Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det blir trots allt lite svensk fägring i F1-cirkusen i år ... http://www.formula1.com/news/headlines/2014/1/15393.html Inte för att man bör ha alltför stora förhoppningar på honom i Caterham, men det är ju positivt att han får in en fot i vart fall.

Vad har ni för tankar, förhoppningar och farhågor inför säsongen 2014?

fula bilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det blir trots allt lite svensk fägring i F1-cirkusen i år ... http://www.formula1.com/news/headlines/2014/1/15393.html Inte för att man bör ha alltför stora förhoppningar på honom i Caterham, men det är ju positivt att han får in en fot i vart fall.

Vad har ni för tankar, förhoppningar och farhågor inför säsongen 2014?

Förhoppningen är att det i och med bytet från V8 till V6 turbo kommer bli lite omkastningar stallen emellan. Men kanske framförallt att det blir jämnare, att Ferrari och McLaren rycker upp sig, Mercedes tar ett steg framåt, Lotus fortsätter visa att de kan osv. Hoppas därutöver på lite överraskningar och att slippa se Vettel cruisa runt ensam på topp varje racehelg. Jag hoppas även att förra årets backmarkers närmar sig mittfältet mer, det vore framförallt kul om Caterham tog ett steg framåt nu när Markus Ericsson anslutit. De har ju tidigare gått ut och sagt att de satsat på just 2014 och att de 2013 mest gled med. Verkar även som om stallchefen idag gått ut och sagt att de eventuellt lägger ner till 2015 om 2014 skulle bli ett misslyckande.

Värsta farhågan är att det kommer bli Red Bull/Vettel dominans igen. Vore intressant att se Vettel få visa vad han går för mot Alonso/Kimi/Hamilton/etc i ungefär motsvarande bilar. Tycker synd om Alonso senaste säsongerna, 2012 var snöpligt (men oj vad Interlagos var ett fantastiskt race) och 2013 var katastrof.

Jag tror 2014 kommer bli en mycket intressant säsong. Nya motorer, sista racet ger dubbla poäng (är inte riktigt vän med den tanken ännu dock), Kimi tillbaka till Ferrari, banzai Kamui tillbaka i F1 (känns som japanerna förtjänar en landsman i F1 bara utifrån vilka grymma fans de är), lite nya rookies som kan överraska (kanske framför allt Kevin men skall bli intressant att se vad Ericsson kan göra i Caterham och Kvyat i Torro Rosso), etc. Kommer bli grymt! Hoppas det regnar lite mer dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

fula bilar

Force India först ute med bild på sin nya konstruktion. Smaken måhända är som baken, men jag måste nog tillstå att det ser väldigt lovande ut på just utseendefronten.

Skrivet av björk:

Förhoppningen är att det i och med bytet från V8 till V6 turbo kommer bli lite omkastningar stallen emellan. Men kanske framförallt att det blir jämnare, att Ferrari och McLaren rycker upp sig, Mercedes tar ett steg framåt, Lotus fortsätter visa att de kan osv. Hoppas därutöver på lite överraskningar och att slippa se Vettel cruisa runt ensam på topp varje racehelg. Jag hoppas även att förra årets backmarkers närmar sig mittfältet mer, det vore framförallt kul om Caterham tog ett steg framåt nu när Markus Ericsson anslutit. De har ju tidigare gått ut och sagt att de satsat på just 2014 och att de 2013 mest gled med. Verkar även som om stallchefen idag gått ut och sagt att de eventuellt lägger ner till 2015 om 2014 skulle bli ett misslyckande.

Värsta farhågan är att det kommer bli Red Bull/Vettel dominans igen. Vore intressant att se Vettel få visa vad han går för mot Alonso/Kimi/Hamilton/etc i ungefär motsvarande bilar. Tycker synd om Alonso senaste säsongerna, 2012 var snöpligt (men oj vad Interlagos var ett fantastiskt race) och 2013 var katastrof.

Jag tror 2014 kommer bli en mycket intressant säsong. Nya motorer, sista racet ger dubbla poäng (är inte riktigt vän med den tanken ännu dock), Kimi tillbaka till Ferrari, banzai Kamui tillbaka i F1 (känns som japanerna förtjänar en landsman i F1 bara utifrån vilka grymma fans de är), lite nya rookies som kan överraska (kanske framför allt Kevin men skall bli intressant att se vad Ericsson kan göra i Caterham och Kvyat i Torro Rosso), etc. Kommer bli grymt! Hoppas det regnar lite mer dock

Ja, ett jämnare fält hoppas nog alla - utom RBR måhända - på, och det finns alla möjligheter till att så blir fallet. Samtidigt finns, precis som du säger, alla möjligheter även för att det blir total dominans från ett stall (inte nödvändigtvis RBR, men oavsett stall så är det lika illa). Men visst kommer det att bli en intressant säsong, oavsett.

Dubbla poäng för sista racet förstår jag i all ära tanken med (hålla spänningen uppe ända in till sista racet), men samtidigt känns det helt fel att ett enskilt race ska vara dubbelt så viktigt som valfritt annat. Det är som upplagt för att det, förr eller senare, ska uppstå ett absurt läge där "fel förare vann", enbart på grund av de dubbla poängen, och det är verkligen inte vad sporten behöver. Rookiesarna ser onekligen lovande ut. Hyser som sagt inga jätteförhoppningar när det kommer till Ericsson, men Kvyat känns riktigt vass.

Regn är alltid roligt, inte minst för att det kan röra om i grytan lite. Sedan behöver det förstås inte gå till överdrift (Nürnbergring 2007 någon? ) ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Force India först ute med bild på sin nya konstruktion. Smaken måhända är som baken, men jag måste nog tillstå att det ser väldigt lovande ut på just utseendefronten.

Brukar hänga en del på /r/formula1 på Reddit och det lustiga är att det förra året var någon som lade upp en bild på hur just FI:s bil skulle kunna se ut om den var svartmålad (kan ses på http://img541.imageshack.us/img541/4075/k8lg.jpg). Ganska snabb och slarvig mock up men många som sade att det aaaaaldrig skulle hända med tanke på Indiska flaggans färger. Tji fick dem

edit:
Datum att se fram emot inom den närmsta framtiden förövrigt, de första är när stallen skall presentera sina nya bilar:
24/01/14 12:00 McLaren
25/01/14 13:30 Ferrari
26/01/14 Sauber
At First Test Red Bull
At First Test Caterham
At First Test Mercedes
28/01/14 - 31/01/14 First Test
19/02/14 - 22/02/14 Second Test
27/02/14 - 02/03/14 Third Test

Förövrigt endast Lotus nu som inte tänkt dyka upp på first test. Hoppas de får ordning på finanserna och dylika. Vore surt om allt skulle gå åt helvete med tanke på Grosjeans utvecklingskurva. Vore underbart om han skulle lyckats kamma hem en vinst kommande säsong.

Permalänk
Föredetting

Chilton vs. Ericsson blir en riktig nagelbitare. Förmodligen får de konkurrens av Massa om vem som är sämst i F1.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Mercedes reveals sound of a 2014 Formula 1 car at speed, nå, vad säger ni?

Kul att Ericsson lyckats bryta sig in, även om man väl inte ska hoppas på några stordåd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Vad har ni för tankar, förhoppningar och farhågor inför säsongen 2014?

Hoppas på en jämnare säsong där Red Bulls bil inte är så dominerande. Sen hoppas jag ju som alltid att det ska gå bra för McLaren.

Sen ska det bli lite intressant med de nya motorerna också.

Permalänk
Medlem

De tidiga testerna har visat på mycket krångel med batterier bl.a. till energy recovery systems.

Själv vill jag ha bort skiten och köra med enbart bensinmotorer, det är F1 och ingen jävla Prius.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Ljudet är bättre än förväntat tycker jag.

Toro Rosso (Renault) - Långsamt varv, inga höga revs.

Ferrari - Kimi kör också långsamt.

En till med lite blandade bilder/ljud

Permalänk
Medlem

Caterham tar priset till bizarraste penisnos hittills.

I övrigt blågul hjälm, Marcus Ericsson! 8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Caterham tar priset till bizarraste penisnos hittills.

I övrigt blågul hjälm, Marcus Ericsson! 8)

http://i41.tinypic.com/r74n86.jpg

http://i44.tinypic.com/x398ad.jpg

http://i44.tinypic.com/34shvrn.jpg

Nu förstår man iaf varför de pratat om att bilen är ful...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Buio:

Caterham tar priset till bizarraste penisnos hittills.

I övrigt blågul hjälm, Marcus Ericsson! 8)

http://i41.tinypic.com/r74n86.jpg

http://i44.tinypic.com/x398ad.jpg

http://i44.tinypic.com/34shvrn.jpg

Snygg var den inte, får hoppas den är snabb. Det vore kul om Marcus tar Caterhams första poäng.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hoppas inte Vettel vinner i år igen iallafall. Funderar att kolla på nått race live. Kanske nere i Ungern.

Permalänk
Avstängd

Ferrari F2014

Permalänk
Medlem

Ferrari och Red Bull har i alla fall acceptabla frontpartier, så de hamnar i en klass för sig.

Nya färgerna på Force India var ett lyft, den är snygg nu. De har en ful nos, men har dolt den litegrann genom att göra frontdelen svart. Deras frontvinge ser rätt överarbetad ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ferrari och Red Bull har i alla fall acceptabla frontpartier, så de hamnar i en klass för sig.

Nya färgerna på Force India var ett lyft, den är snygg nu. De har en ful nos, men har dolt den litegrann genom att göra frontdelen svart. Deras frontvinge ser rätt överarbetad ut.

http://abload.de/img/fi_carvfzo5.jpg

http://abload.de/img/fi_frontp3zpu.jpg

Jag tycker Mercedes front, som har ett liknande koncept, ser klart bättre ut än Ferraris. Det jag inte gillar med Ferrarin är i första hand övergången mellan den runda nosen och det betydligare kantigare chassit där de två delarna dessutom har rätt olika vinkel.

Redbulls nos ser helt okej ut, delvis genom att maskera den utstickande delen lite genom att göra den svart men också i och med att det är en ganska liten "ful" del.

Av alla de övriga bilarna som valt att istället ha något slags utstickande cylinder så tycker jag ändå att McLaren gjort det bäst, de har ju ändå fått det att passa ihop med bilens utseende istället för att man ska försöka tänka bort det.

Och så Caterham då, som sticker ut ur mängden med den enskilt fulaste nosen. Jag vet inte om man kan vänja sig vid det där monstret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänk på att nosen på bilarna kan förändras ganska mycket fram till Melbourn.
Dels kanske teamen inte vill visa upp sina kort och dels att man kanske upptäcker vissa saker under testerna.
Sedan tror jag att störst vikt läggs på drivlina i denna test. Så låt oss vänta och se.
Jag tycker dock fortfarande att bilarna är rätt så fula... även Merc som är minst ful av alla!

Permalänk
Medlem

McLaren har gått väldigt bra under första testet. Tror inte stallen kan göra allt för mycket "sand bag" i år, eftersom så mycket är nytt och testtider få.

De har också en innovativ lösning på bakre hjulupphängningen och fjädringen. Nedan en liten analys på den.
http://www.f1technical.net/development/435

Får inte glömma att vi har en dansk i det stallet, fler nordiska förare i år.

Permalänk
Musikälskare

Var kollar ni på racen? Är ny och hade varit soft att kolla men vet inte var

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kollar via ViaPlay. 249 kr/mån är lite saftigt men för det mesta "hasslefree".

Permalänk
Medlem

Williams Martini Racing är väldigt snygg tycker jag.

Massa i racingsuit
http://i.imgur.com/BPEhe58.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Williams Martini Racing är väldigt snygg tycker jag.

http://i470.photobucket.com/albums/rr68/cekalas/Untitled-2_zp...

Massa i racingsuit
http://i.imgur.com/BPEhe58.jpg

Tycker det är för mycket hype kring livery'n. Inget fel på bilen dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Tycker det är för mycket hype kring livery'n. Inget fel på bilen dock

Hehe, det är väl lite racingnostalgi runt det.

I övrigt: Bara en vecka kvar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

I övrigt: Bara en vecka kvar nu.

Blir intressant att se FP1

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Blir intressant att se FP1

Oj, ska du se den? Kör du på att vara uppe till 04:00 från föregående dag eller ska du gå upp 02:30?

Jag satsar nog på att bara se FP2, Quali och Racet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det var väl inte så farligt idag som många befarade. Synd att Hamilton och Massa inte fick visa vad de går för. Vettel är jag likgiltig inför, han har vunnit så det räcker ett bra tag.
Väldigt positivt att Williams verkar ha lyft sig ordentligt från förra årets katastrof.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Synd om Marcus verkligen. Dock så är det stort nog som så många sagt att vi ens har en svensk F1 förare.
Dock så är ju Caterham lite av instegsteanet i F1 där nya förare får chansen att visa upp sig för de större och mer etablerade stallen. Förhoppningsvis om 2-3 år så kanske vi ser Marcus i ett större team som Williams eller Renault, förutsatt att han visar vad han går för så klart. Ser med spänning fram emot resten av säsongen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tja! Detta kanske är lite off topic men tänkte fråga om det är några av er som spelar F1 2013? Skulle vara kul att kunna ta ett par race någongång i veckan med en skapligt full server där folk kör ordentligt, utan att dyka på insidan i varenda kurva när de ligger 20 meter bakom

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Count me in!

Ontopic: synd om Ricciardo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Väldigt positivt att Williams verkar ha lyft sig ordentligt från förra årets katastrof.

Undrar var Bottas hamnat om han inte slagit i väggen. Tror också Massa är i riktigt bra form, synd att han blev offer på första varvet. Om de skärper upp sig i kvalet kan de bli otroligt giftiga i racet.