Intel lanserar nya processorer för stationära datorer i vår och sommar

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar nya processorer för stationära datorer i vår och sommar

Arkitekturen Haswell återkommer i två nya plattformar framåt sommarmånaderna. Först ut är uppdaterade Haswell Refresh medan entusiastorienterade Haswell-E dröjer till höstkanten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel lanserar något varje kvartal. Mindre justeringar av klockfrekvens och annat av mindre praktisk betydelse. Börjar bli lite tjatigt...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dags för mig att lämna socket 1156

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intel lanserar något varje kvartal. Mindre justeringar av klockfrekvens och annat av mindre praktisk betydelse. Börjar bli lite tjatigt...

Det gäller ju hela branschen inklusive AMD och Nvidia. Det är dels en följd av påtryckningar från OEM som vill ha nya saker att peta in i sina datorer så de kan sälja en ny modell och dels beror det på att tillverkningsprocessen förbättras med tiden så man får högre yield av högre binnade chip vilket betyder att man kan öka frekvenserna något. För oss konsumenter betyder det i det här fallet att vi brukar få 100 MHz extra för samma pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Keeper of Traditions

Så om man planerar köpa 4330 till en HTPC bör man alltså vänta på 4350 istället?

Eller är det skit samma med tanke på att det bara var 100MHz?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Det som skulle vara trevligt är om de fixade den interna värme ledning i CPU:n så man slipper banka bort IHS:en för att kunna kyla ordentligt.

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Nya sockel LGA 2011-3 är inte kompatibel med dagens LGA 2011 utan kräver nya moderkort.

Det är ju tur att den heter LGA 2011-3 då, så att det inte kan bli några missförstånd och så att namnet på sockeln är så snyggt och logiskt som möjligt. Tänk om den hade hetat något så dumt som ... LGA 2014.

Hoppas att Haswell-E hamnar inom rätt prisklass, så att man kan köpa sig en och skryta med att man minsann har LGA tvåtusenelva STRECK TRE!

Haswell Refresh känns ... måttligt intressant – och då är jag snäll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Värt att gå från 1155 till 2011-3? Är lite små sugen på att byta ut cpu kylare och budget moderkortet jag köpte.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Så om man nu hade tänkt att bygga en ny dator snart så är det bättre jag väntar till slutet av året på LGA 2011-3?

Sitter på en 3770k just nu, känns lite sådär att köpa en 1150/2011 nu när DDR4 och dylikt är runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Frågan är när man behöver lämna sin nu gamla trogna 2600k cpu, maxar alla spel fortfarande utan problem i 1200p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Det är ju tur att den heter LGA 2011-3 då, så att det inte kan bli några missförstånd och så att namnet på sockeln är så snyggt och logiskt som möjligt. Tänk om den hade hetat något så dumt som ... LGA 2014.

Hoppas att Haswell-E hamnar inom rätt prisklass, så att man kan köpa sig en och skryta med att man minsann har LGA tvåtusenelva STRECK TRE!

Haswell Refresh känns ... måttligt intressant – och då är jag snäll.

Tycker verkligen inte om att de försöker mjölka pengar från sina kunder på sådant sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är ju tur att den heter LGA 2011-3 då, så att det inte kan bli några missförstånd och så att namnet på sockeln är så snyggt och logiskt som möjligt. Tänk om den hade hetat något så dumt som ... LGA 2014.

Hoppas att Haswell-E hamnar inom rätt prisklass, så att man kan köpa sig en och skryta med att man minsann har LGA tvåtusenelva STRECK TRE!

Haswell Refresh känns ... måttligt intressant – och då är jag snäll.

Ja - seriöst.

Alla "mainstream" platformar kan heta "1-0-årtal" - t.ex. 1014 för en släppt 2014

Alla "entusiast" platformar kan heta "2-0-årtal" - t.ex 2014 för en släppt 2014

Det räcker för att namnge saker logiskt ända fram till år 2999.... vilket räcker för mig iaf. Tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är ju tur att den heter LGA 2011-3 då, så att det inte kan bli några missförstånd och så att namnet på sockeln är så snyggt och logiskt som möjligt. Tänk om den hade hetat något så dumt som ... LGA 2014.

Så du tycker att dom ska peta dit tre extra pinnar på processorn för att matcha lanseringsåret?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av CFSsss:

Ja - seriöst.

Alla "mainstream" platformar kan heta "1-0-årtal" - t.ex. 1014 för en släppt 2014

Alla "entusiast" platformar kan heta "2-0-årtal" - t.ex 2014 för en släppt 2014

Det räcker för att namnge saker logiskt ända fram till år 2999.... vilket räcker för mig iaf. Tror jag.

Nu heter det socket 2011 för att det är 2011 pins, men jag förstår hur du tänker.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b_andersson_79:

Det som skulle vara trevligt är om de fixade den interna värme ledning i CPU:n så man slipper banka bort IHS:en för att kunna kyla ordentligt.

Håller verkligen med dig här.

Istället för att släppa skit som presterar likvärdigt kanske de kan fixa deras problem med runda ihser så man får ner tempen lite

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf. att det är ett mycket trevligt steg att de går upp i antal kärnor tillgängliga för konsumentsegmentet! Kändes inte riktigt motiverat att uppgradera sockel och CPU om man bara går från 4 till 6 kärnor, men 8 är helt klart intressant.

I slutändan beror det på priset iofs. Blir det i närheten av Xeon kan det ju kännas lite onödigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CFSsss:

Ja - seriöst.

Alla "mainstream" platformar kan heta "1-0-årtal" - t.ex. 1014 för en släppt 2014

Alla "entusiast" platformar kan heta "2-0-årtal" - t.ex 2014 för en släppt 2014

Det räcker för att namnge saker logiskt ända fram till år 2999.... vilket räcker för mig iaf. Tror jag.

Fast namnet är LGA2011 eller LGA1050 vilket betyder Land Grid Array och siffran talar om hur många pinnar det är. Annars får de gärna göra som AMD och ge sockeln ett namn som inte alls är relaterad till sockelns fysiska egenskaper. Bara att sätta en bokstav för att skilja på segmenten och sedan löpnummer för version. Ungefär som de gör med styrkretsarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Alla som väntar på Broadwell upp med en hand!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gabriel15:

Håller verkligen med dig här.

Istället för att släppa skit som presterar likvärdigt kanske de kan fixa deras problem med runda ihser så man får ner tempen lite

http://www.guru3d.com/news_story/intel_haswell_refresh_codena...

Så istället för att för att släppa en ny serie med förbättrade termiska egenskaper ska de släppa en ny serie med förbättrade termiska egenskaper?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Snälla, ge mig LGA 2011-3 mITX.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Yay några få procent mer cpu prestanda

Känns det inte som Intel har stagnerat sen dom släppte I7an? - varpå Core2-serien helt klart var den som serien som fick en rejält bump men nu är det år sen jag såg något intressant(uppgraderingspotential) från Intel - eller AMD för den delen.

Vi börjar få rätt kraftiga grafikkort och för dom som kör SLI/crossfire vet att CPUn inte alltid hänger med i moderna spel.

Jag vill se något nytt från Intel, någon som tar världen med häpnad - precis som Core gjorde.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

För den "vanlige" datoranvändaren, är det verkligen någon ide att lägga ut mer för att skaffa sig ett Haswell-E system framför ett Haswell Refresh system. Det är ju inte bara CPU som blir dyrare utan även moderkort och minnen.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av THB:

Snälla, ge mig LGA 2011-3 mITX.

Det lär inte hända. M-ATX kanske, men inte ITX. Det är för litet för att sockeln med minnesplatser. Om man inte gör en helt galen design med riserkort eller något.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det gäller ju hela branschen inklusive AMD och Nvidia...

Det gör det inte mindre tjatigt för det. Jag hoppas alltid på något världsomvälvande men får allt som oftast något sparsmakad uppgraderingar som mest verkar ha som syfta att hålla liv i en utdaterad produkt. Vem som gör det är av underordnad betydelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Finns det någon snäll själ som kan tänka sig att förklara vilka skillnaderna är emellan nuvarande Haswell och kommande Haswell Refresh?
Tack på förhand!

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av b_andersson_79:

Det som skulle vara trevligt är om de fixade den interna värme ledning i CPU:n så man slipper banka bort IHS:en för att kunna kyla ordentligt.

"Pentium-modellen ackompanjeras i mitten av året av nya upplåsta processorer i K-serien med kodnamn "Devil's Canyon". Det handlar om Haswell Refresh med förbättrat värmeledningsmaterial och uppdaterad kapsling av processorn, två punkter som ska råda bot på arkitekturens höga temperaturer vid överklockning."

http://www.sweclockers.com/nyhet/18480-intel-forbereder-uppla...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Perb:

Så du tycker att dom ska peta dit tre extra pinnar på processorn för att matcha lanseringsåret?

Det hade de gott kunnat göra. Eller bara kalla den LGA 2014 ändå. LGA 2011 släpptes ju 2011 = Mmm, Marabou. Det är lätt att komma ihåg vilket år LGA 2011 släpptes. Det är lätt att skilja den från alla andra socklar. Det är lätt att uttala och skriva namnet.

Varifrån kommer ens trean i "LGA 2011-3"? Lansering tre år efter LGA 2011? Ska nästa entusiastsockel då heta till exempel LGA 2011-6?

Jag tror att vi redan i år kommer börja se trådar/diskussioner/etc där folk förväxlar 2011 med 2011-3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av candyraver:

Yay några få procent mer cpu prestanda

Känns det inte som Intel har stagnerat sen dom släppte I7an? - varpå Core2-serien helt klart var den som serien som fick en rejält bump men nu är det år sen jag såg något intressant(uppgraderingspotential) från Intel - eller AMD för den delen.

Vi börjar få rätt kraftiga grafikkort och för dom som kör SLI/crossfire vet att CPUn inte alltid hänger med i moderna spel.

Jag vill se något nytt från Intel, någon som tar världen med häpnad - precis som Core gjorde.

Det är inte direkt Intels fel utan vi har bara närmat oss gränsen för vad som är ekonomiskt att få ut av nuvarande teknik. Kisel klarar inte mer än 3-4 GHz med rimlig strömförbrukning, något Intel lärde sig redan med Pentium 4. Tittar man generellt bland CPUer så är det där taket ligger, oavsett arkitektur. Det går helt enkelt inte att kyla en CPU på ett hanterbart sätt på högre frekvenser. Nästa steg är att hitta smartare sätt att designa kärnan. Vi har out of order designer med väldigt avancerad bransch predict och grejer nu så det är också gjort. Det man nu gör för att öka den allmänna prestandan är att designa dedikerade kretsar för vanliga uppgifter. Till exempel Intels Quicksync som tar hand om videoavkodning väldigt smidigt utan att belasta CPU. Det är också därför det satsas så mycket på integrerad GPU.

All lågt hängande frukt är redan plockad så nu blir det dyrare och dyrare för mindre och mindre prestandaförbättringar. Teknisk utveckling brukar följa en S-kurva.

Tänk dig tid på x-axeln och tekniknivå på y-axeln. I början utvecklas tekniken långsamt för att det generellt inte investeras så mycket i den och att den består av grundforskning. Sedan blir den kommersiell och det dumpas massa tid och pengar på att utveckla. Då går utvecklingen fort. Sedan närmar man sig den maximala teoretiska prestandan för tekniken varpå utvecklingen avstannar för det blir exponentiellt dyrare för en avtagande vinst. Vi befinner oss rätt långt till höger på kurvan med x86 på kisel.

Det verkar som om nästa stora steg blir grafen som borde klara betydligt högre frekvenser. Tidiga uppskattningar pekar på att några tiotals GHz är realistiskt men vi får se var det landar. Det är teknik som fortfarande är långt borta.

Skrivet av CGD:

För den "vanlige" datoranvändaren, är det verkligen någon ide att lägga ut mer för att skaffa sig ett Haswell-E system framför ett Haswell Refresh system. Det är ju inte bara CPU som blir dyrare utan även moderkort och minnen.

Nej, Hawell-E är överkurs för den stora majoriteten av användare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CGD:

För den "vanlige" datoranvändaren, är det verkligen någon ide att lägga ut mer för att skaffa sig ett Haswell-E system framför ett Haswell Refresh system. Det är ju inte bara CPU som blir dyrare utan även moderkort och minnen.

Nä, det är det verkligen inte. För medelsvensson räcker det med en APU för under 1000 kr. För de allra flesta gamers räcker det med 4670K eller 4770K. Och det är väl ungefär dessa två grupper som kan sägas utgöra gruppen "vanliga användare".

LGA 2011/-3 är för extrema användare (inklusive extrema gamers) och entusiaster.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

förhoppningsvis kommer vi se förbättringar på mjukvarusidan istället. Problemet är att mjukvaruutveckling inte genererar inkomst. Men nånting måste ju göras.

Dagens datorer och dess hårdvara är lite som en hayabusamotor i en mopedbil http://www.youtube.com/watch?v=AgwzHJo3IXM
det finns massvis med kraft men den är svår att använda på ett bra sätt.

Mjukvarusidan måste hinna ikapp de senaste tio årens explosion på hårdvarusidan.

Men AMDs mantle och nu directx 12 är ju välbehövliga steg i rätt riktning. På senare tid har ju även spel utvecklats specefikt mot 64-bit, men mer behöver göras på den fronten. Även där är AMD på rätt spår med sin avancerade GPU-struktur och HUMA/HSA där hela datorsystemets resurser hanteras som en enhet istället för att delas upp i processor, ram, gpu, vram osv.