Permalänk

Astro A40 surround ljud?

Hej!

Köpte nyligen Astro A40 till PC, detta utan en Mixamp.

Vad jag har förstått så behöver man inte Mixampen till PC så länge datorns ljudkort klarar av det. Mitt moderkort är ASRock Z77 Extreme4
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/

På hemsidan står det "7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC898 Audio Codec)".

Min fråga är vad jag behöver göra för att få surround eller om det fungerar automatiskt? Min device i settings är Speakers.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Ljudkanal = 6Channels eller 8
Analog ut = Hörlurar
DSP Mode, Dolby headphone

Om ljudkortet och dess mjukvara stödjer detta vill säga.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merseyside:

Hej!

Köpte nyligen Astro A40 till PC, detta utan en Mixamp.

Vad jag har förstått så behöver man inte Mixampen till PC så länge datorns ljudkort klarar av det. Mitt moderkort är ASRock Z77 Extreme4
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/

På hemsidan står det "7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC898 Audio Codec)".

Min fråga är vad jag behöver göra för att få surround eller om det fungerar automatiskt? Min device i settings är Speakers.

Tacksam för hjälp.

Detta är ett ganska typiskt fall där du borde gjort tråden innan köpet. Astro lurarna i sig är inte särskilt speciella och vissa tycker att dom är lite dyra för det dom faktiskt är. Astros mixamp är det som faktiskt är det användbara.

Du har ett ljudkort med separata 3.5 uttag för varje kanal vilket inte hjälper dig mycket eftersom dina Astro endast har stereo.
Du letar efter virtuell surround vilket var vad mixampen eller ett ljudkort är till för. Inte säker på om det finns något bra program som kan lösa detta åt dig men blev nyfiken och ska läsa lite. Kolla efter dessa inställningar:

Permalänk
Medlem

Gublo: Om ljudkortet stödjer Dolby Headphone så är det inga problem att få till virtuellt 5.1 eller 7.1 ljud.

Merseyside: Du bör skaffa ett bättre ljudkort för att göra dom lurarna mer rättvisa.
Då det aldrig kommer låta riktigt bra med det inbyggda ljudkortet.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Gublo: Om ljudkortet stödjer Dolby Headphone så är det inga problem att få till virtuellt 5.1 eller 7.1 ljud.

/Homer_S

Absolut, problemet i det här fallet är att han inte har ett Asus ljudkort. Han kör på integrerade Realtek lösningen. Jag har ingen möjlighet att kolla (då det är avstängt i bios) vad Realtek stödjer och googling ger bara resultat om Dolby Digital Live vilket får mig att tveka på att det är möjligt om det då inte finns något tredjeparts program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Absolut, problemet i det här fallet är att han inte har ett Asus ljudkort. Han kör på integrerade Realtek lösningen. Jag har ingen möjlighet att kolla (då det är avstängt i bios) vad Realtek stödjer och googling ger bara resultat om Dolby Digital Live vilket får mig att tveka på att det är möjligt om det då inte finns något tredjeparts program.

Yes ! Jag är med dig.

Därför jag skrev "Om ljudkortet och dess mjukvara stödjer detta vill säga."

Även att han borde skaffa ett bättre ljudkort för det är vad de hörlurarna kräver.
ELLER köpa till mixampen.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Tack för alla svar. Hittade detta och ändrade det från stereo till 7.1 på Realtek HD Audio Manager. När jag tycker play kan jag höra ljud på alla 7 om det betyder något?
Bör jag köpa mixampen eller ett annat externt ljudkort till Astron för att uppleva bästa möjliga ljud?

Edit: Såg att du Homer skrev att jag borde köpa mixampen. Får ta och göra det när pengarna rullar in antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merseyside:

Tack för alla svar. Hittade detta och ändrade det från stereo till 7.1 på Realtek HD Audio Manager. När jag tycker play kan jag höra ljud på alla 7 om det betyder något?
Bör jag köpa mixampen eller ett annat externt ljudkort till Astron för att uppleva bästa möjliga ljud?

Edit: Såg att du Homer skrev att jag borde köpa mixampen. Får ta och göra det när pengarna rullar in antar jag

Dold text

http://gyazo.com/57abcf538c329338de926d05fe79a50c.png

Dold text

Om du inte tryckt i Dolby Headphone eller något i "Virtual surround"-stilen någonstans så spelar du fortfarande upp dessa 8 kanaler i stereo. För enkelhetens skull så är mixampen bästa alternativet, håller med Homer. Lycka till!

Permalänk

Om inte detta kan vara en lösning? http://www.razerzone.com/surround

Då får det bli en mixamp, tack för svaren Homer och Gublo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merseyside:

Om inte detta kan vara en lösning? http://www.razerzone.com/surround

Då får det bli en mixamp, tack för svaren Homer och Gublo

Var ett sådant program jag tänkte på. Testa om det fungerar.