Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple arbetar på fläktlös Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Apple arbetar på fläktlös Macbook Air

Macbook Air kan under året få en helt ny design, som enligt nya uppgifter får ett tunnare profilmått, knapplös pekplatta och inte minst ett fläktlöst kylsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

But will it run Crysis?

Permalänk
Medlem

Nuvarande modells fläkt går ju typ bara igång under väldigt tung belastning ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd

Har dom fläkt äns XD Har aldrig hört den

Permalänk

Ingen pekskärm vad det verkar, finns hopp för Apple! Till skillnad från majoriteten av PC-tillverkarna.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

But will it run Crysis?

Vem bryr sig om det? Man köper ju inte en Macbook för hardcore gaming direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heinkel92:

Ingen pekskärm vad det verkar, finns hopp för Apple! Till skillnad från majoriteten av PC-tillverkarna.

Intel*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Vem bryr sig om det? Man köper ju inte en Macbook för hardcore gaming direkt.

Einstein, det var ett skämt.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ju många olika atom datorer utan fläkt redan idag, men kanske inte från crapple.

Dagens i5 processorer går ju riktigt kallt, och fläktarna behöver knappt arbeta vid normal belastning. Jag gissar att det man försöker nämna med den här artikeln är att nästa generation 14nm processorer från intel kan bedrivas passivt när de klockas till låga nog frekvenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Det finns ju många olika atom datorer utan fläkt redan idag, men kanske inte från crapple.

Dagens i5 processorer går ju riktigt kallt, och fläktarna behöver knappt arbeta vid normal belastning. Jag gissar att det man försöker nämna med den här artikeln är att nästa generation 14nm processorer från intel kan bedrivas passivt när de klockas till låga nog frekvenser.

Crapple?

+Batteri tiden
+Design
+Ljud nivå
+Inge plast

-Pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Nuvarande modells fläkt går ju typ bara igång under väldigt tung belastning ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte den stängs av helt, men brukar gå på så pass lågt varvtal att man inte kan höra den.

Tung CPU-belastning brukar inte göra fläkten särskilt hörbar heller för mig, men belastar jag iGPU'n - då blir det rätt ljudligt

Hoppas inte detta innebär att de går ner i prestanda (GPU-delen specifikt) bara för att få den "fläktlös".

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Har dom fläkt äns XD Har aldrig hört den

Min väns Macbook Pros fläkt låter typ hela tiden, men han spelar då Minecraft hela tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Min väns Macbook Pros fläkt låter typ hela tiden, men han spelar då Minecraft hela tiden

Tänkte mer på Air

Permalänk
Datavetare

BayTrail känns inte speciellt troligt med tanke på att Apple alltid valt de Intel CPUer med starkast möjligt iGPU. Tydligen har Intel och Apple ett rätt nära samarbete, så en möjlighet är att Apple blir först att använda CherryTrail där den stora förändringen, förutom 14nm, är rejält förbättrad GPU (16 EU mot 4 EU i BayTrail).

Å andra sidan skulle CherryTrail betyda att lanseringen blir väldigt sent i 2014.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Med pekskärm hade det varit en schysst app-dev dator.

Permalänk
Medlem

Kanske man snart kan se en helt vattentät slimmad laptop?
Det skulle vara något som jag skulle köpa i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det finns ju många olika atom datorer utan fläkt redan idag, men kanske inte från crapple.

Vad har det med Macbook air att göra?
Kan se din tankegång framför mig,
"Måste försöka låta bli, men nej, det går inte, jag bara måste vara en viktigpetter och skriva att det finns fläktlösa datorer av ett annat märke trots att artikeln handlar om att nya Mackbook Air ska bli fläktlös och ingen har påstått att det inte skulle finnas PCs utan fläkt, detta vet jag men jag skriver det ändå för jag är alldeles för obstinat... Arghhhhhh kan.. inte... styra.. fingrarna.... Lägger dessutom till "crapple" eftersom vilken dator man föredrar är viktigt... folk måste få veta vilken jag föredrar och att jag känner avsky mot folk som tar andra beslut... klassisk grupptrycks- och grupptillhörighets-mentalitet för bekräftelse men jag kan inte hålla tillbaka aaaaarghhhhhhhhh"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HiPERnx:

Kanske man snart kan se en helt vattentät slimmad laptop?
Det skulle vara något som jag skulle köpa i alla fall!

Badar du med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Badar du med datorn?

Dags att förlägga filmkvällarna till badkaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

En tanke bara. Om 5W är en gyllene gräns, är inte det bara baserat på kylning av ett visst område. Alltså, man borde väl kunna ha en 5W processor i varje hörn av datorn och klara kylningen ändå? Eller separera CPU och gpu igen? Dyrt och strömkrövande men ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Dags att förlägga filmkvällarna till badkaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte att köpa tillbehöret iFloat

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Batteritiden på denna bör kunna överskrida 15 timmar med råge, i och med att nuvarande har >12 timmar?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Med pekskärm hade det varit en schysst app-dev dator.

Förstår inte detta tjatande om pekskärm. Jag kanske är ensam men jag vill absolut INTE ha pekskärm på en dator. Pekskärm är för mobiler och surfplattor. Datorn vill jag ha muspekare till!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tanax:

Förstår inte detta tjatande om pekskärm. Jag kanske är ensam men jag vill absolut INTE ha pekskärm på en dator. Pekskärm är för mobiler och surfplattor. Datorn vill jag ha muspekare till!

Du är långt ifrån ensam. Apple är väl de enda som inte envisas med pekskärm till allting, och de var ändå de som drog igång tablet-hysterin. Det finns en god anledning till att de har sagt att de aldrig kommer ha något så osmidigt som en pekskärm på en Macbook, för det finns iPad.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår inte detta tjatande om pekskärm. Jag kanske är ensam men jag vill absolut INTE ha pekskärm på en dator. Pekskärm är för mobiler och surfplattor. Datorn vill jag ha muspekare till!

Jag är också "anti-pek"-på-dator men han kanske menade att kunna testa "pek"-funktioner direkt på skärmen då man utvecklar appar och det kan jag förstå syftet med. Själv jobbar jag helst inte på skärmar under 27" (dock) men smaken är som baken

Permalänk
Medlem

Grattis Apple

Ännu en aluminiumprodukt som blir så varm att man bränner bort huden.

Permalänk
Medlem

Uppsvullen ballong

Undrar om denna produkt kommer svälla upp som i de andra appleprodukter jag har haft?
Snygg finish, men håller lika bra som en bunke kattpiss.
Faan betalar man för en premiumprodukt förväntar man sig att den skall hålla under avskrivningsperioden, det kan jag inte säga om apples produkter, och jag har haft en del men nu är det fanimej slut med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasL:

Ännu en aluminiumprodukt som blir så varm att man bränner bort huden.

Skrivet av MattiasL:

Undrar om denna produkt kommer svälla upp som i de andra appleprodukter jag har haft?
Snygg finish, men håller lika bra som en bunke kattpiss.
Faan betalar man för en premiumprodukt förväntar man sig att den skall hålla under avskrivningsperioden, det kan jag inte säga om apples produkter, och jag har haft en del men nu är det fanimej slut med det.

Antingen har du haft extremt otur, eller så är du bara ett troll. Jag har ett flertal Apple-produkter, ingen har svällt upp ännu, likaså har jag inte varit i närheten av att ha bränt upp huden heller. Så om dina Appleprodukter har blivit så pass varma och svällt upp, som du påstår, så är du nog den mest otursamme person som världen någonsin skådat, eller bara ett troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasL:

Undrar om denna produkt kommer svälla upp som i de andra appleprodukter jag har haft?
Snygg finish, men håller lika bra som en bunke kattpiss.
Faan betalar man för en premiumprodukt förväntar man sig att den skall hålla under avskrivningsperioden, det kan jag inte säga om apples produkter, och jag har haft en del men nu är det fanimej slut med det.

Jag kan inte hålla mig.
"Svälla upp"?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår inte detta tjatande om pekskärm. Jag kanske är ensam men jag vill absolut INTE ha pekskärm på en dator. Pekskärm är för mobiler och surfplattor. Datorn vill jag ha muspekare till!

Skrivet av Flamso:

Du är långt ifrån ensam. Apple är väl de enda som inte envisas med pekskärm till allting, och de var ändå de som drog igång tablet-hysterin. Det finns en god anledning till att de har sagt att de aldrig kommer ha något så osmidigt som en pekskärm på en Macbook, för det finns iPad.

Skrivet av sazxe:

Jag är också "anti-pek"-på-dator men han kanske menade att kunna testa "pek"-funktioner direkt på skärmen då man utvecklar appar och det kan jag förstå syftet med. Själv jobbar jag helst inte på skärmar under 27" (dock) men smaken är som baken

Oj, här var det motstånd! Är priset orsaken? För det är ju helt frivilligt ifall man touchar eller inte.

Tror det bara är att vänja sig sig vid hybriderna och med tiden/produktionsökningen blir prisskillnaden ändå så liten att det inte spelar någon roll.