Permalänk
Medlem

Asus g750jz eller MSI gt70

Kort och gott står jag mellan titelns två bärbare. Full kraft.

Vad jag ska använda dator tiill? Spela där jag inte har min desktop (som ändå blir klenare än denna, 640gtx) nyare spel, 3d modellering, unity spelutveckling, programmering mm.

Vad tycker ni, är det alldeles för overkill med ovanstående datorer? Viilken borde jag välja?

Permalänk
Skrivet av Todilo:

Kort och gott står jag mellan titelns två bärbare. Full kraft.

Vad jag ska använda dator tiill? Spela där jag inte har min desktop (som ändå blir klenare än denna, 640gtx) nyare spel, 3d modellering, unity spelutveckling, programmering mm.

Vad tycker ni, är det alldeles för overkill med ovanstående datorer? Viilken borde jag välja?

Jag skulle inte välja någon utav dom, jag skulle välja en Clevo http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184244-w...

Eller http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/178712-w... GTX 780M och 880M är samma GPU fast 880M är något högre klockat och har 8GB VRAM vilket inte GPUn kan utnyttja.
Stödjer intel XTU, datorn är till för att överklocka, du kan överklocka processorn till 3600MHZ, finns Clevos på andra sidor där du kan välja 4800MQ, 4900MQ, 4930MX, 4940MX.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt mycket som msi varianten http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196599-msi_gt70_2pe-1419ne-173_full_hd-i7-4800mq-12gb-1tb__128gb_ssd-gtx880m_4gb-win_81&atcl=search:result för i princip samma pris fast 4gb mer minne, lite mindre hårddisk, 15,6" istället för 17" (15,6" känns liiite för liitet) och 780 ist/ället för 880.

Den första var lite intressant, HD8970M verkar prestera som 780m enligt första testet jag hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Kort och gott står jag mellan titelns två bärbare. Full kraft.

Vad jag ska använda dator tiill? Spela där jag inte har min desktop (som ändå blir klenare än denna, 640gtx) nyare spel, 3d modellering, unity spelutveckling, programmering mm.

Vad tycker ni, är det alldeles för overkill med ovanstående datorer? Viilken borde jag välja?

Hej!

Det beror på vad du prioriterar. En tyst dator eller den värsta hårdvaran till bäst pris. Asus kylning är nämligen överlägsen både MSI och Clevo. Stod i samma val men valet föll till slut på Asus datorn just för att den är betydligt tystare än de andra två och ja jag har testat. Är en märkbar skillnad faktiskt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Det beror på vad du prioriterar. En tyst dator eller den värsta hårdvaran till bäst pris. Asus kylning är nämligen överlägsen både MSI och Clevo. Stod i samma val men valet föll till slut på Asus datorn just för att den är betydligt tystare än de andra två och ja jag har testat. Är en märkbar skillnad faktiskt.

Mvh J

Prestandamässigt verkar msi och asusen ligga på ungefär samma nivå. Asusen har en 256 gb ssd vilket känns som minimum . Vill absolut att datorn ska låta så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Prestandamässigt verkar msi och asusen ligga på ungefär samma nivå. Asusen har en 256 gb ssd vilket känns som minimum . Vill absolut att datorn ska låta så lite som möjligt.

Jag har en msi GT70 med gtx780m.

Och jag är hur nöjd som helst, låter inte överdrivet mycket och är rapp som den!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Jag har en msi GT70 med gtx780m.

Och jag är hur nöjd som helst, låter inte överdrivet mycket och är rapp som den!

Argh! Du gör det inte lätt för mig . Den nya modellen ska låta 15% mindre(självklart enligt msi själva så man får ta det med en skopa salt!)

Vad har din variant för hårddisk, 128gb ssd? Är det i så fall tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Skulle inte välja MSIn före ASUS baserat på tester av modellerna med 780M. MSIn låter mer och blir varmare i dessa tester.

http://www.notebookcheck.net/Review-MSI-GT70H-80M4811B-Notebo...

http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Asus-G750JH-T4080H...

Permalänk
Medlem

Asus G serie är tystare och kyler bättre än andra Gaming laptops så är det bara. Det man får betala för den bättre kylningen är ett högre pris och att datorn blir lite klumpigare än andra laptops i samma klass. Så man får helt enkelt överväga om man är beredd att betala lite mer för kylningen eller stå ut med lite högre ljudnivå. Vissa är väldigt känsliga för ljud, andra inte.

Så bara att välja och vraka. Tror inte du blir besviken vad du än köper.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Vill man ha en "riktig" gaminglaptop så är Clevo eller Alienware nog de enda alternativen, med riktigt menar jag en dator som är till för att överklocka (har XTU stöd), kan beställas med 4930MX/4940MX och är helt uppgraderingsbar.
MSI är ju uppgraderingsbara de också (GPU, CPU, RAM osv) men har ej stöd för intel xtu, Asus har nu tagit bort alla möjligheter att uppgradera förutom RAM och hdd, sen att det endast har en 4700HQ i sina nya är ju löjligt för priset man betalar.
Prioriterar man tysthet före prestanda så är Asus ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Vill man ha en "riktig" gaminglaptop så är Clevo eller Alienware nog de enda alternativen, med riktigt menar jag en dator som är till för att överklocka (har XTU stöd), kan beställas med 4930MX/4940MX och är helt uppgraderingsbar.
MSI är ju uppgraderingsbara de också (GPU, CPU, RAM osv) men har ej stöd för intel xtu, Asus har nu tagit bort alla möjligheter att uppgradera förutom RAM och hdd, sen att det endast har en 4700HQ i sina nya är ju löjligt för priset man betalar.
Prioriterar man tysthet före prestanda så är Asus ett alternativ.

Jag kommer inte ha lust att överklocka och utbytbara komponenter känns som det aldrig kommer bli av. När jag skaffat mig desktop förr så blev det nästan alltid en ny dator istället(eller ja ny cpu/moderkort/grafikkort) istället för att t.ex. bara uppgradera grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Argh! Du gör det inte lätt för mig . Den nya modellen ska låta 15% mindre(självklart enligt msi själva så man får ta det med en skopa salt!)

Vad har din variant för hårddisk, 128gb ssd? Är det i så fall tillräckligt?

Jag köpte en dragon edition 2 från webhallen. Den kommer normalt med 1tb 7200rpm hdd men har en extra sata plats så att man kan sätta in en till hdd. Jag satte in 128gb kingston ssd.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Jag köpte en dragon edition 2 från webhallen. Den kommer normalt med 1tb 7200rpm hdd men har en extra sata plats så att man kan sätta in en till hdd. Jag satte in 128gb kingston ssd.

Den har väl 2 mSATA slots också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Den har väl 2 mSATA slots också?

Nej inte den från Webhallen.

orginalet har det. men den från webhallen har de bytt kontrollerkortet för mSata x2 (finns med x3) till en vanlig Sata för HDD och SSD.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Vill man ha en "riktig" gaminglaptop så är Clevo eller Alienware nog de enda alternativen, med riktigt menar jag en dator som är till för att överklocka (har XTU stöd), kan beställas med 4930MX/4940MX och är helt uppgraderingsbar.
MSI är ju uppgraderingsbara de också (GPU, CPU, RAM osv) men har ej stöd för intel xtu, Asus har nu tagit bort alla möjligheter att uppgradera förutom RAM och hdd, sen att det endast har en 4700HQ i sina nya är ju löjligt för priset man betalar.
Prioriterar man tysthet före prestanda så är Asus ett alternativ.

Jag ser det mer så att om man vill kunna få ut max prestanda ser man till att ha bra kylning som inte throttlar, det har varit ett problem på tidigare MSI-modeller och vissa från Clevo trots att de låter avsevärt mer.

De allra flesta kommer nog varken uppgradera eller överklocka, men bra och tyst kylning är något de flesta har nytta av.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag ser det mer så att om man vill kunna få ut max prestanda ser man till att ha bra kylning som inte throttlar, det har varit ett problem på tidigare MSI-modeller och vissa från Clevo trots att de låter avsevärt mer.

De allra flesta kommer nog varken uppgradera eller överklocka, men bra och tyst kylning är något de flesta har nytta av.

Jag har haft mycket bättre temperaturer med både MSI och Clevo än t ex Asus och andra.
Min Clevo P150SM med 8970M kan köras helt knäpptyst (utan turbofläkten aktiverad) med bra temperaturer i full load, den har 1 enorm fläkt för GPU och en lite mindre för CPU vilka flyttar väldigt mycket luft.

Min MSI med GTX 770M (överklockat och övervoltat) blev max 75C load, 80C load utan turbofläkten igång och utan överklockning samt utan turbofläkt max 70C load.

De forum där jag är mycket på är det ingen som har problem med throttling eller dylikt med varken MSI eller Clevo förutom de som har installerat 4930MX och försöker pressa sina GTX 780M så mycket de bara går, de brukar snarare ha problem med Asus.

Jag är verkligen inte någon fanboy utan jag tycker bara det är konstigt hur olika uppfattningar man kan ha om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Jag har haft mycket bättre temperaturer med både MSI och Clevo än t ex Asus och andra så vad får du det ifrån?

Tester från t.ex. Notebookcheck som jag länkade ovan. Eller här från Anandtech för MSI: http://www.anandtech.com/show/7076/msi-gt70-dragon-edition-no...

Det kan ju självklart vara löst till årets modeller med 880M men jag skulle avvakta tester innan jag skulle köpa en MSI baserat på hur tidigare generation fungerade med toppkort.