Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Har också en UL30(A), dock från 2009, men det börjar verkligen märkas hur den går på knäna. Blir ju jäkligt frestad alltså.. Även om jag överlag har varit nöjd med datorn jag har idag så drar jag mig lite för att köpa en "klenis" igen. Sonyn är ju verkligen inget prestandamonster. Å andra sidan kommer den räcka mil längre än UL30:n som nästan räcker till fortfarande. Egentligen hade jag bestämt mig för att nästan bärbara skulle vara nåt mera "omph" i på bekostnad av portabilitet. Egentligen hade jag bestämt mig för att vänta med inköp också.. Men fan vad det lockar alltså.

Jag vet att 4 GB RAM kommer räcka fint för mig och det datorn skulle användas till, värre är det väl med hårddisken. 128 GB SSD är verkligen inte mycket, det kommer bli fullt väldigt snabbt. Går ju dock att jobba runt med extern lagring på nåt maffigt USB-minne eller liten 2.5" disk. Ev. nätverkslagring också men det passar ju sämre när man är på språng.

Skrivet av JonteP0nte:

Uppdaterade från en UL30A till vaio pron. Jag betalade dock 8800 och tyckte det var värt det, men för 4990 är det en no brainer, galet bra pris!

Ja, 128GB SSD är inte mycket, ledigt utrymme för övrig lagring kommer väl att vara ca 60 - 70GB om man har tur.

Det lutar mer och mer åt ett köp imorgon efter jobbet. Kommer nog även slå till på en extern hårddisk där jag kan lagra mina foton samt eventuella filmer.

Hur som helst är jag säker på att det kommer att bli bättre än det jag har idag, frågan är bara hur mycket. Men för 5K så bör den i alla fall kunna ge mig en bra upplevelse i 2 år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Jävligt bra pris ändå, kanske man borde slå till

Verkar ha gått åt som smör i solen. Kanske finns nån kvar i butikerna.

Såg denna HP'n http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E9M37EA&opt=UUW&sel=PCNB&jumpID=ex_r11638_se/sv/hho/psg/hpstore-prisjakt_ot_aff_pu_ds_E9M37EA/feed_str/dt&jumpid=af_r11638_se/sv/hho/pps/default-td_ot_pu_ds_pd/td-generic_str/dt

Är det nått att hänga i julgranen om man inte får tag på en Sony ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexM:

Du går ju miste om mycket av det du betalar för på Sonyn. Smidigheten, designen, skärmen, SSDn, bakgrundsbelyst tangentbord, etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Plockade upp en efter jobbet igår.
Efter att ha kört uppdateringar i 5h och fått upp den i 8.1 så verkar den funka rätt bra.

Permalänk
Skrivet av Dr Cain:

Plockade upp en efter jobbet igår.
Efter att ha kört uppdateringar i 5h och fått upp den i 8.1 så verkar den funka rätt bra.

Hur mycket plats här du os:et installerat, lutar ju nu att löpa till en extern hårddisk.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexM:
Skrivet av Dr Cain:

Plockade upp en efter jobbet igår.
Efter att ha kört uppdateringar i 5h och fått upp den i 8.1 så verkar den funka rätt bra.

Beställd! Vågade inte vänta en hel jobbdag och hade tur att den fanns i webblagret igen. Jag tror inte jag kommer att ångra mig och om jag mot förmodan gör det så har Elgiganten öppet köp i 30 dagar.

Permalänk
Medlem

Tänka sig att den här laptopen fortfarande är populär! (Kanske är det så att de uppgraderar hårdvaran allteftersom?) Jag har haft min i snart ett år och är rätt nöjd (i7, touch). De enda problemen jag har upplevt är med Wi-fi (som enligt tidigare kommenterar verkar vara åtgärdat i de nya omgångarna).

Tror att det blir en ny laptop (eller ultrabook) nästa sommar för min del. Gärna en ny Vaio.

Dock har min vän upplevt problem med sin, som nyligen har börjat stänga av sig till synes helt oregelbundet och det är svårt att avgöra vad som är felet. Att det har med spänningen att göra låter som en rimlig kausalitet. Den får väl skickas in.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Många som klagar på trådlösa nätverkskortet på omdömena på prisjakt, men kommentarerna är nåt halvår gamla. Har Sony fått ordning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Hur mycket plats här du os:et installerat, lutar ju nu att löpa till en extern hårddisk.

Efter att ha kört en disk cleanup där den frigjorde ungefär 10GB, från gamla updates + "tidigare windows-versioner" så ligger jag nu på 25GB använt med standard swapfil + hibernate-fil.

Tänkte även göra mig av med restore-partitionen så där tjänar man väl in 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Efter att ha kört en disk cleanup där den frigjorde ungefär 10GB, från gamla updates + "tidigare windows-versioner" så ligger jag nu på 25GB använt med standard swapfil + hibernate-fil.

Tänkte även göra mig av med restore-partitionen så där tjänar man väl in 16GB.

Det låter ju ändock ganska lovande.

Hur upplever du datorn? Är den snabb och responvis? Vet du vilken SSD du har SATA SSD eller PCIe SSD? Pekplattan, går den ens att jämföra med en Macbook (om du provat en sådan)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Det låter ju ändock ganska lovande.

Hur upplever du datorn? Är den snabb och responvis? Vet du vilken SSD du har SATA SSD eller PCIe SSD? Pekplattan, går den ens att jämföra med en Macbook (om du provat en sådan)?

Nu när alla updates kört klart, och man tagit bort all crapware, så funkar den riktigt fint.

Det borde vara PCIe SSDn i denna, skall kolla nogrannare.

Pekplattan var inte helt god out of the box, men efter alla updates hade gått in och jag justerat inställningarna lite så funkar 2-finger scroll etc bra.

EDIT: Det var SATA/600 SSDn i min tyvärr. Dock får 490MB läs och 160 MB skriv anses som godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Nu när alla updates kört klart, och man tagit bort all crapware, så funkar den riktigt fint.

Det borde vara PCIe SSDn i denna, skall kolla nogrannare.

Pekplattan var inte helt god out of the box, men efter alla updates hade gått in och jag justerat inställningarna lite så funkar 2-finger scroll etc bra.

Det låter ju perfekt. Tack för att du tog dig tiden och svarade på frågorna.

Permalänk
Avstängd

Tycker ni inte att 4gb är för lite med tanke på att man inte kan uppgradera? Sen undrar jag hur TouchPaden är dvs gestures m.m lika dålig som alla win laptops eller bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tycker ni inte att 4gb är för lite med tanke på att man inte kan uppgradera? Sen undrar jag hur TouchPaden är dvs gestures m.m lika dålig som alla win laptops eller bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

4 GB lär räcka för surfande etc tills resten av datorn är för gammalt/sönder.

Touchpaden är helt okej, förmodligen den bästa jag använt på en Windows-dator (har dock inte suttit vid några riktigt high-end), nästan i klass med Macbook skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

4 GB lär räcka för surfande etc tills resten av datorn är för gammalt/sönder.

Touchpaden är helt okej, förmodligen den bästa jag använt på en Windows-dator (har dock inte suttit vid några riktigt high-end), nästan i klass med Macbook skulle jag vilja påstå.

Okej tack för svar, har inte så bra koll men är det haswell processor? Hur bra är batteritiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Okej tack för svar, har inte så bra koll men är det haswell processor? Hur bra är batteritiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det är det, 4xxx är haswell. Batteritiden är bra, sweclockers har ju gjort ett test på den, med lite batteritester etc, kolla in det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ni som nu slagit till. Hur är fläkten?
Upplever ni några problem med wifi?
Man blir ju väldigt sugen.

Permalänk

Några som har skrivit att det följer med massa sony program i datorn som gör den värm och att fläktarna låter väldigt mycket. Är det fixat nu eller är det fortfarande problem med den?
Hur mycket låter den vid belastning tex spel?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booney:

Ni som nu slagit till. Hur är fläkten?
Upplever ni några problem med wifi?
Man blir ju väldigt sugen.

Om du läser tråden så ser du att för 99% av alla så löste sig WiFi-bekymmer med nya drivrutiner. Jag har aldrig haft några problem med WiFi.

Skrivet av DragonRapide:

Några som har skrivit att det följer med massa sony program i datorn som gör den värm och att fläktarna låter väldigt mycket. Är det fixat nu eller är det fortfarande problem med den?
Hur mycket låter den vid belastning tex spel?

Grejjen med fläkten är att Sony har satt en väldigt låg måltemperatur för processorn. Där t.ex. Macbook Air lätt kan gå upp till 80+ så har min Vaio ALDRIG gått över 65 grader, ens vid full belastning på både GPU och CPU.

För detta får man offra ljudnivå såklart. Vid spelande låter den ganska rejält, dock inget otrevligt väsen enligt mig, utan en ganska behaglig ton.
Vid vanligt surfande, word, programmerande eller liknande är det väldigt sällan fläkten låter, kan gå igång korta stunder. Vid t.ex. youtube-klipp så låter fläkten definitivt, sitter man i skolan hörs den inte, men sitter man hemma så kommer den att höras.

(Jag kör min dator med en ren kopia W8.1 utan allt för mycket utav Vaions medföljande programvara installerad, har dessutom avinstallerat antivirus-programmet som följde med och kör istället på Windows inbyggda. )

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Jag drog en snabbis förbi felgiganten och kikade på datorn, tyvärr var den inte på men den var väldigt tunn och designen var mycket mycket snygg. Tyvärr flexar även tangentbordet jävligt mycket, tror nog pga att den är så tunn

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Gäller samma pris i butik som på nätet utan att man förbokar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Gäller samma pris i butik som på nätet utan att man förbokar?

Ja det gör det för min lokala butik iaf

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Ja det gör det för min lokala butik iaf

Tack för infon, var samma pris i "min" butik också. Så nu är jag på väg hem med ett ex.

Permalänk
Avstängd

Kan dock inte hitta någon test som visar hur bra touchpaden är, någon som vet var man hitta någon sådan test?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Rydisen eller annan kunnig: hur uppdaterar jag min nya vaio till 8.1? kan för mitt liv inte komma åt den i store, ej heller installera nog uppdateringar i Windows Update för att den skall uppenbara sig i store, allt jag får är förslag på sport/spel/shopping-apps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapabelsnabel:

Rydisen eller annan kunnig: hur uppdaterar jag min nya vaio till 8.1? kan för mitt liv inte komma åt den i store, ej heller installera nog uppdateringar i Windows Update för att den skall uppenbara sig i store, allt jag får är förslag på sport/spel/shopping-apps?

Du måste installera alla vanliga windows-updates först.
Kör igenom alla Vaio updates med.

Permalänk

Updatesen verkar ha lossnat nu, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

...
Det borde vara PCIe SSDn i denna, skall kolla nogrannare.

Pekplattan var inte helt god out of the box, men efter alla updates hade gått in och jag justerat inställningarna lite så funkar 2-finger scroll etc bra.

EDIT: Det var SATA/600 SSDn i min tyvärr. Dock får 490MB läs och 160 MB skriv anses som godkänt.

Läste igår nånstans att alla modellerna till Europa använder SATA medans övriga världen körs med PCIe. Lite tråkigt eftersom det är stora skillnader i ren överföringskapacitet. Det positiva är att det blir lättare att byta ut disken ifall det skulle vara något problem eller ifall man vill uppgradera.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Många som klagar på trådlösa nätverkskortet på omdömena på prisjakt, men kommentarerna är nåt halvår gamla. Har Sony fått ordning på det?

Skrivet av Rydisen:

Om du läser tråden så ser du att för 99% av alla så löste sig WiFi-bekymmer med nya drivrutiner. Jag har aldrig haft några problem med WiFi.

Nja, Sony har visserligen kunnat förbättra situationen via en mjukvaruppdatering men eftersom detta är ett konstruktionsfel så är det inte löst.
Kanske att det är löst på de senaste batcharna av datorer? Har läst endast ett fåtal som skriver om att det är "fixat på riktigt nu" men har faktiskt inte kunnat hitta någon som visat att Sony designat om antennerna.
Själv så väntar jag på min Pro 13 och räknar med att behöva använda ett externt nätverkskort via USB ifall jag ska försöka använda den utan bekymmer där mottagningen är lite sisådär.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk

Sugen blir jag. Har ingen bärbar men har behov av en. Verkar dock som att den lider av en hel del problem om man läser igenom tråden. Hur är det med 4GB RAM? Hur begränsad är man av det?

Vill åtminstone ha en dator som håller i två år utan att falla ihop.

Permalänk

Var och köpte min igår, inte hunnit göra så mycket än, bara massa uppdateringar men kan säga att jag hade problem med Internet så uppdateringarna avbröts, har uppdaterat trådlösa nu så hoppas det är bättre när jag kommer hem.

Annars är den mycket fin änsålänge

Skickades från m.sweclockers.com

EIDT: Funkar fint nu efter alla uppdateringar är installerade

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄