Permalänk
Medlem

bygga eget chassi

Hej jag är grymt sugen på att bygga ett eget chassi, men har inte tillgång till att såga till allt som behövs (ej trä) så frågan är om det är nån som känner till någon bra/billig firma som kan såga till det efter mina "bilder" som jag vill ha det.
Skall ju helst inte kosta någon förmgenhet då kan ma ju lika gärna köp en typ r4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cajb:

Hej jag är grymt sugen på att bygga ett eget chassi, men har inte tillgång till att såga till allt som behövs (ej trä) så frågan är om det är nån som känner till någon bra/billig firma som kan såga till det efter mina "bilder" som jag vill ha det.
Skall ju helst inte kosta någon förmgenhet då kan ma ju lika gärna köp en typ r4

Ska ju vara om du har någon kontakt inom något sådant företag som kan göra det som en god gärning

annars kostar det ju

Varför inte bara göra det själv i ev trä eller något sådant funkar bra det med
eller alternativ köp något chassi å små modda om det å sådant

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Ska ju vara om du har någon kontakt inom något sådant företag som kan göra det som en god gärning

annars kostar det ju

Varför inte bara göra det själv i ev trä eller något sådant funkar bra det med
eller alternativ köp något chassi å små modda om det å sådant

ja precis har hajat så mycket ett det kommer gå på en del trä är inga problem att få ihop ett i men tycker trä är så fult

Permalänk
Medlem
Skrivet av cajb:

ja precis har hajat så mycket ett det kommer gå på en del trä är inga problem att få ihop ett i men tycker trä är så fult

Något som du bör ha först är klara ritningar med mått osv, tänkt igenom allt med fäste osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cajb:

ja precis har hajat så mycket ett det kommer gå på en del trä är inga problem att få ihop ett i men tycker trä är så fult

Behöver inte bli fult

Kolla swec galleri finns några trä chassin där å dom är inte precis fula .

å det finns mkt att bygga med när det kommer till trä så det är ju bara börja planera

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Något som du bör ha först är klara ritningar med mått osv, tänkt igenom allt med fäste osv.

mjo kanske inte funkar med en teckning i gimp

Permalänk
Medlem

När ni bygger i trä sätter ni distanserna till mobot rätt i trät med för borrade hål?

Permalänk
Skrivet av cajb:

Hej jag är grymt sugen på att bygga ett eget chassi, men har inte tillgång till att såga till allt som behövs (ej trä) så frågan är om det är nån som känner till någon bra/billig firma som kan såga till det efter mina "bilder" som jag vill ha det.
Skall ju helst inte kosta någon förmgenhet då kan ma ju lika gärna köp en typ r4

Hej såg att du kanske behövde lite länkar & info så här har du lite länkar & info

Du kan t.ex använda dessa saker till en stomme. http://www.maskindelen.se/maskinkomponenter/skarvknutar-till-...

Det har Joppe Apa gjort i detta chassi bygge. http://www.sweclockers.com/profil/joppe+apa/galleri

Och sen kan man fixa en moderkortsplåt att sätta i och lite annat krafs så går det nog att bygga ett ganska snyggt chassi.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magoomind:

Hej såg att du kanske behövde lite länkar & info så här har du lite länkar & info

Du kan t.ex använda dessa saker till en stomme. http://www.maskindelen.se/maskinkomponenter/skarvknutar-till-...

Det har Joppe Apa gjort i detta chassi bygge. http://www.sweclockers.com/profil/joppe+apa/galleri

Och sen kan man fixa en moderkortsplåt att sätta i och lite annat krafs så går det nog att bygga ett ganska snyggt chassi.

Lycka till

Tack så mycket för svar

Permalänk
Skrivet av cajb:

Tack så mycket för svar

Jag undrar om du tänker göra en byggblogg på bygget.

För det skulle vara trevligt att se hur det går när du kommer igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magoomind:

Jag undrar om du tänker göra en byggblogg på bygget.

För det skulle vara trevligt att se hur det går när du kommer igång.

Japp kommer absolut att bli en bygglogg när allt kommer igång tyvärr har jag bara en mobil kamera om jag inte hinner fixa en bättre tills det är dags, har en släkting som är gammal slöjd lärare som dessutom lovat hjälpa mig och få tillgång till hans lilla verkstad dock så är han bäst på trä.

Permalänk
Medlem

Har du inte någon bekant som kan göra det kommer det väl bli rätt dyrt? O.o Att lämna in alltså.

Själv ska jag göra ett i trä den närmaste veckan/veckorna

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Har du inte någon bekant som kan göra det kommer det väl bli rätt dyrt? O.o Att lämna in alltså.

Själv ska jag göra ett i trä den närmaste veckan/veckorna

Alltså min släkting är gammal slöjd lärare du vet som i ÅK 6-9 när man hade trä slöjd så snickra ihop ett trä chassi är inga problem min feeling/tema är kraftwerk, industri mycket svart mycket
"bult" känsla jag vet inte om man kan få det i trä ?
Hoppas ditt bygge blir bra jag börjar också om en månad eller 2 när jag fått allt klart.

Permalänk
Skrivet av cajb:

Alltså min släkting är gammal slöjd lärare du vet som i ÅK 6-9 när man hade trä slöjd så snickra ihop ett trä chassi är inga problem min feeling/tema är kraftwerk, industri mycket svart mycket
"bult" känsla jag vet inte om man kan få det i trä ?
Hoppas ditt bygge blir bra jag börjar också om en månad eller 2 när jag fått allt klart.

En slöjd lärare i ÅK 6-9 borde nog kunna hantera metall och aluminium också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magoomind:

En slöjd lärare i ÅK 6-9 borde nog kunna hantera metall och aluminium också.

Det är de jag hoppas på också får låna hans verkstad och all hjälp jag behöver

Fast den lärare jag hade i trä slöjd kunde bara bygga fågel holkar & brännbollsträ eller jo jag och polarn byggde en bas låda också.

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Har du inte någon bekant som kan göra det kommer det väl bli rätt dyrt? O.o Att lämna in alltså.

Själv ska jag göra ett i trä den närmaste veckan/veckorna

Upp med bygglog!

Till TS:

Tycker att du borde bygga i träd som grund, och sedan om du vill det dra över trät med smala aluminium plåtar?

bara en simpel idé, om du inte vill spendera all pengar du äger + lite till

Visa signatur

Nils-Julius