Microsoft visar DirectX 12 på GDC 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

3) DX har visst krav på OS och det finns faktisk tekniska anledningar till det som jag inte recitera nu. Allt är inte en konspiration.

Eftersom stöd för nyare OpenGL-versioner kan uppnås genom enbart uppdaterade drivrutiner/hårdvara så låter detta som en sofistikerad bluff.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Har du ens suttit vid en dator som kört 8.1? Testat att anpassa en efter dina behov?

Nej, det har han inte. Han sitter på hat tåget express.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Allt detta tjafs om hur inlåst DirectX & Windows är och hur mycket bättre allt annat är börjar bli riktigt, riktigt tröttsamt. Men det kanske är bara jag.

Motsatsen är att vi håller tyst och sväljer det Microsoft gör.

Fråga dig själv: Vad har Microsoft gjort för att främja spelande på PC de senaste 10 åren? Att rida på sitt monopol och släppa dx uppgraderingar räknas inte. De släppte AOE2 på Steam typ? GFWL?

De enda som faktiskt kämpar för spel på PC är Valve.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Oavsett de bitarna, så klarar Windows 8 uppenbarligen inte att trycka ur sig lika många bilder i sekunden i unigine heaven och valley som Windows 7 klarar. Varför är det så, om det nu är bättre optimerat på alla punkter?

Det kan jag omöjligt veta, jag har varken varit med i utvecklingen av benchmarktestet, Unigine heaven, hårdvaran som testet gjordes på eller Windows. Det kommer alltid vara möjligt att hitta någon kombination av gammal/ny mjukvara/hårdvara där det presterar bättre/sämre. Ej färdigutvecklade drivrutiner gissar jag på i det här fallet. Samma test idag ser mycket möjligt helt annorlunda ut.

Det jag kan säga att av alla de 20-tal olika benchmarktester jag har tittat på ligger Windows 8.1 bättre till än Windows 7. Det är ingen enorm skillnad, men skillnad är det.

Viktigast av allt är att nya spel som är optimerade för Windows 8.1 (exempelvis BF4) presterar bättre på Windows 8.1 än på Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Testade windows 8 med ett öppet sinne när jag köpte ny laptop. Fungerade OK till att börja med... tänkte ringa och snacka med föräldrarna i skype applikationen, men icke, där gick det endast att använda skype som hade microsoft konton, inte gamla skypekonton med ex. en gmailadress. Efter frustrationen med detta att behöva fixa en annan applikation för att få skype att fungera åkte windows 8 ut (bland andra anledningar).

Skypeappen suger, det håller jag med om varför det är bra att det finns en desktopversion Vilka var de andra anledningarna till varför du kastade ut Win8?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Och du tycker det är bra att där bara finns ett att välja på om man vill spela spel? Jag hoppas att OpenGL kan bli ännu större och utmana DirectX på allvar sen.

Berätta, hur f.n lyckas du tolka mig på det sättet?

Citat:

AMD Mantle kan fungera på andra grafikkort. Dessutom förstår du att DirectX är låst till ett visst operativsystem och att G-Sync är låst till Nvidia grafikkort? Tycker du att det låter mer öppet än AMD Mantle så får du gärna förklara hur du kommer fram till det.

Vem bryr sig om mantle? Det är directx som diskuteras här då det är en nyhet om det, mantle fungerar inte ännu... och är en amd produkt där amd bestämmer över api't och inte en extern part vilket gör det mindre lyckat.

Givetvis tycker nog de flesta att det är dåligt med OS-låsta ting, åter igen, hur fick du det till något annat?
Sen spelar det dock i realiteten nästan ingen roll ändå eftersom det tyvärr saknas grymt många lir till linux/ apple så de är ändå ointressanta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det kan jag omöjligt veta, jag har varken varit med i utvecklingen av benchmarktestet, Unigine heaven, hårdvaran som testet gjordes på eller Windows. Det kommer alltid vara möjligt att hitta någon kombination av gammal/ny mjukvara/hårdvara där det presterar bättre/sämre. Ej färdigutvecklade drivrutiner gissar jag på i det här fallet. Samma test idag ser mycket möjligt helt annorlunda ut.

Det jag kan säga att av alla de 20-tal olika benchmarktester jag har tittat på ligger Windows 8.1 bättre till än Windows 7. Det är ingen enorm skillnad, men skillnad är det.

Viktigast av allt är att nya spel som är optimerade för Windows 8.1 (exempelvis BF4) presterar bättre på Windows 8.1 än på Windows 7.

http://www.hardocp.com/images/articles/13849867120D7cnkMfuM_3...

Ja, som jag sa till Tvelander så finns det undantag. BF4 är ett av dem, och är det det man primärt spelar så kan det ju vara värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Härligt, precis som jag också skrev i den andra tråden så har Microsoft jobbat länge med detta.

Sen börjar detta hat mot 8/8.1 här på Sweclockers bli rent av löjligt, det är ett mycket bättre operativsystem än Windows 7 (som dock är ett riktigt bra os), men att rata ett betydligt bättre OS för att man inte får en förlegad startmeny och när man hur enkelt som helst kan installera en ersättare, många av dom gratis är bara så fruktansvärt patetiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagge Visa inlägg

Har jag fel men kommer inte vi behöva nya kort som supportar DirectX12? Jag menar, min 780 har ju stöd för 11.2, men om 12 släpps så kommer vi väl inte få nytta av de? Eller har jag fel?

Skrivet av Ratatosk:

Tror du har rätt.

Hoppas att det behövs ny hårdvara, vi entusiaster uppgraderar ändå till det nya senaste hela tiden.
Är dags för en utveckling på pc sidan igen. Ser fram mot både nya grafikkort, 4k skärmar, SSD, DDR4, Dx12, Mantle (om Nvidia, Intel får tillgång till det)

Har för mig att den nya chefen på MS sagt att han ska fokusera mer på pc sidan vilket dom erkännt att dom försakat. Men kan vara snack bara också.
Ser även fram mot vad Win 9 ska bli, det enda man skulle önska var att dom gjorde en avskalad version (utan modern ui som win8) för oss skrivbordsanvändare.
eller att det var valbart & konfiguerbart hur man vill ha det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

suck...vissa människor är senila.

Ingen som kommer ihåg FUD kampanjerna från MS?
Ingen som kommer ihåg Photoshop bilderna från MS?
Ingen som kommer ihåg hur lätt det var att köra DX10 specifika features med DX9 om man tweaka lite i config filerna?
Ingen som kommer ihåg att fram till DX10/11 så var OpenGL snabbare och kraftfullare än DX?(Renderingar)EDIT: Nu är dom nästan lika snabba.

DX är inte "bäst", aldrig varit, men dom var fan så mycket bättre än ARB och 3DLabs förbannade fumlande och hade pengar nog att driva igenom flera FUD kampanjer.
Ingen som ser till framtiden? Tror ni på allvar att Windows som en plattform är den enda relevanta? Det är smart business av MS ja men framtiden utav all mjukvara(spel och produktivitet) är service baserad inte låst.
Det är här DX är värdelöst så det heter duga. Eller är det bara jag som inte vill vara låst, framåtböjd och redo att ta emot?
Kom ihåg att OpenGL funkar i Windows, Mac and Linux, PS3, Wii, PSP, DS, iPhone och Android men DX funkar bara i Windows. Samt att du får med dig WebGL på köpet.
Nej jag tror ni som stödjer detta är lite senila, vet inte bättre, ser inte längre än näsan räcker eller kanske en blandning av allt.

Och med detta så ska jag koka en öl fan, andas in ångorna och dricka giftet så denna omänskliga bihåleinflammation ger med sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Härligt, precis som jag också skrev i den andra tråden så har Microsoft jobbat länge med detta.

Sen börjar detta hat mot 8/8.1 här på Sweclockers bli rent av löjligt, det är ett mycket bättre operativsystem än Windows 7 (som dock är ett riktigt bra os), men att rata ett betydligt bättre OS för att man inte får en förlegad startmeny och när man hur enkelt som helst kan installera en ersättare, många av dom gratis är bara så fruktansvärt patetiskt.

håller med , folk hatar för att det är så jäkla inne

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

allt vi kan göra är att vänta och hoppas

nu tror jag inte amd fick ms att börja jobba på dx12 utan vad jag hört så har det pågått hela tiden men det mantle kanske gjorde var att få ms att skynda up eller kanske ge ett prov på hur dx12 kommer vara osv

Tror absolut inte att matle hade något att göra med att ms jobbat på dx 12 att göra Det jag syftade på var att mantle förhoppningsvis har tvingat microsoft till att lägga fokus på något som de helt skitit i förut och förhoppningsvis dessutom leder till att utvecklare och hårdvarutillverkare har mer att säga till om, då det faktiskt visat sig att mantle gav en helt ok prestandaskjuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Härligt, precis som jag också skrev i den andra tråden så har Microsoft jobbat länge med detta.

Sen börjar detta hat mot 8/8.1 här på Sweclockers bli rent av löjligt, det är ett mycket bättre operativsystem än Windows 7 (som dock är ett riktigt bra os), men att rata ett betydligt bättre OS för att man inte får en förlegad startmeny och när man hur enkelt som helst kan installera en ersättare, många av dom gratis är bara så fruktansvärt patetiskt.

Det som är fruktansvärt patetiskt är snarare när folk inte lärt sig skilja på åsikter och fakta.

Det som verkar vara en nagel i ögat på många är att Användarna inte längre accepterar att Microsoft håller i taktpinnen. När Microsoft sa "hoppa" så svarade användarna "hur högt??" Nu har vi mer kommit till ett stadie där användarna svarar "varför då?"

Sedan är det väldigt lätt att haspla ur sig saker som att startmenyn är "förlegad", men vad är det som är förlegat? Trycker man Windowsknappen, skriver namnet på programmet man vill starta och trycker enter, så startar programmet. Exakt så fungerar ju startskärmen också. Skillnaden är bara att startmenyn inte kommer med massa distraherande bloat, och inte är i helskärm. Att behöva en helskärmslauncher för att starta ett program känns lika modernt som att behöva avsluta Windows och gå ut i DOS-prompten för att starta ett program, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Säg det till de 89% som fortfarande inte "upp"graderat. Att du personligen tycker att ett argument är löjligt lär inte få folk att uppgradera.

Om användarna så vill ha startmenyn enbart "av principskäl", så är det det Microsoft måste ge dem, annars får de inget sålt.

Det har hänt förr: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Coke

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/fa/New_Coke_...

"Miljarder flugor har rätt. Bajs är gott."
Det jag gör är att prata med mina vänner och nära. Alla har gått över till windows 8 (förutom de som kör mac). Vad folk klagar på? Ingenting när de väl kommit igång.

Det roliga är också att folk är så arga på windows 8. Är ju bara att fortsätta köra windows 7. Har aldrig förstått det problemet.

Permalänk

DX12 på win7 vore najs :3

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Sedan är det väldigt lätt att haspla ur sig saker som att startmenyn är "förlegad", men vad är det som är förlegat? Trycker man Windowsknappen, skriver namnet på programmet man vill starta och trycker enter, så startar programmet. Exakt så fungerar ju startskärmen också. Skillnaden är bara att startmenyn inte kommer med massa distraherande bloat, och inte är i helskärm. Att behöva en helskärmslauncher för att starta ett program känns lika modernt som att behöva avsluta Windows och gå ut i DOS-prompten för att starta ett program, tycker jag.

Du kan söka efter det du vill utan att få upp starskärmen i helskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Motsatsen är att vi håller tyst och sväljer det Microsoft gör.

Fråga dig själv: Vad har Microsoft gjort för att främja spelande på PC de senaste 10 åren? Att rida på sitt monopol och släppa dx uppgraderingar räknas inte. De släppte AOE2 på Steam typ? GFWL?

De enda som faktiskt kämpar för spel på PC är Valve.

Motsatsen är väl snarare att man använder sig av alternativen? Jag förstår inte varför det ska vara Microsoft som främjar datorspelandet. De har lagt grunden i och med DirectX sedan många år tillbaka. Därefter är det upp till spelutvecklare att välja vilka alternativ som passar de bäst, och självfallet så är det DirectX dem väljer då detta verkar marknadsmässigt tillämpbar och vettig.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Den enda anledningen till att jag kör windows hemma är för spel och gammal vana. Utbudet spel som går att köra på linux är på tok för litet. Även till mac är utbudet för dåligt, men sen skulle jag aldrig köpa en apple produkt någonsin, för dyrt och instängt och jag vill inte köra itunes. Windows är för mig det enda alternativet.

Dyrt? Är ju inte dyrare än Ultrabooks, sedan så ska man inte köpa en dator för spel som inte är gjord för det överhuvudtaget.
iTunes är ju inget krav heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

"Miljarder flugor har rätt. Bajs är gott."
Det jag gör är att prata med mina vänner och nära. Alla har gått över till windows 8 (förutom de som kör mac). Vad folk klagar på? Ingenting när de väl kommit igång.

Det roliga är också att folk är så arga på windows 8. Är ju bara att fortsätta köra windows 7. Har aldrig förstått det problemet.

Nej, det är allderles uppenbart att du inte förstår problemet. Sedan sätter du ribban för diskussionen såpass lågt att det inte direkt finns någon mening att fortsätta. Men kortfattar kan man väl säga att jag tror att användarna vet bättre äm Microsoft vad användarna vill ha. Microsoft har visat hur de tänkt, användarna har sagt nej tack. Hur ska man fortsätta i det läget? Tjat har de ju redan försökt med och det hjälper ju inte. Det vore mycket lättare (och framförallt lönsammare) att bara ge användarna vad de vill ha istället för att fortsätta frammåt ut för stupet. Jag förstår att Microsoft vill in på den mobila marknaden, men de attackerar problemet på fel sätt.

Skrivet av diddedraker:

Du kan söka efter det du vill utan att få upp starskärmen i helskärm

Ja, med extra knapptryckningar. Det känns inte som ett framsteg när man måste trycka på fler knappar för att kunna göra samma sak som tidigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Eftersom stöd för nyare OpenGL-versioner kan uppnås genom enbart uppdaterade drivrutiner/hårdvara så låter detta som en sofistikerad bluff.

OpenGL inte är DirectX så det låter det mer som ogrundade antaganden från din sida utan något egentligen vidare diskussionsvärde. Har du några sakliga infallsvinklar kan vi såklart fortsätta denna diskussion - om inte annat för att förstå Tumnus lite bättre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, med extra knapptryckningar. Det känns inte som ett framsteg när man måste trycka på fler knappar för att kunna göra samma sak som tidigare.

Svep med musen, klicka på sök-knappen i charmsbar = en knapptryckning.

Skrivet av RaW D Coy:

DX12 på win7 vore najs :3

Det kommer inte hända.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att behöva en helskärmslauncher för att starta ett program känns lika modernt som att behöva avsluta Windows och gå ut i DOS-prompten för att starta ett program, tycker jag.

Kör Windows 8.1 och startar inte ett enda program från Modern UI. Är det inte dags att lägga ner ditt korståg mot MS snart?
Åsikter är som rövhål, alla har ett.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av THB:

Härligt, precis som jag också skrev i den andra tråden så har Microsoft jobbat länge med detta.

Sen börjar detta hat mot 8/8.1 här på Sweclockers bli rent av löjligt, det är ett mycket bättre operativsystem än Windows 7 (som dock är ett riktigt bra os), men att rata ett betydligt bättre OS för att man inte får en förlegad startmeny och när man hur enkelt som helst kan installera en ersättare, många av dom gratis är bara så fruktansvärt patetiskt.

Håller med, det börjar bli extremt tröttsamt.

Orkar knappt kommentera nyheter längre.

Oftast så är det folk som sitter på gammal hårdvara och tycker att all mjukvara ska vara gratis som lipar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Svep med musen, klicka på sök-knappen i charmsbar = en knapptryckning.

Och helt plötsligt ska vi inkludera mus också. Då kan jag väl lika gärna starta programmet från att det är pinnat på taskbar, eller varför inte autostarta det med Windows, då blir det noll knapptryckningar.

Faktum kvarstår dock; Man kan inte starta ett program genom enbart ett tryck på Windowsknappen och sedan namnet på programmet utan att få upp en helskärmslauncher.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Ett skäl mot uppgradering av Windows, som inte tagits upp än, är att det kostar pengar, runt tusen kronor får man räkna med.
De flesta har nog inget emot att köpa nytt OS i samband med att man köper ny dator, men det känns lite trist att behöva uppgradera mellan varven.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Webbläsare och spel har att göra med gränssnittet i windows hurdå? Nu missförstod du mig med flit och sedan byggde du vidare på missförståndet. Retorisk kraschlandning.

Bemöt istället det jag faktiskt säger så blir det lättare för alla.

Jag ser inte riktigt skillnaden faktiskt. Vad är det som gör att en installation av ett tredjepartsprogram för att få en startmeny likt den i Win 7 skiljer sig från att byta webbläsare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

AMD Mantle kan fungera på andra grafikkort. Dessutom förstår du att DirectX är låst till ett visst operativsystem och att G-Sync är låst till Nvidia grafikkort? Tycker du att det låter mer öppet än AMD Mantle så får du gärna förklara hur du kommer fram till det.

Du uppfattar verkligen världen som du vill att den ska vara. Jag skrev inte att Mantle bara skulle funka på AMD utan att det skulle funka bäst på AMD. Om man kollar Sweclockers artikel så tycker jag det verkar ganska tydligt.

"Mantle, an AMD initiative to create a new graphics programming model that fully exploits the capabilities of modern GPUs, allows game developers to speak the native language of the AMD Graphics Core Next (GCN) architecture, providing a deeper level of hardware optimization no other graphics card manufacturer can match."

Enligt AMD är Mantle ett öppet gränssnitt, vilket innebär att exempelvis Intel och Nvidia åtminstone i teorin kan lägga till stöd för tekniken. Å andra sidan hävdar AMD att gränssnittet är särskilt anpassat för den egna arkitekturen Graphics Core Next, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare grafikkort.

Först ut med stöd för Mantle är Battlefield 4, där användare med grafikkort ur Radeon-serien kommer att kunna välja AMD:s gränssnitt istället för DirectX, med löftet om högre prestanda. AMD samarbetar dessutom med EA och DICE

Dold text

Öppet? Bara för att det är viktigt för dig, så innebär inte det att det är vad alla andra pratar om. Jag har inte sagt ett ord om öppet och skiter fullständigt i det. Jag vill ha det som är bäst för minsta möjliga pengar.
Innan stod valet för min framtida rigg, mellan AMD för Mantle eller Nvidia för Gsync.
Nu är det Mantle eller Nästan Mantle +Gsync.
Det räcker ju med att DX bara kommer i närheten av de siffror som mantle gör, för att göra Nvidia till det självklara valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag ser inte riktigt skillnaden faktiskt. Vad är det som gör att en installation av ett tredjepartsprogram för att få en startmeny likt den i Win 7 skiljer sig från att byta webbläsare?

Launchern är en del av skalet, en webbläsare är det inte. En webbläsare är ett program i mängden, medans MUI/startmenyn är mer som grundfunktioner i systemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Faktum kvarstår dock; Man kan inte starta ett program genom enbart ett tryck på Windowsknappen och sedan namnet på programmet utan att få upp en helskärmslauncher.

Samma sak egentligen men du slipper navigera genom Start-menyn.
Faktum kvarstår dock: det går fortfarande att nåla fast program till startlisten - snabbast av alla sätt.
Men ska det gnällas, så ska det gnällas...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, det är allderles uppenbart att du inte förstår problemet. Sedan sätter du ribban för diskussionen såpass lågt att det inte direkt finns någon mening att fortsätta. Men kortfattar kan man väl säga att jag tror att användarna vet bättre äm Microsoft vad användarna vill ha. Microsoft har visat hur de tänkt, användarna har sagt nej tack. Hur ska man fortsätta i det läget? Tjat har de ju redan försökt med och det hjälper ju inte. Det vore mycket lättare (och framförallt lönsammare) att bara ge användarna vad de vill ha istället för att fortsätta frammåt ut för stupet. Jag förstår att Microsoft vill in på den mobila marknaden, men de attackerar problemet på fel sätt.

Ja, med extra knapptryckningar. Det känns inte som ett framsteg när man måste trycka på fler knappar för att kunna göra samma sak som tidigare.

Och ändå fortsätter du
Jag förstår problemet: 89% vill inte ha Windows 8.1. Det säljer inte som väntat.
Kan hålla med om att de inte skött lanseringen så väldigt snyggt, att de tagit åt sig kritik på fel sätt. Men att folk går bananas är för mig bara konstigt, eftersom de bara kan sitta kvar på windows 7. Precis som jag gjorde med XP när vista kom, jag satt kvar på XP för att det passade mig.

Två knappa behövs. Om det är en dealbreaker så sitt kvar på windows 7, för som det ser ut nu kommer det inte att ändras.