Permalänk
Medlem

87c Vram? GTX 780 TI

Tjena är det normalt att GTX 780 TIs VRAM blir så jävla varmt ? Gpun ligger på 60 under load och Vramen på 87c känns inte ok. Är ett Asus med DC2 kylaren.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag kör ett GTX 780 med Asus DC2 kylare. Samma problem för mig, 80-90c på VRM. Verkar tyvärr inte vara en bra kylare när det handlar om VRM-kylning.

Permalänk
Inaktiv

Det är helt ok temperaturer för VRM. Det är en komponent som utvecklar väldigt hög effekt på liten yta, det gör den mycket svårkyld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är helt ok temperaturer för VRM. Det är en komponent som utvecklar väldigt hög effekt på liten yta, det gör den mycket svårkyld.

Ok vilken tur var rädd att jag skulle behöva skicka tillbaka det.

Är det "gjort" för att klara ca 100 grader för ibland är tempen där och nosar? Kännns som det tar skada varje gång jag lirar något, men så kanske inte är fallet?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 93Clocker:

Tjena är det normalt att GTX 780 TIs VRAM blir så jävla varmt ? Gpun ligger på 60 under load och Vramen på 87c känns inte ok. Är ett Asus med DC2 kylaren.

Skrivet av nian02:

Jag kör ett GTX 780 med Asus DC2 kylare. Samma problem för mig, 80-90c på VRM. Verkar tyvärr inte vara en bra kylare när det handlar om VRM-kylning.

Skrivet av anon81912:

Det är helt ok temperaturer för VRM. Det är en komponent som utvecklar väldigt hög effekt på liten yta, det gör den mycket svårkyld.

VRAM eller VRM? (Går det ens att avläsa temperatur på VRAM?)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

VRAM eller VRM? (Går det ens att avläsa temperatur på VRAM?)

VRAM antar jag då Aida64 säger Temp "GPU Memory"

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 93Clocker:

VRAM antar jag då Aida64 säger Temp "GPU Memory"

nian02 och Killbom skrev nämligen om VRM (Voltage Regulator Module), vilket är en helt annan sak. Tyvärr vet jag inte vad normal temp för VRAM är, men 90 °C låter spontant väldigt varmt.

EDIT: Regulator, inte Regulation.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

nian02 och Killbom skrev nämligen om VRM (Voltage Regulation Module), vilket är en helt annan sak. Tyvärr vet jag inte vad normal temp för VRAM är, men 90 °C låter spontant väldigt varmt.

Det är antingen VRM eller VRAM temp som GPU-Z kan läsa av, det finns nästan längst ner under fliken "sensors" tror jag den heter.

Permalänk
Medlem

Har du plats för att fästa några små kylflänsar på minnesmodulerna så hjälper det mycket, kostar inte många kronor. Men jag använder artic cooling adhesive istället för värmekuddar/Tape för att fästa då det fungerar mycket bättre

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har du plats för att fästa några små kylflänsar på minnesmodulerna så hjälper det mycket, kostar inte många kronor. Men jag använder artic cooling adhesive istället för värmekuddar/Tape för att fästa då det fungerar mycket bättre

Grejen är ju den att sitter dom på undersidan av kortet så sitter det en stor backplate ivägen som jag tycker borde leda bort lite värme.

Känns inte så bra att behöva plocka bort den.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

"Det är GPU´n som har en max temp på 95c grader. Kortet har ingen temp givare för minnena så den temp du får för minnena är något som det proggram du använder anger för att det inte har något relevant värde."

Sa Inet supporten men jag är inte helt övertygad om att det stämmer.
Visst vet jag att sensorer kan visa galet men, känns verkligen inte som det gäller i detta fall. Då på mindre minnes krävande spel bara gå upp till 70.
Får försöka kontakta asus eller nvidia.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

nian02 och Killbom skrev nämligen om VRM (Voltage Regulator Module), vilket är en helt annan sak. Tyvärr vet jag inte vad normal temp för VRAM är, men 90 °C låter spontant väldigt varmt.

EDIT: Regulator, inte Regulation.

90 grader för en VRM är helt okej. På de flesta kort klarar de av uppemot 160 grader innan man ska börja oroa sig! VRAM däremot borde inte bli alls särskilt varma, man brukar inte ens bry sig om att mäta temperaturen. Precis som för vanliga minnen.

Angående VRAM och VRM. VRAM brukar nästan aldrig utveckla någon värme att orda om, blir de varma sitter kylflänsen felmonterad eller något. Det brukar även vara helt OK att inte kyla dem alls (många grafikkort har minnesmoduler på baksidan också). VRM däremot blir mycket varm, dess uppgift är att reglera spänningen in till vissa spänningskänsliga komponenter, den gör det genom att äta överspänningen som då rakt ut blir värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

90 grader för en VRM är helt okej. På de flesta kort klarar de av uppemot 160 grader innan man ska börja oroa sig! VRAM däremot borde inte bli alls särskilt varma, man brukar inte ens bry sig om att mäta temperaturen. Precis som för vanliga minnen.

Angående VRAM och VRM. VRAM brukar nästan aldrig utveckla någon värme att orda om, blir de varma sitter kylflänsen felmonterad eller något. Det brukar även vara helt OK att inte kyla dem alls (många grafikkort har minnesmoduler på baksidan också). VRM däremot blir mycket varm, dess uppgift är att reglera spänningen in till vissa spänningskänsliga komponenter, den gör det genom att äta överspänningen som då rakt ut blir värme.

Då måste mät programmen mena VRM ? Verkar ju inte vettigt annars :)! (Dock konstigt att den säger memory men men)

Det var goda nyheter.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Då måste mät programmen mena VRM ? Verkar ju inte vettigt annars :)! (Dock konstigt att den säger memory men men)

Det var goda nyheter.

Ja, det kan man anta nästan. Det finns ju ofta 8 minnesmoduler okcså, hur ska man veta vilken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ja, det kan man anta nästan. Det finns ju ofta 8 minnesmoduler okcså, hur ska man veta vilken

Försöker googla mig till vad Max tempen på VRM är, på asus kortet är det ju tydligen någon speciell VRM vs referenskorten. PR eller inte vet jag inte men jag undrar när jag bör oroa mig över tempen på VRM är det 160 som du skrev tidigare?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Hjälpsam

Max 160 låter mycket, men de kan som sagt bli riktigt varma.
Tycker att det är för lite fokus på temperaturena av Vram och VRM, vilken glädje har man av en kylare som håller GPU:n på 45 grader och VRM på 120?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Försöker googla mig till vad Max tempen på VRM är, på asus kortet är det ju tydligen någon speciell VRM vs referenskorten. PR eller inte vet jag inte men jag undrar när jag bör oroa mig över tempen på VRM är det 160 som du skrev tidigare?

Det skiljer ju lite mellan olika modeller av kort. Runt 150 och i krokarna tror jag är max för R9 290.

Tittar man runt på nätet är det många 780 TI som ligger på ungefär 85 grader men det verkar inte heller ovanligt med kort på lite över 100. Läser man lite datablad på nätet är det många som är speccade på 120 grader och uppåt som används i grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det skiljer ju lite mellan olika modeller av kort. Runt 150 och i krokarna tror jag är max för R9 290.

Tittar man runt på nätet är det många 780 TI som ligger på ungefär 85 grader men det verkar inte heller ovanligt med kort på lite över 100. Läser man lite datablad på nätet är det många som är speccade på 120 grader och uppåt som används i grafikkort

Ah okej, så jag bör inte behöva vara orolig om den ligger på 98-102 vid 100% load ?

Dock inget utrymme att överklocka

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Ah okej, så jag bör inte behöva vara orolig om den ligger på 98-102 vid 100% load ?

Dock inget utrymme att överklocka

Ta en screen och lägg upp en fråga i ASUS egna tråd här på sweclockers, länka till bilden och fråga vad det är för temperatur som anges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ta en screen och lägg upp en fråga i ASUS egna tråd här på sweclockers, länka till bilden och fråga vad det är för temperatur som anges.

lånar denna gamla tråd . mitt nya kort håller en VRM temp på max 82 hittils medans en max pgu temp på 70.
så jag antar att det är godkänt. vart lite orolig ja med att den blev så varm.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Grejen är ju den att sitter dom på undersidan av kortet så sitter det en stor backplate ivägen som jag tycker borde leda bort lite värme.

Känns inte så bra att behöva plocka bort den.

Backplaten avleder bara värme om den får kontakt med minnena, och har kylkuddar...är det ett glapp mellan backplate och kretskortet så blir det ''ugneffekten'' om du inte har en chassifläkt som flyttar bort värmen från kretskortet.

Visa signatur

I5 4690K||GTX970||Z97-HD3 Rev2:1||Samsung 240GB SSD||CM V700Guld||H440||1TB Seagate||

Permalänk
Medlem

VRAM brukar nå högre temps än själva GPU-kärnan, om 87 grader är det högsta du når så är det ingen fara.