BYGGLOGG: Server, 24TB NAS, Övervakning, Samt lite annat smått och gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nu när jag lärde mig av pellegj hur man kommer åt BIOS via IPMI så tänkte jag att det var dags att städa iordning lite.

Kan ju vara bra att veta att om du bryter strömmen helt till burken så kan det ta upp mot en minut innan det går att komma åt IPMI när den får ström igen.

Hur ser det ut med temperaturen på diskarna i chassit förresten? Jag tycker det känns lite som att vaggorna inte är de mest optimala för att det ska kunna kyla ordentligt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pellegj:

Kan ju vara bra att veta att om du bryter strömmen helt till burken så kan det ta upp mot en minut innan det går att komma åt IPMI när den får ström igen.

Hur ser det ut med temperaturen på diskarna i chassit förresten? Jag tycker det känns lite som att vaggorna inte är de mest optimala för att det ska kunna kyla ordentligt.

Som diskussionen vad i en tråd om SSHD, aktiv kylning är inte så värst nödvändigt. Speciellt inte för bara 8st hårddiskar som max utvecklar 5,5W per styck. Och de lär aldrig jobba 100% samtidigt under längre perioder. Så länge det är tillstymmelse till luftflöde så har jag svårt att se att de skulle bli varmare än 40c, och svalare behöver de verkligen inte hållas!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Som diskussionen vad i en tråd om SSHD, aktiv kylning är inte så värst nödvändigt. Speciellt inte för bara 8st hårddiskar som max utvecklar 5,5W per styck. Och de lär aldrig jobba 100% samtidigt under längre perioder. Så länge det är tillstymmelse till luftflöde så har jag svårt att se att de skulle bli varmare än 40c, och svalare behöver de verkligen inte hållas!

Skrivet av pellegj:

Kan ju vara bra att veta att om du bryter strömmen helt till burken så kan det ta upp mot en minut innan det går att komma åt IPMI när den får ström igen.

Hur ser det ut med temperaturen på diskarna i chassit förresten? Jag tycker det känns lite som att vaggorna inte är de mest optimala för att det ska kunna kyla ordentligt.

Ska jag vara ärlig så är jag faktiskt välfigt missnöjde med kylningen av diskarna. Just nu står de bara i idle, dom är inte ens formaterade, och då kommer en av diskarna upp i 40 grader väldigt ofta. De andra håller sig runt 37 grader. De två fläktarna som ska kyla diskarna går i 1000 rpm nu, och låter lite mer än jag hade räknat med. Men jag får se hur det blir under load...

Edit: har dock funderat på att flytta nasen till något annat rum, för då kan fläktarna gå på max, och diskarna skulle ligga under 40 utan problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ska jag vara ärlig så är jag faktiskt välfigt missnöjde med kylningen av diskarna. Just nu står de bara i idle, dom är inte ens formaterade, och då kommer en av diskarna upp i 40 grader väldigt ofta. De andra håller sig runt 37 grader. De två fläktarna som ska kyla diskarna går i 1000 rpm nu, och låter lite mer än jag hade räknat med. Men jag får se hur det blir under load...

Edit: har dock funderat på att flytta nasen till något annat rum, för då kan fläktarna gå på max, och diskarna skulle ligga under 40 utan problem.

Do it Om du kan, varför inte?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Do it Om du kan, varför inte?

Den är så fin ju!
Nej, men jag har ju kopplat upp UPS nu och allting, och så vet jag inte riktigt vart den ska stå heller. Jag väntar nog med tills jag blir klar och ser hur illa temperaturerna blir då.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av morxy49:

Ska jag vara ärlig så är jag faktiskt välfigt missnöjde med kylningen av diskarna. Just nu står de bara i idle, dom är inte ens formaterade, och då kommer en av diskarna upp i 40 grader väldigt ofta. De andra håller sig runt 37 grader. De två fläktarna som ska kyla diskarna går i 1000 rpm nu, och låter lite mer än jag hade räknat med. Men jag får se hur det blir under load...

Edit: har dock funderat på att flytta nasen till något annat rum, för då kan fläktarna gå på max, och diskarna skulle ligga under 40 utan problem.

Uhm... Då ligger de ganska perfekt till för arbetstemperatur ju? Hårddiskarna håller längst vid 35-40 typ!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Den är så fin ju!
Nej, men jag har ju kopplat upp UPS nu och allting, och så vet jag inte riktigt vart den ska stå heller. Jag väntar nog med tills jag blir klar och ser hur illa temperaturerna blir då.

Att saker är fina går över Det förstår jag. Är jobbigt och göra om sitt fina arbete, man tar det när man verkligen måste Eller inför en viktig tenta när man egentligen borde plugga ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Uhm... Då ligger de ganska perfekt till för arbetstemperatur ju? Hårddiskarna håller längst vid 35-40 typ!

35 grader är perfekt temp, ja. när det börjar komma upp i 40 grader däremot är det för högt. enligt tester av både WD, samsung, toshiba, seagate mfl. så börjar diskarna må dåligt över 40 grader. det absolut bästa är runt 30 grader. dock inte så lågt som 25, för då är de för kalla istället.

Skrivet av car2ns:

Att saker är fina går över Det förstår jag. Är jobbigt och göra om sitt fina arbete, man tar det när man verkligen måste Eller inför en viktig tenta när man egentligen borde plugga ...

haha, spionerar du på mig eller? jaja, får väl börja plugga lite nu då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av morxy49:

35 grader är perfekt temp, ja. när det börjar komma upp i 40 grader däremot är det för högt. enligt tester av både WD, samsung, toshiba, seagate mfl. så börjar diskarna må dåligt över 40 grader. det absolut bästa är runt 30 grader. dock inte så lågt som 25, för då är de för kalla istället.

Ah! Har inte hittat mer än det vi diskuterade i den tråden. Men där var bara fokus på den låga nivån. Tror inte det fanns diskar som låg högre än 35c i den. Jag vill inte gärna dra mina erfarenheter med mina 20st hårddiskar jag ägt eftersom de som har havererat var diskar jag hade i typ fem år. Alla var dock aktivt kylda medans de jag har nu har legat på 50c i fyra år eller något.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

35 grader är perfekt temp, ja. när det börjar komma upp i 40 grader däremot är det för högt. enligt tester av både WD, samsung, toshiba, seagate mfl. så börjar diskarna må dåligt över 40 grader. det absolut bästa är runt 30 grader. dock inte så lågt som 25, för då är de för kalla istället.

haha, spionerar du på mig eller? jaja, får väl börja plugga lite nu då

Som student har man aldrig så fint hemma och ordning som inför en tenta

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Som student har man aldrig så fint hemma och ordning som inför en tenta

mycket sant, mycket sant...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

35 grader är perfekt temp, ja. när det börjar komma upp i 40 grader däremot är det för högt. enligt tester av både WD, samsung, toshiba, seagate mfl. så börjar diskarna må dåligt över 40 grader. det absolut bästa är runt 30 grader. dock inte så lågt som 25, för då är de för kalla istället.

Enligt Google är sannolikheten för failure de två första åren högre vid ~35 grader än ~40-45 grader eller till och med över 45 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Enligt Google är sannolikheten för failure de två första åren högre vid ~35 grader än ~40-45 grader eller till och med över 45 grader.

jaså. får ta o läsa på lite om det där kanske. låter dock skumt att diskarna mår bättre i högre temperaturer... hur förklarar men det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jaså. får ta o läsa på lite om det där kanske. låter dock skumt att diskarna mår bättre i högre temperaturer... hur förklarar men det?

Menar inte att vara konfrontativ men hur förklarar du motsatsen om vi bortser från idiomet "kall elektronik bra, varm elektronik dåligt!"?

Diggar förövrigt ditt bygge, har samma chassi/moderkort/PSU med ECC-minnen, 128gb Samsung 840 Pro och 4TB diskar istället.
Din kabeldragning var dock vackrare än min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Menar inte att vara konfrontativ men hur förklarar du motsatsen om vi bortser från idiomet "kall elektronik bra, varm elektronik dåligt!"?

Diggar förövrigt ditt bygge, har samma chassi/moderkort/PSU med ECC-minnen, 128gb Samsung 840 Pro och 4TB diskar istället.
Din kabeldragning var dock vackrare än min

kul! vad får du för temps på dina diskar då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kul! vad får du för temps på dina diskar då?

~40 grader under load kanske. Har en blandning av diskar dock 4xWD Red, 2xWD Se och 2xHGST 7k4000. Red diskarna ligger några grader under 40 och de fyra 7200rpm:arna ligger någon grad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

~40 grader under load kanske. Har en blandning av diskar dock 4xWD Red, 2xWD Se och 2xHGST 7k4000. Red diskarna ligger några grader under 40 och de fyra 7200rpm:arna ligger någon grad över.

då måste dina fläktar gå rätt kraftigt? om det är 40 grader i load, medans mina är det i idle
(ifs har jag inte provat load ännu)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

då måste dina fläktar gå rätt kraftigt? om det är 40 grader i load, medans mina är det i idle
(ifs har jag inte provat load ännu)

Är standardfläktarna så det är väl fullt ös medvetslös hela tiden. Fick ner ljudnivån på hela åbäket genom att sätta möbeltassar på chassifötterna, vibrerade rätt bra när diskarna tuggar. "Load" i detta fallet var SFTP 15-20MB/s skrivning till poolen så inget sinnessjukt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

jaså. får ta o läsa på lite om det där kanske. låter dock skumt att diskarna mår bättre i högre temperaturer... hur förklarar men det?

Roterande delar med lager och smörjning brukar gilla lite lagom temperaturer. Beroende på val av smörjning iof. Rent generellt är oron för temperaturer när det gäller elektronik extremt överdriven. Vissa lägger hundratals kronor bara för att få ner temperaturen på processorn från 45 till 35 grader, något som gör exakt noll skillnad. Jag listade massa tekniska specifikationer på blandade hårddiskar i en tråd i lagring och standard är att tillverkarna rekommenderar driftstemperaturer mellan 0 och 60 grader. Några hade 5 till 55 grader. Tittar man på sortimentet från WD så var det bara några Black som "bara" klarade 55 grader medan vissa Red är specade upp till 70 grader.

Rapporten från Google drog slutsatsen att det inte fanns någon tydlig korrelation mellan temperatur och felfrekvens. Man ska akta sig för att titta på ytterkanterna där då standardavvikelsen är rätt stor. Backblaze släppte också rätt nyligen en rapport om hårddiskars livslängd där de drog samma slutsats, ingen tydlig korrelation mellan temperatur och diskars livslängd så länge temperaturen är inom tillverkarnas rekommendationer. Så jag har inte lyckats hitta något konkret som säger att "höga" temperaturer skulle vara farligt. De som argumenterar emot verkar bygga helt på hörsägen, magkänsla, "det vet ju alla" och i några fall gamla externa som dog. På andra sidan så har vi Google som gjorde en studie på över 100 000 hårddiskar och Backblaze som gjorde en studie på 27 000. De är de enda jag hittat som har någon form av vettigt statistiskt underlag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan ju tillägga att jag har en maskin som står i ett förråd som inte är isolerat. På vintern blir det svinkallt (i stort sett samma som utetemp), och på sommaren varmt (väldigt varmt när solen ligger på och gassar). I den har jag 1x80GB Seagate (av något slag), 1x160GB WD (AAJS) och 1x500GB WD (AAKS). De har nu suttit i burken och varit i förrådet i ungefär 5 år, och de jobbar på lika bra fortfarande. Så detta med temp kanske är lite överdrivet ändå, men jag tänker inte för det chansa med NAS'en som jag sparar det som är viktigt på, den andra gör det inget om det skulle haverera en disk i, har ändå backup på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Roterande delar med lager och smörjning brukar gilla lite lagom temperaturer. Beroende på val av smörjning iof. Rent generellt är oron för temperaturer när det gäller elektronik extremt överdriven. Vissa lägger hundratals kronor bara för att få ner temperaturen på processorn från 45 till 35 grader, något som gör exakt noll skillnad. Jag listade massa tekniska specifikationer på blandade hårddiskar i en tråd i lagring och standard är att tillverkarna rekommenderar driftstemperaturer mellan 0 och 60 grader. Några hade 5 till 55 grader. Tittar man på sortimentet från WD så var det bara några Black som "bara" klarade 55 grader medan vissa Red är specade upp till 70 grader.

Rapporten från Google drog slutsatsen att det inte fanns någon tydlig korrelation mellan temperatur och felfrekvens. Man ska akta sig för att titta på ytterkanterna där då standardavvikelsen är rätt stor. Backblaze släppte också rätt nyligen en rapport om hårddiskars livslängd där de drog samma slutsats, ingen tydlig korrelation mellan temperatur och diskars livslängd så länge temperaturen är inom tillverkarnas rekommendationer. Så jag har inte lyckats hitta något konkret som säger att "höga" temperaturer skulle vara farligt. De som argumenterar emot verkar bygga helt på hörsägen, magkänsla, "det vet ju alla" och i några fall gamla externa som dog. På andra sidan så har vi Google som gjorde en studie på över 100 000 hårddiskar och Backblaze som gjorde en studie på 27 000. De är de enda jag hittat som har någon form av vettigt statistiskt underlag.

Skrivet av pellegj:

Kan ju tillägga att jag har en maskin som står i ett förråd som inte är isolerat. På vintern blir det svinkallt (i stort sett samma som utetemp), och på sommaren varmt (väldigt varmt när solen ligger på och gassar). I den har jag 1x80GB Seagate (av något slag), 1x160GB WD (AAJS) och 1x500GB WD (AAKS). De har nu suttit i burken och varit i förrådet i ungefär 5 år, och de jobbar på lika bra fortfarande. Så detta med temp kanske är lite överdrivet ändå, men jag tänker inte för det chansa med NAS'en som jag sparar det som är viktigt på, den andra gör det inget om det skulle haverera en disk i, har ändå backup på det.

låter som 40 grader kanske inte är så farligt ändå då haha.
nej, men som sagt. jag ska köra ett stresstest när jag väl fått hem nya RAM, och slängt in de 3 sista hårddiskarna, och se vad det blir för temperaturer då.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

99.99% av bilderna fungerar inte för mig
Men verkar vara ett nice bygge

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har massiva problem med den här tråden och Chrome? När man skrollar sig igenom en sida med massvis med bilder som morxy49 länkat så bokstavligen skenar minnesanvändningen för den aktuella Chrome-tabben, och när den slukat runt ~3,5GB så kraschar tabben.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Roterande delar med lager och smörjning brukar gilla lite lagom temperaturer. Beroende på val av smörjning iof. Rent generellt är oron för temperaturer när det gäller elektronik extremt överdriven. Vissa lägger hundratals kronor bara för att få ner temperaturen på processorn från 45 till 35 grader, något som gör exakt noll skillnad. Jag listade massa tekniska specifikationer på blandade hårddiskar i en tråd i lagring och standard är att tillverkarna rekommenderar driftstemperaturer mellan 0 och 60 grader. Några hade 5 till 55 grader. Tittar man på sortimentet från WD så var det bara några Black som "bara" klarade 55 grader medan vissa Red är specade upp till 70 grader.

Rapporten från Google drog slutsatsen att det inte fanns någon tydlig korrelation mellan temperatur och felfrekvens. Man ska akta sig för att titta på ytterkanterna där då standardavvikelsen är rätt stor. Backblaze släppte också rätt nyligen en rapport om hårddiskars livslängd där de drog samma slutsats, ingen tydlig korrelation mellan temperatur och diskars livslängd så länge temperaturen är inom tillverkarnas rekommendationer. Så jag har inte lyckats hitta något konkret som säger att "höga" temperaturer skulle vara farligt. De som argumenterar emot verkar bygga helt på hörsägen, magkänsla, "det vet ju alla" och i några fall gamla externa som dog. På andra sidan så har vi Google som gjorde en studie på över 100 000 hårddiskar och Backblaze som gjorde en studie på 27 000. De är de enda jag hittat som har någon form av vettigt statistiskt underlag.

Mycket bra skrivet, håller med till fullo.
Btw, ser ut som WD Se bara är specad upp till 55 grader också

Skrivet av pellegj:

Kan ju tillägga att jag har en maskin som står i ett förråd som inte är isolerat. På vintern blir det svinkallt (i stort sett samma som utetemp), och på sommaren varmt (väldigt varmt när solen ligger på och gassar). I den har jag 1x80GB Seagate (av något slag), 1x160GB WD (AAJS) och 1x500GB WD (AAKS). De har nu suttit i burken och varit i förrådet i ungefär 5 år, och de jobbar på lika bra fortfarande. Så detta med temp kanske är lite överdrivet ändå, men jag tänker inte för det chansa med NAS'en som jag sparar det som är viktigt på, den andra gör det inget om det skulle haverera en disk i, har ändå backup på det.

Vadå "chansa"? Har du en disk som är specad upp till 70 grader "operating temperature" är det totalt irrelevant om disken är 35 eller 45 grader varm. Om eller när den går sönder är det inte för att den levt sitt liv med en temperatur på 45 istället för 35 grader, det kan jag faktiskt lova.

Permalänk
Medlem

Hej.

90% av bilderna i början verkar ha trasiga länkar, gärna velat se å läsa vidare.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hej.

90% av bilderna i början verkar ha trasiga länkar, gärna velat se å läsa vidare.

Alla bilder på första sidan av tråden funkar utan problem för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hej.

90% av bilderna i början verkar ha trasiga länkar, gärna velat se å läsa vidare.

funkar utan problem för mig. prova en annan webbläsare, chrome har enorma minnesläckor när man laddar så mycket bilder som finns i den här tråden.

Skrivet av pellen:

Någon mer än jag som har massiva problem med den här tråden och Chrome? När man skrollar sig igenom en sida med massvis med bilder som morxy49 länkat så bokstavligen skenar minnesanvändningen för den aktuella Chrome-tabben, och när den slukat runt ~3,5GB så kraschar tabben.

yep, chrome har stora minnesläckor. men för mig brukar det bara vara att trycka på hämta igen så tar det 1 sekund och man är tillbaka igen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Trevlig logg Har själv stora funderingar kring hur jag ska lagra all min data i fortsättningen när jag äntligen ska flytta hemifrån i höst - så jag tackar så mycket för inspirationen

Lutar mest åt ett DS380-system men är rädd att jag växer ur den inom bara något år eller två (har dessutom redan fyra diskar jag vill få med mig)... Hur har du resonerat kring "uppgraderingsbarheten" i ditt system?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Trevlig logg Har själv stora funderingar kring hur jag ska lagra all min data i fortsättningen när jag äntligen ska flytta hemifrån i höst - så jag tackar så mycket för inspirationen

Lutar mest åt ett DS380-system men är rädd att jag växer ur den inom bara något år eller två (har dessutom redan fyra diskar jag vill få med mig)... Hur har du resonerat kring "uppgraderingsbarheten" i ditt system?

just nu använder jag 13TB, och NASen kommer få en lagringskapacitet på 18TB (eftersom det är RAIDz2 på 24TB), så jag räknar med att jag kommer ha utrymme så det räcker i 3-4 år. när NASen är full har jag endel alternativ, och alla är väl lite sådär halvbra.
antingen köper jag 4st 2,5" diskar på 1-2TB styck och kör i RAIDz1, chassit har ju plats för det, så varför inte.
eller så kör jag med externa diskar, vilket inte är så vidare säkert eller optimalt.
eller så byter jag helt enkelt ut alla diskar till 4-5TB, dock är det inte så aktuellt, då det skulle bli jävligt dyrt.

givetvis kan jag ju även byta chassi till ett större, men då försvann lite poängen med min NAS, eftersom jag ville ha en så kompakt som möjligt, men fortfarande kraftfull.

men men... den dagen, den sorgen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tisdag 2014-03-11

Nu är det precis tomt på det stackars studentkonto. Ny beställning inkommande!

Har beställt 2st såna här

Valet var inte så svårt, då det var det enda RAM-minnet på kompatibilitetslistan med ECC, 8GB, och fanns i lager i sverige.

Tycker det är jääävligt dyrt för 16GB RAM, men men... det var nästan den billigaste på prisjakt, så det är väl smällar man får ta.
hade dock för mig att RAM var billigare än såhär

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |