Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Abonnemang plötsligt dyrare?

Permalänk
Medlem

Abonnemang plötsligt dyrare?

Hej!

Har lite synpunkter på dagens abonnemang som jag skulle vilja dela med mig! När jag skaffade Tele2's studentabonnemang Tele2 Kompis Student år 2010 med en iPhone 4 så kostade den 65 kr i månaden + avgift för mobilen (som jag ej minns). Då ingick 3 GB surf i månaden, fria samtal inom Tele2/Comviq, 3000 gratis sms i månaden osv.

Spola fram till november 2013 så "uppgraderade" jag abonnemanget genom att förlänga det ihop med en Nexus 5 som kostar mig 150 kr i månaden. Själva abonnemanget (fortfarande Tele2 Kompis Student) ligger nu på 69 kr i månaden och samma grejer som innan ingår.

December 2013 kollar jag på Mecenats hemsida och vips så är samma abonnemang nu 99 kr i månaden, d.v.s. lika mycket som vanliga Tele2 Kompis. Skillnad mellan dessa två? 3GB surf i månaden för studentabonnemanget medan vanliga Kompis har endast 1 GB.

Är det bara just detta abonnemang som plötsligt blivit dyrare eller har alla andra gått upp i pris? Är det så att priserna på abonnemangerna flukturerar med tiden eller har de stadigt ökat sedan introduktionen av 4G nätet i Sverige?

Bonusfråga: Ni som har Tele2 Volym, Halebop Rubbet eller något annat abonnemang med ganska mycket fria samtal, sms och surf OCH har skaffat det innan november 2013, hur mycket betalar ni för abonnemanget? Har ni mobil så dela gärna med er kostnaden för både mobilen och själva abonnemanget samt när ni skaffade det och om det är Studentrabbatterat eller ej! Vill nämligen sätta ihop lite prishistorik på hur kostnaden har ändrat sig under åren! Givetvis är andra abonnemang självfallet välkomna att presenteras, men prioriterar dessa då jag är mest intresserad av dem! Fast iofs, abonnemang för 19 kr som gavs ut för några år sedan är också intressanta...

Dela med er!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Eftersom att tiderna förändrats så har priset på surf ökat något enormt. 2011 köpte jag en Htc One X med Telenor för 299kr i månaden totalt. Då kostade abonnemanget 79kr/månaden och det ingick obegränsad surf samt fick jag ringa och SMSa för hela beloppet.

Idag är det väldigt dyrt om man ska ha mycket surfvolym. Upp emot 700kr för 10GB hos Telia. Men 3 är den enda operatören som jag vet med rimliga priser. Just nu har jag en HTC M8med 10GB surf för 328kr i månaden, varav 299kr går till abonnemanget och 29kr till mobilen.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Köpte min note 2 4g när den släpptes hösten 2012 genom Tele 2 student volym mellan, 389 kr (150 kr för telefonen 239 kr för abonnemang). I det ingår det 3GB surf, fria samtal och fria sms (max 12000 st sms eller minuter om jag minns rätt). Upplever också att abonnemangen har blivit dyrare, datatrafiken i alla fall känns som att den blivit dyrare. Sen finns det iofs comviq abonnemang ligger väl på 195 kr för studenter med fria samtal och sms samt 3GB data (lite osäker där dock).

Permalänk
Medlem

Skaffade Tele2 Maxi för halva priset (345kr) 2012. Fria samtal, SMS, MMS och 10GB surf. Plus att senaste valfri mobiltelefon ingick utan förhöjd avgift.
Förlängde för 2 månader sedan, fick behålla mina 10 gb surf men förhöjd avgift 125kr för telefonen (Sony Z1C) så betalar 470kr månaden för fria samtal o sms samt 10GB surf.

Detta är dock något endast gamla Maxi kunder kan teckna. Och tur är väl det att man var de för mina 10gb i månaden behöver jag verkligen. Har blivit så jäkla dyrt med surf nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tre total företag. 599 månaden med fri surf (100 gig), samtal, sms och 3g dongel. Iphone 4s ingick i priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Note 2 4g sedan hösten 2012 med Halebop rubbet för 249Kr/mån + telefonen 150Kr/mån
I det ingår 3Gb surf, 200 fria samtal till ALLA nät samt 3000 SMS.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

Eftersom att tiderna förändrats så har priset på surf ökat något enormt. 2011 köpte jag en Htc One X med Telenor för 299kr i månaden totalt. Då kostade abonnemanget 79kr/månaden och det ingick obegränsad surf samt fick jag ringa och SMSa för hela beloppet.

Idag är det väldigt dyrt om man ska ha mycket surfvolym. Upp emot 700kr för 10GB hos Telia. Men 3 är den enda operatören som jag vet med rimliga priser. Just nu har jag en HTC M8med 10GB surf för 328kr i månaden, varav 299kr går till abonnemanget och 29kr till mobilen.

Kommer hålla hårt i det Telenorabonemanget när man SGS3 är avbetald i sommar.
Antar att det kommer landa på 199? kr i månaden för obegränsad surf och mer än tillräckligt med SMS och samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Skaffade Tele2 Maxi för halva priset (345kr) 2012. Fria samtal, SMS, MMS och 10GB surf. Plus att senaste valfri mobiltelefon ingick utan förhöjd avgift.
Förlängde för 2 månader sedan, fick behålla mina 10 gb surf men förhöjd avgift 125kr för telefonen (Sony Z1C) så betalar 470kr månaden för fria samtal o sms samt 10GB surf.

Detta är dock något endast gamla Maxi kunder kan teckna. Och tur är väl det att man var de för mina 10gb i månaden behöver jag verkligen. Har blivit så jäkla dyrt med surf nu för tiden.

Jag kör precis samma fast med HTC One. Är så himla glad jag körde på det för 2 år sen och att Tele2 lät oss förlänga

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ja surf har blivit mycket dyrare på sistone. Många som dessutom erbjuder rent ut sagt fattiga mängder i de minsta abonnemangen, 100 MB på Tele2, 500 MB på Telia osv...

Jag betalar 40kr/månaden för 2 GB hos Tele 2, ett datapaket som de inte säljer längre.

Jag tror helt enkelt att folk använder surfen betydligt mer nu och operatörerna har insett att det börjar bli dyrt att erbjuda mycket surfvolym. Innan kunde de slänga 10 GB på folk som ändå sedan bara använde 150 MB, men nu sitter alla och streamar Spotify och Youtube och liknande om de kan.

Jag har många gånger letat runt bland operatörerna efter ett abonnemang som bara innehåller surf, istället försöker de slänga på hundra miljoner minuter samtal och en miljard sms (har inte skickat sms på flera år, varför när alla har Android med Hangouts?).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Köpte min note 2 4g när den släpptes hösten 2012 genom Tele 2 student volym mellan, 389 kr (150 kr för telefonen 239 kr för abonnemang). I det ingår det 3GB surf, fria samtal och fria sms (max 12000 st sms eller minuter om jag minns rätt). Upplever också att abonnemangen har blivit dyrare, datatrafiken i alla fall känns som att den blivit dyrare. Sen finns det iofs comviq abonnemang ligger väl på 195 kr för studenter med fria samtal och sms samt 3GB data (lite osäker där dock).

Du har helt rätt med Comviq. Har själv det abonnemanget. 195kr/mån obegränsade samtal, sms mms och 3GB surf

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hej!

December 2013 kollar jag på Mecenats hemsida och vips så är samma abonnemang nu 99 kr i månaden, d.v.s. lika mycket som vanliga Tele2 Kompis. Skillnad mellan dessa två? 3GB surf i månaden för studentabonnemanget medan vanliga Kompis har endast 1 GB.

Dela med er!

3 000 SMS/MMS/ mån till alla nät istället för bara deras egna.

Permalänk

Som tidigare gör gällande, mycket riktigt har fokus helt ändrats ifrån samtal/meddelande för att istället ta hutlöst betalt för surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

3 000 SMS/MMS/ mån till alla nät istället för bara deras egna.

Oj det missade jag, men var det inte så att vanliga Kompis inte hade 3000 sms/mån till alla? Eller åtminstone oändligt fria sms till alla med Comviq?

Kollade nyss upp Comviq Fastpris Student, 195 kr i månaden men ingen bindningstid, fria samtal, sms och 3GB surf. Det verkar lovande MEN Tele2 har Volym Student 2GB för 249 kr/månaden, medan om man vill ha 4GB så kostar det 299 kr/månad. Även här gäller fria samtal och sms, ingen öppningsavgift osv.. Men något verkar lurt med detta! Varför är Comviq så mycket billigare? Har Comviq sämre täckning? Eller är det bara så att Tele2 inte har sänkt priset än?

EDIT: Det jag menar med att det verkar lurigt är för att t.ex. Halebop och 3 ger likadana abonnemang i samma prisklass som Tele2 Volym medan Comviq plötsligt skiljer sig ur mängden.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oj det missade jag, men var det inte så att vanliga Kompis inte hade 3000 sms/mån till alla? Eller åtminstone oändligt fria sms till alla med Comviq?

Kollade nyss upp Comviq Fastpris Student, 195 kr i månaden men ingen bindningstid, fria samtal, sms och 3GB surf. Det verkar lovande MEN Tele2 har Volym Student 2GB för 249 kr/månaden, medan om man vill ha 4GB så kostar det 299 kr/månad. Även här gäller fria samtal och sms, ingen öppningsavgift osv.. Men något verkar lurt med detta! Varför är Comviq så mycket billigare? Har Comviq sämre täckning? Eller är det bara så att Tele2 inte har sänkt priset än?

EDIT: Det jag menar med att det verkar lurigt är för att t.ex. Halebop och 3 ger likadana abonnemang i samma prisklass som Tele2 Volym medan Comviq plötsligt skiljer sig ur mängden.

Comviq ÄR ju Tele2, det är ju Tele2:s billighetsmärke/kontantkortsmärke, så sämre täckning kan de knappas ha och billigare än Tele2 självt måste de ju vara om det ska vara någon idé.

Precis som Telia - Halebop och Tre - Hallon.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Comviq ÄR ju Tele2, det är ju Tele2:s billighetsmärke/kontantkortsmärke, så sämre täckning kan de knappas ha och billigare än Tele2 självt måste de ju vara om det ska vara någon idé.

Precis som Telia - Halebop och Tre - Hallon.

/hulle.

Var det inte så att Comviq bröt sig loss från Tele2 och nu är ett fristående företag? Sist jag kollade så delar de väl nät med Tele2 och Telia?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Var det inte så att Comviq bröt sig loss från Tele2 och nu är ett fristående företag? Sist jag kollade så delar de väl nät med Tele2 och Telia?

----
GSM-bolaget Comviq slogs ihop med Tele2 1997, men namnet Comviq behölls som ett varumärke jämte Tele2:s eget varumärke Tele2 Mobil. Samma år lanserades Comviq Kontant som det första kontantkortet i Sverige [1]. År 2004 bytte man namn till Tele2Comviq och 2007 blev Tele2Comviq helt ersatt av Tele2 som varumärke. Comviq kvarstod dock som varumärke för kontantkort; 2009 fick Comviq en egen webbplats och telefonnummer. Samtidigt byttes den grafiska profilen ut, med ny logotyp och ny formgivning av själva kontantkortet.
----

Comviq är alltså fortfarande en del av Tele2 och kör i Tele2:s nät. Sen delar dock Tele2 sitt 3G-nät med Telia och sitt 4G-nät med Telenor... komplicerat och bra...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har obegränsad surf på universal.se mobilabonnemang som då jag tecknade det kostar 59:- mån. Nu tar dom 77:- i månaden å hastigheten är 1/1 men lätt värt. Ha en mobil router i väskan å så är nätet löst

Permalänk
Medlem

Hallon tycker jag är bra.
199 kronor för obeg. samtal och sms med 5 gig surf. (Har kampanj nu med 99 kronor i tre månader)
Fick dessutom ett mail idag om att dom kommer höja till 7 gig.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd

Telekombolagen har ju målat in sig i ett hörn, dom erbjöd fri surf hit 10gig dit, priskrig på flat-rate abb och gratis lurar till alla, netflix hit hbo dit och så klart ska alla streama spotify också vi slänger in nåt år gratis...och annat promotades säg upp fasta bredband och använd 4G det är ju så snabbt !!!!!...

Sedan blev det kapacitetsproblem (såklart) så nu erbjuder man i princip ingen data alls till höga priser för att få bukt med problemen.

Pajasar hela högen.

Permalänk
Medlem

Pajasar? Belastningen har blivit vansinnigt mycket högre nu när fler än ngnsin har smartphones. Därför måste de också ta mer betalt så de kan bygga ut kapaciteten i näten. Är väl inte så svårt att förstå?

Jag betalar 549 i månaden för Iphone 6 64GB med 4GB data. Räcker länge för mig iaf. Kostnaden för telefonen ingår i det priset också så jag tycker inte abbet på ca 240 spänn i månaden är speciellt dyrt.

Permalänk
Medlem

Brorsan har fortfarande kvar sitt halebop abonemang med fri surf för 169kr månaden eller nåt. Jag har sagt åt honom att hålla hårt i det abonemmanget och köpa telefon bredvid istället. Fan vad surf är dyrt idag För når sedan var det tvärtom, samtalsminuter var dyra och surf var billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Hallon tycker jag är bra.
199 kronor för obeg. samtal och sms med 5 gig surf. (Har kampanj nu med 99 kronor i tre månader)
Fick dessutom ett mail idag om att dom kommer höja till 7 gig.

Och även 4G på alla abonnemang och kontantkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Pajasar? Belastningen har blivit vansinnigt mycket högre nu när fler än ngnsin har smartphones. Därför måste de också ta mer betalt så de kan bygga ut kapaciteten i näten. Är väl inte så svårt att förstå?

Det skulle man tänkt på innan man prånglade ut fri surf till alla och pushade för 3G och 4G som ersättning för fast bredband, någon vidare analys kan man inte ha gjort.
Jobbar du hos någon av kålsuparna och tog illa vid dig ?

Permalänk
Medlem

Nej jag jobbar inte för ngn sunkig teleoperatör. Priserna är där för att de måste tjäna pengar på ngt. Folk ringer knappt längre så kostnaden för samtalen har hamnat på dataanvändarna istället.
Det är bara fattiglappar som vill ha allt gratis som gnäller på priserna. Så jäkla dyrt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är bara fattiglappar som vill ha allt gratis som gnäller på priserna. Så jäkla dyrt är det inte.

Annars brukar det vara tvärtom, det är de som har pengarna som gnäller