2000-3000, Bra kamera, Kvalitet, Android

Permalänk
Medlem

2000-3000, Bra kamera, Kvalitet, Android

Hej! Jag funderar lite på att köpa ny telefon till flickvännen. Hon har nu första HTC Desire. Hårdvarumässigt är kvaliten skitbra och den ser ut som ny än. Det trista är att det riktigt uselt dimensionerade lagringsminnet gör att hon knappt kan ta foton och inte installera några nya appar. Hon fotograferar en hel del och är duktig på det så en bra kamera vore ett måste. Bra kvalitet likaså eftersom hon vill byta så sällan som bra möjligt, hon hatar att sätta sig in i ny teknik.

Jag har funderat lite på Galaxy S3, de har riktigt bra pris nu och kamera och prestanda borde fortfarande vara mer än nog för en light-användare. S4 börjar också krypa ner så smått och Nexus 5 finns ju också. Den känns dock lite mer entusiastinriktad.

Har HTC en attraktiv modell i det prisspannet? Gärna med metall/annat bra material.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Galaxy S3 och 4 är inte så speciellt bra. Deras skärmar har dåliga färger, de är fyllda med bloat och de har en dedikerad overflow knapp (vilket bara är dålig design).
Samsung har bättrat sig rejält med S5, men den kostar 6000, inte 3000.
Det största designmässiga felet som finns kvar nu (i S5) är deras taktila hemknapp. Kapacitiva navigationsknappar skapar en mer enhetlig upplevelse med tanke på att resten av gränssnittet är kapacitivt (skärmen).

Du hittar inte en bättre telefon för 3000kr än Nexus 5.
Det är utan tvekan den bästa telefonen i den prisklassen.

Kameran behöver du heller inte vara orolig för. Den tar riktigt fina bilder. Kamera appen har inte många inställningar, men kvaliteten på bilderna man tar, speciellt i HDR+ läget är väldigt hög. Jag kan visa några bilder jag tagit om du är intresserad.

Är du/din flickvän villig att vänta så kan OnePlus One vara riktigt intressant. Den har ännu mer top-end hårdvara än Nexus 5 och en liknande prislapp. Den är dock en riktigt stor mobil på 5.5tum.

Permalänk
Medlem

Jag äger en Nexus 5, och visst tar den bättre bilder än min förra telefon som var en Iphone 4S, men väldigt ofta reagerar jag över hur fokuset inte stämmer, färgerna blir skeva eller andra otrevligheter som inte bör höra hemma hos en mobilkamera.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag äger en Nexus 5, och visst tar den bättre bilder än min förra telefon som var en Iphone 4S, men väldigt ofta reagerar jag över hur fokuset inte stämmer, färgerna blir skeva eller andra otrevligheter som inte bör höra hemma hos en mobilkamera.

Har läst det flera gånger på nätet. Det är väl en bugg i mjukvaran? Hoppas det iaf.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har läst det flera gånger på nätet. Det är väl en bugg i mjukvaran? Hoppas det iaf.

Det hoppas innerligt jag också. Skulle så sent som idag ta en bild på min legitimation. Placerar den på mitt vita skrivbord och försöker ta en vettig bild. Det enda som händer är att hela bilden får en gul ton och ser allmänt smutsig ut.

Som sagt, jag hoppas verkligen på att detta kan fixas i kommande uppdateringar. Google påstås vara i farten med ett helt nytt kameragränssnitt. Måtte det ordna alla småproblem.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Det hoppas innerligt jag också. Skulle så sent som idag ta en bild på min legitimation. Placerar den på mitt vita skrivbord och försöker ta en vettig bild. Det enda som händer är att hela bilden får en gul ton och ser allmänt smutsig ut.

Som sagt, jag hoppas verkligen på att detta kan fixas i kommande uppdateringar. Google påstås vara i farten med ett helt nytt kameragränssnitt. Måtte det ordna alla småproblem.

Det har jag också märkt. I vissa ljus så blir bilden ovanligt gul. Det händer inte så ofta, men det är ganska störande.
Fokus får även fnatt ibland.
Men dessa två är garanterat möjliga att lösa via mjukvara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte test alla lurar som finns ute i dagsläget men fick hem en LG G2 förra veckan som jag är väldans nöjd med. Kostar 200:- mer än nexus5, men det är kanske inte hela världen ;).

Den är rätt lik nexus5 hårdvarumässigt. Nexus5 kommer få fler updates i framtiden och en vanilla androidlur är ju alltid trevligt. Tycker själv nexus5 har aningen mer tilltalande design också.
Anledningen att det blev en LG G2 istället var följande: Bättre batteritid, större skärm utan att mobilen är större och kameran skulle vara aningen bättre enligt reviews. Prio på batteritid och skärmstorlek i mitt fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack för många bra tips. Att S3 och S4 skulle ha så dåliga skärmar har jag aldrig hört förr. Bloatwaren däremot är nåt jag ogillar kraftigt.

S4 Zoom verkar vara en bra kamera men tyvärr dålig telefon :/ Åtminstone inte bra telefon nog för att hålla lika många år som hennes gamla Desire.

LG G2 slog jag själv till på av samma anledning som du Söderbäck Pris/prestanda var helt oslagbart. Dock är den alldeles för plastig för att kunna hålla samma kvalitet under lång tid som hennes gamla metall-Desire. Jag tror att den kommer vara grym nåt år framöver men den känns lite för rapplig.

Nexus 5 börjar nästan kännas som bäst alternativ, även om jag själv valde bort den pga det lilla batteriet. Hon surfar knappt på telefonen så batteriet i den borde duga alldeles utmärkt, och den känns väldigt gedigen att hålla i. Hade dock varit trevligt att komma undan lite billigare. Telefonen behöver inte ha särskilt starka specs, bara vara av god kvalitet och bra kamera som sagt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Hej! Jag funderar lite på att köpa ny telefon till flickvännen. Hon har nu första HTC Desire. Hårdvarumässigt är kvaliten skitbra och den ser ut som ny än. Det trista är att det riktigt uselt dimensionerade lagringsminnet gör att hon knappt kan ta foton och inte installera några nya appar. Hon fotograferar en hel del och är duktig på det så en bra kamera vore ett måste. Bra kvalitet likaså eftersom hon vill byta så sällan som bra möjligt, hon hatar att sätta sig in i ny teknik.

Jag har funderat lite på Galaxy S3, de har riktigt bra pris nu och kamera och prestanda borde fortfarande vara mer än nog för en light-användare. S4 börjar också krypa ner så smått och Nexus 5 finns ju också. Den känns dock lite mer entusiastinriktad.

Har HTC en attraktiv modell i det prisspannet? Gärna med metall/annat bra material.

Nexus 5 alla dagar i veckan iallafall för den bugeten

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Nexus 5 börjar nästan kännas som bäst alternativ, även om jag själv valde bort den pga det lilla batteriet. Hon surfar knappt på telefonen så batteriet i den borde duga alldeles utmärkt, och den känns väldigt gedigen att hålla i.

Använder hon inte 4G så kan du mer än fördubbla standby-tiden genom att ställa in telefonen på 3G-läge. Använder hon inte mobilt internet alls så kan hon gå ända ner till 2G och spara ännu mer batteri.
Den inställningen hittar du under Settings -> More... -> Mobile Networks -> Preferred Network Type.

Jag rekommenderar även att stänga av "Keep Wi-Fi on during sleep" och "Scanning always available", vilka finns under Wi-Fi -> Advanced.

Permalänk
Medlem

denna (lumia 1320kan ju vara prisvärd http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone... , har dock inte läst resention på dess kamera men storebror 1520 vet jag har bra kamera men den är nog för dyr, men nokia överlag brukar ha bra kamrer. LG G2 ska ha bra kamera med bildstabilisering mm http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/lg/...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P