Permalänk

MacBook Pro Retina, värt?

Hej!
Behöver en ny bärbar dator till musikinspelning, ordbehandling, film och vanligt surfande. Har kikat lite på MacBook Pro Retina 13", och med studentrabatt får man 2,4GHz i5, 256GB, 16GB ram för 14200 kr, och 12600 kr för bara 8 GB ram.

Då jag tänkte ha datorn i alla fall 4-5 år framöver, undrar jag om 8GB räcker, eller om 1,5k är värt att lägga till och få 16GB?

En annan lösning skulle vara att köpa en MacBook pro 2012 från Blocket, uppgradera till 8GB ram, 250GB SSD och använda mekaniska disken som lagring via optibay. Men har räknat ut att det kommer iaf landa på ca 8-9000 kr totalt. (begagnat!) vilket skiljer endast 4000 kr för en helt ny rMBP. Är det värt att köpa nytt tro?

Andra förslag?

Permalänk
99:e percentilen

Att lägga många tusen kronor på en dator med 1440x900 är iallafall för mig helt otänkbart. Köp definitivt inte en MacBook Pro med lågupplöst skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Går ju att köra hackintosh på de flesta PC också, glöm inte det

Permalänk
Medlem

hellre nytt än dyrt beg.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Hade hellre valt den nyare tack vare det HurMycket säger, undra om det inte är 1280x800 i upplösning till och med ? Och tror knappast att 16GB ram är nödvändigt åtminstone inte för 1500:-.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JohanFalk:

Hade hellre valt den nyare tack vare det HurMycket säger, undra om det inte är 1280x800 i upplösning till och med ? Och tror knappast att 16GB ram är nödvändigt åtminstone inte för 1500:-.

Du har helt rätt. 13-tummaren har mycket riktigt 1280x800 (precis som min gamla laptop från 2006). Tänkte på 15-tummaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Eftersom Retina skärmen på 2560x1600 ger en fyra gånger högre upplösning har Apple valt att visa en "äkta" upplösning på 1280x800. Du kommer alltså få plats med exakt lika mycket innehåll på både retina-skärmen och den vanliga skärmen. Dvs. det blir lika många rader text och mappar på skrivbordet. Skillnaden är istället att varje "pixel" på retina skärmen består av fyra mindre pixlar, vilket ökar skärpan på text och bilder.

Däremot finns det en funktion som låter dig simulera andra upplösningar, http://support.apple.com/kb/ht5266. Denna simulering stödjer utöver sin standardupplösning på 1280x800 även 1680x1050 för mer yta och 1024x640 för större text, tyvärr får du alltså inga effektiva 2560x1600 pixlar. Möjligtvis ifall du använder fulprogram som låter dig gå runt Apples begränsningar.

Angående mängden RAM. Det hela beror lite på hur mycket minne du för tillfället använder, ligger din användning redan närmare 8 GB kan det vara klokt att välja 16 GB ifall du ska ha den några år. Vad du än väljer så kan du aldrig sätta för mycket RAM i en Mac. Då överskottet av kommer användas som filcache, den lagrar alltså dina senast använda filer i RAM för snabbare åtkomst.

Permalänk
Medlem

Köp garanterat retina MBP istället för en vanlig MBP, väldigt skönt att kunna köra 1680x1050 eller 1920x1200. Jag har idag 8 GB minne i min men jag behåller å andra sidan mina datorer runt ett år så jag planerar inte att den skall klara sig med 8 GB i flera år.