Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hehe ja, tyvärr så är det dock inte så lätt. Det finns mycket annat som avgör en bild, själva upplösningen är oftast inte högsta prioritet. Ska man jämföra måste man ha två liknande TV apparater bredvidvarandra som en ger 1080p och den andra 4K.

Jag har själv en budget LG 60" som är 3 år gammal så jag gissar på att de flesta "show off" Tv apparater idag skulle blås bort min TV ganska lätt.

Jag tvivlar inte en sekund på att jag skulle bli imponerad av en 4K TV i 60+" med rätt media men samtidigt skulle jag troligen även bli imponerad av ett flaggskepp för plasma(1080p) i liknande storlek och rätt media.

Såg denna länken http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm Där har man gjort en bättre jämförelse och 97% av de som tittade kunde se skillnad. Dock så verkar det som att 4K var inte det som drog ögonen åt sig utan OLED så bevisligen finns det andra aspekter merän upplösning som avgör hur bra en bild är. Men lilla erfarenhet av LCD/LED(som är enda valet för 4K den närmsta tiden) är att de är väldigt känsliga för view angels och bilden blir faktiskt ganska mycket sämre även om man bara sätter sig en meter till vänster/höger från mitten.

Absolut, håller helt med dig Men menade mest att det är lättare att gå till en butik och se med egna ögon istället för att "lyssna" på ett par färgade ögon som nyss köpt 4K. Alltid bättre att skaffa sig en egen uppfattning.

Hade jag fått välja på en toppmodern 4K-TV eller en OLED på 1080p hade valet lätt fallit på OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hade jag fått välja på en toppmodern 4K-TV eller en OLED på 1080p hade valet lätt fallit på OLED.

OLED är tyvärr inget alternativ idag, så då är frågan, toppmodern 4K-TV eller ett flaggskepp med plasma (1080p)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Helt ointressant vad specifika pioneermodeller kostade. Fujitsu kom med plasma-TV 1995, Pioneer 1997. Priserna kom ner under 20000kr runt 2004-2005.

Och OLED-paneler har producerats länge för olika ändamål.

Plasma kom ner kring 20000:- runt 2004-2005 ja. Men vad spelar det för roll när man utannonserade teknik? Fujitsu presenterade sin Plasma 1995, men räknade med att ha den i produktion vid 1997. OLED är just nu var Plasma var 2003-2004. Det har brutit igenom de höga priserna och produktionen för normala konsumenter är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

OLED är tyvärr inget alternativ idag, så då är frågan, toppmodern 4K-TV eller ett flaggskepp med plasma (1080p)?

4K alla gånger, för mig iaf. Tror att det kommer gå över en natt med media i 4K upplösning. Nu har Netflix banat väg, så nu finns det något att använda de till för en vanlig Svensson. Medierna är redan producerade i minst 4K upplösning, då menar jag filmer och serier, även naturfilmer ingår i denna skara. Så Det finns hur mycket material som helst att tillgå i 4K-upplösning.

Netflix fick nu en konkurrens fördel genom att inleda 4K streaming, och ja, jag tror att streaming blir det primära mediumet för distrubution av 4K.
För det första börjar fokus flyttas från skivor, det är ganska jobbigt att byta skiva i spelaren sen hålla ordning på skivorna. Om man har barn som lägger fel skiva i fel fodral mm. Med streaming kan du bara skriva in titeln sen klicka på spela upp, Klart!
För det andra så är det införskaffande av media som är bundet till en fysisk produkt. Du måste köpa den i affären eller över internet och sen vänta på att få hem den, detta är ett steg till och är en ganska stor nackdel.

Så jag tror att om några år så kommer det vara en väldigt liten del som distribueras i fysisk form.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

4K alla gånger, för mig iaf. Tror att det kommer gå över en natt med media i 4K upplösning. Nu har Netflix banat väg, så nu finns det något att använda de till för en vanlig Svensson. Medierna är redan producerade i minst 4K upplösning, då menar jag filmer och serier, även naturfilmer ingår i denna skara. Så Det finns hur mycket material som helst att tillgå i 4K-upplösning.

Men hur kommer det sig då att många serier fortfarande bara släpps i DVD? Känns ju inte som att blu-ray har slaget igenom helt och hållet än? Vem är det mer som leverar 4K merän netflix och youtube? Var hittar jag de filmer som släpps varje vecka i 4K? Finns det ens någon alls?

Netflix e bra grejer men det är väldigt dåligt med nyheter.

Vi vet att blu-ray slår både mkv och netflix HD vilken dag som helst så hur är det med 4K? behöver det inte också en fysisk form för att nå sin fulla potential? Det är trotts allt top of the line 4K som har jämförts mot top of the line 1080p.

Skrivet av cyzed:

Netflix fick nu en konkurrens fördel genom att inleda 4K streaming, och ja, jag tror att streaming blir det primära mediumet för distrubution av 4K.
För det första börjar fokus flyttas från skivor, det är ganska jobbigt att byta skiva i spelaren sen hålla ordning på skivorna. Om man har barn som lägger fel skiva i fel fodral mm. Med streaming kan du bara skriva in titeln sen klicka på spela upp, Klart!
För det andra så är det införskaffande av media som är bundet till en fysisk produkt. Du måste köpa den i affären eller över internet och sen vänta på att få hem den, detta är ett steg till och är en ganska stor nackdel.

Så jag tror att om några år så kommer det vara en väldigt liten del som distribueras i fysisk form.

Ja jag håller med om att film via nätet är mycket smidigare, troligen är det också därför som många videobutiker hålla på att gå igen. Men faktum kvarstår, vill man ha bra 1080p så är det bara blu-ray skivor som gäller.

Vi får inte glömma att vi har relativt bra uppkoppling, större delen av världen har ganska dålig uppkoppling så hur är det tänkt att all data ska komma fram till hushållen? Nä, jag tror att film i fysisk form kommer finnas kvar i 5-10 år till iallafall.

Förövrigt hade jag aldrig själv ens funderat på att bränna pengar på en 4K TV idag, det är en ny teknik som inte är helt på plats än och då får man också betala extra för det.

Det finns mycket annat som avgör bildkvalité än upplösning, se ex OLED som verkligen drar ögon.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men hur kommer det sig då att många serier fortfarande bara släpps i DVD? Känns ju inte som att blu-ray har slaget igenom helt och hållet än? Vem är det mer som leverar 4K merän netflix och youtube? Var hittar jag de filmer som släpps varje vecka i 4K? Finns det ens någon alls?

Värt att notera är att 4k på netflix gäller en serie för tv-apparater med h265 hårdvaruavkodning. Med tanke på att vi inte ens har hört något om ett fysiskt 4k medium så tror jag det kommer ta att tag, h265 är tyvärr inte heller riktigt där än för att få ner bitraten lågt nog för att 4k ska fungera bra i många sammanhang. Jag är faktiskt osäker på att netflix 4k ser bättre ut än bluray till å med. Sitter nu och leker med x265 i 4k och kan säga att min 4770k inte klarar avkoda det (åtminstone med de decoders och spelare jag provat), mjukvareavkodning av x265 är sjukt tung så det behövs ta fram mycket nya produkter för att 4k h265 ska börja distribueras och med tanke på hur jävla tungt det gick för hd och bluray så känns det som vi kommer få vänta ett tag.

Med tanke på det dåliga utbudet på 4k så hade jag nog inte köpt en 4k-tv idag. Behöver du en TV nu så hade jag letat reda på en ST60 panasonic plasma och sen spara pengarna och köpa en 4k oled tv ist om några år när tekniken har mognat och utbudet är större. Men med det sagt så har jag kollat på några 4k apparater som rullat 4k material och skillnad är imo enorm, inget snack om saken att det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Är det bara jag som hellre tar 1080p OLED än 4K LCD?

Nej jag tänker precis som du på den punkten, däremot brinner hjärtat fulländat för Panasonic´s plasma, mer äkta bild går inte att få.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

OLED är tyvärr inget alternativ idag, så då är frågan, toppmodern 4K-TV eller ett flaggskepp med plasma (1080p)?

Där röstar iallafall jag för en 1080P plasma (gärna Panasonic).
Min motivation angående valet är.

1: Materialet idag kring 4K är begränsat, och äkta 4K material finns ju nästan inte, utan det mesta som överhuvudtaget finns är uppskalat från 1080P.

2: Jag vet inte om jag är ensam om detta i dagens plastiga LCD och LED hav som Svensson blir pålurad 24/7/365, men jag kan inte med bilden som återges av en LCD eller LED. Jag tycker helt enkelt att bilden blir plastig, typ som om den hade en hinna på sig, det är svårt att beskriva exakt hur jag menar, men plasma saknar helt detta bilden blir helt enkelt äkta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men hur kommer det sig då att många serier fortfarande bara släpps i DVD? Känns ju inte som att blu-ray har slaget igenom helt och hållet än? Vem är det mer som leverar 4K merän netflix och youtube? Var hittar jag de filmer som släpps varje vecka i 4K? Finns det ens någon alls?

Netflix e bra grejer men det är väldigt dåligt med nyheter.

Vi vet att blu-ray slår både mkv och netflix HD vilken dag som helst så hur är det med 4K? behöver det inte också en fysisk form för att nå sin fulla potential? Det är trotts allt top of the line 4K som har jämförts mot top of the line 1080p.

De släpper på DVD och Blu-ray bara för att det är en övergångsperiod just nu. För övrigt tror jag att blu-ray har spelat ut sin roll. Tror faktiskt inte att det kommer överleva många år till. Tror att enda anledningen att det finns just nu är tack vare spelkonsolerna som placerade blu-ray i Svensson hemmet. Kanske entusiaster också hjälper till att hålla blu-ray vid liv.

Det enda som fattas är det du tar upp, var finns nya filmer när det gäller streaming?
Jag tror att det handlar om rättsliga saker som gör att de inte kan släppa nyare filmer genom streaming. Men titta på serierna, det finns serier som endast görs för streaming. Netfilix har flera egna serier, samt så finns det serier som är tillgängliga för streaming samma dag som de sänds. Så det gäller bara att få Hollywood med på banan, för jag tror att det är det som hindrar att nyare filmer släpps som stream oavsett kvalitet.

Skrivet av Neon:

Ja jag håller med om att film via nätet är mycket smidigare, troligen är det också därför som många videobutiker hålla på att gå igen. Men faktum kvarstår, vill man ha bra 1080p så är det bara blu-ray skivor som gäller.

Vi får inte glömma att vi har relativt bra uppkoppling, större delen av världen har ganska dålig uppkoppling så hur är det tänkt att all data ska komma fram till hushållen? Nä, jag tror att film i fysisk form kommer finnas kvar i 5-10 år till iallafall.

Förövrigt hade jag aldrig själv ens funderat på att bränna pengar på en 4K TV idag, det är en ny teknik som inte är helt på plats än och då får man också betala extra för det.

Det finns mycket annat som avgör bildkvalité än upplösning, se ex OLED som verkligen drar ögon.

Det där med att vi i Sverige har bra uppkoppling är en myt. Det var så för kanske 10-15 år sedan när vi byggde fibernät i städerna. Men nu har många länder kommit ifatt och förbi. Så visst vi har bra uppkoppling, men du ska inte tro att den är så mycket sämre i resten av världen. Den stora massan börjar få tillgång till snabbt internet nu. Det har hänt väldigt mycket bara de senaste 5 åren.

Så streaming kommer slå ut andra media typer. Det säger jag av den enkla anledningen att folk är bekväma. Man vill inte jobba för sin underhållning. Man vill har sin underhållning när man själv vill och utan krångel. Då spelar inte kvaliteten så stor roll, förklara för och övertyga en barnfamilj varför de ska välja blu-ray istället för streaming. De kommer alltid att ta det enklaste altenativet i och med att det är inte värt krångel för den extra bildkvalitet som blu-ray ger. Däremot så tror jag att 4K kommer att gå hem om det är streamat bara för enkelheten, då spelar det inte så stor roll om man kanske kan få lite bättre bildkvalitet med blu-ray.

För att sammanfatta: Streaming är för enkelt! Det går ej att konkurrera mot enkelhet. Titta historiskt sett, oftast är det enklaste lösningen som vinner. Oavsett om man får mervärde genom att välja en annan lösning, om den inte är en väsentlig förbättring att välja den svårare lösningen. Det är bara vi entusiaster som väljer det

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Med tanke på att vi inte ens har hört något om ett fysiskt 4k mediumt

Det har vi visst gjort, det verkar bli 2160p 3840x2160pixlar med HVEC codec.
Filmerna kommer antingen på standard 50GB skivor eller BDXL 100GB 3-lagers skivor.
Kommer antagligen släppas i slutet av 2014.

Det är väl i princip vad vi har hört, troligtvis kommer formatet heta UHD Blu-Ray.
Formatet har vart under utveckling sedan Oktober 2013 har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det har vi visst gjort, det verkar bli 2160p 3840x2160pixlar med HVEC codec.
Filmerna kommer antingen på standard 50GB skivor eller BDXL 100GB 3-lagers skivor.
Kommer antagligen släppas i slutet av 2014.

Det är väl i princip vad vi har hört, troligtvis kommer formatet heta UHD Blu-Ray.
Formatet har vart under utveckling sedan Oktober 2013 har jag för mig.

Ah, gjorde en googling nu och hitta, har nog inte varit uppmärksam nog sen sist jag kolla. 50GB låter dock lite tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det har vi visst gjort, det verkar bli 2160p 3840x2160pixlar med HVEC codec.
Filmerna kommer antingen på standard 50GB skivor eller BDXL 100GB 3-lagers skivor.
Kommer antagligen släppas i slutet av 2014.

Det är väl i princip vad vi har hört, troligtvis kommer formatet heta UHD Blu-Ray.
Formatet har vart under utveckling sedan Oktober 2013 har jag för mig.

Det låter som vi behöver ny hårdvara iallafall.

Hehe det släpps slutet av 2014 men det blir inte allmänt vedertaget förrens lagom till 2020 talet. Se bara hur lång tid det har taget för Blu-ray att ta över DVD och då är skillnaden enorm.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det låter som vi behöver ny hårdvara iallafall.

Hehe det släpps slutet av 2014 men det blir inte allmänt vedertaget förrens lagom till 2020 talet. Se bara hur lång tid det har taget för Blu-ray att ta över DVD och då är skillnaden enorm.

Exakt, skillnaden mellan DVD och blu-ray är enorm och ändå tog det så lång tid att slå igenom. Om det nu kommer behövas ny hårdvara för det nya formatet av blu-ray tror jag att det är dödsdömt. Om du vid samma tidpunkt som det nya formatet släpps kan få material i 4K streamat till TV'n direkt istället, då finns det ingen chans för det att komma in på marknaden ens.

Tänk er själva, vilket väljer man. Det man kan få direkt i TV'n utan extra utrustning eller att man måste köpa blu-ray spelare och efter det måste man köpa nya skivor varje gång man vill titta på nåt nytt?! Lägg också till att det inte kommer att vara en så enorm skillnad i kvalitet så att det är nästan bara entusiaster som ser skillnad på blu-ray 4K och streamat 4K.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Exakt, skillnaden mellan DVD och blu-ray är enorm och ändå tog det så lång tid att slå igenom. Om det nu kommer behövas ny hårdvara för det nya formatet av blu-ray tror jag att det är dödsdömt. Om du vid samma tidpunkt som det nya formatet släpps kan få material i 4K streamat till TV'n direkt istället, då finns det ingen chans för det att komma in på marknaden ens.

Tänk er själva, vilket väljer man. Det man kan få direkt i TV'n utan extra utrustning eller att man måste köpa blu-ray spelare och efter det måste man köpa nya skivor varje gång man vill titta på nåt nytt?! Lägg också till att det inte kommer att vara en så enorm skillnad i kvalitet så att det är nästan bara entusiaster som ser skillnad på blu-ray 4K och streamat 4K.

Jag håller med om att 4K genom internet låter väldigt smidigt MEN vilken kvalité kommer du att få på en 5-10 Mbit lina som de flesta sitter på? Att det är 4K betyder inte automatiskt att kvalitén är superb eller ens bättre än någon annan 1080p ström. Upplösningen har sina fördelar men det finns mycket annat som spelar roll för att åstadkomma en bra bild. Än så länge har jag inte sett något som strömmas från nätet ens komma nära en fysisk blu-ray disc. Visst är 4K formatet bättre optimerat men det kommer fortfarande kräva ganska stora datamängder för att uppnå fin kvalité.

Självklart kan man säga att man inte bryr sig om kvalitén är top notch men då är det inte häller särskilt lönt att spendera en massa extra pengar på en TV som är ligger i framkant. Jag har själv haft HD TV ganska många år och jag kan ju säga att det mesta som körs på den är tyvärr allt annat än Blu-ray kvalité, visst kör jag HD i det mesta men det är ändå inte Blu-ray kvalité. Det jag sett på netflix i HD kommer inte ens nära.

Sen får vi inte glömma att 4K är reklam, att säga att sin tjänst är först ut med 4K betyder mycket, kanske särskilt för folk som tror att 4K = bästa möjliga bild kvalité.

Jag kan såklart ha fel men det är så jag tolkar läget efter att ha läst runt på ett par forum.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det låter som vi behöver ny hårdvara iallafall.

Hehe det släpps slutet av 2014 men det blir inte allmänt vedertaget förrens lagom till 2020 talet. Se bara hur lång tid det har taget för Blu-ray att ta över DVD och då är skillnaden enorm.

DVD vs. Blu-Ray var bättre bild + bättre ljud kvalitet och flerkanals ljud, bättre meny system.

Blu-Ray vs. UHD-Blu-Ray borde bli mer än bara antlet pixlar som skiljer.
annars blir det nog svårt att motivera folk att uppgradera.
Gissar på högre upplösning + bättre färger och HFR på dom filmer som spelats in med HFR.

HFR har ju inte riktigt slagit igenom ännu, vi har väl inte sett någon 2D HFR film än.. men det kommer nog det med.
För dom som inte vet är HFR fler bilder per sekund jämfört med det vanliga 24fps.. exempelvis 48fps/60fps/120fps.
Den första Hobbit filmen spelades in i 48fps för det var mest praktiskt just då.. men kommande HFR filmer blir nog 60fps.
Antagligen 60fps per öga i 3D för att 3D-bio ska bli mindre jobbigt för ögonen.

Permalänk
Medlem

Upplösning säger väldigt lite om bildkvalité. Man kan komprimera sönder en film totalt med bibehållen upplösning, som t.ex. Youtube gör. Han ni inte läst denna så gör det: http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-streaming-201404063713.htm

Alla här pratar bara om att folk har tillräckligt snabba uppkopplingar hemma, tänk er om 1 miljon svenskar sittandes på 100Mb/s ska streama GoT i 1080p. Linan hem klarar det utan problem då en BD har en bitrate på ca 50Mb/s, men all infrastruktur bakom och i detta fallets HBOs servrar måste klara att leverera det med. Det är enorma mängder data som ska skickas, och broadcast är inte att prata om eftersom det är VoD.

Eftersom kvalitén på 1080p-streaming ännu inte når upp till BD-kvalité, hur tror folk att det ska gå med 4K? Visst att det är bättre komprimeringstekniker på intågande, men jag tror snarare att man möjligtvis kan få bra kvalité på 1080p-material isf. Ska man öka upplösningen till 4K tror jag att fördelen med den bättre komprimeringstekniken endast kommer öka upplösningen med likvärdig bildkvalité som vi ser nu via t.ex. Netflix. Detta styrks även av artikeln jag länkade till innan.

Permalänk
Medlem

Tja det måste ju komma 4k sändningar/streaming/bluray innan det blir vettigt.
Och när väl det kommer så finns det säkert bättre 4k-apparater till rimligare pris.

Ser inte jättenyttan med att slå till på en nu liksom...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fast det är få tillverkare som håller på med OLED just nu. Sony och panasonic har lagt ner det och samsung är inte heller intresserade. Det är bara LG som gett sig på OLED i dagsläget. Det kommer ta tid innan de kommer ner i pris. De kommer få extremt hård konkurrens av LCD i 4K närmaste åren.

Samsung har ju visat upp Oled paneler på mässa, precis som LG. Panasonic har ju precis lagt ner tillverkningen av plasma och ska bygga oled paneler i dessa fabriker, Sista panelen tillverkades i mars. Så installera utrustning tar tid.

Kommer nog inte höra av Panasonics oled från tidigast sensommaren.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

2016 kan man börja på att fundera på att köpa en 4K tv då ska UHD standarden vara klar, gissar att även då kommer UHD blu-ray.
Det är inte bara upplösningen som ska bestämmas, det är Färgrymd, chroma subsampling, dynamiskt omfång. Detta kommer att skilija sig från t.ex blu-ray med förbättringar på alla punkter. Köper du nu en tv som inte stödjer dessa så kommer det så koko ut när detta kommer. Det är ett helt nytt system. Så jag säger avvakta innan ni köper en UHDTv.

Här här en väldigt informativ film från dom som är väldigt insatta.

https://www.youtube.com/watch?v=rfyxZcMiEx0

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

OLED är tyvärr inget alternativ idag, så då är frågan, toppmodern 4K-TV eller ett flaggskepp med plasma (1080p)?

Beror helt på vad du ska använda den till, är det enbart film du ska kolla på är Plasma överlägset. Spel, koppla den till datorn etc så är det bättre att välja bort Plasma och köra på en annan teknik.

Permalänk
Avstängd

18 800 för en 1080p OLED 55 tum ni julen 2014 är snabbt spunnet för oss konsumenter: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2729470

Hoppas på 4K runt 15 000 i slutet av 2015

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

18 800 för en 1080p OLED 55 tum ni julen 2014 är snabbt spunnet för oss konsumenter: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2729470

http://s26.postimg.org/cdnx9b7wp/oled.jpg

Hoppas på 4K runt 15 000 i slutet av 2015

Har inte varit så imponerad av årets Oled för 18k i alla fall. Var i för sig bättre bild nu när jag var nere och titta på deras 55 tummare än tidigare i höstas, då var det bedrövlig bildkälla dom använde vad det verkar nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar