Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Projektarbete

Hej!

Jag har just nu en kurs som heter Digital kommunikation och ska göra en förpackning, då valde jag att göra en till en systemkamera.
Till frågan, har någon exakta mått på en "standard" kartong till en systemkamera? Och om du skulle köpa en systemkamera, hur mycket skulle då kartongens design avgöra ditt val?

Vet att det är lite udda frågor men är väldigt tacksam för svar!

// Henke

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Hej!

Jag har just nu en kurs som heter Digital kommunikation och ska göra en förpackning, då valde jag att göra en till en systemkamera.
Till frågan, har någon exakta mått på en "standard" kartong till en systemkamera? Och om du skulle köpa en systemkamera, hur mycket skulle då kartongens design avgöra ditt val?

Vet att det är lite udda frågor men är väldigt tacksam för svar!

// Henke

Hmm skulle nog inte avgöra mitt val alls... testar och köper kameran i butik, (där de står utan kartong) eller köper online.

hur stor kartongen är vet jag dock inte, kan tänka mig att de skiljer om du bara köper huset eller om du köper med ett kitobjektiv.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det här väcker en massa frågor. Varför en pappkartong i kursen digital kommunikation? Och just de som handlar systemkameror går nog mer på specifikationerna än på kartongens utseende. Kartongen borde mest göra en skillnad på de absolut billigaste instegsmodellerna i det fallet. De olika förpackningarnas mått står ofta på butikens hemsida. T.ex. listar Dustin måtten på iaf ett flertal kamerors embalage.

Permalänk
Medlem

Kartongen avgör inte valet. Men i alla fall jag blir väldigt glad när en dyr produkt kommer i en kartong med premiumkänsla.
Det höjer själva upplevelsen när man öppnar. Med vissa tex Nokia så blir jag positivt inställd när kartongen är relativt miljövänlig och gjord på återvunnet papper medans tex en Macbook kommer i en jäkligt glossy kartong och känns istället lite lyxig.
Men om någon skulle sälja en Canon 1DC till mig billigt så skulle jag ta den inlindad i dasspapper om det var det som bjöds, det är som sagt inte avgörande på något sätt, bara trevligt.

Permalänk

jag kan inte ge standardmåtten tyvärr, men kan svara på hur mycket kartongdesignen skulle avgöra mitt val därimot.

kartongen skulle påverka väldigt lite vilken kamera jag skulle köpa, då funktionerna står över sånt, i en vanlig butik där man kan dyka på en kartong så är därimot dessa kartonger sällan på display, så hur den ser ut, om det är en brun papkartong eller om den är flashig med massa olika bilder, loggor, info, etc på, påverkar inte mitt köp av en kamera, det är innehållet jag vill åt, inte kartogen, vissa kartonger tittar man på och säger "den var snygg *swoop i papperskorgen*"

har själv studerat förpackningsdesign och har själv skapat lite olika förpackningar där, mitt tips är att titta utanför "boxen" (ja, jag säljer min själ för dåliga skämt), gör något roligt med förpackningen, se om den kan fungera på flera sätt än bara som ett sätt att skydda kameran från leverantör till konsument, jag hade gärna sett en förpackning som kan fungera som provisoriskt stativ, kanske som ser ut som en gammal lådkamera, som kanske har en möjlighet att fästa en axelrem i så den är en provisorisk väska tills man skaffat en? eller kanske se över att göra en som är i tyg, så den kommer levererad i en kameraväska från första början.

ska man göra något roligt så gäller det att hitta ett sätt att se till att konsumenten inte antingen slänger förpackningen så fort produkten är uppackad eller har den ståendes i ett skåp bara för att.

har nå några krav på att förpackningen ska vara möjligt att producera? kostnader? etc?? eller har ni fritt fram att göra som ni vill??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

jag kan inte ge standardmåtten tyvärr, men kan svara på hur mycket kartongdesignen skulle avgöra mitt val därimot.

kartongen skulle påverka väldigt lite vilken kamera jag skulle köpa, då funktionerna står över sånt, i en vanlig butik där man kan dyka på en kartong så är därimot dessa kartonger sällan på display, så hur den ser ut, om det är en brun papkartong eller om den är flashig med massa olika bilder, loggor, info, etc på, påverkar inte mitt köp av en kamera, det är innehållet jag vill åt, inte kartogen, vissa kartonger tittar man på och säger "den var snygg *swoop i papperskorgen*"

har själv studerat förpackningsdesign och har själv skapat lite olika förpackningar där, mitt tips är att titta utanför "boxen" (ja, jag säljer min själ för dåliga skämt), gör något roligt med förpackningen, se om den kan fungera på flera sätt än bara som ett sätt att skydda kameran från leverantör till konsument, jag hade gärna sett en förpackning som kan fungera som provisoriskt stativ, kanske som ser ut som en gammal lådkamera, som kanske har en möjlighet att fästa en axelrem i så den är en provisorisk väska tills man skaffat en? eller kanske se över att göra en som är i tyg, så den kommer levererad i en kameraväska från första början.

ska man göra något roligt så gäller det att hitta ett sätt att se till att konsumenten inte antingen slänger förpackningen så fort produkten är uppackad eller har den ståendes i ett skåp bara för att.

har nå några krav på att förpackningen ska vara möjligt att producera? kostnader? etc?? eller har ni fritt fram att göra som ni vill??

Till att börja med vill jag tacka för tiden du lagt ner på att svara!
Jag har själv haft funderingar på en förpackning som inte bara är stilig utan även funktionell och dina tips gjorde att mina kugghjul började snurra till rejält. Vår uppgift har inte haft några större kvar mer än att det ska vara gjort av kartong eller olika sorters papper, produktion är ingenting som vi kommer att bygga vidare på. Är det ett företag som ser min förpackning och vill producera den så är det såklart upp till mig ifall jag vill ta vidare detta, men det är inget som står i kriterierna för projektet.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Skrivet av tolle:

Det här väcker en massa frågor. Varför en pappkartong i kursen digital kommunikation? Och just de som handlar systemkameror går nog mer på specifikationerna än på kartongens utseende. Kartongen borde mest göra en skillnad på de absolut billigaste instegsmodellerna i det fallet. De olika förpackningarnas mått står ofta på butikens hemsida. T.ex. listar Dustin måtten på iaf ett flertal kamerors embalage.

Denna kursen är väldigt knepig och förstår mig själv inte på hur detta är ett relevant projektarbete inom digital kommunikation, tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet och få det gjort i vilket fall. Får kolla på deras hemsidor då, tack för svaret!

Skrivet av Nisse-Tuta:

Kartongen avgör inte valet. Men i alla fall jag blir väldigt glad när en dyr produkt kommer i en kartong med premiumkänsla.
Det höjer själva upplevelsen när man öppnar. Med vissa tex Nokia så blir jag positivt inställd när kartongen är relativt miljövänlig och gjord på återvunnet papper medans tex en Macbook kommer i en jäkligt glossy kartong och känns istället lite lyxig.
Men om någon skulle sälja en Canon 1DC till mig billigt så skulle jag ta den inlindad i dasspapper om det var det som bjöds, det är som sagt inte avgörande på något sätt, bara trevligt.

Förstår också det just med tanke på att det gäller systemkameror som är en sorts lyxvara i sig, eftersom man oftast söker vissa funktioner och dylikt. Men om vi säger såhär att det skulle vara en identisk kamera i två lådor, ena är en ful brun kartong och andra har en kartong med en viss funktionalitet och en stilren finish för endast kostnaden av 50kr extra, vilken väljer du?

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Vid ett köp av en produkt (oavsett vad det är) så spelar förpackningen ytterst liten roll, om ens någon roll alls. I de allra flesta fall känns den mest bara som ett nödvändigt ont och kan vara dryga att kunna knyckla ihop så de får plats i papperskorg eller i källsorteringskärlet.
I de fall man faktiskt unnar en tanke till förpackningen är först när man öppnar den. En bra inpackad produkt ger lite av en kvalitetskänsla när man öppnar lådan. Lite svårt att sätta fingret på vart gränsen går för det här men jag minns exempelvis att jag blev glatt överraskad när jag packade upp mitt nätaggregat i min signatur - jämfört med tidigare halvbudget-aggregat jag packat upp förut så gav denna uppackning en känsla av att man gjorde ett bra val trots allt. Extra funktionalitet man fick där var ju dessutom en tygpåse i vilken man smidigt kan förvara de kablar man inte behövde när man byggt klart.
Ungefär lite som när man får en schysst whisky i present och den kommer förpackad i en trälåda istället för en systembolagetpåse.

Än om dessa sakerna är trevligt och så, så är det långt ifrån avgörande till huruvida man vill köpa produkten eller ej. Som sagt, det är mer av en försäkran att man faktiskt gjorde ett bra val från första början.

Vad gäller mått har jag noll koll på men jag antar man vill kunna få plats med så många lådor som möjligt på en pall innan de skeppas iväg.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

I regel avgör inte kartongen det minsta vad jag köper, men är det något jag stör mig på så är det flashiga förpackningar är det är en massa lull och blankt papper som inte fyller någon annan funktion än att se flashigt ut. Skulle det finnas en likvärdig produkt med en enklare låda där det gått åt mindre material och miljöpåverkan troligen är mindre skulle jag välja den istället.
Så OM förpackningen skulle påverka mitt köp skulle jag i första hand välja en förpackning med så liten volym som möjligt, med så lite plast som möjligt, med så lite färg/tyck som möjligt.
Förpackningen tjänar sitt syfte i att skydda produkten under transport. När man väl packat upp produkten har förpackningen fyllt sin funktion och är onödig. Då är det bra om det för det första gått åt så lite energi som möjligt att tillverka den och att transportera produkten och för det andra är det bra om den är så enkel som möjligt att återvinna.

Som exempel på dåliga onödiga, förpackningar till produkter som jag själv köpt så är det tex Razer Abyssus. Det skulle lätt gå att transportera 3 möss i samma volym som en förpackning, vilket skulle minska transportkostnaden till ungefär en tredjedel.
AKG K550 är ett annat exempel, där det förmodligen gått åt mer material till förpackningen än till lurarna (om än andra material).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Denna kursen är väldigt knepig och förstår mig själv inte på hur detta är ett relevant projektarbete inom digital kommunikation, tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet och få det gjort i vilket fall. Får kolla på deras hemsidor då, tack för svaret!

Förstår också det just med tanke på att det gäller systemkameror som är en sorts lyxvara i sig, eftersom man oftast söker vissa funktioner och dylikt. Men om vi säger såhär att det skulle vara en identisk kamera i två lådor, ena är en ful brun kartong och andra har en kartong med en viss funktionalitet och en stilren finish för endast kostnaden av 50kr extra, vilken väljer du?

50 spänn av 10 000 är inget att orda om men är det 50 av 500 så skippar jag lådan.
Orationellt med tanke på att 50 spänn är lika mycket i båda fallen, men den människa som påstår sig vara rationell ljuger.

Permalänk
Medlem

Finns en del fina kartonger och emballage som faktiskt är värda att spara.
Jag är en person som söker funktion mer än design. Jag har sett mycket tillspacade lådor osv när jag är ute
på kamerajakt. Canons lådor är vita med text och bild på kameran, stilrent och snyggt. Dessa attraherar inte
men de förklarar vad jag söker utan att bjuda på allt för mycket buzz. Jag blir mer intresserad av en sådan låda än
en för en billig kompaktkamera där design och buzzwords går före dess funktion.

Jag har en låda till en Canon 5D mk2 som jag kan mäta om du vill ha storlek? Det är ingen standardkamera och den är större
än 95% av systemkamerorna du ser på marknaden.

Edit:

Oj, jag har lådan till damens 100D jag kan mäta om du inte redan fått svaret.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Ingen verkar bry sig om kartongens design och utseende på detta forum.

Jag skulle kunna instämma på vissa plan men kan samtidigt tycka att det inte riktigt är hela sanningen, speciellt inte när det kommer till produkter som kostar en hel del och i denna kategori faller digitalkameror. Jag tittar aldrig på förpackningen när jag köper en kamera det styr inte mitt val av kamera. MEN om man köper sig en dyr produkt förväntar man sig att den är förpackad på ett bra sätt och inte nedslängd i en pappkartong med lite skumnudlar runt sig, man förväntar sig att emballaget håller lika god kvalitet som själva produkten.
En lyxprodukt skall utstråla lyx redan i förpackningen och en smart och genomtänkt förpackning visar att företaget tar hand om den vara du köpt av dem.
Se bara till Apple, deras produktkartonger är ofta smart utformade och de bidrar stort till företagets image, du kan direkt de på en förpackning om det är en Apple produkt, det är en del av varumärket.

När det kommer till kameralådor så tror jag även att det varierar lite på vilken marknad kameran är till för, en professionell kamera behöver en annan typ av låda kontra en kamera till konsumentmarknaden. Då en kamera som säljs för professionellt bruk oftast beställs av någon som länge övervägt sina val och köper det de anser passa deras behov bäst, dessa lådor kan ofta vara mer sparsamma och mindre iögonfallande med mindre information på utsidan, dessa kan ofta vara väldigt stilrena och utstrålar då lyx igenom sin sparsamhet.

För en konsumentkamera råder däremot andra kriterier då de köps av människor som kanske är inne i butiken och tittar runt, på dessa förpackningar kan vissa funktioner, prestanda och illustrationer framgå för att ge konsumenten vägledning i sitt val av kamera.

Permalänk
Skrivet av Holck:

Finns en del fina kartonger och emballage som faktiskt är värda att spara.
Jag är en person som söker funktion mer än design. Jag har sett mycket tillspacade lådor osv när jag är ute
på kamerajakt. Canons lådor är vita med text och bild på kameran, stilrent och snyggt. Dessa attraherar inte
men de förklarar vad jag söker utan att bjuda på allt för mycket buzz. Jag blir mer intresserad av en sådan låda än
en för en billig kompaktkamera där design och buzzwords går före dess funktion.

Jag har en låda till en Canon 5D mk2 som jag kan mäta om du vill ha storlek? Det är ingen standardkamera och den är större
än 95% av systemkamerorna du ser på marknaden.

Edit:

Oj, jag har lådan till damens 100D jag kan mäta om du inte redan fått svaret.

// A

Skulle jättegärna ta emot måtten ifall inte det hade varit till för mycket krångel!

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Skulle jättegärna ta emot måtten ifall inte det hade varit till för mycket krångel!

Ja, glömde visst denna tråden. Jag ska försöka komma ihåg ikväll att mäta lite på de lådor jag har.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Hej!

Jag har just nu en kurs som heter Digital kommunikation och ska göra en förpackning, då valde jag att göra en till en systemkamera.
Till frågan, har någon exakta mått på en "standard" kartong till en systemkamera? Och om du skulle köpa en systemkamera, hur mycket skulle då kartongens design avgöra ditt val?

Vet att det är lite udda frågor men är väldigt tacksam för svar!

// Henke

Här kommer måtten på en Nikon D3100 Låda

Längd= 327mm

Bredd= 168mm

Höjd= 131mm

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Här kommer måtten på en Nikon D3100 Låda

Längd= 327mm

Bredd= 168mm

Höjd= 131mm

Ber om ursäkt för mitt sena svar, har haft en del att göra i skolan om man säger så
Men med hjälp av dina mått är jag snart helt klar med lådan, tack så jättemycket för tiden du tog att mäta! Hjälpte mig väldigt mycket

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|