Slår denna datorn PS4 i grafik?

Permalänk
Inaktiv

Den här datorn är sämmre än PS4an på att låta dig spela Metal Gear Solid 5.

Permalänk

Håller med vissa andra här. Gå ner på en budget så ca 14k! Du får en bra dator för 14k.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk

Värt att tänka på: När jag gick från 1080p till 1440p så fick jag väldigt mkt stuttering i många spel med mina grafikkort, Inte så extremt i just BF4 men tillräckligt för att det ska märkas, Kan dock hända att 290x crossfire har bättre renderingstider än 280x crossfire, Det har jag ingen koll på, Men värt att undersökas. Mr "HurMycket" har säkert koll.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Med en datorn som den här kan du installera massa textures till dina spel, och det kommer se mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimy91:

Varför om jag får fråga?

Få plocka ihop en monster dator vet inte om det är bara jag men jag älskar verkligen att packa upp datorkomponenter xD

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Vid första anblick så reagerar även jag på att man inte från början förstår att en dator för 23K är brutal jämfört med en konsol Med den kunskapen i åtanke:

Har TS någon koll på vad kundvagnen innehåller...?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimy91:

Den här datorn

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6599622-00.png

Om man jämför BF4 mellan PC och PS4 vilket kommer ha bäst grafik?

Har en 2560x1440 skärm

Och nej är inget troll är bara inte så rejält kunnig så därfår frågar jag!!

Håll i hatten!

Innan du köper den där monsterdatorn så tipsar jag dig att byta nätagg. 1000W räcker inte för riggen du har satt ihop om du vill kunna utnyttja potentialen du har i att överklocka delarna.

Jag har liknande rigg med ordentligt överklockad 3770k, och jag vågar inte klocka mina grafikkort mera då nätagget inte orkar med då.

Skrivet av Kimy91:

Okej tack för alla bra svar! Då har man lärt sig något nytt
Kommer köra crossfire 290x men frågan är om jag får plats med ett nätverkskort för trådlös nätverk eller är det mycket bättre med kabel inkopplat?

Antar att ett tredje 290x längre fram inte kommer få plats rätt?

Glöm ett tredje kort, två stycken 290x flaskar sönder 4770k redan. För ett tredje räcker det inte med en grymt överklockad 4930k ens.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimy91:

Okej tack för alla svar då förstår jag
När jag jämför mellan PC och PS4 BF4 på youtube ser jag ingen skillnad alls men kanske är annorlunda i verkligheten när man jämför 1080p?

Då ligger PC i ''Väldigt bra 2014'' medans PS4 ''Väldigt bra 2007'' om man jämför grafiken mellan dom två på två exakt likadana skärmar
Och mellan åren har grafik utvecklats

Någon kanske redan nämnt det men den stora skillnaden kommer att vara Anti-Aliasing (eller kantutjämning på Svenska). Du kommer att kunna köra det utan att få FPS drops även på högre inställningar där en PS4a aldrig hade klarat det. Se bara på Titanfall på krysslådan, de kör ju 2x där och spelet får ju FPS drops hela tiden i tester (trots låg upplösning).

Sen finns det flera andra grafikfeatures som din dator kommer att klara av som en PS4a inte hade gjort.

Skrivet av WoG:

Håll i hatten!

Innan du köper den där monsterdatorn så tipsar jag dig att byta nätagg. 1000W räcker inte för riggen du har satt ihop om du vill kunna utnyttja potentialen du har i att överklocka delarna.

1000W är ju rätt mycket och ett liknade system drar 735W (dock icke överklockade GPUer)

Dold text

Även om man överklockar båda korten borde man ju inte spränga 1000 gränsen eller?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Håll i hatten!

Innan du köper den där monsterdatorn så tipsar jag dig att byta nätagg. 1000W räcker inte för riggen du har satt ihop om du vill kunna utnyttja potentialen du har i att överklocka delarna.

Jag har liknande rigg med ordentligt överklockad 3770k, och jag vågar inte klocka mina grafikkort mera då nätagget inte orkar med då.

Glöm ett tredje kort, två stycken 290x flaskar sönder 4770k redan. För ett tredje räcker det inte med en grymt överklockad 4930k ens.

290X i CF drar runt 660W från nätagget i Sweclockers test, och det med en mycket strömhungrigare processor än den du har (100W skillnad vid 4,4GHz.)
Drar man upp grafikkorten till dubbla effektförbrukningen borde de fortfarande maxa under 1000W.

Permalänk
Medlem

Haha dagens skämt :), han måste ju trolla

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Någon kanske redan nämnt det men den stora skillnaden kommer att vara Anti-Aliasing (eller kantutjämning på Svenska). Du kommer att kunna köra det utan att få FPS drops även på högre inställningar där en PS4a aldrig hade klarat det. Se bara på Titanfall på krysslådan, de kör ju 2x där och spelet får ju FPS drops hela tiden i tester (trots låg upplösning).

Sen finns det flera andra grafikfeatures som din dator kommer att klara av som en PS4a inte hade gjort.

1000W är ju rätt mycket och ett liknade system drar 735W (dock icke överklockade GPUer)

Även om man överklockar båda korten borde man ju inte spränga 1000 gränsen eller?

Skrivet av Aleshi:

290X i CF drar runt 660W från nätagget i Sweclockers test, och det med en mycket strömhungrigare processor än den du har (100W skillnad vid 4,4GHz.)
Drar man upp grafikkorten till dubbla effektförbrukningen borde de fortfarande maxa under 1000W.

Kul att se att så många är hjälpsamma, dock tråkigt att se så många uttala sig innan ni vet vad ni snackar om.

Sweclockers test stämmer inte för fem öre, de har de själva sagt i senare fall.

Överklockade drar korten uppemot 450W styck, dvs 900W på endast grafikkorten. (Kan vara mer ändå, har inte vågat prova, och inte orkat skruva ur det enda bara för att testa)

Utöver det ligger min processor och andra datordelar på drygt 150W.

Av denna anledning kan jag inte använda mina grafikkort fullt ut, utan letar efter ett starkare nätagg.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kul att se att så många är hjälpsamma, dock tråkigt att se så många uttala sig innan ni vet vad ni snackar om.

Sweclockers test stämmer inte för fem öre, de har de själva sagt i senare fall.

Överklockade drar korten uppemot 450W styck, dvs 900W på endast grafikkorten. (Kan vara mer ändå, har inte vågat prova, och inte orkat skruva ur det enda bara för att testa)

Utöver det ligger min processor och andra datordelar på drygt 150W.

Av denna anledning kan jag inte använda mina grafikkort fullt ut, utan letar efter ett starkare nätagg.

Jag lägger mig inte i vem som har rätt, men däremot så undrar jag hur du kan säga att Sweclockers tester inte skulle stämma och att dom dessutom själva skulle gå ut med att deras tester inte stämmer!? Tror du på allvar att Jonas och Emil lägger flera timmar, dygn, veckor på något som dom senare menar inte skulle stämma?.... Haha, jag kan inte mer än skratta åt ditt bisarra påstående...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Som jag upplever det idag så görs dom flesta spelen till konsol i första hand sen portas till PC. Så dom flesta ( inte alla ) gör sig bäst ändå på en konsol för 4k istället för en pc för 20-30k

Därför har jag sålt min PC och kommer skaffa en konsol. Då ät IAF spelen optimerade någorlunda för hårdvaran man betalat för.

Skickades från m.sweclockers.com

något säger mig att det är en tidsfråga innan du har köpt en pc igen..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kul att se att så många är hjälpsamma, dock tråkigt att se så många uttala sig innan ni vet vad ni snackar om.

Sweclockers test stämmer inte för fem öre, de har de själva sagt i senare fall.

Överklockade drar korten uppemot 450W styck, dvs 900W på endast grafikkorten. (Kan vara mer ändå, har inte vågat prova, och inte orkat skruva ur det enda bara för att testa)

Utöver det ligger min processor och andra datordelar på drygt 150W.

Av denna anledning kan jag inte använda mina grafikkort fullt ut, utan letar efter ett starkare nätagg.

Jag har tre överklockade 290 i en rigg. Den används visserligen inte till spel men jobbar gör den ändå
Datorn drivs av ett nzxt 1000w nätaggregat (den drar ca 1100w vid väggen)
Det visar min wattmätare, tror du den har så fel? Borde jag inte ha stekt mitt nätaggregat för länge sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag lägger mig inte i vem som har rätt, men däremot så undrar jag hur du kan säga att Sweclockers tester inte skulle stämma och att dom dessutom själva skulle gå ut med att deras tester inte stämmer!? Tror du på allvar att Jonas och Emil lägger flera timmar, dygn, veckor på något som dom senare menar inte skulle stämma?.... Haha, jag kan inte mer än skratta åt ditt bisarra påstående...

Jag har ingen lust att sitta och diskutera detta.
Från Swec's test av Sapp 290x: "Nedan bjuds det på resultat från syntetiska 3DMark Fire Strike och samtliga speltitlar. Det hela rundas av med effektmätningar av de överklockade korten tillsammans med oklockade referenser."

Watt-användningen i testerna de gör är mycket lägre än du kommer upp i andra applikationer, så som crysis 3 och furmark. Av denna anledning stämmer den inte för fem öre. Nu skriver swec att de inte testar med furmark av anledningen att den är "inte teoretiskt möjlig", vilket också stämmer.
Det ska dock tilläggas att för AMD kommer crysis 3 nära, ungefär 5-10% under furmark i Watt-usage.

ETT sapphire 290x drar överklockat 495W på hela systemet i 3Dmark och några olika spel, vilket är ungefär 100W under vad det tar vid furmark.
Räkna bort 150W för processor och system och lägg till 100W i tyngre test = 450W på ETT kort.

Två kort = 900W, precis som jag sa. Även om du inte klockar korten fullt ut så är det alltid bättre att ha några % ledigt istället för att pressa nätagget till maximala kraften under hela tiden du spelar tyngre spel.

Lägg dessutom till att kylaren på korten drar enormt mycket, så vill du höja fläkthastigheten för att hålla tempen nere så drar de ännu mer watt. Alla tester jag har gjort är på standardhastighet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Jag har tre överklockade 290 i en rigg. Den används visserligen inte till spel men jobbar gör den ändå
Datorn drivs av ett nzxt 1000w nätaggregat (den drar ca 1100w vid väggen)
Det visar min wattmätare, tror du den har så fel? Borde jag inte ha stekt mitt nätaggregat för länge sedan?

Prova att köra Furmark en timme å kom sen å säg hur ditt nätagg mår

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

kör ett spel på en 4k skärm så märker du nog skillnaden ganska snabbt

Permalänk

Det kan vara bra att tänka på att teknik, speciellt datorer, mobiltelefoner m.m. är färskvara. Om 2 år kommer systemet inte att kunna maxa alla spel längre.

Idag får du i princip ut samma prestanda med ett grafikkort som med två (av din modell), såvida du inte kör extrema upplösningar.
Är du beredd att lägga pengarna så visst, be my guest. Alltid roligt med entusiaster tycker jag, ju större e-penis desto bättre (även om den kommer krympa) ;).

Ps4 är klart mer prisvärd sett till prestanda per krona och medan grafiken på ps4 stadigt kommer förbättras, då utvecklarna hela tiden blir bättre på att ta vara på hårdvaran, så kommer datorn bli sämre och sämre.
Nu är jag ingen konsollfantast, gillar tangentbord och mus (om det inte är sport/bil spel).

Det handlar i slutändan om dina prioriteringar och var du gillar att spela! Sen finns vi alltid här om du vill ha förslag på komponenter som kan passa din behov (och budget).

//andersson

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kul att se att så många är hjälpsamma, dock tråkigt att se så många uttala sig innan ni vet vad ni snackar om.

Sweclockers test stämmer inte för fem öre, de har de själva sagt i senare fall.

Överklockade drar korten uppemot 450W styck, dvs 900W på endast grafikkorten. (Kan vara mer ändå, har inte vågat prova, och inte orkat skruva ur det enda bara för att testa)

Utöver det ligger min processor och andra datordelar på drygt 150W.

Av denna anledning kan jag inte använda mina grafikkort fullt ut, utan letar efter ett starkare nätagg.

Vad du hittar på.
Hos Anandtech drar hela systemet med 2st 290X ungefär 650W från nätaggregatet i Furmark och i Crysis 3.

Skrivet av WoG:

Jag har ingen lust att sitta och diskutera detta.
Från Swec's test av Sapp 290x: "Nedan bjuds det på resultat från syntetiska 3DMark Fire Strike och samtliga speltitlar. Det hela rundas av med effektmätningar av de överklockade korten tillsammans med oklockade referenser."

Watt-användningen i testerna de gör är mycket lägre än du kommer upp i andra applikationer, så som crysis 3 och furmark. Av denna anledning stämmer den inte för fem öre. Nu skriver swec att de inte testar med furmark av anledningen att den är "inte teoretiskt möjlig", vilket också stämmer.
Det ska dock tilläggas att för AMD kommer crysis 3 nära, ungefär 5-10% under furmark i Watt-usage.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6074?k=8a1d56066ad88...

ETT sapphire 290x drar överklockat 495W på hela systemet i 3Dmark och några olika spel, vilket är ungefär 100W under vad det tar vid furmark.
Räkna bort 150W för processor och system och lägg till 100W i tyngre test = 450W på ETT kort.

Två kort = 900W, precis som jag sa. Även om du inte klockar korten fullt ut så är det alltid bättre att ha några % ledigt istället för att pressa nätagget till maximala kraften under hela tiden du spelar tyngre spel.

Lägg dessutom till att kylaren på korten drar enormt mycket, så vill du höja fläkthastigheten för att hålla tempen nere så drar de ännu mer watt. Alla tester jag har gjort är på standardhastighet.

Ett överklockat Sapphire med övervoltning drar runt 450W för hela systemet enligt Sweclockers test.
Och du kan inte lägga på 100W utan vidare, och hur berättigar du ens så stora siffror? Crysis och Furmark ligger väldigt nära varandra i belastning av system, dels för att Crysis belastar processorn hårdare. På Anandtech drog Crysis några watt mer än Furmark.

Alltså 450W med överklockning och övervoltning för ett helt system med effekthungrig processor, du kan alltså köra 2 system med 2 moderkort, 2 processorer och 2 grafikkort och fortfarande vara under 1000W med kraftigt överklockad processor.
Lägg till att både Anandtech och Sweclockers visar runt 650W i CF för hela system oklockat och att överklockningen på Sapphirekortet gav mindre än 70W extra i belastning per kort i Swecs test, vad säger det? Lägg på 140W på Sweclockers och Anandtechs resultat och du är under 800W! Hur du än vrider och vänder på det så räcker 1000W gott och väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Massa text

Som jag sa innan, jag tänker inte starta en diskussion om detta. Jag varnade TS för vad som kommer hända, om han bryr sig är inte mitt problem.
Att du samlar massa info från olika håll och bygger en teori om hur det är skiter jag också i.

Jag sitter på två 290x och har gjort noggranna tester på alla scenarion, och jag litar mer på mina egna resultat.

För övrigt vore det intressant att veta var du fick dina siffror.

Enligt Anandtech's test av 290 (OBS, INTE X) nedan så drar systemet 500W med ENDAST 20% ökat power usage, det är typ 350W som max istället för 450W.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av H4nsson:

Värt att tänka på: När jag gick från 1080p till 1440p så fick jag väldigt mkt stuttering i många spel med mina grafikkort

Exakt här förstod man att du garanterat kör 7970 CrossFire.

Citat:

, Inte så extremt i just BF4 men tillräckligt för att det ska märkas, Kan dock hända att 290x crossfire har bättre renderingstider än 280x crossfire, Det har jag ingen koll på, Men värt att undersökas. Mr "HurMycket" har säkert koll.

Jodå! Om det är något jag har koll på är det hur man bygger en balanserad dator och, framförallt, hur man inte gör det: CrossFire.

TS, jag tycker fortfarande att du är fel ute med grafikkorten. Du behöver bara ett, tycker jag. Ett ensamt 290X är redan flera gånger snabbare än GPU:n i PS4.

Håller också bestämt fast vid att 4770K är helt rätt när du är uppe i prisklassen 10 kkr+. De som säger att du ska gå ner till en i5 tycker jag har fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Som jag sa innan, jag tänker inte starta en diskussion om detta. Jag varnade TS för vad som kommer hända, om han bryr sig är inte mitt problem.
Att du samlar massa info från olika håll och bygger en teori om hur det är skiter jag också i.

Jag sitter på två 290x och har gjort noggranna tester på alla scenarion, och jag litar mer på mina egna resultat.

Ja men duktigt, fortsätt med det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja men duktigt, fortsätt med det då.

Se min edit, jag vill gärna veta vad du baserar dina påståenden på.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag sitter på två 290x och har gjort noggranna tester på alla scenarion, och jag litar mer på mina egna resultat.

Genuint nyfiken: på vilket sätt har du testat, och på vilket sätt har du mätt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Se min edit, jag vill gärna veta vad du baserar dina påståenden på.

Anandtech får samma förbrukning som Sweclockers, i både Crysis och Furmark. Att lägga på 100W är därmed fel.
Källa:

Sweclockers CF-test:

Din länk som visar skillnad mellan klockat och ocklockat med övervoltning och överklockning på Sapphire 290X:

Vad ser vi? Jo 650W i CF för hela system från nätaggregatet med duktigt effekhungriga processorer. Din egen länk visade på 70W extra per kort vid överklockning.
Vi ser tydligt att ditt otyg med att lägga på 100W för furmark är taget ur luften.
Och vi ser hur ett helt system med hungrig processor, moderkort, RAM och grafikkort drar runt 450W från nätaggregatet med ett överklockat och övervoltat 290X. Du får plats med 2 hela system på 1000W och fortfarande ha överklockningsmarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Genuint nyfiken: på vilket sätt har du testat, och på vilket sätt har du mätt?

Watt-mätare (?) eller vad det heter.

Provat en massa olika över och underklockningar hit och dit, då jag använt korten till att mine'a rätt mycket. Av den anledningen ville jag nå den mest ekonomiska/effektiva underklocken.

Det jag gjort annars är att köra 3Dmark firestrike/extreme, Furmark samt BF4 för stabilitetstest av mina överklockningar, samt hela tiden kollat avarage samt högstavärde som dras från vägguttaget.

Då korten är helt upplåsta kan man öka volten med 100mV samt power limit med +50%, vilket är sjukt mycket.

Provade att köra furmark med +100mV och +35% power limit en gång, kollade ner på mätaren och den visade 1150W från uttaget. Slog fort som tusan av skiten.

Nu kör jag med +50mV på korten samt +20% power limit, då landar jag på 950W från uttaget vid spel av typ BF4, vilket är kanske 850W från nätagget, vilket känns säkert då för lång drift. För att våga gå +100mV och +50% power limit skulle jag vilja ha minst 1250W.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Anandtech får samma förbrukning som Sweclockers, i både Crysis och Furmark. Att lägga på 100W är därmed fel.
Källa:
http://images.anandtech.com/graphs/graph7457/59320.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph7457/59321.png

Sweclockers CF-test:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5332?k=8970af427f169...

Din länk som visar skillnad mellan klockat och ocklockat med övervoltning och överklockning på Sapphire 290X:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/6074?k=8a1d56066ad88...

Vad ser vi? Jo 650W i CF för hela system från nätaggregatet med duktigt effekhungriga processorer. Din egen länk visade på 70W extra per kort vid överklockning.
Vi ser tydligt att ditt otyg med att lägga på 100W för furmark är taget ur luften.
Och vi ser hur ett helt system med hungrig processor, moderkort, RAM och grafikkort drar runt 450W från nätaggregatet med ett överklockat och övervoltat 290X. Du får plats med 2 hela system på 1000W och fortfarande ha överklockningsmarginal.

Nej.. bara nej.
Jag ger upp, det här med effekt är för krångligt att förklara för vissa. Du blandar system som är överklockade med icke överklockade, du blandar resultat från olika applikationer, du blandar olika riggar.

DESSUTOM länkar du tester till 290x referens..
Du kan ju inte jämföra referensmodellen med Sapphires custom-kort, det hoppas jag du förstår?

Tänk enkelt. 290x har 300W power limit. Denna når du ENKELT upp till om du ökar volten på korten. Detta är även väldigt lätt att testa, då man ser att korten underklockar sig själva för att de får för lite ström.
Bios på korten tillåter +50% power limit, 300*1.5 är 450W.
Drar du upp spänningen och klocken på korten så kommer du upp i 450W i extremt tunga applikationer, som furmark.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Den springer cirklar runt ett PS4...
En dator för 5K är lika bra som PS4 ungefär.

Inte riktigt.

Varför? Jo, program till konsoler är extremt mer "optimerade".

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så är CF/sli nödvändigt i 1440p120 Såvida man inte är beredd att gå ner ordentligt i grafik i vissa spel, jag valde att satsa på två vattenkylda 290 vilket är det mest prisvärda alternativet sett till prestanda och ljudnivå.

angående optimering till konsoller så gör mantle i princip samma sak och med bra processor är prestandavinsten mindre ön 15%, när processorn är sunkig(amd eller billigare intel) så är prestandavinsten med mantle givetvis större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nej.. bara nej.
Jag ger upp, det här med effekt är för krångligt att förklara för vissa. Du blandar system som är överklockade med icke överklockade, du blandar resultat från olika applikationer, du blandar olika riggar.

Jag har inte blandat, jag har visat 2 källor med sammanlagt 3 benchmarks och redovisat dem var för sig, 650W från nätagget med effekthungriga processorer säger båda sidor.

Du blandar friskt däremot när du börjar ta bort och lägga till godtyckliga siffror för Furmark vs. crysis och när du ska ta ta bort systemet och räkna om ett enkelkortstest till ett CF-test. Då visar jag helt enkelt att det inte är några 100W i skillnad mellan Crysis 3 och Furmark.

Sedan har jag också påpekat att med din källa med ett enkelkortssystem (som du kreativt försökte räkna om) så kan man ha två kompletta och överklockade system under 1000W. Detta helt för sig, utan att blanda in de andra systemen.

Skrivet av WoG:

Tänk enkelt. 290x har 300W power limit. Denna når du ENKELT upp till om du ökar volten på korten. Detta är även väldigt lätt att testa, då man ser att korten underklockar sig själva för att de får för lite ström.
Bios på korten tillåter +50% power limit, 300*1.5 är 450W.
Drar du upp spänningen och klocken på korten så kommer du upp i 450W i extremt tunga applikationer, som furmark.

Vad korten faktiskt drar är det vi diskuterar.