Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Polisviruset och omformaterad dator.

Hej kära forummedlemmar.

Jag har ett problem jag inte kan hitta lösningen på i tidigare trådar.

Jag fick polisviruset och formatera om datorn (jag insåg sedermera mitt i formateringen att jag borde ha kollat här för hjälp ist men ack). Problemet med "betalningsrutan" är borta men skrivskyddet på alla filer kvarstår vilket är djupt frustrerande.
Hur kan jag få bort detta?

Hjälp mig.

Tack på för hand.

Med vänliga hälsningar,
Mikael

Permalänk
Medlem

Hur sparade du filerna ?

För om du formaterat om disken så försvinner ju allt du har på datorn..

Du borde som admin ha rättighet att ändra skrivskydd etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det är filer som hämtats från nätet. .exe filer bland andra. Så fort jag ändrar skrivskyddet från "read only" till normalt så hoppar det tillbaka till "read only" och förhindrar kopiering. Jag kör för närvarande ESET Nod 32 i felsäkert läge för att se om det går att få bort det men läser man loggen där så är det många filer som får markeringen "går ej att öppna" vilket gör mig lite orolig.

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta filer som ligger på en annan partition av HDD:n eller på en annan fysisk HDD? Sedan vad menar du med omformatering? Är det reninstallation av OS:et?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är filer som ligger på en annan fysisk enhet. Jag formatera alla HHDs och körde in Windows igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MikaelOlofsson88:

Det är filer som ligger på en annan fysisk enhet. Jag formatera alla HHDs och körde in Windows igen.

Hur lyckades du spara dessa filer om du formaterade om alla? Inte samtidigt iaf.
Vad händer om du stoppar i HDD:n i en annan burk och försöker komma åt dina filer?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur lyckades du spara dessa filer om du formaterade om alla? Inte samtidigt iaf.
Vad händer om du stoppar i HDD:n i en annan burk och försöker komma åt dina filer?

Finns det inte risk att sprida viruset om han gör det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skonky:

Finns det inte risk att sprida viruset om han gör det?

Risk finns det om han exekverar filer på den andra datorn, eller startar med den om den har system på sig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är diskarna formaterade så har du inte det kvar, vad menar du med omformatera, antingen formaterar man en hårddisk eller inte.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

@som99 Semantik, jag formatera alla (tre) HDD men av någon konstig anledning blir mina nerladdade filer skrivskyddade och går ej att flytta till externa enheter.

@jalle64, jag skall prova detta och se vilket resultat jag får.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MikaelOlofsson88:

@som99 Semantik, jag formatera alla (tre) HDD men av någon konstig anledning blir mina nerladdade filer skrivskyddade och går ej att flytta till externa enheter.

@jalle64, jag skall prova detta och se vilket resultat jag får.

En liten fråga: Hur kan du ha dina filer kvar om du nu har dem låsta och inte kan flytta dem, samtidigt som du har formaterat alla diskarna?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/formatting-d...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelOlofsson88:

@som99 Semantik, jag formatera alla (tre) HDD men av någon konstig anledning blir mina nerladdade filer skrivskyddade och går ej att flytta till externa enheter.

Har du tre hårddiskar i datorn? Du har formaterat alla och menar att alla nya filer du lägger dit blir skrivskyddade med rent windows installerat? Isåfall har det inte med viruset (då det är borta) att göra utan windows, hur många användakonton har du?

Vad säger säkerhets tabben på hårddiskarna? Är det satt på read only på din användarprofil?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Låter inte som det har med polisviruset efter som du omformaterat och installerat windows igen.

Det är ngn annat som gör att dina ny nedladdade filer blir skrivskyddade.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelOlofsson88:

@som99 Semantik, jag formatera alla (tre) HDD men av någon konstig anledning blir mina nerladdade filer skrivskyddade och går ej att flytta till externa enheter.

@jalle64, jag skall prova detta och se vilket resultat jag får.

Semantik är viktigt, eftersom det påverkar betydelsen av det du skriver.

Om du formaterat samtliga diskar så har dina problem inte med viruset att göra.