Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av foh668:

Kommer detta att funka? Vill hålla mig under 3000 kronor. Tänker köra linux, typ XBMCbuntu.
http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=266f7e81ff6d4eb1...

Ja, det blir ju inte tyst och det är en väldigt svag APU, men vet du att den klarar det du önskar så funkar det väl.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en runt 6000:-? kommer användas till att surfa och kolla på film via streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Någon som har tips på en runt 6000:-? kommer användas till att surfa och kolla på film via streaming.

Du lär väl kunna komma undan betydligt billigare än så om du vill.

Själv byggde jag precis ihop min, men jag ville ha möjlighet att trycka in några 3.5" diskar etc. Om det inte är ett krav finns det ju billigare lösningar som Intel NUC.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6576137/2014-03-14

Inte knäpptyst, men den hörs inte från soffan och det är det viktigaste. Processorn var kanske lite overkill, men jag handlade i butik och det var den dem hade inne (inte sugen på att vänta).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kimchi:

Du lär väl kunna komma undan betydligt billigare än så om du vill.

Själv byggde jag precis ihop min, men jag ville ha möjlighet att trycka in några 3.5" diskar etc. Om det inte är ett krav finns det ju billigare lösningar som Intel NUC.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6576137/2014-03-14http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6576137-00.png

Inte knäpptyst, men den hörs inte från soffan och det är det viktigaste. Processorn var kanske lite overkill, men jag handlade i butik och det var den dem hade inne (inte sugen på att vänta).

Känns dumt att köpa gamla APU'er när Kaveri släppts och man har en budget på 6k. Sen hade jag bytt till ett mindre chassi, ett passivt nätagg, skippat HHD:n och möjligtvis sparat någon hundring på moderkortet.

EDIT: Jag missade att det var m-itx-versionen av chassit, då kanske det blir svårt att hitta mindre, men det har fått halvbra recensioner så det hade jag nog inte valt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Känns dumt att köpa gamla APU'er när Kaveri släppts och man har en budget på 6k. Sen hade jag bytt till ett mindre chassi, ett passivt nätagg, skippat HHD:n och möjligtvis sparat någon hundring på moderkortet.

EDIT: Jag missade att det var m-itx-versionen av chassit, då kanske det blir svårt att hitta mindre, men det har fått halvbra recensioner så det hade jag nog inte valt.

Beror ju lite på vad man vill ha/göra

Jag vill inte ha en kaveri med 95 tdp. Att vänta på A8-7600 var inget alternativ för mig.
Chassits storlek är perfekt i min rig och att det är vitt är en stor bonus. Jag tycker också det är slöseri med pengar att betala 400 spänn extra på ett passivt nätagg när jag inte hör datorn där jag sitter. Hdd var ett krav i min lägenhet då jag inte har lust att lägga pengar på en nas för tillfället. Att node 304 har plats för 1 ssd + 5 hdd är perfekt för mig. Men återigen...det beror på vad man är ute efter. Jag postade bara mitt bygge som ett alternativ, vad som sen är rätt beror ju helt på ens förutsättningar och krav

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kimchi:

Beror ju lite på vad man vill ha/göra

Jag vill inte ha en kaveri med 95 tdp. Att vänta på A8-7600 var inget alternativ för mig.
Chassits storlek är perfekt i min rig och att det är vitt är en stor bonus. Jag tycker också det är slöseri med pengar att betala 400 spänn extra på ett passivt nätagg när jag inte hör datorn där jag sitter. Hdd var ett krav i min lägenhet då jag inte har lust att lägga pengar på en nas för tillfället. Att node 304 har plats för 1 ssd + 5 hdd är perfekt för mig. Men återigen...det beror på vad man är ute efter. Jag postade bara mitt bygge som ett alternativ, vad som sen är rätt beror ju helt på ens förutsättningar och krav

Fast Kaveri kan du sänka ner till 45W (eller i dom krokarna), och ändå få en prestandaskjuts.

Olika personer är ju såklart olika känsliga för ljud och kan inte du höra ditt aktiva nätagg är väl det bra, men många andra stör sig på det och då är de ~400kr extra en väl värd investering.

Även HDD:er tycker många väsnas, gör inte du det så är ju det bra, men jag hade aldrig satt i en HDD.

Angående chassit så är väl inte storleken problemet, utan som sagt de halvtaskiga recensionerna hade gjort att jag själv inte vågat köpa det.

Som sagt, allt beror på ens egna krav och förutsättningar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Samtidigt kostar kaveri mer, och ska man streama film gör min processor det utan problem

Jag hade gärna sluppit hdd men en nas-lösning på en budget med 6k blir svårt. Har man inget behov av lagring så kan man ju skippa, men jag har behovet och har tidigare haft en synology ds212j men den lät som ett kraftverk så jag skulle i princip va tvungen att ställa den i köket eller köpa en bättre nas (vilket min budget knte skulle hålla för)
Så återigen, det beror ju på vad man har för behov.
Men blir lite nyfiken vad folk tyckt vart dåligt med node 304, då jag e supernöjd

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kimchi:

Samtidigt kostar kaveri mer, och ska man streama film gör min processor det utan problem

Ja, men då kan man lika gärna spara 700kr extra och ta en A4:a.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, men då kan man lika gärna spara 700kr extra och ta en A4:a.

Absolut! Som jag skrev ursprungligen är processorn overkill om den bara ska användas till film/surf/skype osv, men som sagt jag köpte i butik och det var den de hade i lager och jag hade bråttom

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Någon som har tips på en runt 6000:-? kommer användas till att surfa och kolla på film via streaming.

En HTPC för surf och streaming måste inte kosta ca 6000 kr men om man ändå vill lägga de pengarna och få något som både ser bra ut och fungerar ypperligt samt är ljudlöst skulle jag kolla i denna tråd.

Titta i slutet på tråden så hittar du exempel på byggen med aktuella komponenter. Har själv en produktlista här, den saknar dock en SSD som systemdisk.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av '[SH:

;14465460']En HTPC för surf och streaming måste inte kosta ca 6000 kr men om man ändå vill lägga de pengarna och få något som både ser bra ut och fungerar ypperligt samt är ljudlöst skulle jag kolla i denna tråd.

Titta i slutet på tråden så hittar du exempel på byggen med aktuella komponenter. Har själv en produktlista här, den saknar dock en SSD som systemdisk.

Kör Ubuntu och XBMC (eller direktboota XBMC) så får du in en SSD i budgeten

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

ett passivt nätaggi

Du fiick rätt om nätagget iaf
Gått igenom två stycken nu, och de verkar va nåt strul med dem. Det första konstaterades att det var glapp i då det var helt dött, men det andra lät bra första dagarna men nu har de börjat komma ett tickande ljud jag inte står ut med. Borde väl gå att lämna tillbaka det med antar jag?
Får väl skaffa ett passivt nätagg, för fläktarna (på lägsta) och HDD (WD Green) ger inte mycket ljud ifrån sig tycker jag, hmm.

Vilket passivt nätagg tror du skulle funka?
Sneglat lite på seasonics http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1478081 men ett streacom 150w kanske räcker gott?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kimchi:

Du fiick rätt om nätagget iaf
Gått igenom två stycken nu, och de verkar va nåt strul med dem. Det första konstaterades att det var glapp i då det var helt dött, men det andra lät bra första dagarna men nu har de börjat komma ett tickande ljud jag inte står ut med. Borde väl gå att lämna tillbaka det med antar jag?
Får väl skaffa ett passivt nätagg, för fläktarna (på lägsta) och HDD (WD Green) ger inte mycket ljud ifrån sig tycker jag, hmm.

Vilket passivt nätagg tror du skulle funka?
Sneglat lite på seasonics http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1478081 men ett streacom 150w kanske räcker gott?

Det tickandet vet jag inte hur återförsäljarna ser på, det är nog olika vem man frågar, men om det köptes på nätet har du ändå 14 dagars ångerrätt.

150W ska räcka utan problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om följande setup? tips mottages gärna, chassi och nätagg har jag redan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6595434/htpc

Permalänk
Keeper of Traditions

Du är medveten om att detta är tråden för HTPC:s och inte speldatorer?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du är medveten om att detta är tråden för HTPC:s och inte speldatorer?

Det är en htpc jag bygger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

Det är en htpc jag bygger.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad ska du då med en i7 4770, "premium"-moderkort och gigantisk SSD till?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

hjälp med kontroll

Hej!

Tänkte beställa en htpc med följande komponenter

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6597000/htpc

Då det är min första htpc så tänkte jag kolla om den duger, jag vill kunna streama 1080p från min nas till denna utan problem och även streama tex twitch osv på högsta kvalite. Har läst massor i denna tråden och om jag fattat rätt så skall grafiken i a6an räcka för detta endamål?

Tacksam för svar å tycker ni att jag valt för mycket prestanda någonstans så kan jag gärna gå ner mer i pris utan att bli ledsen

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så vad ska du då med en i7 4770, "premium"-moderkort och gigantisk SSD till?

Ooops har lagt upp fel länk. Behöver tips på bra processorkylning som tar lite storlek, Ett nätagg som klarar allt, samt en bra Hårddisk för syftet, SSD. Någon som har erfarenhet av chassit?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6597665/htpc-sevoloth

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

Ooops har lagt upp fel länk. Behöver tips på bra processorkylning som tar lite storlek, Ett nätagg som klarar allt, samt en bra Hårddisk för syftet, SSD. Någon som har erfarenhet av chassit?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6597665/htpc-sevolothhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6597665-00.png

Ska du även spela med datorn, eller bara ha den som mediaspelare?

Jag hade själv inte tagit det chassit då jag vet att det fått en del tveksamma recensioner, men det är en smaksak antar jag.

Angående CPU-kylning så hade jag tagit en så stor tornkylare som går att få in, du får kolla höjdrestriktioner på chassit och se så att det inte tar i RAM-slots på moderkortet, och en långsam fläkt för att få ner ljudnivån.

Angående PSU så bör du klara dig på 150W om du vill ha ett passivt sådant.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ska du även spela med datorn, eller bara ha den som mediaspelare?

Jag hade själv inte tagit det chassit då jag vet att det fått en del tveksamma recensioner, men det är en smaksak antar jag.

Angående CPU-kylning så hade jag tagit en så stor tornkylare som går att få in, du får kolla höjdrestriktioner på chassit och se så att det inte tar i RAM-slots på moderkortet, och en långsam fläkt för att få ner ljudnivån.

Angående PSU så bör du klara dig på 150W om du vill ha ett passivt sådant.

Kommer inte spela på datorn men kör gärna lite högre prestanda än vad som behövs, vet aldrig om kidsen vill ha in några spel nämligen.

Läste lite om chassit och det har som du skrev fått rätt dåliga recensioner tyvärr, kollar efter ett annat. Kylning blir det att leta efter då, med långsam fläkt menar du då till chassit in eller ut fläkt?

Mvh

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

Kommer inte spela på datorn men kör gärna lite högre prestanda än vad som behövs, vet aldrig om kidsen vill ha in några spel nämligen.

Läste lite om chassit och det har som du skrev fått rätt dåliga recensioner tyvärr, kollar efter ett annat. Kylning blir det att leta efter då, med långsam fläkt menar du då till chassit in eller ut fläkt?

Mvh

Ska man ha ner ljudnivån bör alla fläktar vara hyfsat långsamtgående, men ju färre fläktar desto bättre. Det var fläkten på CPU-kylaren jag tänkte på främst.

Angående chassi har jag själv tittat på detta, eller detta om man vill ha lite billigare.

Då får du in en stor tornkylare och ett mATX-moderkort, som brukar vara mer prisvärda än motsvarande mITX.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ska man ha ner ljudnivån bör alla fläktar vara hyfsat långsamtgående, men ju färre fläktar desto bättre. Det var fläkten på CPU-kylaren jag tänkte på främst.

Angående chassi har jag själv tittat på detta, eller detta om man vill ha lite billigare.

Då får du in en stor tornkylare och ett mATX-moderkort, som brukar vara mer prisvärda än motsvarande mITX.

Tackar! beställde första chassit du länkade.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

Tackar! beställde första chassit du länkade.

Ja, jag kommer antagligen gör detsamma, det verkar vara ett väldigt kompetent chassi. Särskilt när man som jag ska ha in ett stort grafikkort med tredjepartskylare i HTPC:n

Ett stort plus är ju det stora utrymmet för CPU-kylare, så man kan ta en riktigt bastant tornkylare om man vill.

EDIT: Kom gärna tillbaks med resultat när du byggt färdigt burken Alltid roligt att höra synpunkter på ljudnivå o.s.v.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på om detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/6609616/htpc räcker för en surf dator/media spelare 1080p (upp till 30GB filer om det nu har betydelse) kommer köra vlc, plex från nasen. Tänkte köra kylaren passivt samt att den säkert kommer till användning vid något senare bygge.
Eller ska man gå upp till A8-6500 eller en A10-6700(A10-7850k ) ?
mer/mindre minne?
Kan hända att jag får byta moderkort om inet inte får in dom i lager, förslag på mitx/matx bräden?

Har chassi/nätagg/ssd.

Permalänk
Medlem

Det här räcker för blurayrippar upp till 50GB utan problem: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2335015

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Är det här nått att köra på?
Grafikkort tillkommer senare
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6562130-00.png

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av niccon:

Är det här nått att köra på?
Grafikkort tillkommer senare
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6562130-00.png

Det där är en speldator och inte en HTPC, så jag antar att du hamnat i fel tråd?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det där är en speldator och inte en HTPC, så jag antar att du hamnat i fel tråd?

Varför det. Det finns folk som använder sin htpc till att spela på.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av twebbas:

Varför det. Det finns folk som använder sin htpc till att spela på.

Ja, men ska man köpa en speldator får man nog mer råd i rätt avdelning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.