Win7: Får ingen hastighet på internet.

Permalänk
Medlem

Win7: Får ingen hastighet på internet.

Jag har ett irriterande problem. Min Win7-dator är helkass på internethastighet. Jag har en 80/80-fiberlina in men windowsdatorn klarar bara av ett par mbit/s.
Macen och linuxmaskinen klarar båda av runt 96 mbit/s både upp och ner. Alla tre datorerna har samma förutsättningar vad gäller router och kablar.
Kör jag dessutom igång linux på windowsdatorn så är det inga problem med hastigheten. Alltså är det inga fel på nätverkskortet.

Skyndar jag mig att köra igång bredbandskollen precis när jag startat windows så får jag även där över 90mbit/s. Men det går snart över till det långsamma nätet.
Installerar jag om drivrutinerna för nätverkskortet så får jag upp hastigheten på inkommande men inte på skickad data. Men trist nog fungerar det som längst till dess att jag startar om datorn.
Har testat att avinstallerat allt vad brandväggar och liknande heter men inget har hjälpt. Jag är dessutom ingen som installerar allt jag ser utan har väldigt få program.

Har någon några smarta tips som kan hjälpa mig i detta?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Vad står det för faktisk "speed" under "local area connection status"? Om denna är för låg kanske du kan prova att stänga av auto negotiation och istället ställa in den hastighet det ska vara.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

mäter inte windows Megabyte i sekunden i webläsarna osv vid nedladdning ?.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Vad står det för faktisk "speed" under "local area connection status"? Om denna är för låg kanske du kan prova att stänga av auto negotiation och istället ställa in den hastighet det ska vara.

Jag har den ställd på 1gb full duplex och den visar samma. Men den visar lika även på auto.

Skrivet av mini-z1994:

mäter inte windows Megabyte i sekunden i webläsarna osv vid nedladdning ?.

Hur menar du?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Det lät först som det var fel på drivrutinerna, vilket det fortfarande kan vara, men du hade installerat om de. Kan det vara något virus eller liknande adware som gör att det krånglar?

Superantispyware, är ett bra program. Testa även Spybot Search and destroy. Kör även något bra antivirusprogram.

Hjälper inte det testa att formatera och installera om windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Det lät först som det var fel på drivrutinerna, vilket det fortfarande kan vara, men du hade installerat om de. Kan det vara något virus eller liknande adware som gör att det krånglar?

Superantispyware, är ett bra program. Testa även Spybot Search and destroy. Kör även något bra antivirusprogram.

Hjälper inte det testa att formatera och installera om windows.

Nja de hittade inga fel.
Men jag tänker inte installera om windows. Det är relativt nyinstallerat då det var samma problem med förra datorn men då med windows vista.
Jag köpte helt nya grejor och installerade windows 7 och så är det samma strul ändå.
Jag börjar tro att windows är riktigt dåligt då det fungerar fint med andra operativsystem.

En bild som visar eländet (Samma dator bara olika os)

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Nyinstallerat Windows, kan det vara så enkelt som att en massa uppdateringar fortfarande trillar in? Ursäkta om jag frågar dumt, men jag gjorde systemåterställning på en dator och det var ingen ände på alla uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Nej så nyinstallerad är den inte. Men den är fullt uppdaterad. Senast igår blev den uppdaterad.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Samma problem om du använder något som inte går genom en webbläsare?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Jag har ett irriterande problem. Min Win7-dator är helkass på internethastighet. Jag har en 80/80-fiberlina in men windowsdatorn klarar bara av ett par mbit/s.
Macen och linuxmaskinen klarar båda av runt 96 mbit/s både upp och ner. Alla tre datorerna har samma förutsättningar vad gäller router och kablar.
Kör jag dessutom igång linux på windowsdatorn så är det inga problem med hastigheten. Alltså är det inga fel på nätverkskortet.

Skyndar jag mig att köra igång bredbandskollen precis när jag startat windows så får jag även där över 90mbit/s. Men det går snart över till det långsamma nätet.
Installerar jag om drivrutinerna för nätverkskortet så får jag upp hastigheten på inkommande men inte på skickad data. Men trist nog fungerar det som längst till dess att jag startar om datorn.
Har testat att avinstallerat allt vad brandväggar och liknande heter men inget har hjälpt. Jag är dessutom ingen som installerar allt jag ser utan har väldigt få program.

Har någon några smarta tips som kan hjälpa mig i detta?

Jag har samma problem med min Windows 7 dator... Och min är formaterad sen en månad tillbaka....

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Behövs mer info.
Specs t.ex
Vad är det för driver du använder?

Kollat så att det inte är någon konstig memory leak i något program? Känns datorn långsam i allmänhet ett tag efter uppstart?

Permalänk
Medlem

Jag använder drivrutinen som följde med. Samma som finns på asus hemsida. Realtek LAN Driver V7.65.1025.2012 for Windows Win7 32bit & Win7 64bit---(WHQL).

Nej datorn är kvick i övrigt.
Intel core i5-3450 @ 3.1GHz
12gb ram
nvidia geforce gtx660
realtec pcie gbe family controller

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort?

Permalänk
Medlem

Asus P8B75-M

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant problem måste jag säga. Har aldrig sett något liknande själv. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men jag väntar med spänning på vad problemet/lösningen är

Det enda jag kommer på, har du provat olika webbläsare?
Typ IE, Chrome, Firefox.

Eventuellt även prova speedtest.net och se om det är någon skillnad.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Det är sannerligen ganska konstigt att det fungerar till en början, och sedan att det blir långsamt och inte slutar fungera helt. Det hade varit mer logiskt.

Har du testat använda äldre drivers? Är det några devices som inte känns igen av datorn, som inte har någon driver installerat dvs?

Permalänk
Medlem

Router eller switch eller direkt in i väggen?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken webbläsare eller torrentprogram, till och med Windows update tar tid. Så det går verkligen långsamt efter en kort stund.
Jag har inte provat någon äldre drivrutin mer än att den var äldre från början och blivit uppdaterad efter hand.
Har inga utropstecken i enhetshanteraren. Allt känns igen. Ja det är verkligen mystiskt.

Alla tre datorer sitter i samma router kopplat med nätverkskabel.
Datorn har full speed om jag kör Linux så felet ligger inte i kringutrustningen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Låter som det är antingen är ett program som spärrar dig på datorn eller att du har begränsat i routern.
Har inte läst alla svar noggrant men om du inte har provat så prova köra sladden direkt i uttaget. Förbi routern. Eller prova nollställa den/eller byta till en annan temp.

EDIT: Läste nu att du hade samma problem med den förra datorn och du har köpt nya saker. Och du har samma fel. Då får du fokusera på det som är samma. Sladd/router/installerade program mm. När du körde linux testade du en livecd?
När du installerade landrivisarna på moderkortet så installerade du inte "brandväggen" som man ibland får förfrågan om? Har stött på det några ggr men minns inte exakt vad det hette. Men när du installerar landrivisarna så installera bara drivers inte något nätverksprogram i samband med det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Jag har ett irriterande problem. Min Win7-dator är helkass på internethastighet. Jag har en 80/80-fiberlina in men windowsdatorn klarar bara av ett par mbit/s.
Macen och linuxmaskinen klarar båda av runt 96 mbit/s både upp och ner. Alla tre datorerna har samma förutsättningar vad gäller router och kablar.
Kör jag dessutom igång linux på windowsdatorn så är det inga problem med hastigheten. Alltså är det inga fel på nätverkskortet.

Skyndar jag mig att köra igång bredbandskollen precis när jag startat windows så får jag även där över 90mbit/s. Men det går snart över till det långsamma nätet.
Installerar jag om drivrutinerna för nätverkskortet så får jag upp hastigheten på inkommande men inte på skickad data. Men trist nog fungerar det som längst till dess att jag startar om datorn.
Har testat att avinstallerat allt vad brandväggar och liknande heter men inget har hjälpt. Jag är dessutom ingen som installerar allt jag ser utan har väldigt få program.

Har någon några smarta tips som kan hjälpa mig i detta?

Senaste drivrutinerna verkar heta 8.024 och hämtas här:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Prova. Ligger under

Win8 and Win8.1 Auto Installation Program (SID:1632221)

antar jag.

Permalänk
Medlem

Nej, Linux är installerat på en egen hårddisk i samma dator som windows och där fungerar det perfekt. Enda skillnaden är alltså operativsystemet. Det fungerar även perfekt i de två andra datorerna som kör os x och Linux. Därför tycker jag att felet finns nånstans under Windows.
Det fungerar även bra med telefon och trådlöst.
Samma sak med sladden direkt i väggen. Samma fel alltså.

Jag ska kolla upp den drivrutinen när jag kommer hem ikväll. Tack för det.
Fast den är för Windows 8, Windows 7 verkar vara lägre än den jag har. Kan testa den ändå.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Asus P8B75-M

Har du möjligtvis installerat ASUS AI Suite?
Skulle du ha de installerat så prova att avinstallera de (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDaim:

Har du möjligtvis installerat ASUS AI Suite?
Skulle du ha de installerat så prova att avinstallera de (=

Ja det var med på skivan så det är installerat. Provar att ta bort det. Tack för det.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Tog bort network i-control från AI-suite och fick detta resultat:

Hoppas det håller i sig.
Tack för svaren och särskilt det om AI-suite.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Håller tummarna.

Permalänk
Medlem

Det fungerade klockrent hela dagen igår. Att byta användare stängde ner nätet helt tidigare men nu går det utan problem.
Jag gissar att problemet är löst.

Sökte även lite om Asus Network I-control och jag var verkligen inte ensam om detta problem. Det verkar bara vara ett fåtal som inte har problem med det.
Frågan är varför man gör ett program med en grundkonfiguration som i princip stänger ner nätet.

Visa signatur

///Arch