Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cryengine till Linux och Steam Machines

Permalänk
Melding Plague

Cryengine till Linux och Steam Machines

Den avancerade spelmotorn Cryengine tar steget till Linux, inte minst inför den kommande satsningen på Steam Machines.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minst sagt härligt! Snart kanske man kan köra Linux på fulltid då!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kul! är bara att hoppas att dom forsätter unyttja pc plattformen att göra kraftfullare motorer (som dom gjorde med version1 & inte anpassning till konsoller som med version 2 & 3.)
Kul med stöd för Linux ,kanske kan bli verklighet att byta till Linux snart.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Detta verkar mycket lovande, inte bara för att det kommer hetsa andra företag att göra likadant, utan också att mindre företag kan våga lägga pengar på denna sida.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt. Då blir man kanske av med Windows snart så att man kan köra linux/UNIX/*NIX på fulltid.

Permalänk
Snusfri

Intressant, många mindre bolag som använder cryengine och vi kommer förmodligen att se fler spelportar till linux iomed detta.
Jag kommer dock inte att gå över till linux själv, men det är bra för dom som har planer på detta eller redan gjort det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fan va najs linux kan nog vara framtiden ändå

Permalänk
Inaktiv

Borde det inte betyda att det snart finns till OSX också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa windows o MS i framtiden!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv

Det är på tiden att EA DICE gör det samma med sin Frostbite-motor, samt släpper SDK och modverktyg!

Permalänk
Medlem

Bra! Nu saknas bara Unreal Engine 3/4 så är jag lycklig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker jag är bra, vill byta till linux, men fortfarande är det spelen som stoppar mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Bra! Nu saknas bara Unreal Engine 3/4 så är jag lycklig!

Skickades från m.sweclockers.com

Unreal 4 skall vara/ha stöd för OpenGL om jag inte minns helt fel.
http://blogs.nvidia.com/blog/2013/07/24/sweeney/

Unreal 3 har stöd OpenGL.

Dock så är även Rage OpenGL så frågan kommer bara till om företagen ser någon mening att lansera för Linux/Mac. Mac har dock inte fullt stöd OpenGL > 3 så det är lite tveksamheter där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Mantle för Linux kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Mantle för Linux kanske?

Ja om dom får med sig Nvidia & intel så vore det bra.
EA kan annars hålla sig till sina konsoller som dom lobbat så hårt för massa år.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Unreal 4 skall vara/ha stöd för OpenGL om jag inte minns helt fel.
http://blogs.nvidia.com/blog/2013/07/24/sweeney/

Unreal 3 har stöd OpenGL.

Dock så är även Rage OpenGL så frågan kommer bara till om företagen ser någon mening att lansera för Linux/Mac. Mac har dock inte fullt stöd OpenGL > 3 så det är lite tveksamheter där.

Macarna kan väl köra OpenGL 4.1 fullt ut nu va? Om man har mavericks och en GPU som stöder det har jag för mig (?)
http://support.apple.com/kb/HT5942

Permalänk
Medlem

Precis sånt här jag vill läsa!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det rör på sig

Skrivet av anon228747:

Macarna kan väl köra OpenGL 4.1 fullt ut nu va? Om man har mavericks och en GPU som stöder det har jag för mig (?)
http://support.apple.com/kb/HT5942

Herrejävlar, äntligen! Om det nu är fullt stöd och inte halvdant. Fattar inte varför Apple varit så motsträviga till det. De bryr sig inte om spel, fine. De behöver inte lägga någon PR på det. Men de kan väl åtminstone ge utvecklare möjligheten. Man har ju närmast motarbetat en viss sorts applikationer under en lång räcka år.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Det rör på sig

Herrejävlar, äntligen! Om det nu är fullt stöd och inte halvdant. Fattar inte varför Apple varit så motsträviga till det. De bryr sig inte om spel, fine. De behöver inte lägga någon PR på det. Men de kan väl åtminstone ge utvecklare möjligheten. Man har ju närmast motarbetat en viss sorts applikationer under en lång räcka år.

Fullt stöd för OpenGL 4.1 och några småsaker från 4.2 har jag fattat det som. Häften av Apples cash går till iPrylar och andra hälften till Tim Cooks Joakim Von Anka-style pengabinge skulle jag tro. Menmen, ett steg på vägen i alla fall!

On Topic: Vågar man hoppas på fungerande AMD drivrutiner till Linux eller är det för mycket begärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det är på tiden att EA DICE gör det samma med sin Frostbite-motor, samt släpper SDK och modverktyg!

Nu ska vi lugna oss Tror tyvärr inte det kommer hända.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Fullt stöd för OpenGL 4.1 och några småsaker från 4.2 har jag fattat det som. Häften av Apples cash går till iPrylar och andra hälften till Tim Cooks Joakim Von Anka-style pengabinge skulle jag tro. Menmen, ett steg på vägen i alla fall!

On Topic: Vågar man hoppas på fungerande AMD drivrutiner till Linux eller är det för mycket begärt?

Många utvecklare klagar på att de har inget vidare stöd över 3.1. Wine FOSDEM från förra året men även detta tog upp deras dåliga support. Även märkt många andra källor.
http://forums.appleinsider.com/t/151376/os-x-doesnt-support-o...

Angående AMD så har de förbättrat sig. Men det tillkommer fortfarande stabilitetsmissar och vanliga problem men som nu fixas med tiden. Men långt bakom nVidias kvalite som håller samma nivå som på deras Windows variant om inte ibland bättre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Många utvecklare klagar på att de har inget vidare stöd över 3.1. Wine FOSDEM från förra året men även detta tog upp deras dåliga support. Även märkt många andra källor.

När då förra året? Mavericks släpptes i höstas har jag för mig. Fullt stöd för 4.1 ska finnas nu.

Skrivet av Commander:

Angående AMD så har de förbättrat sig. Men det tillkommer fortfarande stabilitetsmissar och vanliga problem men som nu fixas med tiden. Men långt bakom nVidias kvalite som håller samma nivå som på deras Windows variant om inte ibland bättre.

Jodu. Älskar hur mitt 7850 får tearing i 2D grafik och 0 - 70fps i left4dead med vsync på en 60hz skärm! :D. Att 290 presterar sämre än ett GTX 680 säger en hel del. Skiter i om det är fglrx eller open-source drivrutinen dom fixar bara de har en fungerande.

Permalänk
Medlem

Dom får ge bättre support för ljudkorten på linux. Det inbyggda ljudet funkar ok, men vill man nåt bättre från Asus eller Creative får dom fixa fram nåt som funkar som det ska. Jag testade mitt X-Fi kort, ut går det bra men man måste stänga av micken annars tokskriker det i öronen efter ett tag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas med tanke på vilken riktning windows 8 går i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Dom får ge bättre support för ljudkorten på linux. Det inbyggda ljudet funkar ok, men vill man nåt bättre från Asus eller Creative får dom fixa fram nåt som funkar som det ska. Jag testade mitt X-Fi kort, ut går det bra men man måste stänga av micken annars tokskriker det i öronen efter ett tag

On board ljudkort är 99% av gångerna mkt bättre än ett separat ljudkort.

Permalänk
Medlem

Undrar om det innebär att även äldre spel som Crysis och Crysis 2 kommer portas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

On board ljudkort är 99% av gångerna mkt bättre än ett separat ljudkort.

I regel har onboard dåliga DACs; tveksam SNR samt risk för interference.

Kan inte använda mitt Asus Z68 Deluxe för hörlurar eller mic på grund av detta, men det problemfritt för högtalare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det blir med Star Citizen?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Citat:

On board ljudkort är 99% av gångerna mkt bättre än ett separat ljudkort.

Tror nog inte med inbyggda är bättre än mitt Fireface UCX

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Man blir alltid glad när fler och fler börjar fatta att det är Linux som gäller