Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byggt ny dator, startar i 1 sekund och stängs sedan av

Permalänk

Byggt ny dator, startar i 1 sekund och stängs sedan av

Hej!
Har byggt min egna dator för första gången och nu är jag äntligen klar. Men som nästan förväntat så funkar det inte så bra. Jag klickade på power knappen och det enda som hände var att chassits bakre fläkt snurrade upp i en sekund sen dog den och sen försökte jag starta 1 gång till och då hände inget. Har någonting gått sönder eller vad kan problemet vara, skulle det här ske om moderkortets bios inte stödjer min cpu? Specs ser ni i sign.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Hej!
Har byggt min egna dator för första gången och nu är jag äntligen klar. Men som nästan förväntat så funkar det inte så bra. Jag klickade på power knappen och det enda som hände var att chassits bakre fläkt snurrade upp i en sekund sen dog den och sen försökte jag starta 1 gång till och då hände inget. Har någonting gått sönder eller vad kan problemet vara, skulle det här ske om moderkortets bios inte stödjer min cpu? Specs ser ni i sign.

Som vanligt så är det felsökning som behövs. Först kolla så att du har kopplat extraströmmen till din CPU (8 pins) och att du har extraströmmen i grafikkortet (båda två)?

Moderkortsdistanser och på rätt ställen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Som vanligt så är det felsökning som behövs. Först kolla så att du har kopplat extraströmmen till din CPU (8 pins) och att du har extraströmmen i grafikkortet (båda två)?

Moderkortsdistanser och på rätt ställen?

Haha, vart så uppspelt att jag hade lyckats bygga ihop datorn att jag glömde koppla in strömmen till grafikkortet... Innan det upptäckte jag att den stora strömkabeln till nätagget hade åkt ur så när jag satte tillbaka den och startade datorn så gick den igång i typ 4 sekunder och alla fläktar snurrade och grafikkortet lös, sen dog datorn och startade om av sig självt och sen fortsatte den så tills jag stängde av nätagget. Beror det på att strömmen till grafikkortet inte var ikopplat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Haha, vart så uppspelt att jag hade lyckats bygga ihop datorn att jag glömde koppla in strömmen till grafikkortet... Innan det upptäckte jag att den stora strömkabeln till nätagget hade åkt ur så när jag satte tillbaka den och startade datorn så gick den igång i typ 4 sekunder och alla fläktar snurrade och grafikkortet lös, sen dog datorn och startade om av sig självt och sen fortsatte den så tills jag stängde av nätagget. Beror det på att strömmen till grafikkortet inte var ikopplat?

Antagligen gör det det, men har du kollat allt annat då? Funkar det med strömmen i graffet också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Antagligen gör det det, men har du kollat allt annat då? Funkar det med strömmen i graffet också?

Alla andra kablar verkar sitta bra, försöker hitta rätt kabel till grafikkortet, finns 2 typer av pci-e kablar. En typ av kabel är 8 pin i ena ändan och 6+2pin i andra och den andra typen är 8-pin i ena ändan och i andra änden är det 6+2pin och sen från den går det en 6+2pin kabel bakåt mot 8-pins kabel, hur använder man den? Och vilka kablar ska jag använda?

Edit: Kopplade in strömkablarna men problemet kvarstår.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Viktigt att du svarar på om du har satt distanser mellan moderkortet och chassit, och på rätt ställen. Annars kan du skada ffa moderkortet när du startar datorn.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Viktigt att du svarar på om du har satt distanser mellan moderkortet och chassit, och på rätt ställen. Annars kan du skada ffa moderkortet när du startar datorn.

Chassit har inbyggda distanser och jag har kollat så att alla hål i moderkortet stod på en distans när jag satta in den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Chassit har inbyggda distanser och jag har kollat så att alla hål i moderkortet stod på en distans när jag satta in den.

Och även att det inte fanns distanser där det inte fanns hål? Kan kortsluta annars.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Har du kopplat in något tangentbord? När jag försökte starta min dator första gången så la den av direkt när inte mus och tangentbord var anslutna.

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Viktigt att du svarar på om du har satt distanser mellan moderkortet och chassit, och på rätt ställen. Annars kan du skada ffa moderkortet när du startar datorn.

Vad e distanser?

Fin rigg annars men overkill @ 32 ram

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Vad e distanser?

Fin rigg annars men overkill @ 32 ram

Distanser är de små "pinnarna" som lyfter upp moderkortet från bakplåten, skall sitta en under varje skruvhål som man fäster moderkortet med.

Beror lite på vad man skall ha datorn till om 32 GB är overkill eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Alla andra kablar verkar sitta bra, försöker hitta rätt kabel till grafikkortet, finns 2 typer av pci-e kablar. En typ av kabel är 8 pin i ena ändan och 6+2pin i andra och den andra typen är 8-pin i ena ändan och i andra änden är det 6+2pin och sen från den går det en 6+2pin kabel bakåt mot 8-pins kabel, hur använder man den? Och vilka kablar ska jag använda?

Edit: Kopplade in strömkablarna men problemet kvarstår.

8 pins sidan är väl den som skall sitta i själva agget, 6+2 sidan är den som skall sitta i grafikkortet (grafikkort brukar ha 6 eller 8 pinnars kontakt) där man kan sätta ihop 2:an med 6:an för att få en 8 pinnars.
Den andra är väl bara en förlängning så att man har två 6+2 el 8 pinnars från samma kabel, dock bör man köra två olika kablar till grafikkortet om man kan.

Edit
Har du även kollat så du har kopplat in 6/8 pinnars till cpu?

Permalänk
Medlem

Om allting är rätt ikopplat skulle det kunna bero på att ditt BIOS är för gammalt.

Gigabyte nämner specifikt att den senaste BIOS-uppdateringen krävs för att använda Ivybridge E
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4049#b...

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Och även att det inte fanns distanser där det inte fanns hål? Kan kortsluta annars.

Tänkte inte på det men vad jag såg så behövde man bara lägga till distanser för m-atx moderkort eller atx moderkort som använder sig av samma hål.

Skrivet av Neoheresy:

Har du kopplat in något tangentbord? När jag försökte starta min dator första gången så la den av direkt när inte mus och tangentbord var anslutna.

Hade inte det i, får prova!

Skrivet av tvåpunktnoll:

Vad e distanser?

Fin rigg annars men overkill @ 32 ram

Tänkte först köpa 16GB ram men dom fick slut på det så orden blev makulerad så då la jag till lite pengar och köpte 32GB för 2k istället för 16GB som skulle kosta typ 1,3-1,4. Får göra en ram-disk

Skrivet av MacAllan:

8 pins sidan är väl den som skall sitta i själva agget, 6+2 sidan är den som skall sitta i grafikkortet (grafikkort brukar ha 6 eller 8 pinnars kontakt) där man kan sätta ihop 2:an med 6:an för att få en 8 pinnars.
Den andra är väl bara en förlängning så att man har två 6+2 el 8 pinnars från samma kabel, dock bör man köra två olika kablar till grafikkortet om man kan.

Edit
Har du även kollat så du har kopplat in 6/8 pinnars till cpu?

Kopplade in som du sa men det funkar fortfarande inte, och ja 8-pins kontakten till cpu:n är i.

Skrivet av dunis90:

Om allting är rätt ikopplat skulle det kunna bero på att ditt BIOS är för gammalt.

Gigabyte nämner specifikt att den senaste BIOS-uppdateringen krävs för att använda Ivybridge E
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4049#b...

Var rädd för det så jag frågade CDON:s support innan beställning och han var ganska säker på att det skulle funka men inte helt 100%. Om det är bioset, går det att uppdatera ändå eller måste det sitta en SB-E processor i för att kunna göra det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Ram-disk är framtiden, skulle nästa vilja testa.. ifall jag hade en mindre kylare .-(

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk

Jag hade faktiskt exakt samma problem när jag byggde min första dator, tog några veckor innan jag kom på att det var distanserna till moderkortet som spöka (kopparfärgade små skruvhål som gör en distans mellan moderkort och chassi) även om mitt Gigabyte moderkort då hade en slagt inbyggd distans så fungerade detta endå inte. Man kunde faktiskt känna på chassits metalliska del att det gick ström ut i chassit också.
Kolla detta för o va säker!
Mvh / Nicklas

Permalänk
Avstängd

Sitter processorkylaren på ordentligt?
Kan vara så att huvudprocessorn blir överhettad och skyddskretsarna slår av datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ditt moderkort måste ha BIOS version F13w för att kunna använda processorn. Har den det?
Källa: http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.as...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicconille:

Jag hade faktiskt exakt samma problem när jag byggde min första dator, tog några veckor innan jag kom på att det var distanserna till moderkortet som spöka (kopparfärgade små skruvhål som gör en distans mellan moderkort och chassi) även om mitt Gigabyte moderkort då hade en slagt inbyggd distans så fungerade detta endå inte. Man kunde faktiskt känna på chassits metalliska del att det gick ström ut i chassit också.
Kolla detta för o va säker!
Mvh / Nicklas

OT: Det gick ström i ditt chassi troligtvis för att du inte använde jordat uttag.
OnT: Testa Nolla CMOS på moderkortet (CMOS clear)

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med mina byggen. Någon gång har det varit en distans som har kortslutit moderkortet. En annan gång så har jag missat "4, 6 eller 8" pinns kontakten som oftast sitter uppe i vänstra hörnet av moderkortet vid cpun. Mitt senaste bygge var man tvungen att uppdatera bios innan min ivy bridge skulle fungera så testa det. Skulle allt vara ok och felet fortfarande uppstår så skulle jag rekommendera dig att demontera allt. Sen börja om ifrån början och vara metodisk och tänka efter vid varje tillfälle. Samt testa de olika ramminnen en och en. Ev, testa utan grafikkort om du har ett integrerat på moderkortet. Ström fick du var av fläkten snurrade.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Sitter processorkylaren på ordentligt?
Kan vara så att huvudprocessorn blir överhettad och skyddskretsarna slår av datorn.

Tror processorn sitter rätt men cpu:n borde väl inte ens hinna generera värme på typ 2 sekunder?

Skrivet av simon253:

Ditt moderkort måste ha BIOS version F13w för att kunna använda processorn. Har den det?
Källa: http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.as...

Hur ska jag kunna veta det? Sakerna är nyköpta och jag har aldrig nått bios.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Tror processorn sitter rätt men cpu:n borde väl inte ens hinna generera värme på typ 2 sekunder?

Hur ska jag kunna veta det? Sakerna är nyköpta och jag har aldrig nått bios.

Det du kan göra är att riva allt och bygga det på moderkortslådan istället. Där sätter du bara i CPU+ Kylare ett minne och grafikkort och ström till dessa. Går den igång då har du missat något vid insättningen i chassit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Tror processorn sitter rätt men cpu:n borde väl inte ens hinna generera värme på typ 2 sekunder?

Hur ska jag kunna veta det? Sakerna är nyköpta och jag har aldrig nått bios.

Troligen är inte moderkortets bios den senaste och tyvärr måste du ha en cpu som stöds för att kunna uppdatera bios.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det du kan göra är att riva allt och bygga det på moderkortslådan istället. Där sätter du bara i CPU+ Kylare ett minne och grafikkort och ström till dessa. Går den igång då har du missat något vid insättningen i chassit.

Får prova det, vet inte om jag orkar idag dock.

Skrivet av MacAllan:

Troligen är inte moderkortets bios den senaste och tyvärr måste du ha en cpu som stöds för att kunna uppdatera bios.

Troligtvis är det väl så, är det någon som vet om man kan skicka tillbaka bara moderkortet på ångerrätten och inte resten av beställningen? Och är det krångligt? Annars om någon i Västerås området har en SB-E cpu som vill hjälpa till och uppdatera bios så skicka ett pm!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att ta ett moderkort där du kan uppdatera bios via usbminne. Jag har ett P9x79 tex.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Marroak:

Ett tips är ju att ta ett moderkort där du kan uppdatera bios via usbminne. Jag har ett P9x79 tex.

Har inga pengar kvar och det här moderkortet var 1000kr billigare än det näst billigaste med 8-ramslots så jag hoppades att det skulle funka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Aha okej, lider med dig!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Marroak:

Aha okej, lider med dig!

Jo det känns lite surt, får väl bestämma imorn hur jag ska göra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har du mätit Nätagg kontakterna?
Jag hade problem med ett nytt Nätagg som inte ville dra igång mitt bygge.
När jag tog tillbaka Nätagg till butiken så slog det ut testbänken och halva kassasystemet

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Skrivet av RS27V10:

Har du mätit Nätagg kontakterna?
Jag hade problem med ett nytt Nätagg som inte ville dra igång mitt bygge.
När jag tog tillbaka Nätagg till butiken så slog det ut testbänken och halva kassasystemet

Lol wtf. Har inget sätt att mäta spänningen om det är det du menar men nätagget är ju bland de bästa så det verkar ju konstigt om det strular.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW