Högtalarelement rör sig massor vid höj/sänkning av volym?

Permalänk
Medlem

Högtalarelement rör sig massor vid höj/sänkning av volym?

Tja!
Video finnes längst ner.

Flyttade in mina B&W DM601S3 till min Technics SU-500 förstärkare, där Left-Channel redan bråkat med mig tidigare, att ljud kommer och går lite hur den själv vill, men har inte hittat någon glapp eller samband till sladdar utan den kommer när den väl kommer för de, detta fenomen som jag nu beskriver nedan är just värst i Left Channel, har högtalarna omkopplade nu att L är på R och tvärtom, men den som är kopplad i Right Channel rör sig inte spec. mycket.

Nu när jag höjde och sänkte så upptäckte jag att elementen flyttar sig som om man haft världens bas på, bara av att höja eller sänka, spelar ingen roll om man har ljud på eller inte, det sprakar i högtalaren så någon typ av kontaktfel är det ju i förstärkaren, men vad orsakar detta och är detta skadligt för högtalaren?

Inte sett detta tidigare på min Pioneer A616 förstärkare kan jag tala om.

Videon:
https://www.dropbox.com/s/4gxfe6kqwgqmph7/20140325_165701.mp4

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju nån väldigt lågfrekvent sgnal, ungefär som en tonarmsresonans såg ut på skivspelartiden, det kanske beror på att nån kondensator är uttorkad pga ålder och inte längre filtrerar bort subsoniska signaler och spraket kommer troligen från att potentiometern är oxiderad.
Rengör eller byt potentiometern och mät sedan upp kondensatorerna som sitter i serie med signalen, men lägg inte ner för mycket jobb på den förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har varit med om något liknande när en CD-spelare med rör i utgångssteget antagligen skickade ut lite likström, varje gång man ändrade på volymen poppade högtalarna till, förstärkaren hade inte en steglös potentiometer dock.

Har du kollat om det händer med andra källor och med alla källor urkopplade?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en annan förstärkare?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag hade inte rekommenderat att köra med det där, ser väldigt ohälsosamt ut för högtalaren. Hade inte lagt tid och pengar på den gamla förstärkaren. Köp nåt nytt/begagnat, nästan vad som helst faktiskt.