Permalänk
Medlem

Webmail klient?

Tjena!

Vill sätta upp en webmail klient, tex roundcube
Jag har aldrig använt mig av de och kikat runt på en hel del guider, men de ja inte riktigt fattar är tex vilka portar behövs eller kan man få detta att funka med Cloudflare Zero Trust?

Har en dedikerat server med Debian 12 (no GUI) för detta ändamål, om ja får det att fungera

Har även kikat mailcow vilket ja fått tips om, men där finns bara guider för server delen, vilket ja inte behöver.
Vill bara ha en webhostad mailklient för mina redan existerande epost addresser (tex gmail, outlook, proton m.m.)
Och tänker att kan man lägga in allt i tex thunderbird så borde de väl inte va några konstigheter att göra samma fast med något webhostat?

Någon som gjort detta själv och kan hjälpa mig?

Ska alltså INTE hosta en egen mailserver, enbart klient

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Då jag kör både webmail och mailserver lokalt så har jag inte testat med cloudflare.

Till webmailen krävs bara en port (jag kör 443)
Från webmailen till mailservern krävs minst 2 portar, en för att läsa mail (tex 143 eller 993 för imap(s)) och en för skicka mail (25, 465 eller 587). Exakt vilka beror på vad leverantören erbjuder

Jag ser inget som skulle hindra det från att funka så länge leverantören erbjuder en riktig IMAP eller pop3

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Då jag kör både webmail och mailserver lokalt så har jag inte testat med cloudflare.

Till webmailen krävs bara en port (jag kör 443)
Från webmailen till mailservern krävs minst 2 portar, en för att läsa mail (tex 143 eller 993 för imap(s)) och en för skicka mail (25, 465 eller 587). Exakt vilka beror på vad leverantören erbjuder

Jag ser inget som skulle hindra det från att funka så länge leverantören erbjuder en riktig IMAP eller pop3

Tack så mycket för svar om portarna!
Då borde detta funka, förutom port 25 då den är blockad i stadsnätet. Men den lär ja nog inte behöva

Kör detta lokalt också men du har väl en domän kopplad till mailservern? De är bara de ja ska ha cloudflare till

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Ja mer än en faktiskt ...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Då jag kör både webmail och mailserver lokalt så har jag inte testat med cloudflare.

Till webmailen krävs bara en port (jag kör 443)
Från webmailen till mailservern krävs minst 2 portar, en för att läsa mail (tex 143 eller 993 för imap(s)) och en för skicka mail (25, 465 eller 587). Exakt vilka beror på vad leverantören erbjuder

Jag ser inget som skulle hindra det från att funka så länge leverantören erbjuder en riktig IMAP eller pop3

Vad kör du för mjukvara? Sparar du mailen lokalt eller finns de bara hos leverantören?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad kör du för mjukvara? Sparar du mailen lokalt eller finns de bara hos leverantören?

Webmailen är roundcube så den är bara ett webgui, ingen storage

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ja enklaste sättet att snabbt komma igång med Roundcube IMAP-klient (stödjer förvisso även POP3, men rekommenderas inte över IMAP), är att snurra upp den med docker compose. Du hittar en compose-fil för alpine linux med nginx/postgres på denna länk.
https://github.com/roundcube/roundcubemail-docker/blob/master...

Lagring av e-post sker förstås postgres-databasen eftersom Roundcube är just en e-postklient och således behöver ladda ner e-post för att kunna visa dem.

När du väl har Roundcube igång så skapar du upp konto, loggar in och konfigurerar IMAP/SMTP-inställningar för den e-postleverantören där Mail eXchange ligger och sen är du igång och kan läsa och skicka e-post via Roundcube.

För SSL-åtkomst så behöver du bara fixa med Let's Encrypt och komplettera med de maskade raderna i compose-filen, om du inte redan har en omvänd proxy på plats på servern, i sådana fall ändrar du bara port för tjänsten för att undvika konflikt och lägger upp roundcube i omvända proxy:n.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se