Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den eviga frågan, skärmbyte: 1440p eller 144Hz? Spelskärm - köpråd 3-4,5k

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan, skärmbyte: 1440p eller 144Hz? Spelskärm - köpråd 3-4,5k

Hejsan!

Går i köptankarna på en ny skärm. Har läst runt lite här och förstått att det ej går att få den gyllene kombon om man ej vågar sig på en koreaskärm (vilket jag ej gör). Köpte nyligen ny dator (se sign), och känner att min förra skärm ej håller måttet, sitter på en Philips 273E3LHSB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=886746 .
Aldrig varit riktigt nöjd med färgerna i den skärmen, känns platt, grått och tråkigt, men har dugit innan då jag bara kopplat den till min gamla laptop. Nu när jag har lite värre hårdvara och spelar mer krävande spel så blir jag sugen på att uppgradera för att kunna utnyttja all kraft. Har kollat ut två skärmar som är intressanta (och egentligen för dyra, håller mig hellre närmre 3k men kan tänka mig lägga mer om det ger bra prestanda).
27 tum har jag dock vant mig vid, så de två jag kollat på är:

Benq XL2720Z
http://www.inet.se/produkt/2205179/benq-27-xl2720z-led-144hz?...

Asus PB278Q
http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14...

Fördelar och nackdelar med dessa? Räcker 60Hz för FPS-spel? Kommer säkert bli nöjd med allt jämfört med det jag har nu rent färgmässigt
Jag spelar för närvarande mycket BF4, Diablo 3 och lite CS. Tar gärna emot andra förslag också!

Tack på förhand!

/Moe

Permalänk
Medlem

Jag kör BF4 på en asus PB278Q, hade en 120Hz skärm förr. Jag märker inte av att det skulle vara sämre flyt i spelet, men så är det ju rätt mycket lull-lull som suger uppmärksamhet i BF4 också. Massvis med ljus och partikeleffekter. Jag tror det märks mer dramatisk skillnad i ett avskalat toksnabbt spel som CS där man är mer på marginalerna tidsmässigt. D3 ser rätt risigt ut på den tycker jag. Jag kör på 2560x1440 men spelet ser lågupplöst och eländigt ut. Min gamla skärm tyckte jag iofs också det var riktigt fult på, det har helt enkelt dassig grafik och det syns plågsamt väl i den storleken. Om du orkade köra det på 1080 27" så kommer ju 1440 27" alltid vara bättre hursom.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Har du hårdvaran att driva spelen i endera?

Permalänk
Medlem

För FPS är minimum 120hz ett givet val imo, kör själv med en 144hz 24" 1080p och ja det är grymt stor skillnad även i BF4 på 120/144 och 60hz, ett helt annat "flyt", allting är mjukare.

för spel typ wow, diablo3, dota 2 osv hade jag hellre valt en 60hz 1440p

köpa koreaskärm och klocka till 120hz med lite tur är ju lönt det om du kan driva det spel du spelar i 120 fps med 1440p upplösning, men då krävs ju ett smärre kärnkraftverk för exempelvis BF4

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Jag kör BF4 på en asus PB278Q, hade en 120Hz skärm förr. Jag märker inte av att det skulle vara sämre flyt i spelet, men så är det ju rätt mycket lull-lull som suger uppmärksamhet i BF4 också. Massvis med ljus och partikeleffekter. Jag tror det märks mer dramatisk skillnad i ett avskalat toksnabbt spel som CS där man är mer på marginalerna tidsmässigt. D3 ser rätt risigt ut på den tycker jag. Jag kör på 2560x1440 men spelet ser lågupplöst och eländigt ut. Min gamla skärm tyckte jag iofs också det var riktigt fult på, det har helt enkelt dassig grafik och det syns plågsamt väl i den storleken. Om du orkade köra det på 1080 27" så kommer ju 1440 27" alltid vara bättre hursom.

Precis, det som oroar mig. Jag vill inte känna av nåt lagg, men jag har ju bara erfarenhet av 60Hz för tillfället så kanske inte märker nåt sålänge jag inte känner på 120/144

Skrivet av lorgix:

Har du hårdvaran att driva spelen i endera?

Borde jag ha, står i sign. I7-4770k, GTX780, 16gb

Skrivet av htbtoma:

För FPS är minimum 120hz ett givet val imo, kör själv med en 144hz 24" 1080p och ja det är grymt stor skillnad även i BF4 på 120/144 och 60hz, ett helt annat "flyt", allting är mjukare.

för spel typ wow, diablo3, dota 2 osv hade jag hellre valt en 60hz 1440p

köpa koreaskärm och klocka till 120hz med lite tur är ju lönt det om du kan driva det spel du spelar i 120 fps med 1440p upplösning, men då krävs ju ett smärre kärnkraftverk för exempelvis BF4

Ja det börjar ju bli lite snålt med bara ett 780 där kanske Men hur tycker du färgerna är i jämförelse? Är ju det många uppmärksammar, att IPS/PLS har mycket bättre bild.

Skrivet av Schackmannen:

Möjligt, dock lite liten. Vill gärna ha 27"

Permalänk
Medlem

Jag köpte PB278Q igår och första känslan efter att ha kopplat in den och ställt den bredvid min gamla TN Skärm (Samsung 2433bw) var verkligen WOW!
Konturer är skarpare, färgerna är mer intensiva, allt ser helt enkelt bättre ut.

Nu är det ju möjligt (och sannolikt) att nyare TN-skärmar är bättre än min gamla Samsung skärm, men för mig känns det i dagsläget otänkbart att byta tillbaka.

144hz skärmen har dessutom bara 1920x1080 i upplösning, vilket jag tycker är för lågt.
Men jag spelar inte så många fast paced shooters längre, så 120+hz flytet väger inte lika tungt.

Permalänk

Jag har en Eizo Foris FG2421 och har alltid haft 60Hz innan. Skillnaden märks vad man än gör. Jag kommer alltid att ha en skärm med hög uppdateringsfrekvens då det helt enkelt förhöjer upplevelsen!
Kan rekommendera den starkt, även om den ligger 200 kronor över din budget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Köp en Qnix för ~2500, få en 27" 120hz 1440P IPS panel.
Problem solved.
Köper jag en ny skärm blir det en till, har inget behov av att byta denna och 27" verkar vara sweetspot för 1440p.

Permalänk
Medlem

lätt 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Hejsan!

Går i köptankarna på en ny skärm. Har läst runt lite här och förstått att det ej går att få den gyllene kombon om man ej vågar sig på en koreaskärm (vilket jag ej gör). Köpte nyligen ny dator (se sign), och känner att min förra skärm ej håller måttet, sitter på en Philips 273E3LHSB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=886746 .
Aldrig varit riktigt nöjd med färgerna i den skärmen, känns platt, grått och tråkigt, men har dugit innan då jag bara kopplat den till min gamla laptop. Nu när jag har lite värre hårdvara och spelar mer krävande spel så blir jag sugen på att uppgradera för att kunna utnyttja all kraft. Har kollat ut två skärmar som är intressanta (och egentligen för dyra, håller mig hellre närmre 3k men kan tänka mig lägga mer om det ger bra prestanda).
27 tum har jag dock vant mig vid, så de två jag kollat på är:

Benq XL2720Z
http://www.inet.se/produkt/2205179/benq-27-xl2720z-led-144hz?...

Asus PB278Q
http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14...

Fördelar och nackdelar med dessa? Räcker 60Hz för FPS-spel? Kommer säkert bli nöjd med allt jämfört med det jag har nu rent färgmässigt
Jag spelar för närvarande mycket BF4, Diablo 3 och lite CS. Tar gärna emot andra förslag också!

Tack på förhand!

/Moe

asus har en 27" 1440p 120hz
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
där har du tråden för den. (över din prisklass)

annars sitter brorsan med en eizo fg2421 som är hur härlig som helst!!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

1440p IPS alla dagar i veckan.

Titta på http://overlordcomputer.com/collections/27-monitors

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

För D3 så är 1440p givet, vsync låser ju till 60fps och det är omöjligt att spela utan vsync då det hackar apa även bid 2-3fps i diff (åtminstone för mig).

Däremot är det ett "måste" i FPS-spel. Du kan köra med höga inställingar och vsync av och slippa screen tearing och få en otroligt mjuk bild. Första gången jag testade min skärm av med vsync på 99fps i GRID 2 och jag satt nästan och smårunkade samtidigt. Det var samma wow-känsla som när jag stoppade i en SSD i datorn för första gången.

1440p är dock grymt i form av upplösning, det blir ju så mycket snyggare... men jag föredrar faktiskt en hög uppdateringsfrekvens över hög upplösning, det ger så mycket mer enligt mig. Är man dock van vid 60fps så är nog 1440p ett ganska enkelt val tror jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hm nu börjar man ju bli sugen på en QNIX ändå, priset är ju lockande och jag får det bästa av två världar. Ni som har den, vad tycker ni?
Har man garanti osv på den? För det är väl inte säkert att man ej får backlightbleed eller döda pixlar?

Permalänk
Medlem

QNIX , bästa köper jag gjort till min dator på flera år! rekomenderas starkt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Ja det börjar ju bli lite snålt med bara ett 780 där kanske Men hur tycker du färgerna är i jämförelse? Är ju det många uppmärksammar, att IPS/PLS har mycket bättre bild.

upplever inte att färgerna är speciellt dåliga, men jag har nog spenderat för lite tid vid en bra IPS för att ge ett vettigt omdöme, från min gamla 24" 60hz skärm är det ett klart lyft i färgerna iaf.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

QNIX , bästa köper jag gjort till min dator på flera år! rekomenderas starkt

Okej, vart beställde du ifrån?

Skrivet av htbtoma:

upplever inte att färgerna är speciellt dåliga, men jag har nog spenderat för lite tid vid en bra IPS för att ge ett vettigt omdöme, från min gamla 24" 60hz skärm är det ett klart lyft i färgerna iaf.

Okej! Står nog mellan en 2720Z nu eller QNIX då jag nog anser mig behöva hög uppdateringsfrekvens.. Svårt detta! Finns det fler förslag i denna prisklassen?
Exempelvis denna: http://www.inet.se/produkt/2204929/asus-27-vg278he-144hz#rece... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Okej, vart beställde du ifrån?

Okej! Står nog mellan en 2720Z nu eller QNIX då jag nog anser mig behöva hög uppdateringsfrekvens.. Svårt detta! Finns det fler förslag i denna prisklassen?
Exempelvis denna: http://www.inet.se/produkt/2204929/asus-27-vg278he-144hz#rece... ?

jag hade tur, köpte ifrån en här på Swec!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Verkar som om jag får ta en funderare på om det är värt att riskera pengarna på en QNIX, är väldigt sugen nu

Permalänk
Medlem

Köpte en 1440p förra veckan. Bättre köp har jag nog inte gjort. Fy satan vad pixlarna i spelet blir finare och man märker verkligen skillnad!!!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Unclemoe:

Hm nu börjar man ju bli sugen på en QNIX ändå, priset är ju lockande och jag får det bästa av två världar. Ni som har den, vad tycker ni?
Har man garanti osv på den? För det är väl inte säkert att man ej får backlightbleed eller döda pixlar?

Har inte en QNIX men en Yamakasi Catleap Q270 2B (den första överklockningsbara Koreaskärmen). Har hört att QNIX ska vara bättre än min modell, som är ett av de köp jag är allra mest nöjd med. Och då gav jag 4000 kr.

Sedan gäller det ju att man inte får pixelfel om man ska känna att det var ett riktigt bra köp. Så begagnad i Sverige är att föredra.

Kan definitivt aldrig vara utan hög uppdateringsfrekvens igen. Vill heller inte gå tillbaka till lågupplöst TN, men hellre det, tror jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers