Minecraft-skapare lägger ned utvecklingen för Oculus Rift till följd av Facebooks förvärv

Permalänk
Medlem

Bra gjort Notch. Vi måste alla göra vår del för att motarbeta korrupta och ruttna företag som facebook, apple och google.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja men han kan inte hjälpa att PC domineras av MS eller hur? Sedan förstår jag inte vad det har med nyheten att göra.

Varför skulle han inte lita på t.ex Google? Han ser dom ju inte som vi gör, du och jag kanske ser företagen som
svin för vad dom gör mot sina användare men det är ju inte sådant som Notch syftar på när han inte litar på företaget,
det handlar ju om en samarbetssynpunkt och eventuella affärer, vilket är en helt annan sak

Varför skulle han inte kunna lita på Facebook? Om han inte kan utveckla till OR längre med motiveringen att det numer ägs av Facebook så borde han rimligtvis inte ha utvecklat till PC heller med tanke på att plattformen, i princip, ägs av Microsoft/Apple. Detsamma gäller telefoner, fast då Google/Apple. Stora, multinationella bolag som samlar ihop och använder data från sina användare.

Nej, då vägde inte principen särskilt tungt. Nu däremot så dödar han utvecklingen några timmar efter att Facebook annonserat att man köpt upp OR. Det är knappast något fett underlag han har vad gäller FBs intentioner.

Skrivet av Elektroman:

Bra gjort Notch. Vi måste alla göra vår del för att motarbeta korrupta och ruttna företag som facebook, apple och google.

Som att släppa versioner till Android, iOS och Xbox, menar du?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barra85:

One-hit-wonder må vara sant dock är det sjukt imponerande vad han har lyckats med.
Mojang hade senaste bokslutet en omsättning på 1 504 864 tkr(1.5miljarder!) på 23 anställda!!
Jämför det med svenska Dice som hade en omsättning på 642 451 tkr(642miljoner) på 518 anställda.

Även om det är ett one-hit-wonder så är det riktigt imponerande!

Det är inte imponerande, det är flyt.
Det är just det som är själva grejen med one-hit wonders - De är lyckoträffar. Jämför med artister som släppt en hitlåt och sen inget mer.

Minecraft är spelvärldens Gangnam Style.

Om Mojang släpper fler spel som är lika framgångsrika börjar vi närma oss imponerande.

Det Dice gjort är däremot en mycket större bedrift; de har släppt bra spel ända sen tidigt 90-tal.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

tro mig Valve kan nog slänga fram sin prototyp snart hoppas bara att dem går vidare med den också.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Helt rätt!
Har Facebook men hanterar den som en dålig kompis, får veta minimalt om mig och inte vara med på något av vikt.

Ja som försöker gissa var du bor o frågar efter ditt telefonnummer hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är inte imponerande, det är flyt.
Det är just det som är själva grejen med one-hit wonders - De är lyckoträffar. Jämför med artister som släppt en hitlåt och sen inget mer.

Minecraft är spelvärldens Gangnam Style.

Om Mojang släpper fler spel som är lika framgångsrika börjar vi närma oss imponerande.

Det Dice gjort är däremot en mycket större bedrift; de har släppt bra spel ända sen tidigt 90-tal.

Och Bf3, bf4 är BRA spel? Buggfield serien är död. De lyckas implementera flera buggar med en budget på hundratals miljoner än vad jag lyckas ifall jag sitter och keyboard mashar i VS.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför skulle han inte kunna lita på Facebook? Om han inte kan utveckla till OR längre med motiveringen att det numer ägs av Facebook så borde han rimligtvis inte ha utvecklat till PC heller med tanke på att plattformen, i princip, ägs av Microsoft/Apple. Detsamma gäller telefoner, fast då Google/Apple. Stora, multinationella bolag som samlar ihop och använder data från sina användare.

Nej, då vägde inte principen särskilt tungt. Nu däremot så dödar han utvecklingen några timmar efter att Facebook annonserat att man köpt upp OR. Det är knappast något fett underlag han har vad gäller FBs intentioner.

Som att släppa versioner till Android, iOS och Xbox, menar du?

Jag förstår inte hur du kan jämföra Google/MS eller Apple med Facebook? Vadå så bara för att man inte gillar Facebook och
inte litar på dom så måste man tycka likadant om alla andra? Det handlar om en samarbetssynpunkt alltså inte
vad deras affärsidé är, läste du inte vad jag skrev eller? Jag kan inte svara på exakt varför han inte vill samarbeta med
Facebook (eller varför han inte litar på dom) men det vill han inte helt enkelt.
Anledningen till att han tycker Google osv är ok har ingenting med vad dom gör med användarnas data att göra,
borde du väl fattat själv ändå eller?

Skrivet av elklazor:

Och Bf3, bf4 är BRA spel? Buggfield serien är död. De lyckas implementera flera buggar med en budget på hundratals miljoner än vad jag lyckas ifall jag sitter och keyboard mashar i VS.

Fast det är ju bra spel, men dom var inte färdiga, och det är ju EAs fel

Skrivet av hoski:

Det är inte imponerande, det är flyt.
Det är just det som är själva grejen med one-hit wonders - De är lyckoträffar. Jämför med artister som släppt en hitlåt och sen inget mer.

Minecraft är spelvärldens Gangnam Style.

Om Mojang släpper fler spel som är lika framgångsrika börjar vi närma oss imponerande.

Det Dice gjort är däremot en mycket större bedrift; de har släppt bra spel ända sen tidigt 90-tal.

Liknelse med Gangman Style är dålig faktiskt. Då Minecraft inte bara var en "hit" under en kort period utan lever idag
och är ett av dom största spelen i världen, DET är imponerande, något som liknar Gangman Style är väl snarare mobilspel
som t.ex Flappy Bird och andra spel som blir skitstora under någon månad sedan byter alla till något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Och Bf3, bf4 är BRA spel? Buggfield serien är död. De lyckas implementera flera buggar med en budget på hundratals miljoner än vad jag lyckas ifall jag sitter och keyboard mashar i VS.

Dice dog redan då de övergav BF194X-serien och började fåna runt med konsoller. Den definitiva spiken i kistan var när de efter mer än ett års framflyttande meddelande att BF1943 slopades för PC.

Tack för att de driver utvecklingen, men nej tack till deras produkter. Tvi.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Fick bara en och en halvtimmes sömn inatt och resultatet var att läste jag "microsoft lägger ner...". Blev väldigt konfunderad innan jag såg felet.

On-topic. Har länge fruktat att oculus skulle få monopol på VR-marknaden. Förhoppningsvis leder facebook-köpet till att alternativen får lite luft, uppmärksamhet och en chans att komma i fatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag har ett Swebank konto.. Inte betyder det att jag stödde deras fasoner i Estland.

Ja de vet man aldrig

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bra notch.. hatar facebook äckligare företag får man fan leta efter dom måste ha nåt dolt motiv bakom detta man går inte och köper upp ett företag för såna summor om man inte har några stora planer på vad man ska göra med skiten.. hade hellre sett att Sony eller nåt annat företag i spelbranschen köpte upp det istället. Man tänker inte direkt att facebook+oculus=bra? eller... så far åt helvete fb...

Valve+Occulus=bra!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

On-topic. Har länge fruktat att oculus skulle få monopol på VR-marknaden. Förhoppningsvis leder facebook-köpet till att alternativen får lite luft, uppmärksamhet och en chans att komma i fatt.

Jag tror snarare raka motsatsen. Nu när Facebook som sitter på enorma resurser är med i leken kommer varenda liten uppstickare på VR-marknaden attackeras av deras advokater.

Permalänk

Jag blir orolig nu, gillar inte heller FB eller deras "take over the world" strategi. Men jag hoppas nåt bra kommer ut av detta, även om det är FB som äger det. Som sagt, det lär komma fler VR än den från OR, så vi får hoppas detta inte blir något negativt för oss konsumenter i längden? Men en positiv grej är att Facebook har enorma mängder pengar, så detta kanske kan göra att vi får bra VR snabbare nu? Hoppas hoppas?!

Skrivet av elklazor:

Och Bf3, bf4 är BRA spel? Buggfield serien är död. De lyckas implementera flera buggar med en budget på hundratals miljoner än vad jag lyckas ifall jag sitter och keyboard mashar i VS.

Vad har du rökt? Låt bli mammas medicinskåp, för det är inget du ska röra, det kan du istället skicka till mig så ska jag knapra...lämna in dom till apoteket!?

För det första, vad har du producerat, släppt, och sålt för spel??? För det du säger visar hur lite du vet något om tillverka spel, och då förstår jag att du blir besviken, för din verklighets uppfattning är "way off"?! Det låter lite som dina förväntningar är onödigt(jag tror på tomten) höga? Vad gör BF3 så dåligt i dina ögon? Själv skulle jag verkligen vilja testa det i VR?

Däremot är BF4 skit, sämre, fulare, tråkigare, buggigare, spel får man leta hårt efter, och då tycker jag som sagt att bf3 ändå är riktigt bra. Men det bästa DICE släppt senaste åren, är Bad Company 2 MP. Men det är jag.

Jag hoppas DICE släpper ett nytt BF spel, är dom smarta släpper dom det gratis till alla som köpt BF4 som plåster på såren, kanske, kanske då kan dom bli poppis igen.

Men BF3 var ju bra, eller varför tycker så många att det inte är det? Jag fattar inte, för det finns inget spel i samma genre, som har så beroendeframkallande spelmekanik, som är så kul, adrenalin framkallande, spännande, roligt, snyggt, så bra ljud effekter och vapen ljud. Som har så många fordon, lagom stora banor, realistisk fysik, m.m? Vad gör det så dåligt?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pixzie:

Valve+Occulus=bra!

Både microsoft och sony jobbar väl på sina varianter också? Tror Oculus kommer fasas ut och kvar finns microsoft sony och valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Både microsoft och sony jobbar väl på sina varianter också? Tror Oculus kommer fasas ut och kvar finns microsoft sony och valve.

Det där är totalt ologiskt. Facebook gör en enorm satsning och du tror det kommer fasas ut?
Ingen annan aktör är ens nära att släppa en VR enhet.

Sony har visat en prototyp som de inte ens vet om de kommer släppa, Valve har inte visat ngnting än och det är osäkert om de ens har ngt och det är samma visa med Microsoft.

OR kommer dominera totalt om de får ut den närmaste året.

Permalänk
Medlem

Palmer har lurat alla, nu visade han sitt riktiga giriga ansikte, då han spottade communityn, som har hjälpt han till där han är idag, rakt i ansiktet.

Vad kommer hända med bilderna som tas med kameran? Facebook är knappast någon som värnar om folks privatliv.

Måste man ha ett facebook konto?

Pengarna som facebook evt kommer med kommer ju komma med ett pris, en mer kommersiell produkt med ett fokus, tjäna pengar. Hårdvaran lär vara detsamma men sedan da?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VFV1:

Palmer har lurat alla, nu visade han sitt riktiga giriga ansikte, då han spottade communityn, som har hjälpt han till där han är idag, rakt i ansiktet.

Vad kommer hända med bilderna som tas med kameran? Facebook är knappast någon som värnar om folks privatliv.

Måste man ha ett facebook konto?

Pengarna som facebook evt kommer med kommer ju komma med ett pris, en mer kommersiell produkt med ett fokus, tjäna pengar. Hårdvaran lär vara detsamma men sedan da?

Nej du kommer inte behöva ngt facebook konto för att utveckla eller använda oculus rift.

Permalänk

Folk verkar ha slutat läsa vid facebook, om man fortsätter läsa och gräver lite är det nog ett smart drag.

Skrivet av Palmer Luckey:

You will not need a Facebook account to use or develop for the Rift.

We promise we won't change. If anything, our hardware and software will get even more open, and Facebook is onboard with that.

We have not gotten into all the details yet, but a lot of the news is coming. The key points:
1. We can make custom hardware, not rely on the scraps of the mobile phone industry. That is insanely expensive, think hundreds of millions of dollars. More news soon.
2. We can afford to hire everyone we need, the best people that fit into our culture of excellence in all aspects.
3. We can make huge investments in content. More news soon.

This is about the best possible outcome for the future of virtual reality, not my wallet.

Skrivet av Aaron Davies:

Yes it's true. @oculus acquired by @facebook and it's absolutely amazing news for VR. Match made in heaven.

Skrivet av HazZarD:

Bra notch.. hatar facebook äckligare företag får man fan leta efter dom måste ha nåt dolt motiv bakom detta man går inte och köper upp ett företag för såna summor om man inte har några stora planer på vad man ska göra med skiten.. hade hellre sett att Sony eller nåt annat företag i spelbranschen köpte upp det istället. Man tänker inte direkt att facebook+oculus=bra? eller... så far åt helvete fb...

Äckligare företag? King... inte direkt jättesvårt.

Stora planer? Låter som de efter att ha klarat av av att göra e bra spelHMD så är de intresserade av metaverse och liknande teknologier, som oculus också har pratat om tidigare vid ett flertal tillfällen.

Sony hade gissningsvis anpassat riften till att fungera med ps4 och/eller hackat upp den till oigenkännlighet. Det enda spelföretaget jag kan komma på som inte skulle förstöra skuille vara valve, som de redan har haft nära sammarbete med, och det finns inget som säger att att de kommer slute med ett sådant sammarbete. Ett företag kan dessutom faktiskt ha olika avdelningar, spiderman filmerna är inte exklusiva till playstation. Inte heller är Michael Jacksson, Beatles eller Eminen xperia exklusiva.

Skrivet av ozo64:

OR kommer dominera totalt om de får ut den närmaste året.

från en powerpoint från oculus från augusti förra året så stod det cv1 q4 2014 om jag inte minns helt fel, det stod iofs dk2 q3 2013 också, så cv 1 är inte långt ifrån.

Permalänk
Medlem

Spontant utan att tänka efter så mycket minskade mitt "ha begär" för en skarp version av OR med ca 70%. Får någon konkurrent fram en likvärdig produkt inom rimlig tid blir det den istället.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirGustav:

Folk verkar ha slutat läsa vid facebook, om man fortsätter läsa och gräver lite är det nog ett smart drag.

Äckligare företag? King... inte direkt jättesvårt.

Stora planer? Låter som de efter att ha klarat av av att göra e bra spelHMD så är de intresserade av metaverse och liknande teknologier, som oculus också har pratat om tidigare vid ett flertal tillfällen.

Sony hade gissningsvis anpassat riften till att fungera med ps4 och/eller hackat upp den till oigenkännlighet. Det enda spelföretaget jag kan komma på som inte skulle förstöra skuille vara valve, som de redan har haft nära sammarbete med, och det finns inget som säger att att de kommer slute med ett sådant sammarbete. Ett företag kan dessutom faktiskt ha olika avdelningar, spiderman filmerna är inte exklusiva till playstation. Inte heller är Michael Jacksson, Beatles eller Eminen xperia exklusiva.

från en powerpoint från oculus från augusti förra året så stod det cv1 q4 2014 om jag inte minns helt fel, det stod iofs dk2 q3 2013 också, så cv 1 är inte långt ifrån.

Jag hoppas på release till jul. Det är nog inte helt orimligt. Det beror dock mycket på den nya custom hårdvaran de kommer byta till.
Jag förväntar mig 1440p OLED. Den upplösningen borde räcker för att slippa se pixlar och du har ingen screendoor med OLED.

Permalänk

Jag vet inte om ni sett Palmer Luckey:s "7 Löften" om Oculus Rift..

Jag tror tyvärr inte på att han längre har befogenhet att ge såna löften, och jag tror inte Facebook har för avsikt att hålla ett enda av dem.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag vet inte om ni sett Palmer Luckey:s "7 Löften" om Oculus Rift..

Jag tror tyvärr inte på att han längre har befogenhet att ge såna löften, och jag tror inte Facebook har för avsikt att hålla ett enda av dem.

Vad vi tror är ganska irrellevant. Vi får helt enkelt se. Om inget konstigt händer så kommer iaf jag köpa en så fort det bara går att göra det.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Om inget konstigt händer så kommer iaf jag köpa en så fort det bara går att göra det.

Inte jag. Inte nu längre. Nu kommer jag att vänta och se -- Valve, Microsoft, nVidia, Samsung och andra har egna 3D goggles projekt som ligger nåt år efter Oculus, och nu vill jag se vad de erbjuder. Jag ger mycket hellre pengar till Valve än Facebook.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Taft:

Har inte Markus Facebook?

Stor skillnad att använda en gratis tjänst och att göra affärer med dom.

Permalänk
Medlem

Oculus Rift kommer vara en skärm, med lite sensorer i sig, att den sen skall kräva uppkoppling till Facebook går inte ritkigt hand i hand, det är ju som att du skulle köpa en tv från Sony och var tvungen att logga in med ditt Playstation konto varje gång du startar tv'n.

Att de sen använder facebook/google/mail att koppla ihop dig med dina vänner är ju en helt annan sak.

Sen när folk skriver att de är oroliga för att gaming skall prioriteras bort förstår jag inte riktigt hur ni tänker?
För att par VR-glasögon skall vara bra så måste de ha en bra skärm, och bra sensorer som känner av rörelser, något som både gaming och eventuellt ett community-chatt-program-ala-futurama-facebook skulle dra nytta av om de nu dunkar in bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Principer är viktigare än pengar!

Folk med ryggrad böjer sig inte över bara för det passar.

Sen är det väl i och för sig lättare att ha principer när man är miljardär.

"Pengar är inte allt" uttalas oftast av människor som har det ganska gott ställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Stor skillnad att använda en gratis tjänst och att göra affärer med dom.

Kanske de kanske.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Löjligt tycker Jag själv.

Den här Notch, litar alltså inte på Facebook? En tjänst han själv använder?
Visst, det är skillnad på att använda en gratistjänst och göra affärer med dom. Men det hela blir väldigt larvigt för det blir motsägelsefullt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas många här som tror att facebook inte kommer påverka OR. Roligt nog kallas vi som tror det motsatta för foliehattar. Det är mkt möjligt att tankarna hos båda parter är att OR ska fortsätta enligt planerna.
Det spelar i slutändan ingen roll dock. FB är dömda att påverka OR, vare sig de vill eller inte.
Konceptet tone at the top innebär att de som sitter i toppen av ett företag sätter en ton/standard/policy för de som sitter under, och de som sitter under försöker, omedvetet, att följa denna ton.

Med det här köpet blir OR-folket någon form av medelnivå-människor hos FB, och kommer följa tonen som sitter i toppen, omedvetet, och den handlar inte om spel.

Se den här videon, sätt in OR istället för Bioware, och FB istället för EA.
Mrbtongue, a tale of two companies
m.youtube.com/watch?v=A6TmTv6deTI

Ber om ursäkt för mobillänken, kommer inte åt standard youtube från telefonen.

Permalänk
Inaktiv

Så dom är rädda för att tjäna pengar? Okidoki then.