Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för i5 CPU? Känns lite overkill med i7a för bara csgo och wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Vad skulle ni rekommendera för i5 CPU? Känns lite overkill med i7a för bara csgo och wow

Okej, en liten discalimer. Så vi är på samma spår: Du kommer aldrig kunna få mer än 144hz, någonsin, det är fysiskt omöjligt för dig! Sådär. Den nyaste i5an ute är 4670k, jag har den. Den är väl bra, kanske inte lika klockvänlig som din är men den är bra (!!) för sitt pris. Har läst att man kan få upp till 250 fps i go med den. Du måste dock ha ett nytt moderkort att som passar den (1150 socket)

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Okej, en liten discalimer. Så vi är på samma spår: Du kommer aldrig kunna få mer än 144hz, någonsin, det är fysiskt omöjligt för dig! Sådär. Den nyaste i5an ute är 4670k, jag har den. Den är väl bra, kanske inte lika klockvänlig som din är men den är bra (!!) för sitt pris. Har läst att man kan få upp till 250 fps i go med den. Du måste dock ha ett nytt moderkort att som passar den (1150 socket)

Vill inte köpa ett nytt moderkort, bara köpa ny CPU. Några bra tips på cpu till socket 1155.

Är det här nåongting att hänga i julgranen? http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4-gh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Vill inte köpa ett nytt moderkort, bara köpa ny CPU. Några bra tips på cpu till socket 1155.

Är det här nåongting att hänga i julgranen? http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4-gh...

Mja ca 10% mer prestanda beroende på applikation. Har du tur så får du 10-15 fps till.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Även om ny CPU skulle säkert öka prestandan så undrar jag fortfarande varför du får lägre FPS med bättre grafikkort.

Allt jag kan gissa om vi nu säger att allt annat är samma är antingen mätvärden som inte helt stämmer eller att du mäter under andra förutsättningar. Kan vara även kanske något Source motorn eller nVidia drivrutiner gör som optimiserar annorlunda.

Skulle jag vara du skulle jag gjort en source recording (tror det är fortfarande möjligt på GO?) och sedan ta och mäta värden antingen med Source's FPS mätare eller använda Valves voglperf. (inte säker om senare funkar med Windows eller DX dock)

Om du har kvar tidigare kort också mäta och se om du får samma resultat eller liknande differens i en kontrollerad miljö.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Så det är rätt fps jag ligger? Blir så jävla nojjig med den här skiten =D

Kolla vad ditt grafikkort ligger i för load samt vad det klockar upp sig till. Använd tex msi afterburner.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Kolla vad ditt grafikkort ligger i för load samt vad det klockar upp sig till. Använd tex msi afterburner.

Det klockar upp sig till den hastighet som den ska vara på verkar det som, så det verkar inte vara GPUN som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Även om ny CPU skulle säkert öka prestandan så undrar jag fortfarande varför du får lägre FPS med bättre grafikkort.

Allt jag kan gissa om vi nu säger att allt annat är samma är antingen mätvärden som inte helt stämmer eller att du mäter under andra förutsättningar. Kan vara även kanske något Source motorn eller nVidia drivrutiner gör som optimiserar annorlunda.

Skulle jag vara du skulle jag gjort en source recording (tror det är fortfarande möjligt på GO?) och sedan ta och mäta värden antingen med Source's FPS mätare eller använda Valves voglperf. (inte säker om senare funkar med Windows eller DX dock)

Om du har kvar tidigare kort också mäta och se om du får samma resultat eller liknande differens i en kontrollerad miljö.

Kollade med det gamla grafik-kortet och den enda riktiga skillnanden var att jag inte droppar fps i smoke med min nya grafik-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Mja ca 10% mer prestanda beroende på applikation. Har du tur så får du 10-15 fps till.

Är den starkare än min nuvarande cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Är den starkare än min nuvarande cpu?

Har för mig att 3570k presterar lite bättre än 2500k (inte många % vi pratar om). Hade jag varit du hade jag istället överklockat din nuvarande CPU och om du inte tycker att kylningen räcker till så kan du inhandla en 212 Hyper EVO istället för att köpa ny CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Har för mig att 3570k presterar lite bättre än 2500k (inte många % vi pratar om). Hade jag varit du hade jag istället överklockat din nuvarande CPU och om du inte tycker att kylningen räcker till så kan du inhandla en 212 Hyper EVO istället för att köpa ny CPU.

Ok, så det är onödigt att inkassera en ny CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Ok, så det är onödigt att inkassera en ny CPU?

Det tycker jag verkligen. Du sitter just nu på en 2500k som presterar och steget upp till 3570k hade varit väldigt mycket pengar för en liten prestandaökning. Om du klockar din 2500k kan du få ut mycket mer ur den utan att behöva köpa ny CPU. Däremot kommer du nog behöva köpa en ny CPU kylare om du i dagsläget sitter på Intels standardkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Det tycker jag verkligen. Du sitter just nu på en 2500k som presterar och steget upp till 3570k hade varit väldigt mycket pengar för en liten prestandaökning. Om du klockar din 2500k kan du få ut mycket mer ur den utan att behöva köpa ny CPU. Däremot kommer du nog behöva köpa en ny CPU kylare om du i dagsläget sitter på Intels standardkylare.

Sitter med intels standard kylare nu, ligger mellan 55-62 i load 35-39 idle

Polaren sitter med denna http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo han sa att han har klockat sin till 4GHz och ligger stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Sitter med intels standard kylare nu, ligger mellan 55-62 i load 35-39 idle

Polaren sitter med denna http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo han sa att han har klockat sin till 4GHz och ligger stabilt.

Jag sitter med https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo. Överklockat min i5-2500k @ 4,5GHz med en vcore på 1.350V om jag inte missminner mig. Rullar på som en tank och har i CS:GO 300fps, om jag kommer ihåg siffrorna sist jag kollade.

Du får inte (från vad jag vet) en bättre kylare för 300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Sitter med intels standard kylare nu, ligger mellan 55-62 i load 35-39 idle

Polaren sitter med denna http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo han sa att han har klockat sin till 4GHz och ligger stabilt.

Inte hört något om den kylaren men den kylare som jag ser rekommenderas oftast är denna kylaren http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev.... Vad det än blir för kylare i slutändan så kom ihåg att kolla upp så att den får plats i ditt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Inte hört något om den kylaren men den kylare som jag ser rekommenderas oftast är denna kylaren http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev.... Vad det än blir för kylare i slutändan så kom ihåg att kolla upp så att den får plats i ditt chassi.

Den du rekommenderar måste man plocka bort moderkortet och fästa något bakom?

Permalänk

Har inte läst igenom men en kompis har GTX 660 + i7 3770 och ligger på konstant 300 fps (max). Så klocka eller byt CPU som andra sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Har inte läst igenom men en kompis har GTX 660 + i7 3770 och ligger på konstant 300 fps (max). Så klocka eller byt CPU som andra sagt.

Lutar åt en ny CPU då min 2500k är trots allt 2.5 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Lutar åt en ny CPU då min 2500k är trots allt 2.5 år gammalt.

Ja, det måste man. Den kan vara lite krånglig att montera, om man jämför med andra kylare.

Skrivet av trixman:

Den du rekommenderar måste man plocka bort moderkortet och fästa något bakom?

2500k överklockar som en best. Överklocka den nu och vänta på näst generation av proccessorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Den du rekommenderar måste man plocka bort moderkortet och fästa något bakom?

Nej, det ska finnas ett hål i baksidan av moderkortsplåten just för montering av kylare.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Ja, det måste man. Den kan vara lite krånglig att montera, om man jämför med andra kylare.

2500k överklockar som en best. Överklocka den nu och vänta på näst generation av proccessorer.

Kan du rekommendera en bra kylare och den ska vara lätt att montera

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Kan du rekommendera en bra kylare och den ska vara lätt att montera

Jag är ganska säker att du kommer få byta ut backplaten oberoende på vilken kylare du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Kan du rekommendera en bra kylare och den ska vara lätt att montera

Så, här är jag igen.

1: Ditt moderkort stödjer absolut ingen överklockning alls, så du kommer inte kunna överklocka om ens med en hz.
2: Ja åter igen den är ca 5-10 % bättre så 10 till 20 fps INTERNT mer.
3: Du kan bara få 144 fps.. igen

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Jag har inte helt följt med på denna tråden, men du säger att du får sämre FPS när du byter grafikkortet. Rent logiskt beror det då på grafikkortet väll?

2500k är en väldigt bra processor, och alla som äger den ska vänta till tidigast Broadwell eftersom den presterar utmärkt. Sen som ovan har nämnt några gånger: du kan bara få 144 fps.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Så, här är jag igen.

1: Ditt moderkort stödjer absolut ingen överklockning alls, så du kommer inte kunna överklocka om ens med en hz.
2: Ja åter igen den är ca 5-10 % bättre så 10 till 20 fps INTERNT mer.
3: Du kan bara få 144 fps.. igen

Skrivet av Xaid:

Jag har inte helt följt med på denna tråden, men du säger att du får sämre FPS när du byter grafikkortet. Rent logiskt beror det då på grafikkortet väll?

2500k är en väldigt bra processor, och alla som äger den ska vänta till tidigast Broadwell eftersom den presterar utmärkt. Sen som ovan har nämnt några gånger: du kan bara få 144 fps.

Nej, Skärmen kan bara visa 144FPS. Sedan om spelet kör i 60, 90, 120, 140, 200, 300, 1000 FPS kan det vara skillnad hur spelet upplevs. Istället att uppreppa samma visa om och om igen kan ni läsa att det är inte vad skärmen kan visa som allt detta handlar om.

Angående hans moderkort, kan han inte höja FSB eller vad det nu heter på Intel moderkort numera?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Exakt samma problem hände med mig när jag bytte från XFX 6950 2 Gb till GTX 660Ti, fick lägre fps i Cs Go. Men i alla andra spel tex Bf3 fick jag grym boost.
Cs Go verkar vara väldigt o-optimerat om du frågar mig..
Har 2 kompisar som sitter med 3570k och olika versioner av GTX 660Ti och de får aldrig ens 250 konstant..
Spelar ingen roll om man har low i lägsta upplösning eller någon annan inställning så får jag aldrig 300 fps konstant..
Har även hört på steams forum att vissa där får 300 konstant fps med GTX 460.

Edit: Och ni som säger att det inte är någon ide med mer än 60 fps om man har en 60 hz skärm har nog aldrig spelat Cs
Tror det är någonting med att skärmen kan inte visa mer än vad hzen är, men man känner det ingame..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Bara nyfiken, är verkligen CS:GO så kasst programmerat att man märker skillnad på mer fps än vad skärmen kan visa?
Om man nu har en fördel på 300fps emot 60fps på en 60hz skärm så är det ju bara pinsamt i dagens teknikvärld.
Förstår att det vara såhär på Quake 3 tiden att spelet gick fortare med mer fps osv eller att man hoppa högre eller va det va.

Men att ett dagens spel skulle ha nytta över mer fps i någon form låter bara sjukt, då är det alltså fördel att ha en top-of-the-line datorn jämfört mot en "normal elgiganten speldator"? ;o
Och skulle gärna vilja ha ett svar från en icke cs-nörd som tror att mer fps = bättre

Hoppas ditt problem löser sig annars, du ska ju absolut inte få mindre fps med ett bättre kort ;o

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixman:

Vill bara ha det klart att det är CPUN som är svag och inget fel på resten, så det blir väl att köpa ett nytt.

du behöver inte köpa ny utan överklocka nuvarande cpu !
finns flertal guider på hur du gör på både youtube och här..
'overclock 2500k' på youtube så får du upp en hel del ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Bara nyfiken, är verkligen CS:GO så kasst programmerat att man märker skillnad på mer fps än vad skärmen kan visa?
Om man nu har en fördel på 300fps emot 60fps på en 60hz skärm så är det ju bara pinsamt i dagens teknikvärld.
Förstår att det vara såhär på Quake 3 tiden att spelet gick fortare med mer fps osv eller att man hoppa högre eller va det va.

Men att ett dagens spel skulle ha nytta över mer fps i någon form låter bara sjukt, då är det alltså fördel att ha en top-of-the-line datorn jämfört mot en "normal elgiganten speldator"? ;o
Och skulle gärna vilja ha ett svar från en icke cs-nörd som tror att mer fps = bättre

Hoppas ditt problem löser sig annars, du ska ju absolut inte få mindre fps med ett bättre kort ;o

för min del i tf2 så är det trevligare med 70+ fps i fighter än 60 då musen man har för närvarande inte är så bra scanning fix eller vad det nu heter (ojämna musrörelser beroende på fps i spelet på nuvarande iallafall.) trust gxt16 har jag som datormus för närvarande...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

för min del i tf2 så är det trevligare med 70+ fps i fighter än 60 då musen man har för närvarande inte är så bra scanning fix eller vad det nu heter (ojämna musrörelser beroende på fps i spelet på nuvarande iallafall.) trust gxt16 har jag som datormus för närvarande...

Vad gäller TF2 så har man alltid fördel om man har så hög fps som möjligt. En kompis till mig som spelar TF2 väldigt mycket märkte nyligen att man vid 300 fps inte har någon turnrate penality som demo om man chargar med skölden.