Dell knäcker Lenovo X1 Carbon

Permalänk
Datavetare

Kolfiber (vilket jag utgår från används i "carbon"-modellen) är stark i två riktningar, men det tål inte alls speciellt mycket skjuvning/drag i riktningen som är vinkelrät mot armeringen. Så att använda kolfiber i locket och framförallt runt gångjärnen känns som en rätt dålig design.

Däremot så är kolfiber väldigt bra som material på undersidan, ett bättre val än t.ex. aluminium. Det isolerar värme så man slipper det i knät och det är så pass starkt kontra sin vikt att man kan få en lägre totaltvikt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Suck, de använder en maskin för att ta sönder Lenovo X1 Carbon och en vanlig hand för testet på deras Dell Ultrabook.

Marketing at its finest.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Tittar man på panelen så flexar inte ens panelen på lenovo utan gångjärnen lossnar från datorn med låg kraft (design miss) men panelen på dells flexar och skulle den som trycker skärmen där trycka hårdare så skulle ja tro att panelen hade spruckit.

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

http://puu.sh/7mhbw/2735184f87.png

Suck, de använder en maskin för att ta sönder Lenovo X1 Carbon och en vanlig hand för testet på deras Dell Ultrabook.

Marketing at its finest.

Vad pratar du om? Hittar du bara på saker eller har du lite problem med "tänkeriet"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

http://puu.sh/7mhbw/2735184f87.png

Suck, de använder en maskin för att ta sönder Lenovo X1 Carbon och en vanlig hand för testet på deras Dell Ultrabook.

Marketing at its finest.

"Testet kan tyckas vara godtyckligt, men enligt datortillverkaren är videon enbart en visualisering av labbtester, som visar att skärmlocket i Lenovo X1 Carbon inte klarar mer än motsvarande 2,43 kg tryck. Dell Latitude 7000 sägs vara "världens tåligaste Ultrabook" och ska stå pall för dubbelt så hög påfrestning."

De lär ha testat båda datorernaa med samma utrustning om de har kommit fram till att Dell tål dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

Har Dellen Trackpoint? Nej, just det! Spillsäkert tangentbord? Dell... HAHAHA!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Tack Dell!
Hade ingen aning om datorer i kolfiber men nu vet jag att Lenovo har åtminstone en.
Om det någonsin skulle bli ett val mellan Dell och Lenovo, väljer jag originalet Lenovo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Tack Dell!
Hade ingen aning om datorer i kolfiber men nu vet jag att Lenovo har åtminstone en.
Om det någonsin skulle bli ett val mellan Dell och Lenovo, väljer jag originalet Lenovo.

Är det värt att köpa en dator för att den är gjord i kolfiber, även om den är dåligt konstruerad?

Permalänk
Medlem

Att "råka" knäcka skärmen över knät känns dock som ett ganska osannolikt scenario.

Vad händer om man ställer sig på respektive dator?
Om man tappar den i golvet från X meter i olika vinklar?

Permalänk
Medlem

Vad man än tycker om Dell osv. Så måste jag säga att det är alltid roligt när jättarna kastar reklamfilmer på varandra

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kolfiber (vilket jag utgår från används i "carbon"-modellen) är stark i två riktningar, men det tål inte alls speciellt mycket skjuvning/drag i riktningen som är vinkelrät mot armeringen. Så att använda kolfiber i locket och framförallt runt gångjärnen känns som en rätt dålig design.

Däremot så är kolfiber väldigt bra som material på undersidan, ett bättre val än t.ex. aluminium. Det isolerar värme så man slipper det i knät och det är så pass starkt kontra sin vikt att man kan få en lägre totaltvikt.

Nu vet jag inte hur Lenovo har gjort men man brukar ofta blanda kolfiber med andra material för att få det optimalt för ändamålet.

Permalänk
Inaktiv

blev videon borttagen, lyckas inte starta den?

Permalänk
Medlem

Vart är videon?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fafne:

Tack Dell!
Hade ingen aning om datorer i kolfiber men nu vet jag att Lenovo har åtminstone en.
Om det någonsin skulle bli ett val mellan Dell och Lenovo, väljer jag originalet Lenovo.

Nu har även Dell datorer som delvis använder kolfiber och delvis använder aluminium, två sådana modeller är Precision m3800 och XPS 15 (möjligen finns det fler). Man använder aluminium i locket och på ovansidan, kolfiber används för underredet.

Att använda kolfiber i hela chassit ger naturligtvis än lägre vikt, men frågan om det är optimalt sett till hur hållbar konstruktionen blir.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

I en reklamfilm på Youtube går datortillverkaren Dell hårt åt konkurrenten Lenovo, vars kolfiberdator X1 Carbon framstår som ömtålig liten rackare.

Läs artikeln

Klippet fungerar inte.

Permalänk
Avstängd

Istället för att bajsa på andra så kan ju Dell komma med något vettigt att konkurrera med?

Nej, dom är väl för upptagna med att göra annat.

  • 13" laptops med 10" skärmar, för folk vill ha 3" dödyta runt skärmen.

  • Lågupplösta skärmar med sämre upplösning än 5" mobiltelefoner.

  • Optiska läsare för folk köper CD/DVD lol!

  • Mekaniska hårddiskar för alla älskar en långsam surrande, burrande dator.

  • Snålt med RAM cuz who needs mltitasking in a idiocracy?

  • VGA-port för HDMI och DisplayPort finns inte.

  • USB 2.0 portar för varför hänga med i utvecklingen?

  • 2–3 cm tjock för att Barbie är för smal.

  • 2–6 kg tung för att träning är bra för musklerna!

  • Låg kvalité som knastrar och skramlar, för varför ha kvalité när man kan vara ignorant?

  • Stor, fet Dell logga med färger som bryter hårt och gärna glittrar & glänser så kunderna inte glömmer bort att det är en Dell när det blir dags för ny dator.

  • Dussintals klistermärken för alla vet att klistermärken ökar prestandan!

  • Medföljande skräpmjukvara för hur skulle folk klara sig utan 30-dagars version av Norton Antivirus?

Kvartalsrapporten har kommit och det är ännu ett förlustkvartal, siffrorna är röda, och PC-försäljnigen har ytterligare gått ner från vad den redan gjorde förra kvartalet.
Jag fattar ingenting!
Varför köper inte folk våra produkter?
Det här är Microsofts fel, Windows 8 lever inte upp till det den ska!
Det här är Lenovos fel, dom snor våra marknadsandelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Klippet fungerar inte.

Kollade snabbt igenom sidkällan för nyheten och där står youtube-länken http://www.youtube.com/watch?v=GEUEfPaaezk

Men klippet är privat, vilket förklarar varför vi inte kan se den längre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Istället för att bajsa på andra så kan ju Dell komma med något vettigt att konkurrera med?

Nej, dom är väl för upptagna med att göra annat.

  • 13" laptops med 10" skärmar, för folk vill ha 3" dödyta runt skärmen.

  • Lågupplösta skärmar med sämre upplösning än skärmar på 5" mobiltelefoner.

  • Optiska läsare för folk köper CD/DVD lol!

  • Mekaniska hårddiskar för alla älskar en långsam surrande, burrande dator.

  • Snålt med RAM cuz who needs mltitasking in a idiocracy?

  • VGA-port för HDMI och DisplayPort finns inte.

  • USB 2.0 portar för varför hänga med i utvecklingen?

  • 2-3 cm tjock för att Barbie är för smal.

  • 2-6 kg för träning är bra för musklerna!

  • Låg kvalité som knastrar och skramlar, för varför ha kvalité när man kan vara ignorant?

  • Stor, fet Dell logga med färger som bryter hårt och gärna glittrar & glänser så kunderna inte glömmer bort att det är en Dell när det blir dags för ny dator.

  • Dussintals klistermärken för alla vet att klistermärken ökar prestandan!

  • Medföljande skräpmjukvara för hur skulle folk klara sig utan 30-dagars version av Norton Antivirus?

Kvartalsrapporten har kommit och det är ännu ett förlustkvartal, siffrorna är röda, och PC-försäljnigen har ytterligare gått ner från vad den redan gjorde förra kvartalet.
Jag fattar ingenting!
Varför köper inte folk våra produkter?
Det här är Microsofts fel, Windows 8 lever inte upp till det den ska!
Det här är Lenovos fel, dom snor våra marknadsandelar!

Nu har jag inte superkoll på Dells sortiment, men det finns 12" XPS modeller och 15" varianten av XPS har IPS-IGZO QHD-panel, endast USB3 portar, mini-HDMI 2.0 samt mini-display-port, skal i aluminium/kolfiber, svart dell-logga på mörktgrå alu-lock, ett klistermärke (Intel), ingen optisk läsare, lika tunn som rMBP, 16GB RAM (som kan uppgraderas när det kommer 16GB stickor), SSD alt. SSHD disk, ~2.0kg, enda "crap" programmet var 30-dagar antivirus som enkelt kunde avinstalleras. Allt detta för under 20k!

Å andra sidan är största klagomålet på XPS 15 att det är löjligt lång leveranstid, tydligen svårt att få fram tillräckligt med 15" QHD-paneler.

Edit: XPS 15 har även nVidia 750M med GDDR5 RAM, en 15" rMBP med motsvarande konfiguration ligger på runt 25k.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag vet inte det. Följande scenario händer mig hela tiden. Jag sitter i ett rum och ska gå någon annanstans. Jag har en full kaffemugg i ena handen och en filt, kudde, bok, whatever inkilad under armen. Jag vill inte att datorn ska gå i viloläger och håller den därför i ett nypgrepp i skärmen.
Jag vill ha laddklumpen med mig som verkar ha fastnat i något bakom soffan eller mattan. Jag gungar lite fram och tillbaka för att få skiten att lossna innan jag graciöst glider ut ur rummet med sladden släpandes efter mig. Aldrig att jag går två gånger för att vara mindre packad.

Det är kanske inte så troligt att man gör något så extremt som i videon och fysiskt bryter loss skärmen. Det räcker ju att den får sig en lite för hård knäck så är skärmen svart. Krystat scenario? Det är en exakt beskrivning av hur jag knäckte skärmen på min laptop från HP.

Om du använder datorn som hävstång för att slita loss laddningskabeln så ska du vara ganska glad över att strömhålet överlever, för dessa brukar inte heller vara jättehållbara.
Men trots detta oförsiktiga scenario så blir det ju ändå en annan belastning än om du försöker vika den åt fel håll, så bara för att den går av åt ena hållet behöver den inte gå av åt andra, även om det nog är ett bra sätt att ta kål på sina laptops.

Permalänk
Medlem

Ska tänka på detta nästa gång jag planerar använda laptops som köksluckor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Illa om den är så smäckig...å andra sidan är jag nog lite tveksam då konkurrenter "testar" varandras produkter.

Ja, frågan är ju hur många av dell's övriga som klarar samma behandling.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hoppas någon filur där ute på nätet lyckades snappa åt sig klippet. Hittar det inte någon stans vid detta tillfälle.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Entusiast

Bara jag som åker på detta?

Citat:

The requested video is not allowed to be played in embedded players.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Istället för att bajsa på andra så kan ju Dell komma med något vettigt att konkurrera med?

Nej, dom är väl för upptagna med att göra annat.

  • 13" laptops med 10" skärmar, för folk vill ha 3" dödyta runt skärmen.

  • Lågupplösta skärmar med sämre upplösning än 5" mobiltelefoner.

  • Optiska läsare för folk köper CD/DVD lol!

  • Mekaniska hårddiskar för alla älskar en långsam surrande, burrande dator.

  • Snålt med RAM cuz who needs mltitasking in a idiocracy?

  • VGA-port för HDMI och DisplayPort finns inte.

  • USB 2.0 portar för varför hänga med i utvecklingen?

  • 2–3 cm tjock för att Barbie är för smal.

  • 2–6 kg tung för att träning är bra för musklerna!

  • Låg kvalité som knastrar och skramlar, för varför ha kvalité när man kan vara ignorant?

  • Stor, fet Dell logga med färger som bryter hårt och gärna glittrar & glänser så kunderna inte glömmer bort att det är en Dell när det blir dags för ny dator.

  • Dussintals klistermärken för alla vet att klistermärken ökar prestandan!

  • Medföljande skräpmjukvara för hur skulle folk klara sig utan 30-dagars version av Norton Antivirus?

Kvartalsrapporten har kommit och det är ännu ett förlustkvartal, siffrorna är röda, och PC-försäljnigen har ytterligare gått ner från vad den redan gjorde förra kvartalet.
Jag fattar ingenting!
Varför köper inte folk våra produkter?
Det här är Microsofts fel, Windows 8 lever inte upp till det den ska!
Det här är Lenovos fel, dom snor våra marknadsandelar!

Seriöst har du sovit under en sten? Typ alla Dells nya datorer sedan ett år tilbaka har allt det du listade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Bara jag som åker på detta?

Dell har gjort klippet privat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spixel:

Seriöst har du sovit under en sten? Typ alla Dells nya datorer sedan ett år tilbaka har allt det du listade.

Kollade på Prisjakt.

Dell har 138 produkter i kategorin bärbar.
92 med VGA, 46 utan VGA.
82 med optisk enhet, 56 utan optisk enhet.
Bara 5 bärbara med en upplösning på över 1920x1200.
74 med snålt med RAM (4 gb eller mindre), bara 56 med hyfsat RAM (mer än 4 gb).
64 utan USB 2.0.

Så då har vi kommit fram till att majoriteten av Dells datorer;
- Har VGA-portar
- Har optisk enhet
- Har USB 2.0
- Har snålt med RAM minne
- Endast ett handfull har högre upplösning än 1920x1200

Filtrerar man bort alla Dells datorer med VGA portar, optisk enhet, USB 2, och upplösningar på 1920x1200 och lägre så får man inte en ända träff!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Kollade på Prisjakt.

Dell har 138 produkter i kategorin bärbar.
92 med VGA, 46 utan VGA.
82 med optisk enhet, 56 utan optisk enhet.
Bara 5 bärbara med en upplösning på över 1920x1200.
74 med snålt med RAM (4 gb eller mindre), bara 56 med hyfsat RAM (mer än 4 gb).
64 utan USB 2.0.

Så då har vi kommit fram till att majoriteten av Dells datorer;
- Har VGA-portar
- Har optisk enhet
- Har USB 2.0
- Har snålt med RAM minne
- Endast ett handfull har högre upplösning än 1920x1200

Filtrerar man bort alla Dells datorer med VGA portar, optisk enhet, USB 2, och upplösningar på 1920x1200 och lägre så får man inte en ända träff!

VGA portar på en bärbar dator, THE HORROR!
För det finns ju ingen på planeten jorden som vill ha VGA portar på sina bärbara datorer ... (typ bara 9/10 företag eftersom samma andel har projektorer som använder VGA)

För övrigt så är ju Prisjakt THE PLACE att kolla sortiment, för de har ju inga produkter som inte säljs längre och/eller inte är kommande produkter du inte kan köpa än, nej inte alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thillonoz:

VGA portar på en bärbar dator, THE HORROR!
För det finns ju ingen på planeten jorden som vill ha VGA portar på sina bärbara datorer ... (typ bara 9/10 företag eftersom samma andel har projektorer som använder VGA)

För övrigt så är ju Prisjakt THE PLACE att kolla sortiment, för de har ju inga produkter som inte säljs längre och/eller inte är kommande produkter du inte kan köpa än, nej inte alls.

Tillverkarna har sina produktserier riktade mot företag.
Dell har Latitude, HP har EliteBook, och Lenovo har ThinkPad.

Finns ingen anledning att datorer riktade mot hemanvändare ska ha VGA portar.

Sen är det inte alls så att 9/10 företag har projektorer.
Av dom företag som har projektorer så har nog dom flesta HDMI eller DisplayPort stöd nu vid det här laget.
Dessutom finns det adaptrar.

Permalänk
Avstängd

Videon har slutat fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tillverkarna har sina produktserier riktade mot företag.
Dell har Latitude, HP har EliteBook, och Lenovo har ThinkPad.

Finns ingen anledning att datorer riktade mot hemanvändare ska ha VGA portar.

Sen är det inte alls så att 9/10 företag har projektorer.
Av dom företag som har projektorer så har nog dom flesta HDMI eller DisplayPort stöd nu vid det här laget.
Dessutom finns det adaptrar.

Min erfarenhet är att de flesta projektorer man springer på är VGA, vart hittar du alla dessa projektorer utan vga?

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB