå jag har bojkottat Sony sen ett år tillbaks och det är därför jag inte kollade upp PS4 ordentligt. Oavsett så är du jävligt konstig som skrattar åt en konsol. Åter igen det är PC som gäller för dem som bryr sej om prestanda.

Sorry håller med dig ville väl skapa lite debatt och skrev lite dumt , skrattar inte åt Xbox One. Men vissa säger att prestandan är likvärdig vilket inte är sant i, sen vem vet om molnet, ufo och annat ändrar på detta i framtiden.

Långsiktigt hoppas jag att det går bra för Xbox One då jag vill ha konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, för Nintendo går det ju jättebra för idag

Går ju endast dåligt för nintendo eftersom marknadsföringen av Wii U är katastrofal, och att det inte är "inne" att ha en Wii. Det ska vara iPhone och PS4/Xbox One, helst redan när man är sub 10.. (Jag talar för det jag har sett i Sverige, kan ju inte bedöma de andra länderna i världen)

Permalänk

Prestandan är inte likvärdig men det ska mycket till för att du ska se jättestor skillnad på en tv. Ifall spelet körs i 720p eller 1080p när du sitter typ 3 meter från en 46tum så är det väldigt svårt att se skillnaden. Så visst man kan hålla på att klaga över prestanda eller så kan man välja utefter vilka funktioner man vill ha eller vilka Ip's man gillar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Har du glömt att PS3 kostade över 6000Kr när den släpptes?

Han syftade på Microsoft samt Nintendo, inte Sony där. Om du läste texten han skrev.

Så att PS3'an var dyrare än PS4 vid release tja det är sant samt försäljningen av PS3 vart enormt trögt i början, men i det här fallet så har både Nintendo samt Microsoft släppt sina dyraste konsoler. Men det sagt bekräftar bara det han sa åter igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Snigeln Bert:

Går ju endast dåligt för nintendo eftersom marknadsföringen av Wii U är katastrofal, och att det inte är "inne" att ha en Wii. Det ska vara iPhone och PS4/Xbox One, helst redan när man är sub 10.. (Jag talar för det jag har sett i Sverige, kan ju inte bedöma de andra länderna i världen)

Jao, och varför tror du att det inte är "inne"?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Har du glömt att PS3 kostade över 6000Kr när den släpptes?

Vad menar du?

Permalänk
Skrivet av simon253:

Sorry håller med dig ville väl skapa lite debatt och skrev lite dumt , skrattar inte åt Xbox One. Men vissa säger att prestandan är likvärdig vilket inte är sant i, sen vem vet om molnet, ufo och annat ändrar på detta i framtiden.

Långsiktigt hoppas jag att det går bra för Xbox One då jag vill ha konkurrens.

Jo dom är ganska lika i verklig spelprestanda, Xbone kör vissa titlar i lägre upplösning och mer detaljer medans ps4 klarar högre upplösning men drar ner på detaljnivå, Jämför man dom sida vid sida så är det knappast några extrema skillnader.

Sedan tror jag verkligen inte att hårdvaran är anledningen till att ps4 sålt bättre, Konsol gamers bryr nog sig inte om hårdvaran öht (vilket man inte heller borde göra) utan snarare om online funktioner, behagliga handkontroller, ljudnivå, exklusiva titlar osv.

Att diskutera vilken konsol som har bäst grafik/prestanda är lite som att diskutera vilken bil som är snabbast utav Fiat Panda och Toyota Yaris

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, och varför tror du att det inte är "inne"?

Jag tror helt ärligt att de allra flesta som ser snett på Nintendo (Wii/Wii U) aldrig ens har testat använda en konsol från Nintendo, utan bara hört historier om konsolerna från andra och vad de tycker, de kanske inte ens har spelat GameCube (de är nog för unga för den tiden..). Själv älskar jag Nintendos konsoler och spel, speciellt Zelda och Mario (vem gillar INTE Mario?!), och har själv både Wii och Wii U. Bara för något är inte är "inne" behöver det inte vara dåligt, och tvärt samtidigt tvärt om, något som är "inne" behöver inte vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Har du glömt att PS3 kostade över 6000Kr när den släpptes?

Jag syftade på denna generationen. Microsoft har aldrig haft en så dyr konsoll som nu. Samma med Nintendo. Sony är billigast sett till prestandan man får. Därför säljer den också bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Sorry håller med dig ville väl skapa lite debatt och skrev lite dumt , skrattar inte åt Xbox One. Men vissa säger att prestandan är likvärdig vilket inte är sant i, sen vem vet om molnet, ufo och annat ändrar på detta i framtiden.

Långsiktigt hoppas jag att det går bra för Xbox One då jag vill ha konkurrens.

Citat:

Jo dom är ganska lika i verklig spelprestanda, Xbone kör vissa titlar i lägre upplösning och mer detaljer medans ps4 klarar högre upplösning men drar ner på detaljnivå, Jämför man dom sida vid sida så är det knappast några extrema skillnader.

Sedan tror jag verkligen inte att hårdvaran är anledningen till att ps4 sålt bättre, Konsol gamers bryr nog sig inte om hårdvaran öht (vilket man inte heller borde göra) utan snarare om online funktioner, behagliga handkontroller, ljudnivå, exklusiva titlar osv.

Att diskutera vilken konsol som har bäst grafik/prestanda är lite som att diskutera vilken bil som är snabbast utav Fiat Panda och Toyota Yaris

Priset är avgörande. One har ett riktpris som är 100 dollar/euro dyrare. Därför säljer den sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Går ju endast dåligt för nintendo eftersom marknadsföringen av Wii U är katastrofal, och att det inte är "inne" att ha en Wii. Det ska vara iPhone och PS4/Xbox One, helst redan när man är sub 10.. (Jag talar för det jag har sett i Sverige, kan ju inte bedöma de andra länderna i världen)

Wii U är för dyr för vad man får. Den måste ner till under 2000 så kommer den sälja bättre. Problemet är att Nintendo har en väldigt dyr kontroll till Wii U så om de sänker till ett pris under 2000 så går de med förlust på konsollerna vilket de inte är sugna alls på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag syftade på denna generationen. Microsoft har aldrig haft en så dyr konsoll som nu. Samma med Nintendo. Sony är billigast sett till prestandan man får. Därför säljer den också bäst.

Skrivet av ozo64:

Priset är avgörande. One har ett riktpris som är 100 dollar/euro dyrare. Därför säljer den sämre.

Jag håller med att riktpriset är en betydande faktor, tror att många av konsolerna som säljs är föräldrar vars barn skriker om att de vill ha en konsol. Föräldern köper väl den som är billigast. I Sverige är dock konsolerna väldigt likvärda i pris just nu, skiljer endast ungefär 200kr.

Däremot tror jag inte att orsaken till att PS4 säljer bättre är att det är mer "bang for the buck". Jag tror att orsaken är främst priset, sedan märkestrogenhet och exklusiva titlar. Specifikationerna tror jag inte många tittar på.

Skrivet av ozo64:

Wii U är för dyr för vad man får. Den måste ner till under 2000 så kommer den sälja bättre. Problemet är att Nintendo har en väldigt dyr kontroll till Wii U så om de sänker till ett pris under 2000 så går de med förlust på konsollerna vilket de inte är sugna alls på.

Ja, jag kan hålla med om att konsolen var väldigt dyr i början (3 500 - 4 000kr om jaag inte minns fel), men för 2 500kr tycker jag att den har hamnat mycket bättre till prismässigt. Samtidigt köper man inte Nintendo för "revolutionerande grafik" och "bästa prestandan genom tiderna". Nintendos konsoler köper man på grund av deras exklusiva titlar som man (jag) aldrig tröttnar på där grafik inte spelar någon större roll.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag tror helt ärligt att de allra flesta som ser snett på Nintendo (Wii/Wii U) aldrig ens har testat använda en konsol från Nintendo, utan bara hört historier om konsolerna från andra och vad de tycker, de kanske inte ens har spelat GameCube (de är nog för unga för den tiden..). Själv älskar jag Nintendos konsoler och spel, speciellt Zelda och Mario (vem gillar INTE Mario?!), och har själv både Wii och Wii U. Bara för något är inte är "inne" behöver det inte vara dåligt, och tvärt samtidigt tvärt om, något som är "inne" behöver inte vara bra.

Jag tror det beror på att de har extremt lite att erbjuda jämfört med konkurrenterna, men det är ju bara jag... Man kan spela Mario och Zelda på den, sen tar det roliga slut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tror det beror på att de har extremt lite att erbjuda jämfört med konkurrenterna, men det är ju bara jag... Man kan spela Mario och Zelda på den, sen tar det roliga slut.

Nja, du menar att det roliga precis har börjat

Som jag nämnde ovan är Wii U inte menat att vara ett prestandamonster och erbjuda "next gen"-grafik eller liknande, utan de som köper en konsol från Nintendo vet vad de ger sig in på och vad den erbjuder. Dragplåsterna för Nintendos konsoler har alltid varit de exklusiva titlarna, de som en gång spelade Mario, Zelda och andra klassiska Nintendotitlar har kanske vuxit bort från intresset, och Nintendo har misslyckats med att rekryterna nya småbarn med intresse för dessa, vem vet? Detta kanske beror på just att det inte är "inne" att ha en Wii U för att den har dålig grafik eller tråkiga spel eller dålig kontroll, vad man nu kan hitta på.

Sjävklart finns dock brister i Wii U såsom att den inte har stöd för 802.11n utan endast b/g (ingen Ethernet heller), något seg i menyerna och lite annat smått.

Permalänk

Vad är det här för ämne egentligen? Det är som alltid, om 2-4 år så kommer det vara 49/51% fördelning med lite större skillnader på olika ställen i världen.
Tycker personligen bägge är löjliga som inte för gamingen framåt. Oohhhh, vi har lite mer kraft än förra generationen. Synd på Nintendo och dom vinklarna dom tar, men dom försöker i alla fall, annat än en kan säga om både MS och Sony, framförallt Sony.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja GPUn i PS4 är en generation nyare skulle man kunna säga. Sen har PS4 kraftigt övertag när det gäller snabbare minne också.

Vilket i verkligheten utanför Sweclockers absolut inte spelar någon som helst roll i ett större perspektiv. Det är beklagligt när så mycket fokus riktas på tekniska specifikationer när det inte är alls vad massan köper produkterna för.

Det är ju som att säga att en Mac-laptop säljer bättre än en HP-laptop för att Mac:en har snabbare RAM-minnen. Det är fånigt.

PlayStation 4 har ett övertag genom att vara billigare, först och främst. PlayStation är ett starkt varumärke sedan gammalt. Inte att nämna att PlayStation 4 plockar fram mer aktuella detaljer med sociala tjänster, streaming och har byggt upp ett mycket starkare stöd bland insatta än Wii U och framför allt Xbox One genom att Sony lyckats triumfera i allting främst Microsoft misslyckats med.

Xbox One känns som ett skämt, något sorts practical joke - ända ned på namnet. Med tjänster och egenskaper som inte är ett dugg aktuella utanför USA, om ens där. Detta med krav på ett värdelöst verktyg som entusiaster och utvecklare hatar, dyrare prislapp och tveksamt spelbibliotek kort efter lansering. Klart som fan det finns utrymme att hysa stor kritik utan att prata tekniska specifikationer.

Skrivet av orig_rejser:

Vad är det här för ämne egentligen? Det är som alltid, om 2-4 år så kommer det vara 49/51% fördelning med lite större skillnader på olika ställen i världen.
Tycker personligen bägge är löjliga som inte för gamingen framåt. Oohhhh, vi har lite mer kraft än förra generationen. Synd på Nintendo och dom vinklarna dom tar, men dom försöker i alla fall, annat än en kan säga om både MS och Sony, framförallt Sony.

Själv misslyckas jag se hur Nintendo i sak försöker föra spelandet framåt. För mig ser det ut som de snickrat ihop en något starkare Wii med ratade komponenter ingen annan ville bygga med och kombinera det med en jättetrendig surfplatta till kontroller. Wii U är ju lika nystartande och revolutionerande som Nintendo DS. Alltså idag, år 2014, mycket lite till någon sorts revolution eller något som ens gör det minsta fotavtryck efter sig.