Budgetlur till ointresserad??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hehe, jo, det kan tyckas motsägelsefullt det håller jag med om.

Det är just smartphones och surfplattor som jag finner totalt ointressanta, mycket på grund av det beteende de tycks driva de flesta användare till. De verkar fruktansvärt beroendeframkallande, många tycks tro att ögonen ska börja brinna om de inte får sin dos av skärmstrålning minst var 5:e minut.... Jag är rädd att jag ska drivas till detta vansinne själv. Dessutom känner jag absolut inget behov av att kolla mail/facebook/whatever flera gånger i timmen, det räcker gott att skumma igenom en gång om dagen, o då kan jag lika gärna göra det på datorn när jag kommer hem på kvällen. Vill nån mig nått mer brådskande än så finns just TELEFONEN att RINGA mig på

Teknik/elektronik i allmänhet och datorer i synnerhet finner jag högst intressant, sånt upptar en stor del av min fritid. Jag finner bara inget behov av att bära mig med det i fickan när jag är ute, när jag är ute så umgås jag med de personer jag har omkring mig för tillfället och min uppmärksamhet lägger jag på det som händer runt omkring mig i verkligheten för stunden. Rapporter om vad någon i min umgängeskrets ätit till lunch eller sweclockers nyhetsbrev får snällt vänta tills jag kommer hem o sätter mig vid datorn. Men när jag nu finner mig i ett läge där dessa apparater faktiskt kan underlätta för mig i vardagen så får jag ju ta att sätta mig in i det.

Mitt ointresse för dessa apparater medför ju att jag inte kan ett dugg om dom, därför denna tråd där jag ber er intresserade om råd och vägledning.

Är fortfarande rätt inställd på en Moto G, blir nog en tripp till grannbyn i helgen för att klämma på en i verkligheten. Det ni säger om ett "rent" Android väger väldigt tungt, det finns få saker i världen som stör mig så mycket som förinstallerad dynga. Man kan inte formatera om en smartphone o lägga in ett rent OS på samma sätt som man gör varje gång man tvingas köpa en märkesdator om jag förstått det rätt?

Åter igen, tack som tusan för alla inlägg, jag tar in allt som skrivs även om jag inte svarar på allt.

Se till att du kommer med en uppdatering när du köpt luren och fått klämma på den! Jag sitter i samma sits som dig. Skiter totalt i mobiltelefoner och vill bara ha en att ringa/smsa med. Funderar dock på att skaffa en smartphone pga vissa appar. Följer denna tråd!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinng_boo:

Är också intresrad av en ny lur som är bättre än min HTC Wildfire som börjar bli gammal o slö. Vill ha en max 4,5t skärm och den ska ha en sd micro slot, för jag ska spela musik på den. Är deta en bra lur att byta mot eller är den full med blotware o annat skräp man inte vill ha ? Vill inte roota om telfeonen direkt man får den.

Max pris är 1800kr vill inte lägga mer pengar på nåt ja inte använder så specilet ofta mer än sms, ringa, spela lite och musik

Edit: Det ska va Android os på den

Begagnad S3 om du ska lyssna på musik. En av få telefoner med ett vettigt ljudchipp.
Annars om du vill spara pengar och leka lite har jag en guide i sign. ^^

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Begagnad S3 om du ska lyssna på musik. En av få telefoner med ett vettigt ljudchipp.
Annars om du vill spara pengar och leka lite har jag en guide i sign. ^^

Är inte så super kräsen, är rätt nöjd med ljudet i min Wildifre tro det eller ej
Jag gillar inte köpa begagnat, vil ha nytt med garanti och allt från affär.

Redan rootat min Wildifre och klockat den, men börjar bli less på den o vill ha nåt nytt.
Har haft den sen den släptes.

Edit: tror ni man blir nöjd med dena ? http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/operativsyste...

Det lutar mest åt en moto G faktsikt, om inge har nåt annat förslag eller invändningar om luren länkad ovan. Vill ha en lur som inte är full med masa skräp appar eller om de går ta bort ? så är det ju inge störe problem så set. Men det med moto g som tar imot är bara 8Gb minne

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinng_boo:

Det lutar mest åt en moto G faktsikt, om inge har nåt annat förslag eller invändningar om luren länkad ovan. Vill ha en lur som inte är full med masa skräp appar eller om de går ta bort ? så är det ju inge störe problem så set. Men det med moto g som tar imot är bara 8Gb minne

Ska du köra musik på den så är ju en 8GB (5.5 ledigt) telefon lite begränsande. Och 16GB Moto G är lite dyr i Sverige på 2150kr (450 mer än 8GB).
Så länge du kan roota och installera nytt ROM så går det ju faktiskt göra en Samsung lur okej.
Och jag skulle nog säga nej till LG Optimus L7. Den verkar inte värd 1500.
Men jag är inte fullt så insatt i det lägre prissegmentet, så jag tror inte jag kan hjälpa dig mer än så, tyvärr.
Lycka till i alla fall.

Edit: Jag tog en snabbtitt på prisjakt efter prisvärda enheter som skulle passa dina kriterier och dessa två verkar vara ganska bra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2119156
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2048025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ska du köra musik på den så är ju en 8GB (5.5 ledigt) telefon lite begränsande. Och 16GB Moto G är lite dyr i Sverige på 2150kr (450 mer än 8GB).
Så länge du kan roota och installera nytt ROM så går det ju faktiskt göra en Samsung lur okej.
Och jag skulle nog säga nej till LG Optimus L7. Den verkar inte värd 1500.
Men jag är inte fullt så insatt i det lägre prissegmentet, så jag tror inte jag kan hjälpa dig mer än så, tyvärr.
Lycka till i alla fall.

Edit: Jag tog en snabbtitt på prisjakt efter prisvärda enheter som skulle passa dina kriterier och dessa två verkar vara ganska bra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2119156
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2048025

Tack Samsungen verkar väldigt intresant tycker jag, funderar på köpa den.
Eftersom jag valde den va den stödjer 4g, 8gb internminne och har android 4.2 istället för 4.1 som Htc desire och den har bara 4gb internminne, men desire har 8mg pixel, men fotar inte mycket så det gör mig inget om jag har 5mg pixel.
Annars verkar dom lika förutom 4t mot 4,3t skärm. men gör inget vill inte ha en mega stor lur i fickan.
Men vilken har bäst ljud eller är det ungefär sama ?

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinng_boo:

Tack Samsungen verkar väldigt intresant tycker jag, funderar på köpa den.
Eftersom jag valde den va den stödjer 4g, 8gb internminne och har android 4.2 istället för 4.1 som Htc desire och den har bara 4gb internminne, men desire har 8mg pixel, men fotar inte mycket så det gör mig inget om jag har 5mg pixel.
Annars verkar dom lika förutom 4t mot 4,3t skärm. men gör inget vill inte ha en mega stor lur i fickan.
Men vilken har bäst ljud eller är det ungefär sama ?

Det kan jag inte svara på. Testa att söka på DAC/ljudkort och modell namnet och sedan på namnet på DACen/ljudkortet för att se om de är någe bra.
Generellt så ska nog de flesta mobiler ge hyfsat ljud i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen hållit mig undan Android lurar i allt förutom det högre segmentet, vi köpte in ett flertal budget android lurar till vissa av våra användare och det funkar inte alls. Vi köpte några WP8 Nokia 520 till några andra och de verkar fungera helt okej.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har du köpt mobilen ännu?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Samsung S7275 Galaxy Ace 3 4G Metallic Black. Är jättre nöjd med den.
Jämfört mot min gamla rottade klockade Htc wildifire som började bli slö o gammal. Stängde av alla samsung apps som tog onödigg prestana och spara lite ram och batteri. Fanns inte så många och va inte så onödligt mycket skräp program enligt mig i den.
Kameran är jag nöjd med, även ljudet när jag spelar musik är bättre än min gamla lur med.

Telefonen https://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-s7275-galaxy-ac...
Tog 2 dar att få den

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem

Hallå gossar, hoppas ingen har nått emot att jag bumpar min gamla tråd.

Min Moto G har verkligen imponerat mig under tiden jag haft den nu, batteriet räcker gott o väl 3 dagar, den känns pigg o rapp, lagringsutrymmet som jag var orolig för har jag fortfarande inte lyckas fylla. Jag är dock fortfarande inte bekväm med formfaktorn, jag saknar fysiska knappar, jag gillar inte hur den ligger i handen, jag är hela tiden rädd att tappa den o krossa det ömtåliga glaset.

Jag har som jag misstänkte att jag skulle göra börjat använda telefon till mer o mer saker. Fruktansvärt smidigt med alla "play-appar" i kombination med chromecast t.ex. Använder den även som fjärrkontroll till XBMC på min HTPC och till min reciever. Har alltid en omgång Wordfued igång med tjejen. Trasportstyrelsens app "mina fordon" används även den flitigt.

Övergången till "Lollipop" föll mig inte alls i smaken dock, mycket ändringar i UI´t som jag inte alls gillade, många invanda manövrar som vart mycket krångligare. Detta nya platta mode som verkar gälla all mjukvarudesign nu för tiden gillar jag inte alls, ser helt enkelt för jävligt ut, och jag bara vägrar anpassa mig. Jag vill anpassa saker så att dom passar mig, inte tvärtom.
Blev till att roota telefon och lägga in custom ROM baserad på 4.4.4 för att jag skulle ha kvar den. Detta visade sig även medföra andra positiva saker, mycket mindre fluff-funktioner, samt mycket fler inställningsmöjligheter. Jag var mycket nöjd med telefon innan, men nu är den ta mig f**n som perfektion i en liten ask, som fickdator, formfaktorn felar fortfarande för att det ska vara en riktigt bra telefon.

Anledningen till denna trådbump är att nu har något hänt med microfon, folk jag pratar med gnäller hela tiden på att jag hörs väldigt dåligt, kopplar jag in ett trådat headset så funkar det mycket bättre Är van att telefoner håller iaf 5-6år, så det känns ju lite trist att jag ska tvingas byta ut den nu redan efter 1,5år när jag annars är jävligt nöjd med den. Men att prata i den är givetvis prio1, det är ju trots allt en telefon.

Fick nys om denna som jag blev jävligt tänd på, jag har hela tiden strävat efter att kombinera 0-9 nummersats med android appar, vilket inte någon verkat bemästra än. Den skeppas juförsig med 5.1.1 men jag hoppas jag överlever.
Jag har hela tiden letar efter en telefon som är en bra telefon i första hand, med appar och annat lull-lull som ett tillägg lite på sidan om. Alla moderna "telefoner" är ju mer som fickdatorer med telefonfunktion som ett tillägg på sidan om...
Kan detta vara min drömlur?
http://www.mobil.se/nyheter/uppf-llbart-fr-n-lg-till-europa#....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem

@Kasken

Det är helt ok att bumpa gamla trådar (så länge man tillför ny och relevant information).

Den telefonen verkar vara riktig usel. 3" lågupplöst skärm, gammal hårdvara och endast 4GB minne gör ingen glad. Har testat några äldre Android-mobiler med tangentbord, men har aldrig riktigt fattat syftet. Har man en relativt stor skärm (4"+) tycker jag det går betydligt fortare att skriva med touch, telefonen blir även ganska klumpig när man vill använda touchen.

Vad är det du inte gillar med 5.1.1? Är ju relativt sällan att man fifflar med inställningarna och allt annat kan ju anpassas, bara att ladda ner valfri Launcher, dialer osv.
Personligen avskyr jag all lull-lull och har en grymt tråkig hemskärm. Endast en hemskärm, inga widgets eller annat som kan störa. Har genvägar till i princip allting direkt på skrivbordet och plockat bort onödiga apps från app drawern (Nova Launcher premium). Har även en speed dial-mapp med kontakter på skrivbordet. Detta kombinerat med en väldig clean customrom på min Galaxy S6. Nästan alla avskyr min hemskärm och fattar ingenting, men jag stortrivs och kommer "aldrig" att ändra något.

Nova Launcher premium, svart bakgrund (har Amoled-skärm) och ADW elegant theme

Moto G: Det låter ju som ett hårdvaruproblem, men har du testat att fabriksåterställa din Moto G? Letade lite på Youtube, ifixit och Ebay, men hittade tyvärr ingenting. Brukar ju att finnas reservdelar, how to-guides osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Kasken

Den telefonen verkar vara riktig usel. 3" lågupplöst skärm, gammal hårdvara och endast 4GB minne gör ingen glad. Har testat några äldre Android-mobiler med tangentbord, men har aldrig riktigt fattat syftet. Har man en relativt stor skärm (4"+) tycker jag det går betydligt fortare att skriva med touch, telefonen blir även ganska klumpig när man vill använda touchen.

Moto G: Det låter ju som ett hårdvaruproblem, men har du testat att fabriksåterställa din Moto G? Letade lite på Youtube, ifixit och Ebay, men hittade tyvärr ingenting. Brukar ju att finnas reservdelar, how to-guides osv.

Tack för svaret.

Jag tror du missbedömer mina behov av prestanda, det jag till största delen använder telefon till är samtal och sms.
De ända apparna jag egentligen är beroende av när jag är ute är mitt mobila bank-id, min bank-app, Jorte kalendern, smarta listan, samt övervaka mail. Kan säga att jag har 0.5gb datatrafik på mitt abonnemang och jag har aldrig varit i närheten av att slå i taket.
Allt utöver det är bara fluff och lek som jag klarar mig precis lika bra utan, visst är det skoj att ha ibland, men jag jag offrar det gärna om det innebär att telefonen funkar bättre som telefon.
Tanken har faktiskt slagit mig om jag skulle skaffa nån form av tvillingkort, köra bara data i Moto G´n med de appar jag behöver o ta samtalen i en riktig telefon. Så illa tycker jag en smartphone med bara touchskärm funkar att använda som telefon. Men det skulle innebära 2 enheter att släpa runt på vilket jag ser som väldigt opraktiskt.

Vad tror panelen? Duger en 3,2tum skärm med 480x320 upplösning för att några gånger i veckan logga in på bank-appen, hålla koll på mail och kolla i kalendern? Jag vill inbilla mig att det gör det.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kasken:

Hallå gossar, hoppas ingen har nått emot att jag bumpar min gamla tråd.

Min Moto G har verkligen imponerat mig under tiden jag haft den nu, batteriet räcker gott o väl 3 dagar, den känns pigg o rapp, lagringsutrymmet som jag var orolig för har jag fortfarande inte lyckas fylla. Jag är dock fortfarande inte bekväm med formfaktorn, jag saknar fysiska knappar, jag gillar inte hur den ligger i handen, jag är hela tiden rädd att tappa den o krossa det ömtåliga glaset.

Jag har som jag misstänkte att jag skulle göra börjat använda telefon till mer o mer saker. Fruktansvärt smidigt med alla "play-appar" i kombination med chromecast t.ex. Använder den även som fjärrkontroll till XBMC på min HTPC och till min reciever. Har alltid en omgång Wordfued igång med tjejen. Trasportstyrelsens app "mina fordon" används även den flitigt.

Övergången till "Lollipop" föll mig inte alls i smaken dock, mycket ändringar i UI´t som jag inte alls gillade, många invanda manövrar som vart mycket krångligare. Detta nya platta mode som verkar gälla all mjukvarudesign nu för tiden gillar jag inte alls, ser helt enkelt för jävligt ut, och jag bara vägrar anpassa mig. Jag vill anpassa saker så att dom passar mig, inte tvärtom.
Blev till att roota telefon och lägga in custom ROM baserad på 4.4.4 för att jag skulle ha kvar den. Detta visade sig även medföra andra positiva saker, mycket mindre fluff-funktioner, samt mycket fler inställningsmöjligheter. Jag var mycket nöjd med telefon innan, men nu är den ta mig f**n som perfektion i en liten ask, som fickdator, formfaktorn felar fortfarande för att det ska vara en riktigt bra telefon.

Anledningen till denna trådbump är att nu har något hänt med microfon, folk jag pratar med gnäller hela tiden på att jag hörs väldigt dåligt, kopplar jag in ett trådat headset så funkar det mycket bättre Är van att telefoner håller iaf 5-6år, så det känns ju lite trist att jag ska tvingas byta ut den nu redan efter 1,5år när jag annars är jävligt nöjd med den. Men att prata i den är givetvis prio1, det är ju trots allt en telefon.

Fick nys om denna som jag blev jävligt tänd på, jag har hela tiden strävat efter att kombinera 0-9 nummersats med android appar, vilket inte någon verkat bemästra än. Den skeppas juförsig med 5.1.1 men jag hoppas jag överlever.
Jag har hela tiden letar efter en telefon som är en bra telefon i första hand, med appar och annat lull-lull som ett tillägg lite på sidan om. Alla moderna "telefoner" är ju mer som fickdatorer med telefonfunktion som ett tillägg på sidan om...
Kan detta vara min drömlur?
http://www.mobil.se/nyheter/uppf-llbart-fr-n-lg-till-europa#....

Vill bara tacka dig för att du uppmärksammade denna lur! Har letat efter exakt en sådan då jag enbart är ute efter en telefon med smartfunktioner och inte en handdator. Kommer köpas så fort den släpps på marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989