Xbox One Strömadapter, var?

Permalänk
Medlem

Xbox One Strömadapter, var?

Hej,

Ja som ni säkert kan gissa så söker jag en strömadapter. US eller EU, nån som vet var man kan köpa? Ser en massa inofficiella som fått lite dåliga recensioner köpt på ebay.

Någon som har tips på bra inofficiella eller officiella?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Skrivet av we_man1:

Hej,

Ja som ni säkert kan gissa så söker jag en strömadapter. US eller EU, nån som vet var man kan köpa? Ser en massa inofficiella som fått lite dåliga recensioner köpt på ebay.

Någon som har tips på bra inofficiella eller officiella?

Tacksam för svar!

var ska den användas ?
har original gått sönder?

köper du från Usa så är den bara speccad för 120V pluggar du då in den i 230V så händer mindre roliga saker.

du behöver 12V 18A & 5V 1A om du bara ska ha den hemma vad hindrar dig att använda ett vanligt ATX-nätagg?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

var ska den användas ?
har original gått sönder?

köper du från Usa så är den bara speccad för 120V pluggar du då in den i 230V så händer mindre roliga saker.

du behöver 12V 18A & 5V 1A om du bara ska ha den hemma vad hindrar dig att använda ett vanligt ATX-nätagg?

Det fungerar utmärkt, men vart hittar man ett sådant med rätt input? Om du har tips så skulle de vara underbart!

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Ja det gör jag, men behöver själva strömadaptern också. Har en xbox one utan själva strömadaptern hemma.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Vad är det för strömadapter då, hur är den specificerad?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av we_man1:

Det fungerar utmärkt, men vart hittar man ett sådant med rätt input? Om du har tips så skulle de vara underbart!

"rätt input" vägguttaget är 230Volt funkar det ?

Citat:

Ja det gör jag, men behöver själva strömadaptern också. Har en xbox one utan själva strömadaptern hemma.

ett nätagg levererar likström som funkar till datorer och konsoler. din konsol behöver 12V 18A & 5V 1A detta kan tas från nätagget för att Xbox one ska funka.. har jag förklarat så du förstår?

Skrivet av muppens:

Vad är det för strömadapter då, hur är den specificerad?

12V 17.9A & 5V 1A i runda slängar 220W på 12V så funkar med dom flesta vanliga nätagg med en 12V lina

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Input: 100-127V -4.91A 50/60HZ
Output: 12V--17.9A, 5Vsv--1.0A

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Skrivet av we_man1:

Input: 100-127V -4.91A 50/60HZ
Output: 12V--17.9A, 5Vsv--1.0A

dina svar är så kryptiska..
har du den eller behöver du en ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

dina svar är så kryptiska..
har du den eller behöver du en ?

Nej jag tog det bara av ett forum, men det är tydligen vad USA adaptrar använder. Så ja jag behöver fortfarande ett

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Skrivet av we_man1:

Nej jag tog det bara av ett forum, men det är tydligen vad USA adaptrar använder. Så ja jag behöver fortfarande ett

så... om du bara ska ha den hemma vad hindrar dig att använda ett vanligt ATX-nätagg?
kontakten ska väl vara samma som xbox 360. den vill däremot har mera "Powaah"

sen använder du en lödkolv för att koppla allt rätt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jonatan80:

så... om du bara ska ha den hemma vad hindrar dig att använda ett vanligt ATX-nätagg?
kontakten ska väl vara samma som xbox 360. den vill däremot har mera "Powaah"

sen använder du en lödkolv för att koppla allt rätt

Kontakten är ju inte ens i närheten lika dan som till 360: http://ielk.blogspot.se/2014/02/xbox-one-power-supply-pinout....

Hur hade du sen tänkt att han skulle ansluta kablarna från ett ATX-nätagg till själva konsollen utan att öppna upp konsollen och förlora garantin? han efterfrågar ju var man kan köpa ett nätagg till en Xbox one, inte hur man kan bygga ett eget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ja jag söker nog helst en riktig färdigbyggt. Men om det skulle vara busenkelt kan man alltid försöka bygga en, men knappast är det.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Skrivet av hunden:

Kontakten är ju inte ens i närheten lika dan som till 360: http://ielk.blogspot.se/2014/02/xbox-one-power-supply-pinout....

Hur hade du sen tänkt att han skulle ansluta kablarna från ett ATX-nätagg till själva konsollen utan att öppna upp konsollen och förlora garantin? han efterfrågar ju var man kan köpa ett nätagg till en Xbox one, inte hur man kan bygga ett eget.

märkligt har ett nätagg till en gammal xbox med sån dubbel kontakt. alltså inte den fyrkantiga

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jonatan80:

märkligt har ett nätagg till en gammal xbox med sån dubbel kontakt. alltså inte den fyrkantiga

Vilken konsoll menar du med "gammal xbox"? den allra första Xboxen har inbyggd nätdel och ansluts direkt till väggen med en vanlig apparatkabel. Xbox 360 och Xbox One har externa nätdelar som inte är kompatibla med varandra.

Xbox One är inte samma konsoll som den första Xboxen och kontakten på bilden som jag länkade till i mitt förra inlägg är inte en vanlig apparatkontakt.

Ägare av vissa versioner av den första Xboxen fick en så kallad "protection cord" skickad till sig, den ser ut så här: http://www.mmmkay.se/images/Xbox%20protection%20cord/Bild(484...
Det är ingen nätdel utan en jordfelsbrytare eller liknande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Så efter kontakt med MS, får man bara nya om man bor i UK eller väntat till September. Så igen, har någon lyckats få en via MS eller vet vart man kan köpa?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vilken konsoll menar du med "gammal xbox"? den allra första Xboxen har inbyggd nätdel och ansluts direkt till väggen med en vanlig apparatkabel. Xbox 360 och Xbox One har externa nätdelar som inte är kompatibla med varandra.

Xbox One är inte samma konsoll som den första Xboxen och kontakten på bilden som jag länkade till i mitt förra inlägg är inte en vanlig apparatkontakt.

Ägare av vissa versioner av den första Xboxen fick en så kallad "protection cord" skickad till sig, den ser ut så här: http://www.mmmkay.se/images/Xbox%20protection%20cord/Bild(484...
Det är ingen nätdel utan en jordfelsbrytare eller liknande.

Xbox Slim har samma kontakt som xbox one?
Många använde den här adaptern med en vanlig 360 trafo.

Tillsammans med den här och ett ATX nätagg borde det fungera prima:

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Jag har mycket dåliga erfarenheter med billiga former av trafos från ebay såm brinner upp, så hade själv inte kört med något sånt på en ny konsol utan byggt eget av ett ATX nätagg i väntat på en oficiell.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har mycket dåliga erfarenheter med billiga former av trafos från ebay såm brinner upp, så hade själv inte kört med något sånt på en ny konsol utan byggt eget av ett ATX nätagg i väntat på en oficiell.

Har du någon aning om var man kan få de där två kablar? Och hur många watts nätägg skulle man behöva då?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av som99:

Xbox Slim har samma kontakt som xbox one?

Slim glömde jag ju faktiskt bort men efter lite googlande verkar det inte vara samma kontakt även om de påminner om varandra, bland annat är avståndet mellan pinnarna/cylindrarna olika.

Men det finns One-adaptrar med, hur bra det funkar vet jag dock inte: http://dx.com/p/adaptor-transfer-cable-for-xbox-one-black-30-...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Jag har mycket dåliga erfarenheter med billiga former av trafos från ebay såm brinner upp, så hade själv inte kört med något sånt på en ny konsol utan byggt eget av ett ATX nätagg i väntat på en oficiell.

sant, kineserna är inte så bra att löda har jag sett.

men hur funkar sånna kablar till ett atx-agg ? går det verkligen att starta xboxen med dosan m.m. man måste ju "tjuvstarta" ett sådant agg för att de ska snurra igång. skulle det funka för karln om han hade ett sånt ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Slim glömde jag ju faktiskt bort men efter lite googlande verkar det inte vara samma kontakt även om de påminner om varandra, bland annat är avståndet mellan pinnarna/cylindrarna olika.

Men det finns One-adaptrar med, hur bra det funkar vet jag dock inte: http://dx.com/p/adaptor-transfer-cable-for-xbox-one-black-30-...

Det är ju samma kablar till Xbox one och Xbox Slim . blev fundersam. så sprang och kollade på xbox slim och eftersom jag har en xbox one så kollade jag på den med. och det är exakt samma kontakter som går in i konsollen.

Edit: sorry för dubbelpost

Edit 2: här är bilder på mina

XBOX One
http://postimg.org/image/72a41l9ll/

Xbox360 Slim
http://s28.postimg.org/lhe8v9ihp/IMG_20140320_135354.jpg

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gubbkroppen:

sant, kineserna är inte så bra att löda har jag sett.

men hur funkar sånna kablar till ett atx-agg ? går det verkligen att starta xboxen med dosan m.m. man måste ju "tjuvstarta" ett sådant agg för att de ska snurra igång. skulle det funka för karln om han hade ett sånt ?

Ett ATX-agg har en 5V-standbyspänning som alltid är igång så fort det är anslutet till väggen och det måste alla konsollers nätagg också ha. Antingen kan adaptrarna koppla ihop standby- och startsignalerna eller så tjuvkopplar den allting och kör Xboxen hela tiden.

Skrivet av Gubbkroppen:

Det är ju samma kablar till Xbox one och Xbox Slim . blev fundersam. så sprang och kollade på xbox slim och eftersom jag har en xbox one så kollade jag på den med. och det är exakt samma kontakter som går in i konsollen.

Och de passar alltså även i varandras portar? de verkar ju vara snarlika men inte exakt lika från vad jag kan se. Jag lyckades heller inte hitta något som styrker att de skulle funka till varandras konsoller. Jag kan inte testa själv då jag inte har nån av de två.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Slim glömde jag ju faktiskt bort men efter lite googlande verkar det inte vara samma kontakt även om de påminner om varandra, bland annat är avståndet mellan pinnarna/cylindrarna olika.

Men det finns One-adaptrar med, hur bra det funkar vet jag dock inte: http://dx.com/p/adaptor-transfer-cable-for-xbox-one-black-30-...

Edit: Efter jag sett bilderna ser det ut att vara skillnader i avstånd mellan kontakterna, mer vet jag inte då jag itne har några av systemen, så kan vara så att du har rätt Men då det finns adaptrar för xbox one med så är det inga problem

Skrivet av Gubbkroppen:

sant, kineserna är inte så bra att löda har jag sett.

men hur funkar sånna kablar till ett atx-agg ? går det verkligen att starta xboxen med dosan m.m. man måste ju "tjuvstarta" ett sådant agg för att de ska snurra igång. skulle det funka för karln om han hade ett sånt ?

Jag är flitig handlare till mina elektronik projekt på ebay och många transformatorer från kina tillverkare bränner banor och är slarvigt tillverkade och i många fall fel specifierade med undermåttliga komponenter så därför håller jag mig borta från de mesta förutom ett par pålitliga säljare som jag har bra erfarenhet av.

Ett par gånger har de smällt till och en gång så brann verkligen spår på PCB på en 12v trafo speccad till 8A med belatning av 3x 140mm fläktar, var fullt medveten om att det skulle hända efter jag kollat insidan så testade belasta den med fläktar så hände det dock tidigare än väntat, dock köper jag fortfarande en del trafos av den typen då skalen kan vara lämpliga till andra byggen och det är billigare att köpa en trafo och slänga ut innehållet än att leta fram ett plathölje med samma mått

Då jag inte har en Xbox one kan jag mest spekulera men misstänker att nätagget får vara på kontant och då går det självfallet starta med handkontrollen och vill man stänga av nätagget så är det en huvudbrytare på baksidan av aggregatet, tror ej adaptern är byggt på något annat sätt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Känns som det är bara att vänta tills September snart..

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Kan du inte fråga på typ Webbhallen/Game stop m.m om inte dom kan kontakta Microsoft och se om det kan beställa hem en sådan till dig om det går?
Annars kontakta Microsoft skälv och fråga, och det är inget du kan få på garanti alltså?

Edet: Jag skansar på att det är något sånt här du är ute efter eller?

Edit igen: Här är en som visar hur man beställer en sådan från Microsoft skälva.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jo precis. Men som många nämner här så verkar det riskfyllt att använda nån kina adapter. Och jag kan alltid försöka fråga WH eller någon.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Tänkte tillägga för alla i framtiden. Släng aldrig iväg er gamla strömadapter, för då enligt Microsoft supporten är det bara att slänga hela din xbox one. Eller köpa en ny kina produkt från e-bay, men det rekommenderar de inte att man gör.

Efter säkert 45 minuter av att blivit kopplade till flera olika avdelningar, 4 samtal senare och en massa chat support. Kommer man alltid fram till att: Om du slängt din gamla adapter så kan de inte göra något. En strömadapter säljs inte, och kommer inte säljas inom när framtid från MS själva. Jag blev minst sagt paff när personen i telefonen sa: Vi ber om ursäkt för detta, men köp en ny xbox för den du har är värdelös nu tills September.

Detta är nog sista xboxet jag köper.

EDIT: Första gången jag pratade med dem, sa dem att jag kan beställa en adapter om jag bor i UK. Så detta var efter jag besvärade en vän där borta att skapa konto och försöka beställa en. För alla på Microsoft Supporten säger olika.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Skrivet av Gubbkroppen:

Det är ju samma kablar till Xbox one och Xbox Slim . blev fundersam. så sprang och kollade på xbox slim och eftersom jag har en xbox one så kollade jag på den med. och det är exakt samma kontakter som går in i konsollen.

Edit: sorry för dubbelpost

Edit 2: här är bilder på mina

XBOX One
http://postimg.org/image/72a41l9ll/

Xbox360 Slim
http://s28.postimg.org/lhe8v9ihp/IMG_20140320_135354.jpg

förlåt, men man ser ju rätt snabbt att det är olika kontakter från dina bilder, mycket längre avstånd mellan kontakterna på Xbox One, har du faktiskt prova om kontakten passar i konsolen?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |