Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Har lite svårt att kika på filmerna då datorn jag har här är lite dålig på video. Sitter inte vid ordinarie..

Positivt eller negativt ?

Skulle du till byn i helgen?

Jodå det ser helt ok ut. det som stör mig är att en massa människor har köpt en kamera för 20 tusen men sen är det ingen som kan ställa en vettig exponering i dagsljus. Det är alltid urfrätta highlights så man får ingen uppfattning om DR.

Jag råkade impulsköpa en bil igår så jag tror jag måste strama åt utgifterna lite, då kanske kamerauktion inte är smartaste stället att befinna sig på. Men den där zombiegrejen lät kul, borde kunna bli ett latjo lowlight expriment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jodå det ser helt ok ut. det som stör mig är att en massa människor har köpt en kamera för 20 tusen men sen är det ingen som kan ställa en vettig exponering i dagsljus. Det är alltid urfrätta highlights så man får ingen uppfattning om DR.

Jag råkade impulsköpa en bil igår så jag tror jag måste strama åt utgifterna lite, då kanske kamerauktion inte är smartaste stället att befinna sig på. Men den där zombiegrejen lät kul, borde kunna bli ett latjo lowlight expriment.

Haha, jag vet inte var auktionen är en tänkte väl dra med frugan och kika lite.

Grattis till bil!

Ja, zombiegrejjen verkar kul. Tar med mig diskar, laptop osv så man kan offloada var 128GB's film. 16+35 + focal reducer och Fujion 25/1.4 för lite effekt.
Blir roligt! (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Haha, jag vet inte var auktionen är en tänkte väl dra med frugan och kika lite.

Grattis till bil!

Ja, zombiegrejjen verkar kul. Tar med mig diskar, laptop osv så man kan offloada var 128GB's film. 16+35 + focal reducer och Fujion 25/1.4 för lite effekt.
Blir roligt! (=

// A

Den är på Nalen.

Ja zombiefolket är väl teaterapor så man kan säkert regisera och få med dem på lite olika skoj, gamla stans gränder kan vara kul, höga skuggsiluetter på väggar o sånt.

BTW ska jag låna hem en semi dyr camcorder i helgen bara för att se hur det känns att jobba med. Lite för att utvärdera hur mycket plus man ska ge AX100 för den egenheten.
Det är en Sony CX690, tror inte den säljs här men det finns liknande på Scandinavian mfl som alla kostar ca 5K. Ska bli spännande.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jodå det ser helt ok ut. det som stör mig är att en massa människor har köpt en kamera för 20 tusen men sen är det ingen som kan ställa en vettig exponering i dagsljus. Det är alltid urfrätta highlights så man får ingen uppfattning om DR.

Jag råkade impulsköpa en bil igår så jag tror jag måste strama åt utgifterna lite, då kanske kamerauktion inte är smartaste stället att befinna sig på. Men den där zombiegrejen lät kul, borde kunna bli ett latjo lowlight expriment.

Jo det är kanske ett problem med dessa dyra "konsumentkameror" att en hög andel som testar är just konsumenter och det blir svårt att avgöra vad de egentligen går för. Kameror som intresserar proffs får skitbra tester då de testas av bransch-folk. Minns själv när jag skulle köpa min xf100 (som ändå har xlr & 422) att det mesta jag såg på YouTube var skit. Det var väll typ Blooms test som man kunde få en hyfsat uppfattning av.

Men ändå hur mycket både bra och dåligt material har man inte sett från Canons DSLR som 5d, 7d och 550d. Det beror väll kanske på att det tidigare var en större spridning av användare. Men det gjorde också det lite komiskt att läsa kommentarer ibland med nybörjare som är upprörda över att kamerorna inte presterar som de sett på nätet. Typ jag har ju köpt en kamera som proffs har, ändå ser det så fult ut, vad är det som är fel!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Jo det är kanske ett problem med dessa dyra "konsumentkameror" att en hög andel som testar är just konsumenter och det blir svårt att avgöra vad de egentligen går för. Kameror som intresserar proffs får skitbra tester då de testas av bransch-folk. Minns själv när jag skulle köpa min xf100 (som ändå har xlr & 422) att det mesta jag såg på YouTube var skit. Det var väll typ Blooms test som man kunde få en hyfsat uppfattning av.

Men ändå hur mycket både bra och dåligt material har man inte sett från Canons DSLR som 5d, 7d och 550d. Det beror väll kanske på att det tidigare var en större spridning av användare. Men det gjorde också det lite komiskt att läsa kommentarer ibland med nybörjare som är upprörda över att kamerorna inte presterar som de sett på nätet. Typ jag har ju köpt en kamera som proffs har, ändå ser det så fult ut, vad är det som är fel!?

Det största problemet är att folk tycker att kameran är kameran...uhm, och sen är det bra!

Dvs, folk köper en blackmagickamera. Den var "dyr". Sen köper de, inte retro, men billiga skitobjektiv och häktar på.
De köper billiga nonameminneskort och gnäller på kvalité och batteri.
De kan inte grada filmen så den ser väldigt tafflig ut - så de filmar i video istället för film.. och då tappar de all dynamik i bilden..

Sen skriver de 2/5 stjärnor för att DE inte kan lägga pengarna och inte kan använda produkten.

Kameran är EN del i hela setup:en. En svag länk bland allt = allt blir lidandes.

Så är det. Finns en BBC-dokumentär som är ganska känd. Den är inspelad på en ixus. Jag kan leta upp den.

Edit:
Filmen visades på BBC men är inte från dem ursprungligen.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Här är den.

Inspelad med Canon IXUS 220 HS.

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Det största problemet är att folk tycker att kameran är kameran...uhm, och sen är det bra!

Dvs, folk köper en blackmagickamera. Den var "dyr". Sen köper de, inte retro, men billiga skitobjektiv och häktar på.
De köper billiga nonameminneskort och gnäller på kvalité och batteri.
De kan inte grada filmen så den ser väldigt tafflig ut - så de filmar i video istället för film.. och då tappar de all dynamik i bilden..

Sen skriver de 2/5 stjärnor för att DE inte kan lägga pengarna och inte kan använda produkten.

Kameran är EN del i hela setup:en. En svag länk bland allt = allt blir lidandes.

Så är det. Finns en BBC-dokumentär som är ganska känd. Den är inspelad på en ixus. Jag kan leta upp den.

Precis, skitobjektiv gör ju att det fantastiska kamerahuset spelar in skit, i superkvalité :). Även om dessa skitobjektiv kan tillföra saker är det bra om det är ett medvetet val.

Men den brist jag oftast ser är att det finns en brist i att förstå hur ljuset funkar. Bilden blir ju till av just ljus, ordet fotografi kommer ju från grekiskan och betyder ju något i stil med "rita med ljus". En vacker bild är givetvis beroende av många saker men ljuset är ju väsentligt. Är man utomhus är ju solen ett verktyg man ska använda och försöka förstå. Innan man trycker på rec får man kolla hur ljuset faller. Jobbar man med ljuset minskar ju risken för att en kameras begränsningar ska märkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Precis, skitobjektiv gör ju att det fantastiska kamerahuset spelar in skit, i superkvalité :). Även om dessa skitobjektiv kan tillföra saker är det bra om det är ett medvetet val.

Men den brist jag oftast ser är att det finns en brist i att förstå hur ljuset funkar. Bilden blir ju till av just ljus, ordet fotografi kommer ju från grekiskan och betyder ju något i stil med "rita med ljus". En vacker bild är givetvis beroende av många saker men ljuset är ju väsentligt. Är man utomhus är ju solen ett verktyg man ska använda och försöka förstå. Innan man trycker på rec får man kolla hur ljuset faller. Jobbar man med ljuset minskar ju risken för att en kameras begränsningar ska märkas.

Så är det.

Det är inte helt lätt det där.

Så bara för det ska jag göra det extra svårt och bygga en filmprojektor själv

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Man får ofta frågan vilken kamera eller objektiv man använt eftersom de tror att om de köper samma så ska allt ordna sig.
Nu tycker jag att ganska ofta frågan rör programvara dvs redigering, plugins m.m. Typ som att "vilken drag-n-drop effekt har du lagt på för att skapa den här filmen?"

Permalänk
Skrivet av Holck:

Så är det.

Det är inte helt lätt det där.

Så bara för det ska jag göra det extra svårt och bygga en filmprojektor själv

// A

Bygga själv, ja varför göra det enkelt för sig! Nä men jag tror det är det som är det intressanta med att filma, att det är svårt och att man gör nya misstag hela tiden. Man blir liksom aldrig fullärd. Man kommer hem med filmmaterial man är missnöjd med, man sitter och analyserar sitt material och funderar varför det inte blev bra, detta för att deg ska bli bättre nästa gång. I perioder känner man sig duktig sen kommer tillfällen där man prövas och man känner sig som en nybörjare igen. Utan utmaningen skulle nog intresset svalnat tror jag.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Man får ofta frågan vilken kamera eller objektiv man använt eftersom de tror att om de köper samma så ska allt ordna sig.
Nu tycker jag att ganska ofta frågan rör programvara dvs redigering, plugins m.m. Typ som att "vilken drag-n-drop effekt har du lagt på för att skapa den här filmen?"

Hehe ja är det inte lustigt. Det är ju aldrig någon som köper samma skidor som Per Elofsson och blir besviken för att det inte går lika fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Bygga själv, ja varför göra det enkelt för sig! Nä men jag tror det är det som är det intressanta med att filma, att det är svårt och att man gör nya misstag hela tiden. Man blir liksom aldrig fullärd. Man kommer hem med filmmaterial man är missnöjd med, man sitter och analyserar sitt material och funderar varför det inte blev bra, detta för att deg ska bli bättre nästa gång. I perioder känner man sig duktig sen kommer tillfällen där man prövas och man känner sig som en nybörjare igen. Utan utmaningen skulle nog intresset svalnat tror jag.

Jo precis.
En del tror att en Hollywoodproduktion kommer i en låda. Sen blir allt färdigt.

Man får ta flera klipp.

I övrigt,
Farsan har ett par jordomkretser med Super8-rullar. Tänkte få över dessa till video för datorn. Jag skulle därför vilja bygga en enkel projektor
som kan visa visa bilden på en yta av 10-15cm. Tänkte ha lysdioder bakom. Får jag en bra grejj kanske jag börjar bygga sådana.
8mm/super8/16mm/super16/ultra16.

Jag tror att jag kan lösa detta med lite programmering av microkontroller (i vanlig ordning), motorer och lite fler saker.
Behöver fixa en matare (köpa en trasig projje alt hitta en 3D-skrivare).

Istället för en shutter kanske det kan räcka med att blinka med lysdioden exakt 24ggr / sek för en 24fpsrulle. 18 för hans super 8..

Ska klura (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jo precis.
En del tror att en Hollywoodproduktion kommer i en låda. Sen blir allt färdigt.

Man får ta flera klipp.

I övrigt,
Farsan har ett par jordomkretser med Super8-rullar. Tänkte få över dessa till video för datorn. Jag skulle därför vilja bygga en enkel projektor
som kan visa visa bilden på en yta av 10-15cm. Tänkte ha lysdioder bakom. Får jag en bra grejj kanske jag börjar bygga sådana.
8mm/super8/16mm/super16/ultra16.

Jag tror att jag kan lösa detta med lite programmering av microkontroller (i vanlig ordning), motorer och lite fler saker.
Behöver fixa en matare (köpa en trasig projje alt hitta en 3D-skrivare).

Istället för en shutter kanske det kan räcka med att blinka med lysdioden exakt 24ggr / sek för en 24fpsrulle. 18 för hans super 8..

Ska klura (=

Vilket projekt, där har du en dokumentär att filma så marknadsför du med den sen

Permalänk
Medlem

Sitter o labbar lite med GH4 klipp, håller ju inte direkt lika bra som raw eller prores men det funkar för att ge lite färg.
Har några AX100 klipp på väg ner och ska testa med dem också,

OBS, det finns lite aliasing med mera men det är för att detta är ett 4K fönster som jag förminskat med muspeken till ca en fjärdedel av min skärm och sedan gjord en printscreen med markering. Tittar man på filmen i full screen eller gör en riktig nerskalning så finns det inte.

GH4 Ogradat

GH4 Gradat

Permalänk
Medlem

Snyggve!

Finns ju en cinetone och en ganska platt ton på AX100. Visa gärna 100% från AX100. Bara sett den på tuben.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Här några snabbtest från AX100. Det går alla tiders att lägga lite färg men inte lyfta skuggor osv i någon större utsträckning. Gäller att sätta exponeringen från början. På ett sätt är det ju rätt bra eftersom det går snabbare att fixa om det bara är lite subtil färgsättning som skall göras.

En mycket positiv grej när jag pixelpeepade filmen i 4K var att bitraten må vara låg men det syns nästan bara i underexponeringar. I vatten som porlar (brukar vara en given pixelfestival i låg bittrare) så såg det helt ok ut i 4K. Har sett ganska skräpigt ut på tex Vimeo men det är alltså som vanligt den där J…A web-kompressionen.

Permalänk
Medlem

Provade en liten Sony Handycam idag.
Riktigt nice att ha något som funkar med en hand och är All-In-One. Men fy fan vad kvaliteten suger
En annan grej som jag alltid hatat med Sony är att man måste konvertera materialet innan det går in i CS5. Totalt värdelöst eftersom man då förlorar nästan hela tidsbesparingen. Kan ju lika gärna skjuta Raw om ja ska sitta o fippla

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Provade en liten Sony Handycam idag.
Riktigt nice att ha något som funkar med en hand och är All-In-One. Men fy fan vad kvaliteten suger
En annan grej som jag alltid hatat med Sony är att man måste konvertera materialet innan det går in i CS5. Totalt värdelöst eftersom man då förlorar nästan hela tidsbesparingen. Kan ju lika gärna skjuta Raw om ja ska sitta o fippla

https://www.youtube.com/watch?v=D-Qp4jHWuCM

Ja men så är det med de billigare. Handycamsegmentet får från amatör till semi till proffs.
Konvertera? Filmconvert klarar väl formatet? Då är de bara att sätta färgerna och skriva ut i h.264/prores?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Här några snabbtest från AX100. Det går alla tiders att lägga lite färg men inte lyfta skuggor osv i någon större utsträckning. Gäller att sätta exponeringen från början. På ett sätt är det ju rätt bra eftersom det går snabbare att fixa om det bara är lite subtil färgsättning som skall göras.

En mycket positiv grej när jag pixelpeepade filmen i 4K var att bitraten må vara låg men det syns nästan bara i underexponeringar. I vatten som porlar (brukar vara en given pixelfestival i låg bittrare) så såg det helt ok ut i 4K. Har sett ganska skräpigt ut på tex Vimeo men det är alltså som vanligt den där J…A web-kompressionen.

http://forumbilder.se/DCFE0/ax100-1-ogradad.tiff

http://forumbilder.se/DCFE0/ax100-1-gradad.tiff

http://forumbilder.se/DCFE0/ax100-2-ogradad.tiff

http://forumbilder.se/DCFE1/ax100-2-gradad.tiff

http://forumbilder.se/DCFE1/ax100-4-ogradad.tiff

http://forumbilder.se/DCFE1/ax100-4-gradad.tiff

http://forumbilder.se/DCFE1/ax100-5-ogradad.tiff

http://forumbilder.se/DCFE1/ax100-5-gradad.tiff

Vatten är alltid skräp. Jag tror på i vanlig ordning zebra 100% och ETTR. Då kan man kanske få med skuggområdena och arbeta lite där i alla fall.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Såpass.. Fast ja, jag vill fortfarande inte byta gluggar och introducera ytterligare ett format även om EF går utmärkt att stoppa på Sonykameror.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Såpass.. Fast ja, jag vill fortfarande inte byta gluggar och introducera ytterligare ett format även om EF går utmärkt att stoppa på Sonykameror.

// A

med speed booster dessutom, men nä, jag tycker det är lite sent av dem. Det jag inte kan fatta är hur de tappade bollen med RX10. Ge den bara lite högre bitrate och avchd så köper jag den imorn klockan 10 då netonnet öppnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

med speed booster dessutom, men nä, jag tycker det är lite sent av dem. Det jag inte kan fatta är hur de tappade bollen med RX10. Ge den bara lite högre bitrate och avchd så köper jag den imorn klockan 10 då netonnet öppnar.

Formen är fel på kameran för min del.
Gillar detta med remmen runt handen i detta fallet...

Därav AX100

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Formen är fel på kameran för min del.
Gillar detta med remmen runt handen i detta fallet...

Därav AX100

// A

Permalänk
Medlem

Haha. Grym ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Apropå alla 4k kameror som introduceras just nu. Tänkte på det när jag tittade genom lite material jag filmat, att man liksom såg extremt mycket detaljer i bilden. Det är verkligen skillnad på faktisk upplösning och upplevd upplösning. Har ju filmat 1920x1080 i många år men med c100 känns det faktiskt som jag har högre upplösning än tidigare. Idag tycker jag bilden nästan kan vara på gränsen till för skarp, åtminstone ibland. En stillbildsfotograf har ju fördelen att kunna pilla och trixa med en frame. T.ex. kan jag redan idag vid 4k sensor nedskalad till HD se detaljer jag har svårt att se när jag filmar men upptäcker när jag tittar på materialet. Det stället högre krav på förberedelser. En sminkning kan se fin ut i verkligheten men tafflig ut i materialet. Porer, rynkor, näshår och annat mindre trevligt syns tydligare än i verkligheten. Sen c100 har jag börjat göra helt nya tabbar, inte filmtekniska utan jag jag helt enkelt inte sett i den lilla displayen hur sjukt skarpt det kan bli. Med dessa fantastiska 4k kameror och 4k sensorer nerskalat till hd kommer också nya problem för oss som ofta är en- eller tvåmansband. En blomma, ett landskap eller annat är ju fantastiskt i hög upplösning men ska man t.ex. ha en närbild på ett ansikte ställs helt andra krav än tidigare. Jag inser t.ex. att det är dags att gå på sminkkurs, jag skämtar inte :).

Permalänk
Skrivet av Punchdrunk:

Intressant text.

Du har helt klart en poäng här, och ja det kan helt klart finnas mening med att gå en sminkkurs. Vad jag tycker om det överdrivna skärpan hos 4K är egentligen endast positivt, jag gillar när det är stört skarpt och jag gillar att se lite "defekter" i film. Men då menar jag lite, det är fortfarande det här med den modifierade verkligheten som stimulerar mig med för det är viktigare att det ser bra ut än att det ser rätt ut.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Rensar hårdisken och insåg att jag haft min hund Krut i nästan exakt 2 år och hon har då fått stå modell för 7 olika kameror. Det hade blivit fler men jag filmade henne inte med alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Rensar hårdisken och insåg att jag haft min hund Krut i nästan exakt 2 år och hon har då fått stå modell för 7 olika kameror. Det hade blivit fler men jag filmade henne inte med alla
https://www.youtube.com/watch?v=fj2UGA-pNWo

Haha, hon är grym. Det jag gillar mest är att du verkar älska henne så mycket och tar bra hand om henne. Rolig hund

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Du har helt klart en poäng här, och ja det kan helt klart finnas mening med att gå en sminkkurs. Vad jag tycker om det överdrivna skärpan hos 4K är egentligen endast positivt, jag gillar när det är stört skarpt och jag gillar att se lite "defekter" i film. Men då menar jag lite, det är fortfarande det här med den modifierade verkligheten som stimulerar mig med för det är viktigare att det ser bra ut än att det ser rätt ut.

Jag välkomnar trots allt utvecklingen och fördelarna är ju fler än nackdelarna. Vem vill gå tillbaka till SD bara för att bilden var mer förlåtande under vissa situationer. Förlåtande för att kvalitén var sämre.

Gillar inställningen med att välkomna lite defekter och att det är viktigare att det ser bra ut än rätt ut. Tror säkert det kan påverka scenen eller filmen till att kännas levande och äkta. Det defekta kan skapa något intressant och något som ger materialet "själ". Att det är en människa som stått bakom kameran och inte en maskin. Bra, håller helt med! Lätt att glömma detta ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Haha, hon är grym. Det jag gillar mest är att du verkar älska henne så mycket och tar bra hand om henne. Rolig hund

Skickades från m.sweclockers.com

Ja hon är klart prio1 i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Jag välkomnar trots allt utvecklingen och fördelarna är ju fler än nackdelarna. Vem vill gå tillbaka till SD bara för att bilden var mer förlåtande under vissa situationer. Förlåtande för att kvalitén var sämre.

Gillar inställningen med att välkomna lite defekter och att det är viktigare att det ser bra ut än rätt ut. Tror säkert det kan påverka scenen eller filmen till att kännas levande och äkta. Det defekta kan skapa något intressant och något som ger materialet "själ". Att det är en människa som stått bakom kameran och inte en maskin. Bra, håller helt med! Lätt att glömma detta ibland...

Tycker också om när bilden får lite Mojo. Till exempel utfrätta highlights kan vara toksnyggt och tidigare körde jag ofta med det (kolla hundfilmen när hon äter och vi leker med grisen, tycker det vita passar perfekt).
Men jag tror för mig handlar det om att det ska vara ett medvetet val.
Det är därför jag tvekar till AX100 vs GH4. Jag skulle nog ha mycket kul med en AX100 och där kan vi ju snacka knivskarpt. Men jag tror GH4 ger mig mer kontroll över bilden i och med högre bitrate och högre DR.

Ljud är ett annat bra exempel, jag siktar alltid på klart och cleant men sedan har jag inget emot att lägga på lite reverb eller varför inte klassiskt LP-knaster