Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Letar efter en kondensatormikrofon

Permalänk

Letar efter en kondensatormikrofon

Hej! Jag letar efter en kondensatormikrofon som ska funka bra till commentarys/livestreaming och liknande (Skype samtal, Teamspeak osv). Jag har hittat en som jag tror kommer funka mycket bra.
En Audio Technica AT2020 tänkte jag skulle funka bra. Det ingår även ett Pop Filter. Har hört en del om Blue Yeti också men att den plockar upp mycket bakgrundsljud, och den är ganska stor. Jag har tänkt att den ska stå på skrivbordet. Jag har en DAC (Externt ljudkort) med Phantom power. (Scarlett 2i4). Jag har en liten fråga om kontakten också, vad är det för kabel jag behöver? Är det vanlig XLR? På bilden ser det ut som en miniversion av XLR. Jag är öppen för andra förslag på mikrofoner. Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Jag har tänkt att den ska stå på skrivbordet.

Den har ingen brutal riktverkan och kommer att plocka upp ljud från omgivningen. Jag hade valt en placering närmare munnen eller en mik med snävare upptagningskarakteristik.

Citat:

Är det vanlig XLR? På bilden ser det ut som en miniversion av XLR.

Vanlig XLR.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Den har ingen brutal riktverkan och kommer att plocka upp ljud från omgivningen. Jag hade valt en placering närmare munnen eller en mik med snävare upptagningskarakteristik.

Vanlig XLR.

Tack för svar! Förstår att den inte har en brutal riktverkan på just mig. Har lyssnat på lite olika videos på AT2020 vs Yeti och då tycker jag att AT2020 fungerar mycket bättre och tar inte upp så mycket bakgrundsljud. Jag är öppen för andra förslag.
Kan du länka mig något som skulle sitta bra på skrivbordet så den sitter nära munnen?

Permalänk

Hmm, om inte inspelningarna är gjorda med mycket likartade förutsättningar (samma utnivå, samma avstånd till ljudkällan, samma ev. kompressorinställningar) hade jag inte vågat dra några slutsatser om någondera mikrofons karaktär.

Det här bordsstativet dök upp i en tidigare tråd. Kanske finns det numera 2 nöjda användare på forumet?

Permalänk

Kondensatormickens natur är att ta upp mycket bakgrundsljud, så om du inte har det väldigt tyst hemma så bör du fundera på en dynamisk, eller en riktad kondensatormick.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Kondensatormickens natur är att ta upp mycket bakgrundsljud,

Nope. En mikrofons förmåga att särskilja en viss ljudkälla från andra ljud i omgivningen bestäms av dess riktverkan. Det finns kondensatormikar av shotguntyp lika väl som dynamiska mikar som är rundtagande.

Permalänk

Tack för svar allihopa! Har ni några andra förslag på kondensatormikrofoner? Stativet som Hieronymus Bosch länkade verkar som det ska stå på golvet, vill gärna ha den på skrivbordet.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Stativet som Hieronymus Bosch länkade verkar som det ska stå på golvet, vill gärna ha den på skrivbordet.

Den ser lång och rälig ut, men viks på mitten för att miken ska kunna flyttas runt i horisontalplanet. Skruvfäste för att dra fast den i bordsskiva el. motsv. ingår.

Permalänk

Det fick bli en AT2020 med Pop Filter