Permalänk

DirectX 12 är påväg!

Mer om detta finner ni här

Ännu en länk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Mer om detta finner ni här

Ännu en länk

Hoppas att det släpps snart!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Om det stämmer att DX12 lanseras i mars (som det står i första artikeln) så är jag tveksam till att det kan innehålla något komplement till mantle. Väldigt kort utvecklingstid från och med att mantle blev officiellt. De kan ju visserligen ha kommit på en liknande idé själva för ett tag sedan så att de har haft längre tid på sig att utveckla det, men det är jag ju lite tveksam till.
Eller så handlar det inte om ett lanseringsdatum i mars. Kan ju vara en felskrivning i artikeln också.

Men klart man är lite nyfiken på vad det kan innehålla för nyheter ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

betvivlar på att de kommer släppa det i mars möjligen att de visar upp en halvfärdig "beta" med dx 12 eller nått men inget släpp för slutanvändare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Svårt att se fram emot något som är inlåst och proprietärt tycker jag. Nej ge oss OpenGL istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

mina stackars nyinköpta 780 ti kort whyyy

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zzcool:

mina stackars nyinköpta 780 ti kort whyyy

Vad menar du?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

ojoj, mycket problem för AMD.

Visa signatur

ROG

Permalänk

Finns inget som säger att Microsoft inte jobbat på det här mycket länge, vilket de troligen har. Vill minnas att någon talesman för Microsoft sa för några månader sedan att vi inte ska utesluta DirectX och att de har jobbat på en ny version länge. Hittar dock ingen länk

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Vad menar du?

dem är dx11

Permalänk
Medlem

Om DX12 får Mantle liknande funktioner så betyder det att man jobbat på detta under än längre tid. AMD och Nvidia måste i så fall känt till detta under en längre tid också. Man kan ju då fråga sig varför AMD över huvudtaget valt att lansera Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAIDERRR:

ojoj, mycket problem för AMD.

Varför är det ett problem för AMD? Om jag skulle gissa så kan det tom. vara en fördel att de har lekt med Mantle i några år kanske de har lärt sig något om 'closer to metal' APIn under tiden.

Det blir iaf intressant och höra vad alla har och säga under GDC då det blir sessions från OpenGL, DirectX och Mantle!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft skall visa det för första gången nu i mars. Det dröjer minst till nästa år, antagligen till Windows 9, innan en skarp version finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan fixa en lösning i själva directX som ger bakåtkompabilitet med korten som stödjer Dx11 så man slipper uppgradera både system och grafikkort för att ta del av detta. Om det är så att man måste uppgradera hoppas jag de designar en flexibel plattform för framtiden.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Hoppas de kan fixa en lösning i själva directX som ger bakåtkompabilitet med korten som stödjer Dx11 så man slipper uppgradera både system och grafikkort för att ta del av detta. Om det är så att man måste uppgradera hoppas jag de designar en flexibel plattform för framtiden.

Hoppas verkligen inte att dem väljer att kedja sig fast i gammal hårdvara, vad vore det för utveckling?

Vi har haft 10.X & 11.X för länge tycker jag, dags att äntligen göra en djupdykning i API:n och omfamna de modernaste standards och metoder samt rensa ut gammalt skit som kan ha hängt med i hur många år som helst.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mantle liknande stöd ska vara ett någolunda nytt projekt hos MS, och directx 12 ska bara visas upp i mars. Möjligt att det inte släpps förren till Windows 9. Tyvärr så betyder det nog att Mantle aldrig kommer att bli populärt... Nvidia kommer knappast att implementera det om det kommer liknande stöd i DirectX och speltillverkare vill att så många som möjligt ska kunna spela deras spel oavsett vilket märke man har på grafikkortet så de kommer itne lägga så mycket tid på mantle.

Permalänk
Medlem

Eck... synd att MS inte lägger ned åtminstone Direct3D och ersätter med OpenGL, som alla andra i världen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mantle är inte kört. Det är inte knutet till senaste Windows, och kan portas till andra plattformar utan principiella hinder. Om arbetet "färdigställs" och förs över till OpenGL så blir jag klad hest, för jag går inte tillbaka till Windows.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem är dx11

11.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Om DX12 får Mantle liknande funktioner så betyder det att man jobbat på detta under än längre tid. AMD och Nvidia måste i så fall känt till detta under en längre tid också. Man kan ju då fråga sig varför AMD över huvudtaget valt att lansera Mantle.

Det är väl ändå lite förhastade slutsatser. Vi vet inte vad dx12 kommer innehålla ännu, så att säga att mantle var onödigt är väl lite tidigt att påstå i nuläget.
Men om det nu skulle visa sig vara fallet så är det ju en legitim frågeställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Hoppas de kan fixa en lösning i själva directX som ger bakåtkompabilitet med korten som stödjer Dx11 så man slipper uppgradera både system och grafikkort för att ta del av detta. Om det är så att man måste uppgradera hoppas jag de designar en flexibel plattform för framtiden.

Hoppas också på det.

Men det stora hindret för DX12 kommer ändå att vara ifall det blir exklusivt för Windows 9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Hoppas också på det.

Men det stora hindret för DX12 kommer ändå att vara ifall det blir exklusivt för Windows 9.

Microsoft kan väl säkerligen välja att släppa DX12 till Win7/8 om dom vill....

Permalänk
Hjälpsam

Ha!
Kanske bara inkluderar utökat stöd för surfplattor, smarta telefoner och pekskärmar.
Från Anandtechs artikel.

Citat:

The big 3 – AMD, Intel, and NVIDIA – are included, but so is Qualcomm. Qualcomm of course is not a player in the traditional dGPU or x86 iGPU spaces, but they are a significant vendor in the Windows on ARM space, having their SoCs in products such as the Nokia Lumia tablets. Consequently, with Microsoft continuing to push into the tablet space with Windows RT, it stands to reason that some of DirectX 12's functionality will be tuned for tablets too.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Det kan ju vara så att DirectX 12 släpp nu i samband med Windows 8.1 Update 1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det står "presenteras". Det säger väl i detta läget inget om när det kommer att släppas. Ev till Windows 9 för att folk ska bli tvungna att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Microsoft kan väl säkerligen välja att släppa DX12 till Win7/8 om dom vill....

Visst, men då Win7 inte ens fått DX11.1 och 11.2 är det inte vidare troligt att det får DX12.

Windows 8.x vore väl inte helt otippat, men det är stöd för Windows 7 som är viktigast.

Permalänk
Medlem

Sen ska vi inte glömma att mycket information hittar fram mellan konkurrerande företag innan det blir officiellt.

De kan mycket väl ha jobbat på DirectX 12 läänge.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Hoppas verkligen inte att dem väljer att kedja sig fast i gammal hårdvara, vad vore det för utveckling?

Vi har haft 10.X & 11.X för länge tycker jag, dags att äntligen göra en djupdykning i API:n och omfamna de modernaste standards och metoder samt rensa ut gammalt skit som kan ha hängt med i hur många år som helst.

Jag menar att de ska sluta göra allt så bundet till hårdvara, de kan väl göra en bra plattform så man kan göra bra softvaru uppgraderingar? Visst om det gäller finesser som Nvidias Shadowplay men det finns ingen anledning att INTE uppdatera en directX version med nya funktioner som inte kräver hårdvarulösningar?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Geeks
SweClockers