Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cannabis, legaliseras eller inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Precis som Snajk nämner, Arbetsgivaren. Hur långt ska dennes "ansvar" för rehabilitering sträcka sig för personer som kan visa sig vara olämpliga för arbetet pga sina val i livet?

De behöver inte betala, men att sparka någon för att hen röker gräs är förkastligt i mina ögon. Sköter man inte sitt jobb så är det tillräckliga skäl för avsked, huruvida personen tar droger eller ej på sin fritid har inget med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Precis som Snajk nämner, Arbetsgivaren. Hur långt ska dennes "ansvar" för rehabilitering sträcka sig för personer som kan visa sig vara olämpliga för arbetet pga sina val i livet?

Jag vet inte vad du pratar om.
Vilket ansvar har arbetsgivaren?

Alltså, kan du förklara vad du pratar om? Jag känner mig skitdum men vet faktiskt inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De behöver inte betala, men att sparka någon för att hen röker gräs är förkastligt i mina ögon. Sköter man inte sitt jobb så är det tillräckliga skäl för avsked, huruvida personen tar droger eller ej på sin fritid har inget med det att göra.

Som sagt, att avskeda/säga upp någon pga drog(miss)bruk är inte möjligt med svensk lagstiftning, så länge det inte innebär att hen missköter sitt jobb. Fast dyker du upp påverkad på jobbet så är det rimligt att någon form av åtgärd kommer vidtas, och i vissa fall är ju att dyka upp påverkad en skälig grund för uppsägning.

Skrivet av Kilroy:

Jag vet inte vad du pratar om.
Vilket ansvar har arbetsgivaren?

Alltså, kan du förklara vad du pratar om? Jag känner mig skitdum men vet faktiskt inte alls.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOI...

AG har ju ett ansvar för både arbetsmiljö och säkerhet. Personer påverkade av olika substanser utför sällan (aldrig) ett lika bra arbete som personer utan påverkan, och har ofta(st) en högre frånvaro vilket medför att AG får inte lika mycket ut av den anställde.

Detta kan vara grund för uppsägning.

Är det rimligt att AG ska tvingas ta detta ansvar för individen? Tycker inte riktigt det är lämpligt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Som sagt, att avskeda/säga upp någon pga drog(miss)bruk är inte möjligt med svensk lagstiftning, så länge det inte innebär att hen missköter sitt jobb. Fast dyker du upp påverkad på jobbet så är det rimligt att någon form av åtgärd kommer vidtas, och i vissa fall är ju att dyka upp påverkad en skälig grund för uppsägning.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOI...

AG har ju ett ansvar för både arbetsmiljö och säkerhet. Personer påverkade av olika substanser utför sällan (aldrig) ett lika bra arbete som personer utan påverkan, och har ofta(st) en högre frånvaro vilket medför att AG får inte lika mycket ut av den anställde.

Detta kan vara grund för uppsägning.

Är det rimligt att AG ska tvingas ta detta ansvar för individen? Tycker inte riktigt det är lämpligt.

Men varför är det just detta ansvar som är problemet? Varför är det ok ifall jag exempelvis spelar innebandy vilket ökar risken för mig att få skador långt mer än cannabis? Arbetsgivaren är ju exempelvis tvungen att försäkra mig inte bara på jobbet utan på vägen till och från jobbet, men det gäller oavsett om jag åker permobil eller inlines liksom, eller om jag kör för fort eller mot med en osäker bil. Om jag gillar att äta "konstig" mat från gatuförsäljare så ökar det risken att jag blir magsjuk och min arbetsgivare får stå för den kostnaden, om jag gillar att supa till ordentligt och exempelvis hamnar i fyllecell och blir av med körkortet så kan det innebära sämre ekonomi för min arbetsgivare. Varför är det just cannabis som är problemet? För att både eventuella skador och konsekvenserna av dessa är så små för cannabis?

Edit angående möjligheten för en arbetsgivare att agera på drogtest:
En arbetsgivare kan idag, ifall det står i anställningskontraktet, utföra (mer eller mindre) slumpmässiga drogtester. De har inte laglig rätt att sparka en fastanställd bara på grund av resultatet därifrån utan de måste i första hand erbjuda hjälp. Problem blir det dock om man inte vill ha deras hjälp. Kanske har man testat gräs en gång och det råkade sammanfalla med drogtestet, då känns det ganska poänglöst att genomgå en behandling för det liksom. Eller så kanske den behandling dom erbjuder inte passar av någon anledning, exempelvis ifall det innebär att åka bort under en period när man inte kan det eller att behandlingen kräver ett religiöst engagemang (som exempelvis AA eller NA eller ännu värre någon rehabilitering som är knuten till scientologi-kyrkan vilket är vanligare än man tror). Eller så kanske man helt enkelt inte anser att man har ett problem. Rehabilitering är jättebra om patienten är motiverad, att motvilligt tvingas in i behandling skapar dock inte motiverade patienter och det är säkerligen därför som rehabiliteringsresultaten från cannabisbrukare visar på stora mängder återfall.

Sen finns det ju andra anställningsformer än fastanställning där man inte alls har samma skydd i praktiken (även om man har det i teorin). Jag har haft tim- och månads-anställningar där jag blev sjuk på en fredag och därför inte fick förlängt kontrakt på måndagen exempelvis. Skulle en timanställd fastna i ett drogtest så hade det inneburit foten direkt i princip alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men varför är det just detta ansvar som är problemet? Varför är det ok ifall jag exempelvis spelar innebandy vilket ökar risken för mig att få skador långt mer än cannabis? Arbetsgivaren är ju exempelvis tvungen att försäkra mig inte bara på jobbet utan på vägen till och från jobbet, men det gäller oavsett om jag åker permobil eller inlines liksom, eller om jag kör för fort eller mot med en osäker bil. Om jag gillar att äta "konstig" mat från gatuförsäljare så ökar det risken att jag blir magsjuk och min arbetsgivare får stå för den kostnaden, om jag gillar att supa till ordentligt och exempelvis hamnar i fyllecell och blir av med körkortet så kan det innebära sämre ekonomi för min arbetsgivare. Varför är det just cannabis som är problemet? För att både eventuella skador och konsekvenserna av dessa är så små för cannabis?

Vari läste du just cannabis? Min fråga var ju generellt, varför ska AG tvingas ta ansvar för något som de inte kan kontrollera över? Riskerna med innebandy är trots allt mindre än riskerna med stillasittande...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Vari läste du just cannabis? Min fråga var ju generellt, varför ska AG tvingas ta ansvar för något som de inte kan kontrollera över? Riskerna med innebandy är trots allt mindre än riskerna med stillasittande...

Arbetsgivarens ansvar är inte begränsat till vad de har kontroll över någonstans. Om du blir träffad av blixten när du jobbar (eller på väg till eller från jobbet) så är det arbetsgivarens ansvar exempelvis. Innebandy kontra stillasittande är en annan debatt och har inget alls att göra med frågorna vi diskuterar, men även den debatten borde ju ge en fördel till cannabis om man jämför med exempelvis alkohol. Om jag röker gräs på helgen istället för att gå ut och supa så kommer jag inte vara bakfull, jag kommer (sannolikt) inte ha blivit misshandlad eller misshandlat någon annan, jag kommer inte att ha knullat med någon som jag inte tänkte knulla med (vilket kan påverka min arbetsprestation ganska ordentligt), jag kommer inte åka dit för fyllekörning dagen efter, jag kommer inte ha gjort pinsamma fyllesamtal till chefen mitt i natten (vanligare än du tror), osv. osv. Framför allt att slippa baksmällan tror jag kan påverka produktiviteten ganska ordentligt. Det är många måndagar på jobbet där halva arbetsstyrkan stapplar runt i halvfart utan att få något vettigt gjort liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daVani:

Har faktiskt inte läst nåt dåligt om Cannabis...
Detta är från Wikipedia:

"Unlike tobacco, cannabis has not been shown to cause emphysema, lung cancer, or chronic obstructive pulmonary disease.[60][61][62] Other studies have suggested that cannabis use by expectant mothers does not appear to cause birth defects or developmental delays in their newborn children.[63][64] According to a United Kingdom government report, using cannabis is less dangerous than tobacco, prescription drugs, and alcohol in social harms, physical harm and addiction."

Läkarna började ju med att göra reklam för tobak, och länge sa man att det inte fanns bevis för diverse sjukdomar. Och även om det är mindre farligt än alkohol så betyder inte det att det är ofarligt. Det enda argumentet ja-sidan kan komma med är jämförelser med andra droger, ingenting som talar för att cannabis skulle vara positivt, av den anledningen säger jag nej.

Däremot finns det vissa sjukdomar som kan lindras med cannabis, men då sker oxå utskrivning av verkande ämnet utan ruset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Läkarna började ju med att göra reklam för tobak, och länge sa man att det inte fanns bevis för diverse sjukdomar. Och även om det är mindre farligt än alkohol så betyder inte det att det är ofarligt. Det enda argumentet ja-sidan kan komma med är jämförelser med andra droger, ingenting som talar för att cannabis skulle vara positivt, av den anledningen säger jag nej.

Men om cannabis nu är bevisligen mindre skadligt än i princip alla andra droger, lagliga som olagliga, är det då inte hypokriti att tillåta en massa av dessa men åtala, bötfälla och fängsla de som röker cannabis? Att förbjuda odling av industrihampa som är en av våra nyttigaste växter bara för att den påminner om rökbar cannabis? Att tvinga fram en svart marknad med gängkrig, våld och mord som en direkt följd av förbudet?

Att det inte är ofarligt är inget hållbart argument för inget är ofarligt. Dricker du för mycket kaffe så kan du dö direkt, röker du får många cigaretter kan du dö direkt, dricker du för mycket vatten kan du dö (ganska) direkt, dricker du aceton så kan du dö direkt. Men du kan inte dö av att röka för mycket cannabis. Trots detta är det inte förbjudet att sälja dessa produkter ens till barn (förutom tobak), men cannabis kan inte ens en läkare skriva ut ett recept för.

Citat:

Däremot finns det vissa sjukdomar som kan lindras med cannabis, men då sker oxå utskrivning av verkande ämnet utan ruset.

Problemet med den lösningen är att dessa preparat som försöker minimera ruset också tappar de flesta positiva effekter. Cannabis har en mängd aktiva ämnen som alla bidrar till dess effekter och att extrahera dessa till ett preparat verkar inte gå, speciellt inte när läkemedelsföretagen inte är så intresserade av en produkt som de inte kan patentera på samma sätt som deras egenutvecklade preparat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men om cannabis nu är bevisligen mindre skadligt än i princip alla andra droger, lagliga som olagliga, är det då inte hypokriti att tillåta en massa av dessa men åtala, bötfälla och fängsla de som röker cannabis? Att förbjuda odling av industrihampa som är en av våra nyttigaste växter bara för att den påminner om rökbar cannabis? Att tvinga fram en svart marknad med gängkrig, våld och mord som en direkt följd av förbudet?

Att det inte är ofarligt är inget hållbart argument för inget är ofarligt. Dricker du för mycket kaffe så kan du dö direkt, röker du får många cigaretter kan du dö direkt, dricker du för mycket vatten kan du dö (ganska) direkt, dricker du aceton så kan du dö direkt. Men du kan inte dö av att röka för mycket cannabis. Trots detta är det inte förbjudet att sälja dessa produkter ens till barn (förutom tobak), men cannabis kan inte ens en läkare skriva ut ett recept för.

Problemet med den lösningen är att dessa preparat som försöker minimera ruset också tappar de flesta positiva effekter. Cannabis har en mängd aktiva ämnen som alla bidrar till dess effekter och att extrahera dessa till ett preparat verkar inte gå, speciellt inte när läkemedelsföretagen inte är så intresserade av en produkt som de inte kan patentera på samma sätt som deras egenutvecklade preparat.

Jag tror inte att sätta någon i fängelse på grund av en så "lindrig" drog är en bra väg att gå, det skulle vara högst böter istället. Sen att gäng säljer det är väl inte direkt ett bra argument, samma gäng säljer säkert kokain, amfetamin, heroin och diverse läkemedel som ger ett rus oxå.

Men om någon presenterar bevis, i form av en vetenskaplig studie som fastslår att det är så pass liten risk att drabbas av sjukdomar vid långvarigt bruk så ska jag ändra min åsikt.

Tobak och alkohol vet jag inte om det skulle gå igenom om det kom idag när vi vet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men om cannabis nu är bevisligen mindre skadligt än i princip alla andra droger, lagliga som olagliga, är det då inte hypokriti att tillåta en massa av dessa men åtala, bötfälla och fängsla de som röker cannabis? Att förbjuda odling av industrihampa som är en av våra nyttigaste växter bara för att den påminner om rökbar cannabis? Att tvinga fram en svart marknad med gängkrig, våld och mord som en direkt följd av förbudet?

Att det inte är ofarligt är inget hållbart argument för inget är ofarligt. Dricker du för mycket kaffe så kan du dö direkt, röker du får många cigaretter kan du dö direkt, dricker du för mycket vatten kan du dö (ganska) direkt, dricker du aceton så kan du dö direkt. Men du kan inte dö av att röka för mycket cannabis. Trots detta är det inte förbjudet att sälja dessa produkter ens till barn (förutom tobak), men cannabis kan inte ens en läkare skriva ut ett recept för.

Problemet med den lösningen är att dessa preparat som försöker minimera ruset också tappar de flesta positiva effekter. Cannabis har en mängd aktiva ämnen som alla bidrar till dess effekter och att extrahera dessa till ett preparat verkar inte gå, speciellt inte när läkemedelsföretagen inte är så intresserade av en produkt som de inte kan patentera på samma sätt som deras egenutvecklade preparat.

Jag tror inte att sätta någon i fängelse på grund av en så "lindrig" drog är en bra väg att gå, det skulle vara högst böter istället. Sen att gäng säljer det är väl inte direkt ett bra argument, samma gäng säljer säkert kokain, amfetamin, heroin och diverse läkemedel som ger ett rus oxå.

Men om någon presenterar bevis, i form av en vetenskaplig studie som fastslår att det är så pass liten risk att drabbas av sjukdomar vid långvarigt bruk så ska jag ändra min åsikt.

Tobak och alkohol vet jag inte om det skulle gå igenom om det kom idag när vi vet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Som sagt, att avskeda/säga upp någon pga drog(miss)bruk är inte möjligt med svensk lagstiftning, så länge det inte innebär att hen missköter sitt jobb. Fast dyker du upp påverkad på jobbet så är det rimligt att någon form av åtgärd kommer vidtas, och i vissa fall är ju att dyka upp påverkad en skälig grund för uppsägning.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOI...

AG har ju ett ansvar för både arbetsmiljö och säkerhet. Personer påverkade av olika substanser utför sällan (aldrig) ett lika bra arbete som personer utan påverkan, och har ofta(st) en högre frånvaro vilket medför att AG får inte lika mycket ut av den anställde.

Detta kan vara grund för uppsägning.

Är det rimligt att AG ska tvingas ta detta ansvar för individen? Tycker inte riktigt det är lämpligt.

Ok, frågan du lyfter nu har alltså ingenting med det jag hade skrivit att göra? Du lyfter en ny fråga?
Jag får inte ihop detta med det jag hade skrivit som du svarade på, därför jag är så förvirrad.

Och jag förstår fortfarande inte vad du syftar på när du säger "ta detta ansvar". Vilket ansvar?
Om en person missköter sitt jobb så missköter personen sitt jobb oavsett orsak. Om det är pga alkohol, cannabis, heroin eller att personen bara är opålitlig och lat spelar väl ingen större roll ifrån arbetsgivarens perspektiv tänker jag.

Att vara full eller pårökt på jobbet borde vara helt okej för en arbetsgivare att inte tillåta.
Vad en person gör på sin fritid angår dock inte arbetsgivaren så länge personen sköter sitt jobb.

Jag vet inte riktigt vad det är du frågar mig så jag vet inte vad jag ska svara.

Permalänk
Avstängd

Yes, det klippet sammanfattade ett antal av mina argument på ett fint sätt.

Skrivet av Skuggan74:

Jag tror inte att sätta någon i fängelse på grund av en så "lindrig" drog är en bra väg att gå, det skulle vara högst böter istället.

Men varför är det rimligt att bötfälla någon som gör något som bara skadar honom själv? Själva straffet är inte det värsta med denna typen av brott heller då straffen faktiskt är ganska låga, utan problemet är att man då är straffad, stämplad. Till exempel: Senast när jag sökte jobb (förra året typ) så var det ungefär hälften av intervjuerna jag blev kallad till som krävde ett utdrag ur brottsregistret. Hade det inte varit blankt så hade jag aldrig haft en chans att få de jobben. Jag hade heller inte exempelvis kunnat få visum till USA, och om jag skulle hamnat i ekonomiskt trångmål så hade socialen tvingat mig att lämna regelbundna urinprov för att jag skulle få några pengar överhuvudtaget.

Vad man hade kunnat göra är att ändra lagen så att innehav av cannabis innebar en ordningsbot, typ som trafikbrott eller offentlig urinering, då hade det inte visat sig i statistiken och sådär, men det kommer aldrig att ske. Börjar man tänka på att förändra dessa lagar så kommer man att komma fram till att de är helt orimliga från början, och det vill man inte komma fram till, således blir det inga förändringar av lagen eller utredningar om det. Eller så gör man som amerikanarna och helt enkelt kastar de utredningar som inte kommer fram till önskat resultat.

Citat:

Sen att gäng säljer det är väl inte direkt ett bra argument, samma gäng säljer säkert kokain, amfetamin, heroin och diverse läkemedel som ger ett rus oxå.

Så bara för att gäng (antagligen) också sysslar med annat så ska vi inte ta bort deras överlägset största inkomstkälla? Man är inte antingen kriminell eller ej utan det finns massvis av människor som hamnar någonstans på mitten av denna skala, som kanske säljer gräs för att de då får det billigare än om de bara köpt för personligt bruk exempelvis (eller kanske personer som inte kan jobba inom sitt expertområde för att de har ett brottsregister som då måste få en inkomst någonstans ifrån). Hade cannabis blivit lagligt hade väldigt många av dessa personer aldrig ens behövt träffa en kriminell person än mindre bli bekant med dem, och då hade de sannolikt aldrig blivit kriminella själva.

Grejen är att cannabis är så vanligt, det är inte bara "pundare" som röker utan alla typer av människor. Och det är också väldigt lukrativt och förhållandevis riskfritt att sälja det. Köp ett hekto för typ 8000 och sälj det på en dag för 12000, ganska bra förtjänst, speciellt för typ en femtonåring som aldrig tjänat några pengar innan.

Citat:

Men om någon presenterar bevis, i form av en vetenskaplig studie som fastslår att det är så pass liten risk att drabbas av sjukdomar vid långvarigt bruk så ska jag ändra min åsikt.

Det finns massvis av vetenskapliga studier som kommer fram till det ena och det andra, jag har inte riktigt expertisen att kunna avgöra vilka som är bättre än andra. Dessutom ligger dessa artiklar, precis som de flesta vetenskapliga artiklar, bakom paywalls. Jag är inte student längre så jag har inte tillgång till exempelvis The Lancet och jag tänker inte betala $30-50 per artikel för att argumentera med dig. Är du sugen så kan du ju börja med dessa:

  • Health aspects of cannabis, abstract.

  • Current and former marijuana use: preliminary findings of a longitudinal study of effects on IQ in young adults, abstract.

  • Cannabis effects and dependency concerns in long-term frequent users: a missing piece of the public health puzzle, abstract.

  • Adverse health effects of non-medical cannabis use, abstract.

Annars finns ju alltid GCDPs rapport om effekterna av förbudet (eller "kriget") med rekommendationer: pdf eller web. Den rapporten handlar dock om alla droger och går inte in så mycket på hälsoeffekter av cannabis utan mer på de katastrofala följder som kriget mot drogerna har haft och hur drogerna i sig aldrig kan vara lika skadliga som förbudet. Kommissionen består av många välrenommerade personer som har insikt i problemet, exempelvis många före detta premiärministrar, ett antal välkända europeiska politiker, Kofi Annan osv. Den är inte så tung men ändå innehåller den väldigt mycket bra info, många exempel från verkligheten och massvis av referenser. Det är en rapport som alla politiker och jurister (och journalister) involverade i detta område borde läsa.

Citat:

Tobak och alkohol vet jag inte om det skulle gå igenom om det kom idag när vi vet bättre.

Nej precis, för att alkohol och tobak bevisligen orsakar väldigt mycket skador. Men det är ju ett väldigt hypotetiskt problem, vi har alkohol och tobak men vi har också cannabis och andra illegala droger, det går inte att komma ifrån. Vi har druckit alkohol i tusentals år precis som vi har nyttjat cannabis i tusentals år och vi kommer att fortsätta göra det.

Men det blir väldigt mycket fokus på hälsofrågan här, frågan är inte om cannabis är totalt ofarligt eller bara ganska ofarligt utan ifall förbudet orsakar mer skada än vad en legalisering hade gjort. Läser man rapporten jag länkade till ovan så blir det självklart att så är fallet.

Permalänk
Medlem

Så tycker egentligen EU-kandidaterna

Permalänk

Tips: Kolla upp hur många som fått en psykos av cannabis och nu har livslång kontakt med psykiatrin. Eller ännu värre, sitter på rättspsyk. Återkom sen gärna med era floskler om att det är en "mild" drog...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sprawler:

Tips: Kolla upp hur många som fått en psykos av cannabis och nu har livslång kontakt med psykiatrin. Eller ännu värre, sitter på rättspsyk. Återkom sen gärna med era floskler om att det är en "mild" drog...

Det finns inga vetenskapliga belägg för att cannabis orsakar psykoser, det kan dock vara en utlösande faktor precis som alla känslosamma upplevelser kan vara det. På rättspsyk sitter personer som har begått brott och inte är tillräckligt psykiskt friska för att sitta i fängelse, en del av de har rökt cannabis, fler röker tobak, i princip alla dricker, det betyder inte att cannabis är orsaken till att de sitter där på något sätt.

CANs undersökning i år är ganska intressant. Först kom larmrapporterna och löpsedlarna om att cannabisbruket hade ökat och alla förståsigpåare tävlade i om att beklaga och fördöma detta mest. Sen nästa vecka så kom rubrikerna om att alkoholbruket hade minskat och systembolaget et al slog sig för bröstet och hävdade att deras informationskampanjer har fungerat. Kan det vara så att de hör ihop? Att ungdomar behöver en ventil och att om de använder cannabis så behöver de inte använda alkohol i samma utsträckning? Attityderna mot cannabis har förändrats då fler nyttjar det och fler ser att det inte är så skadligt som propagandan gör gällande. Se exempelvis denna extremt vinklade artikel: http://drugnews.nu/2014/07/02/farre-unga-roker-och-dricker-na...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det finns inga vetenskapliga belägg för att cannabis orsakar psykoser, det kan dock vara en utlösande faktor precis som alla känslosamma upplevelser kan vara det. På rättspsyk sitter personer som har begått brott och inte är tillräckligt psykiskt friska för att sitta i fängelse, en del av de har rökt cannabis, fler röker tobak, i princip alla dricker, det betyder inte att cannabis är orsaken till att de sitter där på något sätt.

CANs undersökning i år är ganska intressant. Först kom larmrapporterna och löpsedlarna om att cannabisbruket hade ökat och alla förståsigpåare tävlade i om att beklaga och fördöma detta mest. Sen nästa vecka så kom rubrikerna om att alkoholbruket hade minskat och systembolaget et al slog sig för bröstet och hävdade att deras informationskampanjer har fungerat. Kan det vara så att de hör ihop? Att ungdomar behöver en ventil och att om de använder cannabis så behöver de inte använda alkohol i samma utsträckning? Attityderna mot cannabis har förändrats då fler nyttjar det och fler ser att det inte är så skadligt som propagandan gör gällande. Se exempelvis denna extremt vinklade artikel: http://drugnews.nu/2014/07/02/farre-unga-roker-och-dricker-na...

Du har såklart helt rätt, fast nu efterfrågade jag inte vetenskapliga belägg. Jag vet nämligen att det är så; ett betydande antal personer har psykiatrin som följeslagare resten av livet som resultat av cannabismissbruk. Att det inte finns några vetenskapliga belägg beror bara på att man inte forskat tillräckligt mycket på det, som med så mycket annat. Givetvis är det många av dessa som missbrukar alkohol och tobak, skillnaden är att det är lagligt

Tack och lov verkar de allra flesta inte vilja avkriminalisera Cannabis. Jäkla tur det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sprawler:

Du har såklart helt rätt, fast nu efterfrågade jag inte vetenskapliga belägg. Jag vet nämligen att det är så; ett betydande antal personer har psykiatrin som följeslagare resten av livet som resultat av cannabismissbruk. Att det inte finns några vetenskapliga belägg beror bara på att man inte forskat tillräckligt mycket på det, som med så mycket annat. Givetvis är det många av dessa som missbrukar alkohol och tobak, skillnaden är att det är lagligt

Tack och lov verkar de allra flesta inte vilja avkriminalisera Cannabis. Jäkla tur det!

Ok. Det är så för att du vet att det är så, då är jag med.

Det finns mängder av studier av cannabis skadeverkningar ur alla aspekter: Cannabis har använts i åtminstone 5000 år och vi har inte hittat några allvarligare skador alls eller ens ett endaste fall där någon dött av att bruka cannabis. Däremot är det en väldig massa människor som har tagit skada av förbudet, som hamnat i korseld mellan rivaliserande gäng, som hamnat i fängelse eller blivit straffad på annat sätt och tappat möjligheten till ett normalt liv på grund av något trivialt, som inte vågar söka hjälp för sina orelaterade hälsoproblem osv. osv.

Debatten har blivit aningen bättre här i Sverige de senaste åren men fortfarande så är det två grupper som inte ens debatterar samma fråga. Förbudsivrarna tar hela tiden upp forskning som visar att det inte är så bra att bruka cannabis när man är ett barn (då det är den enda klart negativa forskning som finns på området) och hänvisar till den som att det är ett stöd för dagens lagstiftning när det snarare är ett stöd för en legalisering och reglering. Barn och ungdomar ska inte nyttja cannabis (eller andra droger), då kanske det är en bra idé att flytta marknaden från kriminella gäng som till stor del utgörs av barn och ungdomar, eller?

Den andra sidan verkar inte riktigt förstå förbudsivrarnas farhågor om vilka signaler det sänder att tillåta denna drog, vilket också är dumt. Exempelvis har jag bekanta vars föräldrar har hotat med att tvinga in dem i militären om de kommer på att de har rökt gräs och dylikt, det lär inte vara så vanligt att det skulle ske för att de drack alkohol eller rökte en vanlig cigg liksom, och denna typ av attityder lär försvinna efter en eventuell legalisering. Personligen ser jag dock inte det som något negativt. Om ens föräldrar är så moraliska/knäppa att de exempelvis funderar allvarligt på att anmäla sina egna barn till polisen eller skicka iväg dem på grund av en sådan liten sak så borde samhället sända ut en signal om att det inte är ok, vilket en legalisering hade varit.

Problemet är ju att även ifall all propaganda var sann, ifall allt som förbudsivrarna påstår faktiskt gäller, så orsakar förbudet i sig fortfarande mycket mer skador än vad någon påstår att drogen gör. Hur många sitter i fängelse för att de innehavt/rökt/odlat/sålt denna växt? Hur många dör i strider mellan kriminella eller mellan kriminella och poliser varje år eller dag? Hur mycket produktivitet förlorar samhället på detta? Hur mycket resurser lägger samhället på tull och polis för att hindra denna växt från att finnas i landet? Sen har vi ju hela problemet med att vår drogpolitik inte är effektivt på några relevanta punkter. Förbudsivrarna brukar peka på en siffra som är att i Sverige så är det färre som prövar narkotika än i andra jämförbara länder, men det är ingen siffra som är relevant och enda orsaken till att de pekar på denna siffra är för att det är den enda som står ut positivt för Sverige. Vi har minst lika stor andel skador från missbruket, minst lika stor andel missbrukare och problemmissbrukare, minst lika stor andel döda från bruk av droger (dock inte från cannabis förstås), så vad är då poängen med att få prövar från första början om ändå andelen som skadas av det och som hamnar i missbruk är större?

Det finns indikationer på ett samband mellan schizofreni och cannabisbruk men det finns inget som tyder på att cannabis för den saken orsakar schizofreni. Till exempel så följer inte kurvan av cannabisanvändare i en grupp kurvan av schizofrena i samma grupp. Om nu cannabis orsakade schizofreni så borde ju länder med låga tal cannabisbrukare ha låga tal av schizofrena och tvärtom men så är inte fallet. Alltså kan man dra slutsatsen att de som var/är benägna att få schizofreni också är benägna att bruka cannabis, kanske för att de känner sig utanför i samhället, kanske för att de är känslomässigt mer instabila, kanske för att de självmedicinerar innan de ens har fått sin diagnos osv.

Sen är det ju en skillnad att alkohol och tobak är lagligt, men det i sig gör inte de drogerna bättre på något sätt och tittar man på skadeverkningar så är det helt befängt. Alkohol och nikotin är gifter, intar man för mycket så mår man skit eller så dör man, så är inte fallet med cannabis. Alkohol och nikotin är fysiskt beroendeframkallande och dessutom ganska kraftigt så, cannabis är inte det alls. Alkohol är en bidragande orsak till merparten av våldsbrotten i Sverige, cannabis motverkar snarare våld hos sina brukare (dock orsakar förbudet förstås våld). Alkohol är en stor faktor för trafikolyckor då det frammanar ett riskbeteende, cannabis gör motsatsen och frammanar försiktighet, därmed inte sagt att det är ok att köra påverkad förstås men i de fall där det sker ändå så är cannabis en mycket mindre risk.

En annan aspekt är att cannabis är en av de mest användbara nyttoväxterna som finns men används ytterst sparsamt eftersom det är extremt svårt att få tillstånd att odla cannabis för kommersiellt bruk trots att de sorterna inte har användbara koncentrationer av de aktiva ämnena, bara för att växten ser ut som "dödsknark". Cannabisfibern är exempelvis både mjukare och tåligare än bomull och ger mycket bättre papper än cellulosa och håller mycket längre utan att missfärgas. Hampaolja från cannabisfrön är en av de nyttigaste oljor vi hittat med en närmast perfekt sammansättning av fetter. Osv. osv.

Permalänk
Medlem

Ser inga problem alls med att Legalisera cannabis. Hellre har jag det legaliserat än alkohol.

Däremot de "tyngre" grejerna ska inte legaliseras.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Cannabisfibern är exempelvis både mjukare och tåligare än bomull och ger mycket bättre papper än cellulosa och håller mycket längre utan att missfärgas. Hampaolja från cannabisfrön är en av de nyttigaste oljor vi hittat med en närmast perfekt sammansättning av fetter. Osv. osv.

Nu sneddar du in på konspirationsterritorium, måhända vara den amerikanska tidningsmagnatens spöke som gäckar men världen har i regel inte lyckats hålla sig länge från bättre alternativ. Att minska mängden THC genom förädling kan inte vara svårt, det är väl snarare tvärtom som är svårt...

- Nylon slog ut hampan i repslagerierna, inte så konstigt med tanke på att otjärade rep i naturmaterial ruttnar fort.

Hampa är ett bra material, men antingen är världen idag dumihuvet eller så har vi bättre material.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Nu sneddar du in på konspirationsterritorium, måhända vara den amerikanska tidningsmagnatens spöke som gäckar men världen har i regel inte lyckats hålla sig länge från bättre alternativ. Att minska mängden THC genom förädling kan inte vara svårt, det är väl snarare tvärtom som är svårt...

- Nylon slog ut hampan i repslagerierna, inte så konstigt med tanke på att otjärade rep i naturmaterial ruttnar fort.

Hampa är ett bra material, men antingen är världen idag dumihuvet eller så har vi bättre material.

Jo, det finns en del konspirationsteorier omkring cannabis och förbudet. Att bomullsproducenterna hade en avgörande roll exempelvis, eller att cannabis förbjöds i USA för att på ett enkelt sätt kunna utvisa mexikaner på trettiotalet. En annan teori är att de hade en överkapacitet i polisväsendet efter att förbudstiden tog slut och de behövde något för dem att göra. Säkerligen spelade dessa orsaker in allihop tillsammans med andra.

Att vi idag skulle ha bättre material än hampa är ju en sanning med modifikation. För rep är nylon bättre på många sätt men fortfarande används hampa på en massa ställen, även till sjöss och liknande där nylon känns som det hade passat bättre. Jag vet inte varför men det finns säkerligen anledningar. För kläder däremot använder vi fortfarande bomull i väldigt stor utsträckning och hampa ger bättre tyg än bomull på alla sätt och vis. Tidigare så användes hampa mycket mer, exempelvis är de första och äldsta jeansen gjorda av hampafiber och materialet canvas namn kommer av cannabis för det var vad man använde till det. När det gäller papper så är hampa också bättre än vad vi använder idag, till exempel gulnar cellulosa-papper på bara några år medan hampa-papper håller sig vitt bra mycket längre än så. En tidig version av USAs konstitution (eller om det var frihetsdeklarationen) skrevs på hampa-papper och ser i princip ny ut fortfarande exempelvis.

Frön som mat har börjat komma lite i butikerna nu dock, både som olja och som rostade frön att ha i filen eller liknande, fortfarande sjukt dyrt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det finns en del konspirationsteorier omkring cannabis och förbudet. Att bomullsproducenterna hade en avgörande roll exempelvis, eller att cannabis förbjöds i USA för att på ett enkelt sätt kunna utvisa mexikaner på trettiotalet. En annan teori är att de hade en överkapacitet i polisväsendet efter att förbudstiden tog slut och de behövde något för dem att göra. Säkerligen spelade dessa orsaker in allihop tillsammans med andra.

Att vi idag skulle ha bättre material än hampa är ju en sanning med modifikation. För rep är nylon bättre på många sätt men fortfarande används hampa på en massa ställen, även till sjöss och liknande där nylon känns som det hade passat bättre. Jag vet inte varför men det finns säkerligen anledningar. För kläder däremot använder vi fortfarande bomull i väldigt stor utsträckning och hampa ger bättre tyg än bomull på alla sätt och vis. Tidigare så användes hampa mycket mer, exempelvis är de första och äldsta jeansen gjorda av hampafiber och materialet canvas namn kommer av cannabis för det var vad man använde till det. När det gäller papper så är hampa också bättre än vad vi använder idag, till exempel gulnar cellulosa-papper på bara några år medan hampa-papper håller sig vitt bra mycket längre än så. En tidig version av USAs konstitution (eller om det var frihetsdeklarationen) skrevs på hampa-papper och ser i princip ny ut fortfarande exempelvis.

Frön som mat har börjat komma lite i butikerna nu dock, både som olja och som rostade frön att ha i filen eller liknande, fortfarande sjukt dyrt dock.

Men även tygvärlden dras med plastversioner av textil, här i Europa är det inte lika märkbart men se på Amerikanska skjortor och dylikt.
Jag har full förståelse för att hampa i tiden före konstfibrerna och det mekaniserade skogsbruket hade stora fördelar men idag förefaller de försvinnande få. Råvarutillgången i pappersproduktion är knappast bristande, majoriteten av papper är bruksföremål, inte böcker. och även de böcker vi köper är av sådant format att bindningen släpper långt innan pappret brister.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Men även tygvärlden dras med plastversioner av textil, här i Europa är det inte lika märkbart men se på Amerikanska skjortor och dylikt.

Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Syntetiska fibrer har, precis som bomull och hampa, sina för- och nackdelar och därmed användningsområden där det passar bättre eller sämre men till kläder så passar det inte särskilt bra förutom för till vissa typer av applikationer. Exempelvis används syntetiska fibrer till ytskiktet på många ytterjackor och liknande (typ GoreTex), till en del damunderkläder och till badkläder. Det används också i billigare kostymer och liknande av relativt låg kvalitet. För annat så använder man fortfarande bomull: jeans, lakan, handdukar, t-shirts, underkläder, kostymer och skjortor av medel eller bättre kvalitet osv. Ofta används också någon blandning av polyester och bomull eller liknande, men även där passar hampa mycket bra. De amerikanska skjortor jag har är tillverkade till största (om inte hela) delen av bomull.

En stor fördel bomull har gentemot syntetiska fibrer är att det andas, svettas man så torkar svetten relativt snabbt och luktar inte mer än nödvändigt, det kan man inte påstå om några syntetiska fibrer. Hampa är ännu bättre än bomull på att få bort svetten och torkar snabbare och har dessutom antibakteriella egenskaper som hjälper ännu mer.

Citat:

Jag har full förståelse för att hampa i tiden före konstfibrerna och det mekaniserade skogsbruket hade stora fördelar men idag förefaller de försvinnande få. Råvarutillgången i pappersproduktion är knappast bristande, majoriteten av papper är bruksföremål, inte böcker. och även de böcker vi köper är av sådant format att bindningen släpper långt innan pappret brister.

Råvarutillgången är inte bristande direkt nej, men det är ju för att vi utnyttjar ganska stora arealer till att odla bomull och cellulosa för papperstillverkning. Om hampa ger mer råvara snabbare på en mindre areal så är det ju bara positivt från alla synvinklar (förutom för att det påminner om knark då). Majoriteten av det papper som används till engångsvaror, förpackningar och liknande är ganska kraftigt behandlat i flera led för att få rätt färg, för att det ska hålla tillräckligt länge osv. Om hampa kan minska på dessa kemikalier så är väl det också ganska ensidigt positivt (förutom för att det påminner om knark)? Odling av hampa har också mekaniserats och blivit mångdubbelt effektivare sedan förbudet infördes trots att så få länder tillåter kultiveringen av växten.

Bomull är en av våra mest använda fibrer, exempelvis är det den mest använda textila fibern och den används också till mycket papperstillverkning (dock inte lika mycket här då vi har så mycket skog). Så om hampa är bättre än bomull på nästan alla punkter; kräver hälften så mycket vatten under odlingen (bomullsproduktionen förbrukar oerhörda mängder vatten i områden där det mestadels är brist på just vatten); producerar dubbelt så mycket på en given area; behöver inga kemiska bekämpningsmedel (bomullsproduktionen står för ca. 25% av världens förbrukning av sådana); kan odlas i många fler områden då det inte kräver tropiska temperaturer; ger kläder/textilier som håller mycket längre; ger kläder som luktar fräscht längre, och den enda nackdelen är att det ser ut som knark så tycker jag att det är ganska dumt att förbjuda all kultivering bara på grund av det. Och då har vi inte ens gått in på den "plast" som man kan tillverka från plantans stärkelse, hur man kan använda fröna till mat osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Syntetiska fibrer har, precis som bomull och hampa, sina för- och nackdelar och därmed användningsområden där det passar bättre eller sämre men till kläder så passar det inte särskilt bra förutom för till vissa typer av applikationer. Exempelvis används syntetiska fibrer till ytskiktet på många ytterjackor och liknande (typ GoreTex), till en del damunderkläder och till badkläder. Det används också i billigare kostymer och liknande av relativt låg kvalitet. För annat så använder man fortfarande bomull: jeans, lakan, handdukar, t-shirts, underkläder, kostymer och skjortor av medel eller bättre kvalitet osv. Ofta används också någon blandning av polyester och bomull eller liknande, men även där passar hampa mycket bra. De amerikanska skjortor jag har är tillverkade till största (om inte hela) delen av bomull.

En stor fördel bomull har gentemot syntetiska fibrer är att det andas, svettas man så torkar svetten relativt snabbt och luktar inte mer än nödvändigt, det kan man inte påstå om några syntetiska fibrer. Hampa är ännu bättre än bomull på att få bort svetten och torkar snabbare och har dessutom antibakteriella egenskaper som hjälper ännu mer.

Av samma råvara som man tillverkar syntetiska material tillverkar man hampan... det mekaniserade jordbruket kräver sin soppa.
Vidare så är kostnaderna av världens bomullsbehov tämligen absurda, bara de senaste hundra åren har en av världens största sjöar praktiskt taget försvunnit, gifterna som krävs för att monokulturen ska överleva är minst lika bra på att döda plockarna som krypen osv osv.

Visst har bomull sina fördelar, hampa också. För att inte tala om ull och än mer Silke. Men deras fördelar är inte starka nog för att motivera ett ökat användande, tvärtom skulle jag säga. Nackdelarna med naturfibrer är så pass stora att användningen borde minskas.

Skrivet av snajk:

Råvarutillgången är inte bristande direkt nej, men det är ju för att vi utnyttjar ganska stora arealer till att odla bomull och cellulosa för papperstillverkning. Om hampa ger mer råvara snabbare på en mindre areal så är det ju bara positivt från alla synvinklar (förutom för att det påminner om knark då). Majoriteten av det papper som används till engångsvaror, förpackningar och liknande är ganska kraftigt behandlat i flera led för att få rätt färg, för att det ska hålla tillräckligt länge osv. Om hampa kan minska på dessa kemikalier så är väl det också ganska ensidigt positivt (förutom för att det påminner om knark)? Odling av hampa har också mekaniserats och blivit mångdubbelt effektivare sedan förbudet infördes trots att så få länder tillåter kultiveringen av växten.

Jämför den faktiska kemikalieanvändningen istället, i vilken mån kommer hampa belasta naturen och kräva besprutning jämfört med tallar?

Skrivet av snajk:

Bomull är en av våra mest använda fibrer, exempelvis är det den mest använda textila fibern och den används också till mycket papperstillverkning (dock inte lika mycket här då vi har så mycket skog). Så om hampa är bättre än bomull på nästan alla punkter; kräver hälften så mycket vatten under odlingen (bomullsproduktionen förbrukar oerhörda mängder vatten i områden där det mestadels är brist på just vatten); producerar dubbelt så mycket på en given area; behöver inga kemiska bekämpningsmedel (bomullsproduktionen står för ca. 25% av världens förbrukning av sådana); kan odlas i många fler områden då det inte kräver tropiska temperaturer; ger kläder/textilier som håller mycket längre; ger kläder som luktar fräscht längre, och den enda nackdelen är att det ser ut som knark så tycker jag att det är ganska dumt att förbjuda all kultivering bara på grund av det. Och då har vi inte ens gått in på den "plast" som man kan tillverka från plantans stärkelse, hur man kan använda fröna till mat osv.

Förutom i specialprodukter kan jag inte finna någon större användning av lump i papperstillverkningen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Av samma råvara som man tillverkar syntetiska material tillverkar man hampan... det mekaniserade jordbruket kräver sin soppa.

Det är sant, men att odla hampa och förädla det kräver inte i närheten så mycket petroleum som att tillverka produkter av petroleum.

Citat:

Vidare så är kostnaderna av världens bomullsbehov tämligen absurda, bara de senaste hundra åren har en av världens största sjöar praktiskt taget försvunnit, gifterna som krävs för att monokulturen ska överleva är minst lika bra på att döda plockarna som krypen osv osv.

Absolut är de. Kanske bättre då att gå över till en gröda som inte förorenar på alls samma vis?

Citat:

Visst har bomull sina fördelar, hampa också. För att inte tala om ull och än mer Silke. Men deras fördelar är inte starka nog för att motivera ett ökat användande, tvärtom skulle jag säga. Nackdelarna med naturfibrer är så pass stora att användningen borde minskas.

Vilka nackdelar skulle det vara? Jag menar; visst innebär det en viss miljöpåverkan att odla hampa men den går inte att jämföra med vad som krävs för helsyntet-fiber någonstans, varken i energiåtgång under processen, varans påverkan på miljön när den är förbrukad eller råvarumässigt. Sen bör man heller inte glömma att syntetiska fibrer är undermåliga, kläder tillverkade av sådana är inte lika bekväma/mjuka/svala som de gjorda av bomull eller hampa, andas inte alls lika mycket och gör att den som bär dem luktar skit. Kanske därför som de syntetiska tygerna inte har tagit över marknaden på 80 år trots att de är mycket billigare? Marknaden talar sitt tydliga språk.

Citat:

Jämför den faktiska kemikalieanvändningen istället, i vilken mån kommer hampa belasta naturen och kräva besprutning jämfört med tallar?

Jag har förstås inga sådana siffror men säkerligen krävs det lite mer bekämpningsmedel för att odla hampa (annars skulle du väl inte be mig jämföra dem?), jag tycker dock att de andra fördelarna väger upp ändå. Hampa ger mycket mer än bara pappersmassa, samma växt producerar fibrer till kläder som är bättre än bomull och frön till livsmedel som är bättre än vad vi äter idag. Hampa kräver heller inte decennier innan skörd som tallar gör, binder mer koldioxid osv.

Ska man ha papper så krävs det råmaterial, om hampa ger mer (och bättre) material på en given area på mycket kortare tid utan att förstöra miljön så tycker jag att det är närmast oansvarigt att ignorera det bara för att det påminner om knark, det är ingen godtagbar orsak. Samma gäller om man ska tillverka kläder, man behöver råmaterial. Bomull växer bara i tropiska klimat, innebär kraftig miljöpåverkan både i odling och förädling, kräver mer areal och många av arbetarna blir utnyttjade av sina arbetsgivare eller sjuka av den dåliga arbetsmiljön. Syntetiska fiber har inte dessa problem förutom (ännu mer) miljöpåverkan men istället krävs petroleum i stora mängder och en massa kemikalier som mer eller mindre renade släpps ut i naturen. Jag vet inte om du sett exempelvis petrokemifabriken i Stenungsund som syns när man åker förbi staden. Tittar man på den omgivande skogen så ser man direkt vilket håll vinden blåser mest för nedvind fabriken så har skogen en gråbrun nyans medan resten av den är grön och frisk. Och det är en svensk fabrik som följer våra förhållandevis hårda miljölagar. Det är inte hållbart i längden. Hampa å andra sidan förädlas till fiber och cellulosa genom rötning i vatten med mikroorganismer och en mekanisk process helt utan kemikalier.

Citat:

Förutom i specialprodukter kan jag inte finna någon större användning av lump i papperstillverkningen.

Det används för en del pappersprodukter. Som jag sa, inte så mycket här då vi har skog så det räcker, men på andra ställen.

Permalänk
Avstängd

Vå går mot en legalisering och Sverige kommer förmodligen hoppa på och göra samma sak även om vi förmodligen blir det sista landet att legalisera.

Väldigt många ungdomar röker på och jag tror inte det är speciellt många som bryr sig om det är lagligt eller inte.
Det är inte lagligt att dricka alkohol innan man är 18 men enligt svensk tradition super man varje helg när man är runt 15-16 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är sant, men att odla hampa och förädla det kräver inte i närheten så mycket petroleum som att tillverka produkter av petroleum.

Förmodligen inte men plötsligt haber boschar man till sig lite konstgödsel och siffrorna sticker iväg.

Skrivet av snajk:

Absolut är de. Kanske bättre då att gå över till en gröda som inte förorenar på alls samma vis?

Därefter väntar man i 5-10 år och plötsligt letar man efter en ny Cavendish.

Skrivet av snajk:

Vilka nackdelar skulle det vara? Jag menar; visst innebär det en viss miljöpåverkan att odla hampa men den går inte att jämföra med vad som krävs för helsyntet-fiber någonstans, varken i energiåtgång under processen, varans påverkan på miljön när den är förbrukad eller råvarumässigt. Sen bör man heller inte glömma att syntetiska fibrer är undermåliga, kläder tillverkade av sådana är inte lika bekväma/mjuka/svala som de gjorda av bomull eller hampa, andas inte alls lika mycket och gör att den som bär dem luktar skit. Kanske därför som de syntetiska tygerna inte har tagit över marknaden på 80 år trots att de är mycket billigare? Marknaden talar sitt tydliga språk.

Bevattning.
Men du utgår ifrån ett europeiskt perspektiv jmf skötserådslappen på motsvarande amerikanska plagg.

Skrivet av snajk:

Jag har förstås inga sådana siffror men säkerligen krävs det lite mer bekämpningsmedel för att odla hampa (annars skulle du väl inte be mig jämföra dem?), jag tycker dock att de andra fördelarna väger upp ändå. Hampa ger mycket mer än bara pappersmassa, samma växt producerar fibrer till kläder som är bättre än bomull och frön till livsmedel som är bättre än vad vi äter idag. Hampa kräver heller inte decennier innan skörd som tallar gör, binder mer koldioxid osv.

Hampan binder lika mycket koldioxid som träden i förhållande till mängden förutsatt att nu inte slutprodukten av hampaprodukterna begravs i hermetiskt förslutna bergrum.

Skrivet av snajk:

Ska man ha papper så krävs det råmaterial, om hampa ger mer (och bättre) material på en given area på mycket kortare tid utan att förstöra miljön så tycker jag att det är närmast oansvarigt att ignorera det bara för att det påminner om knark, det är ingen godtagbar orsak. Samma gäller om man ska tillverka kläder, man behöver råmaterial. Bomull växer bara i tropiska klimat, innebär kraftig miljöpåverkan både i odling och förädling, kräver mer areal och många av arbetarna blir utnyttjade av sina arbetsgivare eller sjuka av den dåliga arbetsmiljön. Syntetiska fiber har inte dessa problem förutom (ännu mer) miljöpåverkan men istället krävs petroleum i stora mängder och en massa kemikalier som mer eller mindre renade släpps ut i naturen. Jag vet inte om du sett exempelvis petrokemifabriken i Stenungsund som syns när man åker förbi staden. Tittar man på den omgivande skogen så ser man direkt vilket håll vinden blåser mest för nedvind fabriken så har skogen en gråbrun nyans medan resten av den är grön och frisk. Och det är en svensk fabrik som följer våra förhållandevis hårda miljölagar. Det är inte hållbart i längden. Hampa å andra sidan förädlas till fiber och cellulosa genom rötning i vatten med mikroorganismer och en mekanisk process helt utan kemikalier.

Vattnet som släpps ut ifrån våra pappersbruk är renare än annat vatten, visst luktar det ägg men å andra sidan så innebär rötning metan.

Skrivet av snajk:

Det används för en del pappersprodukter. Som jag sa, inte så mycket här då vi har skog så det räcker, men på andra ställen.

Nej på andra ställen använder man Eukalyptus eller ditskeppat avfall. Eukalyptus är förövrigt ett festligt träd, effektivt som få.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Förmodligen inte men plötsligt haber boschar man till sig lite konstgödsel och siffrorna sticker iväg.

Kanske, men fortfarande så förstår jag inte hur produkter tillverkade av fossila bränslen med allt vad det innebär av oljeborrning, raffinering, transporter osv. kan bli miljömässigt bättre än hampa som växer som ogräs nästan överallt utan större ansträngning och som förädlas i en process utan kemikalier.

Citat:

Därefter väntar man i 5-10 år och plötsligt letar man efter en ny Cavendish.

Risken för det är inte så stor när det gäller hampa, det finns redan idag ett antal olika arter och varianter som passar till diverse saker. Cavendish är en steril hybrid där alla plantorna är en klon av en planta vilket gör den extremt känslig för sjukdomar osv., det gäller inte hampa alls.

Citat:

Bevattning.

Ja, ok. Växter kräver vatten, men oljeutvinning förbrukar ännu mer vatten. Hampa kräver heller inte lika mycket vatten som exempelvis bomull eller eukalyptus.

Citat:

Men du utgår ifrån ett europeiskt perspektiv jmf skötserådslappen på motsvarande amerikanska plagg.

Jag har inte så många amerikanska plagg då jag inte är så förtjust i deras stil men på de jag har så är det mestadels 100% bomull. Jag har någon Hilfiger-T-shirt som bara är 80% dock, men det är ett undantag. Skötselråden skiljer sig för att amerikaner inte har samma symboler som oss för skötselråd precis som varningslamporna i bilar ser annorlunda ut. Men som sagt så har jag inte så bra koll på den amerikanska klädmarknaden förutom den del som utgörs av jeans och de tillverkas nästan uteslutande av bomull idag. Likaså surf-/skate-märken som Stussy och liknande använder också bomull i väldigt stor utsträckning.

Citat:

Hampan binder lika mycket koldioxid som träden i förhållande till mängden förutsatt att nu inte slutprodukten av hampaprodukterna begravs i hermetiskt förslutna bergrum.

Jo precis. Hampa binder lika mycket koldioxid som träden per viktenhet, men du får ju ut mer vikt från ett fält om du odlar hampa än om du odlar träd på det.

Citat:

Vattnet som släpps ut ifrån våra pappersbruk är renare än annat vatten, visst luktar det ägg men å andra sidan så innebär rötning metan.

Så det är renare än (allt?) annat vatten fast det luktar bajs? Jag skulle inte vilja ha det i min kran i alla fall. Men det är bara en parentes, att använda skog för papperstillverkning är slösaktigt på flera sätt. Det låser stora arealer i decennier, marken blir dyr att återställa efteråt, processen är slösaktig och ger stora mängder restprodukter, osv. Metan är förstås inte heller bra men det är inga större mängder som skulle komma från hampa-förädling, speciellt inte om man jämför med hur mycket köttindustrin släpper ut varje dag eller metangasen som kommer från våra soptippar.

Citat:

Nej på andra ställen använder man Eukalyptus eller ditskeppat avfall. Eukalyptus är förövrigt ett festligt träd, effektivt som få.

Man tillverkar papper av diverse saker. Eukalyptus är ju fint på många sätt men det växer bara i tropiska klimat, förbrukar stora mängder vatten och är också giftig till skillnad från hampan. Det är ju symptomatiskt för våra svenska politiker att en växt som faktiskt är giftig är helt tillåten medan en som inte är det är förbjuden bara för att man kan roa sig med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske, men fortfarande så förstår jag inte hur produkter tillverkade av fossila bränslen med allt vad det innebär av oljeborrning, raffinering, transporter osv. kan bli miljömässigt bättre än hampa som växer som ogräs nästan överallt utan större ansträngning och som förädlas i en process utan kemikalier. Risken för det är inte så stor när det gäller hampa, det finns redan idag ett antal olika arter och varianter som passar till diverse saker. Cavendish är en steril hybrid där alla plantorna är en klon av en planta vilket gör den extremt känslig för sjukdomar osv., det gäller inte hampa alls.

Men det förutsätter att man fortsätter med flera olika sorter, något som förefaller osannolikt med tanke på strömlinjeformningen i det mekaniserade jordbruket.

Skrivet av snajk:

Ja, ok. Växter kräver vatten, men oljeutvinning förbrukar ännu mer vatten. Hampa kräver heller inte lika mycket vatten som exempelvis bomull eller eukalyptus.

Jämförelsen blir problematiskt, hampa växer i jordytan emedan träd har rötter som söker sig långt ned. Belastningen är olika men det man kan vara säker på är att om inte Hampan droppbevattnas på finaste sätt så kommer avdunstningen vara enorm såsom i Mellanvästern där Ogallan torkar ut.

Skrivet av snajk:

Jag har inte så många amerikanska plagg då jag inte är så förtjust i deras stil men på de jag har så är det mestadels 100% bomull. Jag har någon Hilfiger-T-shirt som bara är 80% dock, men det är ett undantag. Skötselråden skiljer sig för att amerikaner inte har samma symboler som oss för skötselråd precis som varningslamporna i bilar ser annorlunda ut. Men som sagt så har jag inte så bra koll på den amerikanska klädmarknaden förutom den del som utgörs av jeans och de tillverkas nästan uteslutande av bomull idag. Likaså surf-/skate-märken som Stussy och liknande använder också bomull i väldigt stor utsträckning.

Apropå Jeansen så är de amerikanska gjorda av bomull med längre fibrer än de europeiska därav hållbarheten i tyget även om nu sömmarna inte alltid är helt hundra (gäller även de trippla.) Hur som helst, Den Europeiska klädmarknaden föredrar bomull i större utsträckning än den Amerikanska men det vore förstås intressant att se hur standardgarderoben med alla textilier inkluderade såg ut när det gäller förhållandet syntetiska och naturfibrer.

Skrivet av snajk:

Jo precis. Hampa binder lika mycket koldioxid som träden per viktenhet, men du får ju ut mer vikt från ett fält om du odlar hampa än om du odlar träd på det.

Utslaget under samma skördeperiod förmodar jag? Det är dock inte en helt relevant jämförelse annat än i just biomassa.

Skrivet av snajk:

Så det är renare än (allt?) annat vatten fast det luktar bajs? Jag skulle inte vilja ha det i min kran i alla fall. Men det är bara en parentes, att använda skog för papperstillverkning är slösaktigt på flera sätt. Det låser stora arealer i decennier, marken blir dyr att återställa efteråt, processen är slösaktig och ger stora mängder restprodukter, osv. Metan är förstås inte heller bra men det är inga större mängder som skulle komma från hampa-förädling, speciellt inte om man jämför med hur mycket köttindustrin släpper ut varje dag eller metangasen som kommer från våra soptippar.

Pappersbruket luktar bajs, vattnet som kommer ut därifrån luktar intet. Det Svenska skogsjordbruket är väl i högsta grad en evinnerlig cykel. Duktiga som vi är utrotade vi naturskogen och framemot 1800-talet rådde träbrist. Skog och jordbruk fordrar olika marker.

Skrivet av snajk:

Man tillverkar papper av diverse saker. Eukalyptus är ju fint på många sätt men det växer bara i tropiska klimat, förbrukar stora mängder vatten och är också giftig till skillnad från hampan. Det är ju symptomatiskt för våra svenska politiker att en växt som faktiskt är giftig är helt tillåten medan en som inte är det är förbjuden bara för att man kan roa sig med den.

Eukalyptusen brinner också upp hur lätt som helst. Fingerblomma, stormhatt, björnfloka, riddarsporre, Ricin osv är lagliga och vanliga trädgårdsväxter (förutom Björnflokan som mest är ett jävla otyg.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Men det förutsätter att man fortsätter med flera olika sorter, något som förefaller osannolikt med tanke på strömlinjeformningen i det mekaniserade jordbruket.

Kanske, fast det finns cannabis av olika varianter över hela världen (på många ställen växer det som ogräs mer eller mindre överallt) och det är omöjligt att hålla borta pollen från andra sorter från sin odling, således kommer monokultur inte att vara något större problem. Det gäller förstås inte odling i växthus eller liknande men hampa behöver inte odlas i växthus ens i vårt klimat så det hade varit ett oerhört slöseri att göra det. Sen är jag ganska säker på att man kommer att odla olika sorter till exempel på platser med olika förutsättningar eller sorter som har aspekter som man är ute efter, som mer fibrer, längre fibrer, mer frön osv. Att bananer är så ömtåliga beror på att de alla är kloner av samma planta, bananer av denna typ finns inte naturligt i naturen utan det är en steril hybrid av två ganska olika växter som vi utvecklade ganska nyligen. Hampa av diverse varianter finns naturligt och vi har odlat det i åtminstone 5000 år, inte riktigt samma sak.

Citat:

Jämförelsen blir problematiskt, hampa växer i jordytan emedan träd har rötter som söker sig långt ned. Belastningen är olika men det man kan vara säker på är att om inte Hampan droppbevattnas på finaste sätt så kommer avdunstningen vara enorm såsom i Mellanvästern där Ogallan torkar ut.

Jo, absolut är bevattning ett problem. Men all odling kräver vatten och ju snabbare växterna växer desto mer vatten behöver de. Och det är inte så att de konstgjorda alternativen inte slösar vatten heller. Sen måste man också beakta vad som händer med vattnet, odlar man exempelvis bomull så kommer vattnet att bli kraftigt förorenat av bekämpningsmedel när det rinner ut från odlingen, så är inte fallet med hampa. Träd behöver man förstås inte vattna alls, men det beror ju på att de växer så långsamt.

Citat:

Apropå Jeansen så är de amerikanska gjorda av bomull med längre fibrer än de europeiska därav hållbarheten i tyget även om nu sömmarna inte alltid är helt hundra (gäller även de trippla.) Hur som helst, Den Europeiska klädmarknaden föredrar bomull i större utsträckning än den Amerikanska men det vore förstås intressant att se hur standardgarderoben med alla textilier inkluderade såg ut när det gäller förhållandet syntetiska och naturfibrer.

Hampa-fiber ger kläder/tyger som håller ännu längre. Sen kan vi diskutera marknadsandel för olika material hit eller dit men faktum är att bomull används i väldigt stor utsträckning idag över hela världen och hade man ersatt detta med hampa hade man förbrukat mycket mindre vatten och släppt ut mycket mindre gifter samtidigt som det hade räckt med en tredjedel av odlingsarealen för att få ut samma mängd råmaterial.

Citat:

Utslaget under samma skördeperiod förmodar jag? Det är dock inte en helt relevant jämförelse annat än i just biomassa.

Jag är ingen bonde men det känns som det hade varit ganska intressant ur flera aspekter att få ut mer material från samma yta. Sen att kunna börja tjäna pengar på en odling efter några månader istället för efter några decennier borde också vara uppskattat. Träd är lätta att odla, man planterar och sen sköter de sig i princip själva tills det är dags att hugga ner. Hampa är också lättskött under växtfasen det är bara att man får skörda (heter det skörda när det inte handlar om frukter/säd?) efter typ tre månader istället för efter tre decennier.

Citat:

Pappersbruket luktar bajs, vattnet som kommer ut därifrån luktar intet.

Så kan det vara, jag har inte jobbat inom papperstillverkning så jag har inte så mycket insikt. Däremot har jag jobbat med pappersåtervinning så jag vet att det mesta av pappret som tillverkas är kraftigt behandlat med diverse kemikalier.

Citat:

Det Svenska skogsjordbruket är väl i högsta grad en evinnerlig cykel. Duktiga som vi är utrotade vi naturskogen och framemot 1800-talet rådde träbrist. Skog och jordbruk fordrar olika marker.

Tja, skog och dagens jordbruk fordrar väl främst olika klimat? Marken och jorden har man väl ganska samma krav på. Sen är jag väl medveten om att vi knappt har någon urskog kvar att tala om, likaså är de öppna landskapen där jordbruken ligger inte något naturligt utan det var skog där tidigare. Nästan all mark i Sverige är eller har varit uppodlad någon gång. Men fortfarande gäller ju att ifall vi skulle växla till hampa för exempelvis papperstillverkning så hade det inte krävts lika stora arealer för att få samma utfall. Hampa "sliter" heller inte lika mycket på jorden som många andra växter som vi odlar, det går utmärkt att odla i princip vad som helst i samma jord direkt efter en hampa-skörd.

Citat:

Eukalyptusen brinner också upp hur lätt som helst. Fingerblomma, stormhatt, björnfloka, riddarsporre, Ricin osv är lagliga och vanliga trädgårdsväxter (förutom Björnflokan som mest är ett jävla otyg.)

Jo precis. Saker som faktiskt är farliga behöver man inte förbjuda för farligheten i sig är tillräckligt för att hålla folk borta från dem, förbud behövs bara när det är något som individen bedömer som ofarligt eller att risken är värt det samtidigt som samhället inte gör det. Eller där samhället anser att det är omoraliskt av andra anledningar än att det är farligt. Jag tycker att samhället/politikerna ska ge fan i moralistiska frågor och låta mig göra vad jag vill så länge det inte påverkar någon annan.