Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det är när man skriver särskild kod för att köra på nvidias grafikprocessorer, vilket i vissa applikationer (flertrådade) kan bli mycket snabbt.
För att välja språk skulle jag vilja säga ta vilket som, det spelar ingen större roll egentligen, principen är densamma. Är du verkligen intresserad spelar det ingen roll om det står C, ruby, matlab eller JavaScript i namnet på ditt kodspråk...

Fel. Jag skulle vilja se dig skriva CUDA-program i något annat än C t ex, det är en djävulsk skillnad jämfört med kvasispråk som JavaScript, Ruby, Python, Java. De ser jag personligen för folk som inte är programmerare egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Fel. Jag skulle vilja se dig skriva CUDA-program i något annat än C t ex, det är en djävulsk skillnad jämfört med kvasispråk som JavaScript, Ruby, Python, Java. De ser jag personligen för folk som inte är programmerare egentligen.

Jag tycker tvärtom att högnivåspråken är de riktiga programmeringsspråken. Precis som jag inte anser att en riktig pilot behöver bygga sig eget flygplan anser jag att en programmerare inte ska behöva fokusera på detaljfinesser mellan plattformar.

Programmeringsspråk ska göra det enkelt att vara portabel och abstrahera bort den underliggande hårdvaran.

Det finns olika vinklar på allt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Jag tycker tvärtom att högnivåspråken är de riktiga programmeringsspråken. Precis som jag inte anser att en riktig pilot behöver bygga sig eget flygplan anser jag att en programmerare inte ska behöva fokusera på detaljfinesser mellan plattformar.

Programmeringsspråk ska göra det enkelt att vara portabel och abstrahera bort den underliggande hårdvaran.

Det finns olika vinklar på allt.

C är högnivåspråk. Det andra är skriptspråk.

Och vi kommer aldrig hamna i en värld där piloter inte kan flyga flygplan.

Ge mig gärna en tangibel lista över de kända applikationer som skapats med skriptspråk eller hybrider som Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar som det börjar rulla på rejält för Go numera. Det fick väldigt mycket uppmärksamhet när det först lanserades för ca 5 år sedan (långt innan v1.0 alltså som kom våren 2012), men sedan har man inte alls sett lika mycket.

Går man nu in på GoDoc så hittar man ju bibliotek för i princip allt. Just för webb-backend finns det ju hur mycket som helst och dessa återfinns även på listan över de mest populära biblioteken.

Japp, en del stora projekt är dessutom skrivna i Go nu för tiden. Tex: https://www.docker.io/

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Jag tycker tvärtom att högnivåspråken är de riktiga programmeringsspråken. Precis som jag inte anser att en riktig pilot behöver bygga sig eget flygplan anser jag att en programmerare inte ska behöva fokusera på detaljfinesser mellan plattformar.

Programmeringsspråk ska göra det enkelt att vara portabel och abstrahera bort den underliggande hårdvaran.

Det finns olika vinklar på allt.

Portabel förresten? Ge mig ett exempel på en vanlig dator som INTE kör Intel maskinkod (AMD64) som hårdvara? Windows, OS X, Linux - allt är Intel. Vad ska man med "portabla" programspråk (som dessutom är lika långsamma som en Volkswagen) då?

Att kalla sin VW för en Porsche hjälper inte, när alla ser att det är en VW. Alla föredrar Porsche, men för en webprogrammerare gäller det att verka som om man har en Porsche, och inte bli avslöjad med sin VW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

C är högnivåspråk. Det andra är skriptspråk.

Och vi kommer aldrig hamna i en värld där piloter inte kan flyga flygplan.

Ge mig gärna en tangibel lista över de kända applikationer som skapats med skriptspråk eller hybrider som Java.

Vad tusan är "tangibel"?

Permalänk
Medlem

C++ / Java om du vill hålla på och skapa riktiga program, möjligtvis C# också. Jag hade rekomenderat att börja med C++, det är rätt tufft att sätta sig in i men när man kan det ger den en hel annan förståelse av hur programmering fungerar med minnes-allokering etc. När du kan C++ är vilket annat språk som helst busenkelt att lära sig också (eller ja, Assembler är väll undantaget, det var rätt painful att lära sig även fast man kunde C++, men det är inget du behöver lära dig).

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

C++ / Java om du vill hålla på och skapa riktiga program, möjligtvis C# också. Jag hade rekomenderat att börja med C++, det är rätt tufft att sätta sig in i men när man kan det ger den en hel annan förståelse av hur programmering fungerar med minnes-allokering etc. När du kan C++ är vilket annat språk som helst busenkelt att lära sig också (eller ja, Assembler är väll undantaget, det var rätt painful att lära sig även fast man kunde C++, men det är inget du behöver lära dig).

Varför ska man lära sig hur minnesallokering funkar om man inte vill det? Kompilatorer och tolkar gör det åt dig i alla språk på högre nivå, mer än tillräckligt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Varför ska man lära sig hur minnesallokering funkar om man inte vill det? Kompilatorer och tolkar gör det åt dig i alla språk på högre nivå, mer än tillräckligt effektivt.

För det gör det mycket enklare att förstå när hur och varför man tex. ska använda olika implementationer av List, Stack etc.. Och "mer än tillräckligt effektivt" är det generellt, men där finns många tillfällen och scenarion där man kan behöva optimera och pilla med detta själv.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse-SL-500:

Fel. Jag skulle vilja se dig skriva CUDA-program i något annat än C t ex, det är en djävulsk skillnad jämfört med kvasispråk som JavaScript, Ruby, Python, Java. De ser jag personligen för folk som inte är programmerare egentligen.

Du kanske skall läsa vad jag skriver innan du säger att jag har fel. Jag sa att för cuda skriver man särskild kod, att man skriver i C har jag inte sagt något om.

Det var nästa stycke, precis som detta, som handlade om vilket språk man kan välja.

Tycker du inte att Steve Jobs, Bill Gates eller robotingenjörerna på ABB är på riktigt? Själv tycker jag att alla som inte gillar språk för att de är "löjliga" är löjliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kanske skall läsa vad jag skriver innan du säger att jag har fel. Jag sa att för cuda skriver man särskild kod, att man skriver i C har jag inte sagt något om.

Det var nästa stycke, precis som detta, som handlade om vilket språk man kan välja.

Tycker du inte att Steve Jobs, Bill Gates eller robotingenjörerna på ABB är på riktigt? Själv tycker jag att alla som inte gillar språk för att de är "löjliga" är löjliga

Förutom PHP, det är faktiskt ett löjligt språk. Nu ska jag skriva lite PHP.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Iaf på chalmers så står det på deras hemsida att man i snitt läser till 30hp beroende på vad man valt för individuella kurserna. Ett par kurser som är obligatoriska för Hing men inte flör Cing antar jag.

Kolla upp dom kurserna, sedan har du med all säkerhet redan kravet i antal poäng för matte, sedan är det ju ett par poäng i data samt uppsatsen så kan du plocka ut hing i datateknik Snacka med din syo, att knåda ihop en egen examen / dubbelexamen är inte så ovanligt.

Utav vad jag hört är det vanligt för ind.ek som vill nischa sig lite också osv.

Ska nog faktiskt ta och göra det! En dubbelexamen låter ju inte helt dumt!

Skrivet av Dakkie:

Ska själv hoppa till elektro efter sommaren efter att ha gått ett år på D så ja kanske drar ett pm till dig med lite frågor

Haha gör så, bra val!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Varför ska man lära sig hur minnesallokering funkar om man inte vill det? Kompilatorer och tolkar gör det åt dig i alla språk på högre nivå, mer än tillräckligt effektivt.

Det finns inte idag någon perfekt kompilator som tar hänsyn till om du får cachemissar i flerkärniga applikationer, det kan alltså vara en bra ide att veta hur minnesstrukturen ser ut i ditt program om du vill kunna maximera utfört arbete. (Ju fler cachemissar desto sämre prestanda.)

Men det är klart om man har råd med en 32gig L1 cache eller bättre så är de ju inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

C är högnivåspråk. Det andra är skriptspråk.

Och vi kommer aldrig hamna i en värld där piloter inte kan flyga flygplan.

Ge mig gärna en tangibel lista över de kända applikationer som skapats med skriptspråk eller hybrider som Java.

Jag kan väll lägga upp några då.

Minecraft <- torde vara välkänt
Netbeans <- rätt välkänt det med
Eclipse <- rätt välkänt det med
UnrealEngine JS http://www.unrealengine.com/html5/ <- är ju trots allt ett script-språk baserat ramverk.

Lite användning av Python http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Python_software#Video_ga...
Lite användning av Eclipse http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Eclipse-based_software
Lite JavaScript http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_JavaScript_libraries

Sedan att Android Appar använder sig av Java har väl inte gått någon förbi hoppas jag, numera kan du även använda C# som även funkar på Sonys Playstation vita, samt olika mobila enheter http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Mobile, XNA har även kommit för Playstation Mobile