Tips på en kvalitets "RCA" kabel (röd/vit)

Permalänk
Medlem

Har jag sagt ar det kommer kosta 10k när jag inte ens är färdig. Högtalarna kommer kosta ca10k och det klarar min förstärkare lätt. Mer kraft en många ens vet.Sedan kommer en ny dac på minst 5k. Snälla sluta svamla om hur ovärt det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej jag kommer inte köpa nya nordost usb. Däremot en på 3m.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spanar efter kvalitet. Sedan om andra inte förstår det så varför en skriva i tråden. Vad det blir för övrig utrustning har jag knappt bestämt mig. Det enda jag kan säga att det kommer kanske i slutet landa på minst 25k eftersom jag har spanat in på en wadia dac eller luxman dac och ska se om jag kan skapa plats för då blir det en vienna acoustics hydn som låter sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vilken del av faktumet "placebo/bias är alltid en faktor" och "det går inte att skilja placebo från verklig skillnad" är det som inte går hem hos dig?

Ju mer jag läser om placebo desto mer tycker jag det verkar helt helt fel ord för det som vi pratar om, bias verkar däremot vara rätt ord. Konfirmations/konfirmerings-bias stämmer ju in jättebra på kabelobjektivister som inte påstår sig höra skillnad för de inte vill också?
Är det ens ens meningsfullt att göra blinda tester med någon som inte tror /vill tro att det kan var skillnad?

Skrivet av Triffid:

Du menar i blindtest? det är precis det man gör för att eliminera placebo. Är det inte blindtest vet du vad du lyssnar på och därmed vet du *något* om produkten som kan vara tillverkare, utseende, pris, längd, form osv vilket kommer ge dig viss bias. Du måste inte ha en medveten eller uttalad preferens kring något för att bias/placebo skall finnas där; det undermedvetna är väldigt påverkande.

I o m att du/ni pratar om hur väl ni förstår de "psykologiska fenomenen", eftersökte jag exempel på hur bias torde yttre sig i de exempel/frågor jag angav, alltså inte i blindtester.
I ordet bias får jag för mig, kanske felaktigt, att det finns viss förväntan om vilket typ av resultat som bias:en borde påverka mot.
Ifall biasen kan ge vilket resultat som helst blir argument av typen: "man väljer den snyggaste" också felaktiga?

Skrivet av Triffid:

Skärmning är bara ett exempel på något som faktiskt kan visas ha påverkan. Allt beror på hur mycket störning så klart och det är inte säkert det kommer göra något.
...
Beror på hur mycket störningar som finns och avståndet till dessa från kabeln samt längden.

Betyder detta att du anser att det i i teorin finns möjliga orsaker till hörbara (ej bias/inbillade) skillnader eller bara till ohörbara skillnader?

Skrivet av Triffid:

Grejen är att det inte alls är något dilemma utan det finns extrema incitament; om man hade kunnat få fram någon forskning som visar skillnader finns det pengar och tjäna och det är precis vad som driver forskning inom dessa områden.

Nja, det finns väl inte mycket mer än det som redan tjänas in på kablar, ingen vidare marknad på det stora hela.
De lyckas ju sälja utan forskning/bevis, de som mest villl ha bevis är väl mest såna som jag som skulle tycka det var skönt ifall vi kunde lägga denna debatt och sidan och jobba tillsammans istället...

Skrivet av Triffid:

Det är dock fullständigt vanvettigt och felprioriterat att lägga 20% av budgeten på kablar om man nu överhuvudtaget är intresserad av att få bäst ljud för pengarna.

Sannolikt sant, men priset och ratio är relativt.
Ifall någon oljeschejk/oligark går all in, ser jag inget konstigt med en 20% på kablar, vibrationsdämpning och allsköns tweak.
För oss "vanliga" så kompromissar vi oftast mycket på alla sätt, fördelningarna blir helt olika beronde på subjektiva preferenser.
Jag förespråkar normalt inga dyra kabellösningar, kolla bara på mitt tips i denna tråd till buddaz, med vettig DIY kommer man långt, men min åsikt är att det finns mer att hämta ifall man kan och vill offra sig under law of diminshing returns.

Som en kul grej och enbart anektodiskt så blev jag tvungen igår att testa hur inbillad eller verklig skillnad jag själv upplever.
Bytte min DIY nätkabel till CD-spelaren, (fyrfläta PTFE-isolerad silverpläterad 1mm2 koppar med furutech FI-11"enklare" pluggar i varje ände) mot en helt vanlig "standard".
Spelade en låt (Hurt- Johnny Cash) och tänkte det här låter ju inte så tokigt, jag kanske verkligen inbillat mig, sen började jag störa mig på små detaljer, rösten lät lite tunn, svårt att urskilja pianot, utklingning, bredd, gitarrerna "släppte inte" från högtalarna och disten som är på inspelningen var rätt störande.
Stoppar in DIY igen, samma låt, inte rört volymen, hmm, gitarrerna låter annorlunda, klarare och nu är de inte "i" högtalaren längre, rösten låter fylligare, "rummet" och bredden blir tydligare, pianot låter annolunda, tydligare i hela registret. Jag skrattade högt åt hur stor skillnad jag upplevde, tänkte hör man inte detta då är man väldigt "otränad" eller har inte tillräcklig anläggning (alt. väldigt okänsliga komponenter?).
Jag kanske lever i total vanföreställning men den subjektiva upplevelsen är jag iaf nöjdare med. Konstigt att så många upplever precis samma sak?

Det borde var rätt enkelt för någon tycker om blindtest att göra det själv, gör fyra nätkablar, likadana kontakter i båda ändarna, sätt standard 3x0,75 i två av dem och gör en fyrfläta som min på de två andra och dölj allt i en strumpa så de inte går att skilja åt, märk dem sen 1-4, A-D eller nåt, testa alla, försök para ihop paren, notera resultat, dölj första märkningen, märk om igen, upprepa tills eftersökt statistiskt underlag är nått. Öppna sen strumpan och kontrollera. Går att göra över längre tid också.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har jag sagt ar det kommer kosta 10k när jag inte ens är färdig. Högtalarna kommer kosta ca10k och det klarar min förstärkare lätt. Mer kraft en många ens vet.Sedan kommer en ny dac på minst 5k. Snälla sluta svamla om hur ovärt det är.

Skickades från m.sweclockers.com

En dac på 50% av priset av högtalarna är felprioriterat OM du vill ha bäst ljudkvalité. Sen undrar jag hur mycket du tänkt lägga på akustikbehandling som är nästan lika viktigt som högtalare (beror mycket på vad man har för förutsättningar såklart).

Skrivet av pjäxa:

Ju mer jag läser om placebo desto mer tycker jag det verkar helt helt fel ord för det som vi pratar om, bias verkar däremot vara rätt ord. Konfirmations/konfirmerings-bias stämmer ju in jättebra på kabelobjektivister som inte påstår sig höra skillnad för de inte vill också?
Är det ens ens meningsfullt att göra blinda tester med någon som inte tror /vill tro att det kan var skillnad?

Jag använder placebo/bias interchangebly men placebo är effekten av bias i de flesta fall vi diskuterar.

mycket riktigt bör man göra blindtesterna med personer som påstår sig höra skillnader och inte med oss som inte tror på det det är dock aldrig fel att göra med bägge om möjligt men man bör skilja på resultaten från grupperna.

Skrivet av pjäxa:

I o m att du/ni pratar om hur väl ni förstår de "psykologiska fenomenen", eftersökte jag exempel på hur bias torde yttre sig i de exempel/frågor jag angav, alltså inte i blindtester.
I ordet bias får jag för mig, kanske felaktigt, att det finns viss förväntan om vilket typ av resultat som bias:en borde påverka mot.
Ifall biasen kan ge vilket resultat som helst blir argument av typen: "man väljer den snyggaste" också felaktiga?

Man väljer den snyggaste är väl snarare vad vi brukar säga eftersom att det är något man faktiskt kan bedömma. Inte för att man kommer tycka den snyggaste låter bäst nödvändigtvis.

Skrivet av pjäxa:

Betyder detta att du anser att det i i teorin finns möjliga orsaker till hörbara (ej bias/inbillade) skillnader eller bara till ohörbara skillnader?

Det betyder att har man fel kabel på fel plats kan det mycket väl uppstå problem. Men som sagt massor av gånger det handlar inte om något hokus pokus silverlegering som gör ljudet ljusare eller något sådant och det kostar inte specillt mycket heller.

Skrivet av pjäxa:

Nja, det finns väl inte mycket mer än det som redan tjänas in på kablar, ingen vidare marknad på det stora hela.
De lyckas ju sälja utan forskning/bevis, de som mest villl ha bevis är väl mest såna som jag som skulle tycka det var skönt ifall vi kunde lägga denna debatt och sidan och jobba tillsammans istället...

Jag skulle säga att ifall de kan bevisa att skillnad föreligger kommer väldigt många av de som är intresserade av att maximera sina system köpa nya kablar, men visst jag har inte någon marknadsundersökning kring detta att luta mig på så kanske tycker dom inte det är värt kostnaden för forskning.

Skrivet av pjäxa:

Som en kul grej och enbart anektodiskt så blev jag tvungen igår att testa hur inbillad eller verklig skillnad jag själv upplever.
Bytte min DIY nätkabel till CD-spelaren, (fyrfläta PTFE-isolerad silverpläterad 1mm2 koppar med furutech FI-11"enklare" pluggar i varje ände) mot en helt vanlig "standard".
Spelade en låt (Hurt- Johnny Cash) och tänkte det här låter ju inte så tokigt, jag kanske verkligen inbillat mig, sen började jag störa mig på små detaljer, rösten lät lite tunn, svårt att urskilja pianot, utklingning, bredd, gitarrerna "släppte inte" från högtalarna och disten som är på inspelningen var rätt störande.
Stoppar in DIY igen, samma låt, inte rört volymen, hmm, gitarrerna låter annorlunda, klarare och nu är de inte "i" högtalaren längre, rösten låter fylligare, "rummet" och bredden blir tydligare, pianot låter annolunda, tydligare i hela registret. Jag skrattade högt åt hur stor skillnad jag upplevde, tänkte hör man inte detta då är man väldigt "otränad" eller har inte tillräcklig anläggning (alt. väldigt okänsliga komponenter?).
Jag kanske lever i total vanföreställning men den subjektiva upplevelsen är jag iaf nöjdare med. Konstigt att så många upplever precis samma sak?

Som sagt; placebo är känt att bota sjukdomar. Det är en väldigt potent sak power of the mind...

Skrivet av pjäxa:

Det borde var rätt enkelt för någon tycker om blindtest att göra det själv, gör fyra nätkablar, likadana kontakter i båda ändarna, sätt standard 3x0,75 i två av dem och gör en fyrfläta som min på de två andra och dölj allt i en strumpa så de inte går att skilja åt, märk dem sen 1-4, A-D eller nåt, testa alla, försök para ihop paren, notera resultat, dölj första märkningen, märk om igen, upprepa tills eftersökt statistiskt underlag är nått. Öppna sen strumpan och kontrollera. Går att göra över längre tid också.

Ja I fallet nätkabel borde blindtest vara väldigt enkelt att genomföra. Vilket kanske gör det extra konstigt att det inte finns några som bekräftar dessa skillnader

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Det borde var rätt enkelt för någon tycker om blindtest att göra det själv, gör fyra nätkablar, likadana kontakter i båda ändarna, sätt standard 3x0,75 i två av dem och gör en fyrfläta som min på de två andra och dölj allt i en strumpa så de inte går att skilja åt, märk dem sen 1-4, A-D eller nåt, testa alla, försök para ihop paren, notera resultat, dölj första märkningen, märk om igen, upprepa tills eftersökt statistiskt underlag är nått. Öppna sen strumpan och kontrollera. Går att göra över längre tid också.

Jag är på! Om vi hittar nån som kan meka kabel och vi är några stycken borde det inte heller bli dyrt. Vi kan skicka kablarna med posten till varann efter typ en veckas utprovning i lugn hemmiljö. Man får redovisa sin inställning till kablar och sin anläggning i förhand. Vore bra med några troende, några skeptiker och några nyfikna i ingemansland.

Det här kan bli hur kul som helst!

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Det borde var rätt enkelt för någon tycker om blindtest att göra det själv, gör fyra nätkablar, likadana kontakter i båda ändarna, sätt standard 3x0,75 i två av dem och gör en fyrfläta som min på de två andra och dölj allt i en strumpa så de inte går att skilja åt, märk dem sen 1-4, A-D eller nåt, testa alla, försök para ihop paren, notera resultat, dölj första märkningen, märk om igen, upprepa tills eftersökt statistiskt underlag är nått. Öppna sen strumpan och kontrollera. Går att göra över längre tid också.

Så har jag själv gjort, med lite andra saker än just nätkablar då. Tyvärr är det vad jag vet bara sådana som "inte hör skillnad" som gör sådana test. Jag har aldrig vart med om någon som påstår sig kunna höra skilnnader som faktiskt velat blindtesta.

Sedan så försvinner en stor del av validiteten om man bara gör testerna för sig själv, utan någon som kontrollerar. Visst, det räcker absolut för att visa resultatet för sig själv, men det håller inte till att publicera på tex forum.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

En dac på 50% av priset av högtalarna är felprioriterat OM du vill ha bäst ljudkvalité. Sen undrar jag hur mycket du tänkt lägga på akustikbehandling som är nästan lika viktigt som högtalare (beror mycket på vad man har för förutsättningar såklart).

Får se vad som händer har inte riktigt bestämt mig än. Blev bara intresserad utav det lilla jag hörde när det spelades i butik(luxman dac). Är ute efter lite bättre än DM+ och utan någon hörlursförstärkare inbyggt och XLR utan mer fokus på ren och skär kvalitet på ljudet och för minst 5k.

Nej jag köper inte dyra saker för att det är häftigt utan jag vill det skall låta bra och se bra ut i mina öron och ögon med fastsatt budget. Säg till exempel 5k på dac och 15k på högtalare. Borde vara rimligt och humant för själen.

Om jag skall vara helt ärligt så var grundplanen att para ihop med Rega DAC i silver och sedan en relativt bra högtalare från Tannoy, det jobbiga är bara att den butik som säljer Tannoy som finns i närheten skickar enbart via post efter så kallad beställning.

Högtalare är rena djungeln. Rent storleksmässigt letar jag efter 5 tum med bra kvalitet. Lyssnade på ett par B&W PM1 som jag sa nej tack till mig själv för den lät inte bra i mina öron. Är annars även intresserad av Hydn från Vienna Acoustics, fast vet ej hur jag får plats eftersom den är lite större än vad jag kan tänka mig.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Nej jag köper inte dyra saker för att det är häftigt utan jag vill det skall låta bra och se bra ut i mina öron och ögon med fastsatt budget. Säg till exempel 5k på dac och 15k på högtalare. Borde vara rimligt och humant för själen.

Rimligt för högtalare för 15k skulle i mina öron vara DAC för runt 1500, RCA-kabel för nån femhundring, och USB-kabel för en dryg hundralapp.
Dom 5k man sparar in på DAC och RCA-kabel kommer en bra bit på vägen för att göra rummet till en vettig lyssningsmiljö.

Men det är som sagt för öronen. Ska man blanda in det visuella i det hela så kan precis vad som helst vara rimligt sålänge man är nöjd. Det är svårt att lyssna enbart med öronen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Rimligt för högtalare för 15k skulle i mina öron vara DAC för runt 1500, RCA-kabel för nån femhundring, och USB-kabel för en dryg hundralapp.
Dom 5k man sparar in på DAC och RCA-kabel kommer en bra bit på vägen för att göra rummet till en vettig lyssningsmiljö.

Men det är som sagt för öronen. Ska man blanda in det visuella i det hela så kan precis vad som helst vara rimligt sålänge man är nöjd. Det är svårt att lyssna enbart med öronen.

Man blir lite skadad när man åker och tittar i butik. Det är livsfarligt. Hade jag haft pengar som växte på träd hade jag köpt Luxman förstärkare, sjukt snyggt med blå ljuset i sina mätare ihop med silver färgen, synd bara att Luxman är så jäkla dyrt. Eller varför inte en McIntosh D100.

Hittat några vettiga DAC alternativ för 5-6k. Den här gången känner jag att jag vill bli nöjd. Förra gången tog jag lite för snabba beslut med DM+. Den är inte dåligt bara det att jag tycker den är lite för mycket instegsvariant. Sedan när man har hört bättre så börjar man fundera ifall man själv kan hitta något bättre.

Permalänk
Medlem

Du tycks ju inte vara så intresserad av att lita på det jag skriver men tar och skriver det ändå. Vill du ha en vettig dac så testa något direktimpoterat från östasien. Finns exempelvis audiogd som jag själv varit inne på att köpa av.
Har även jag köpt en dm+ som jag senare lämnade tillbaka. När jag pluggade in den fick jag direkt en wow känsla pga hur mkt bättre ljudet var mot datorns ljudkort. märkte sen att det endast var volymen som var högre och kunde verkligen inte höra någon skillnad när jag justerade ljudvolymen på kanalen från datorn. Hade dessutom en kass kabel för datorn och en fin för dac:en.

har JBL studio 580 högtalare med en lyngdorf sdai 2175 förstärkare så högtalarna är flaskhalsen i anläggningen men knappast dåliga för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Du tycks ju inte vara så intresserad av att lita på det jag skriver men tar och skriver det ändå. Vill du ha en vettig dac så testa något direktimpoterat från östasien. Finns exempelvis audiogd som jag själv varit inne på att köpa av.
Har även jag köpt en dm+ som jag senare lämnade tillbaka. När jag pluggade in den fick jag direkt en wow känsla pga hur mkt bättre ljudet var mot datorns ljudkort. märkte sen att det endast var volymen som var högre och kunde verkligen inte höra någon skillnad när jag justerade ljudvolymen på kanalen från datorn. Hade dessutom en kass kabel för datorn och en fin för dac:en.

har JBL studio 580 högtalare med en lyngdorf sdai 2175 förstärkare så högtalarna är flaskhalsen i anläggningen men knappast dåliga för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som är spännande är ju att jag får betala skyhög moms+frakt bara för att ta in produkten från Asien i ett land som inte är med i EU. Just nu är det samma som dig, mina högtalare är en stor flaskhals.

Hade inte så stor lycka hos Hifiklubben den här gången annars tror jag hade fått lyssna på nya modellen från Lyngdorf med Dali Epicon golvare.

Förstärkaren som jag använder klarar av rätt så bra högtalare för att vara så liten som den är vilket jag fick bevistat i butik. Ska bara vänta 1-2 månader så dyker det säkert upp något spännande och så kanske dyker priserna när butikerna vill sälja ut sitt utgående sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det som är spännande är ju att jag får betala skyhög moms+frakt bara för att ta in produkten från Asien i ett land som inte är med i EU. Just nu är det samma som dig, mina högtalare är en stor flaskhals.

Hade inte så stor lycka hos Hifiklubben den här gången annars tror jag hade fått lyssna på nya modellen från Lyngdorf med Dali Epicon golvare.

Förstärkaren som jag använder klarar av rätt så bra högtalare för att vara så liten som den är vilket jag fick bevistat i butik. Ska bara vänta 1-2 månader så dyker det säkert upp något spännande och så kanske dyker priserna när butikerna vill sälja ut sitt utgående sortiment.

Vet inte varför det gör någon skillnad om ditt land är med i EU eller ej när man tar in från Kina. Knappast så att det finns frihandelsavtal?
Räknar personligen med att det kommer kosta 30% extra på vad man betalar Kinesen som skickar men ser det ändå som ett kap om man jämför med vad man får från något "känt" märke. Sen finns det ju även en risk att de uppger att paketet har ett lägre värde än vad man betalt vilket hände mig när jag köpte grejer från USA.

Permalänk

Hm, är det inte dm+ som folk brukar klaga på att den har en kass nätdel från start, som degraderar ljudet? kan vara värt att kika på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hm, är det inte dm+ som folk brukar klaga på att den har en kass nätdel från start, som degraderar ljudet? kan vara värt att kika på.

Jo den kändes väldigt plastig. Jag testade faktiskt med en annan som jag tror tillhörde min router eller något och hörde inte någon direkt skillnad. Förmodligen var den lika kass så det var kanske inte världens mest kvalificerade test
Ville verkligen att den skulle ge bättre ljud men kunde inte höra någon skillnad mellan den och datorn. Kändes inte lönt att förbättra ljudet från tv:n så nu sitter jag med min dators ljudkort tills jag hittar något som är värt pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Vet inte varför det gör någon skillnad om ditt land är med i EU eller ej när man tar in från Kina. Knappast så att det finns frihandelsavtal?
Räknar personligen med att det kommer kosta 30% extra på vad man betalar Kinesen som skickar men ser det ändå som ett kap om man jämför med vad man får från något "känt" märke. Sen finns det ju även en risk att de uppger att paketet har ett lägre värde än vad man betalt vilket hände mig när jag köpte grejer från USA.

Får titta på det senare.

Ingen som helst aning om vad jag skall gå på för DAC. Det man vill ha är allt för dyrt.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Får titta på det senare.

Ingen som helst aning om vad jag skall gå på för DAC. Det man vill ha är allt för dyrt.

Jag tycker du ska lösa problemen med din nuvarande. Den du har, om den fungerar korrekt, borde bara vara marginelt sämre än "det bästa man kan köpa". Hur dyr DAC du än uppgraderar till så kan du bara vänta dig ytterst marginella skillnader. Antagligen inget alls med det system du har nu, eller med nästa du skaffar.

När du sitter på en anläggning med sexsiffrig prislapp, och har ett rum som låter mer som en studio än som en hemmamiljö, då är det dags att jaga den sista lilla procenten ljud som en svindyr DAC kan ge.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tycker du ska lösa problemen med din nuvarande. Den du har, om den fungerar korrekt, borde bara vara marginelt sämre än "det bästa man kan köpa". Hur dyr DAC du än uppgraderar till så kan du bara vänta dig ytterst marginella skillnader. Antagligen inget alls med det system du har nu, eller med nästa du skaffar.

När du sitter på en anläggning med sexsiffrig prislapp, och har ett rum som låter mer som en studio än som en hemmamiljö, då är det dags att jaga den sista lilla procenten ljud som en svindyr DAC kan ge.

DM+ håller än så den får hänga med ett litet tag till.

Får väl bege mig ut senare om någon månad och se vilken som är bäst i 10-15k klassen när det gäller högtalare.

Permalänk
Medlem

Nu väcker jag en gammal tråd till liv? Men någon som har tips för jag köper hela tiden fel rca kablar? Det är främst kontakterna som jag har problem med. De töjs ut och så får jag imbalans i kanalerna och skit.
BluJeans har jag köpt men de är de absolut sämsta rca kontakterna de utvecklar glapp fortare än kvickt vilket ger obalans i signalstyrkan till vänster och höger drivare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Nu väcker jag en gammal tråd till liv? Men någon som har tips för jag köper hela tiden fel rca kablar? Det är främst kontakterna som jag har problem med. De töjs ut och så får jag imbalans i kanalerna och skit.
BluJeans har jag köpt men de är de absolut sämsta rca kontakterna de utvecklar glapp fortare än kvickt vilket ger obalans i signalstyrkan till vänster och höger drivare.

Din beskrivning av problemet låter inte som nått som har med rcakontakter att göra, det är sällan de påverkar nivån, men håll dig till WBT eller kopior på dem så lär det inte gå fel.
http://www.wbt.de/english/products.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din beskrivning av problemet låter inte som nått som har med rcakontakter att göra, det är sällan de påverkar nivån, men håll dig till WBT eller kopior på dem så lär det inte gå fel.
http://www.wbt.de/english/products.html

Det är kablarna och kontakterna skulle jag misstänka då. Det är dubbel och trippelverifierat. Funderar på att testa amazonbasics rca kablarna. Orkar inte med snickra egna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Det är kablarna och kontakterna skulle jag misstänka då. Det är dubbel och trippelverifierat. Funderar på att testa amazonbasics rca kablarna. Orkar inte med snickra egna

Om nivån sjunker så pass som du insinuerar och det beror på kontakterna måste ju resistansen över kontakten öka så pass mycket att det inte borde vara svårt att mäta det med bara en enkel multimeter för resistansen bör ju vara bråkdelar av en ohm över kontakten om det är normalt och är den i den storleken så lär du inte höra nån nivåskillnad eftersom du troligen har några kilo-Ohm på ingången
För att det ska bli hörbara nivåskillnader måste resistansen öka till 10 tals Ohm över kontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av de olika jag testar så tycker jag än så länge är Argon Blues kontakter varit de bästa. Dessutom kostar den bara någon hundring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ingen multimeter hemma men ja de borde gå att uppmäta. Man behöver inte va audiofil direkt för att uppleva imbalansen.

Kör jag med min nfb10.32se som referens så har jag inte någon hörbar imbalans så de är skönt ha den som referens.

Har väldans ont om vettiga rca kablar hemma nu bara lakritssnören kvar :). Köpte blujeans i storpack för att ha som multikanal så har en 10 st i alla fall men de har blivit kassa allihop

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Har ingen multimeter hemma men ja de borde gå att uppmäta. Man behöver inte va audiofil direkt för att uppleva imbalansen.

Kör jag med min nfb10.32se som referens så har jag inte någon hörbar imbalans så de är skönt ha den som referens.

Har väldans ont om vettiga rca kablar hemma nu bara lakritssnören kvar :). Köpte blujeans i storpack för att ha som multikanal så har en 10 st i alla fall men de har blivit kassa allihop

Det låter underligt att kontakterna ändrar signalnivån som du skriver och dessutom att många gör det ....
Jag har aldrig varit med om det och känner heller ingen i verkligheten som råkat ut för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De utvecklar glappkontakt misstänker jag och sånt händer väl emellanåt. Blujeans har väldigt konstiga kontakter.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick hem amazonbasic kablar. Ser då helt okay ut får se hur länge de håller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x