Permalänk
Inaktiv

Hjälp med crossfire prestanda.

Jag har Moderkort: ASUS M5A99FX r2.0PRO
Processor AMD FX9370 4.4ghz black edition
OS HDD: Kingston 128 gb SSD
LagringsHDD; 2tb barracuda lr va den heter
PSU Corsair 750W modulär
16 GB Ram 1x 8gb 2x4 gb
Grafik; har köpt 2 st XFX R9 280X 3gb DDR5 idag.

Kan ni ge mig nåt program där jag kan testa högsta och lägsta FPS i olika spel och rapportera hära? Jag förstår inte vad problemet är men jag tycker att jag bör få mer fps In-game. Jag uppgraderade grafikkortet från ETT Sapphire R9 270x dual-x OC till dem jag har nu.

Tack på förhand

Permalänk
99:e percentilen

MSI Afterburner – temperatur etc på GPU och framerate om du så önskar.
Fraps – framerate.

Du borde ha installerat om Windows i samband med uppgraderingen, tycker jag. Du ska åtminstone rensa drivrutiner och installera nya. Men installera som sagt gärna Windows rent.

Vid närmare eftertanke ... nätagget. Fåglarna vete om inte ditt system kanske är lite för törstigt. Säger inte att det är så, men FX-9370 och 280X CrossFire är ingen energisnål kombination.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

MSI Afterburner – temperatur etc på GPU och framerate om du så önskar.
Fraps – framerate.

Du borde ha installerat om Windows i samband med uppgraderingen, tycker jag. Du ska åtminstone rensa drivrutiner och installera nya. Men installera som sagt gärna Windows rent.

Vid närmare eftertanke ... nätagget. Fåglarna vete om inte ditt system kanske är lite för törstigt. Säger inte att det är så, men FX-9370 och 280X CrossFire är ingen energisnål kombination.

Jag körde DDU Tidigare kallad Driver sweeper i Safe mode alla gånger jag tagit ur korten för o sätta i nytt!

Jag körde med fraps, Satte på AIDA64(tidigare Everest) Fpsen enligt fraps var Average 53 i spelet Nether på högsta inställningarna 1920'1080 i 10 minuter
MEN grafikkorten var 110 grader varma(Celsius). Jag tog ut dom och lämnade tillbaks dom satte i mitt en månader gamla Sapphire R9 270x som jag prata om tidigare, det maxar 70 grader varmt i bf4 och fpsen är runt 65-85 hela tiden, i nether flyter bilden på mycket bättre men enligt fraps var fps average 43, Kan bero på att jag tabbade ur under tiden jag gjorde den benchmarken... Tror du verkligen att det kan vara PSUn? Tänkte gå och köpa ett likadant 270X imorgon för det verkar vara så mycket stabilare men börjar tveka.

När jag körde 2 styckna 280X så var fpsskillnaden som högst 20 men lägsta nivån vart aldrig bättre, kan det ha berott på den höga temperaturen? och vad kan den höga temperaturen ha berott på? chassit är bra luftat med en 2 fläktar uppifrån, 2 fram, en från sidan och luft/vatten kylning till CPUN

Drivrutinsproblem har jag gått igenom många gånger så jag har lärt mig den biten. De 2 korten jag lämnade tillbaka hade använts för Bitcoin Mining, aldrig överklockade dock(enligt säljaren) Kan det ha med saken att göra?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon216267:

Jag körde DDU Tidigare kallad Driver sweeper i Safe mode alla gånger jag tagit ur korten för o sätta i nytt!

Jag körde med fraps, Satte på AIDA64(tidigare Everest) Fpsen enligt fraps var Average 53 i spelet Nether på högsta inställningarna 1920'1080 i 10 minuter
MEN grafikkorten var 110 grader varma(Celsius).

110 °C?!!!

Etthundratio grader celsius?!

Antingen är det fel eller så har du extrema problem med kylningen.

Citat:

Jag tog ut dom och lämnade tillbaks dom satte i mitt en månader gamla Sapphire R9 270x som jag prata om tidigare, det maxar 70 grader varmt i bf4 och fpsen är runt 65-85 hela tiden, i nether flyter bilden på mycket bättre men enligt fraps var fps average 43, Kan bero på att jag tabbade ur under tiden jag gjorde den benchmarken...

Nej, det beror med största sannolikhet på vad som brukar kallas microstuttering, men som jag kallar megastuttering. Kör du två AMD-kort i CrossFire (åtminstone Southern Islands och tidigare) får du högre framerate men totalt värdelöst flyt. Du går från t ex 50 till 90 fps men det känns som att du går från 50 till 20 fps. Jag körde 7970 CrossFire innan men det slutade med att jag inaktiverade CF och bara spelade på det ena kortet, för det blev mycket bättre flyt så.

Om det är något jag verkligen avråder från är det CrossFire.

Citat:

Tror du verkligen att det kan vara PSUn? Tänkte gå och köpa ett likadant 270X imorgon för det verkar vara så mycket stabilare men börjar tveka.

Gör. Inte. Det. Undvik CrossFire till varje pris.

Citat:

När jag körde 2 styckna 280X så var fpsskillnaden som högst 20 men lägsta nivån vart aldrig bättre, kan det ha berott på den höga temperaturen? och vad kan den höga temperaturen ha berott på? chassit är bra luftat med en 2 fläktar uppifrån, 2 fram, en från sidan och luft/vatten kylning till CPUN

Drivrutinsproblem har jag gått igenom många gånger så jag har lärt mig den biten. De 2 korten jag lämnade tillbaka hade använts för Bitcoin Mining, aldrig överklockade dock(enligt säljaren) Kan det ha med saken att göra?

Är/var korten extremt igensatta med damm eller satt kylarna löst?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

110 °C?!!!

Etthundratio grader celsius?!

Antingen är det fel eller så har du extrema problem med kylningen.

Nej, det beror med största sannolikhet på vad som brukar kallas microstuttering, men som jag kallar megastuttering. Kör du två AMD-kort i CrossFire (åtminstone Southern Islands och tidigare) får du högre framerate men totalt värdelöst flyt. Du går från t ex 50 till 90 fps men det känns som att du går från 50 till 20 fps. Jag körde 7970 CrossFire innan men det slutade med att jag inaktiverade CF och bara spelade på det ena kortet, för det blev mycket bättre flyt så.

Om det är något jag verkligen avråder från är det CrossFire.

Gör. Inte. Det. Undvik CrossFire till varje pris.

Är/var korten extremt igensatta med damm eller satt kylarna löst?

förstod inte själv att det kunde ligga på så hög värme, IDLE var 60 grader så det måste ju vart kortet :S.

Finns det någon tråd om crossfire ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon216267:

förstod inte själv att det kunde ligga på så hög värme, IDLE var 60 grader så det måste ju vart kortet :S.

Mina 7970 (samma som 280X) blev 60 °C i idle om jag körde mer än en skärm. Kör du en skärm är det alldeles för högt.

Citat:

Finns det någon tråd om crossfire ?

Finns det någon chassirecension av Jonas T? Stuttering i CrossFire har ältats ut och in i flera år, i synnerhet sedan microstuttering kvantifierades under 2012.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers