Permalänk
Medlem

Som ovan, med öppen dörr borde det la funka hyfsat? Alternativt försöka fixa en schysst fläktlösning så du kan använda när det väl blir varmt. Kommer följa!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Entusiast

En vanlig bordsfläkt finns tillgänglig. Så den kommer ju svalka en aning, men ej sänka temperaturen...

Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet där värmen ingår i hyran/avgiften så är det ju rätt simpelt egentligen, dörren på glänt/någon form av ventiler i dörren, och en "badrumsfläkt" (eller liknande) i ventilen som blåser ut den varma luften, så borde du inte ha några problem med luften skulle jag tro.
Annars finns väl möjligheten till att sätta en fläkt in till ett annat rum om du får borra ett stort hål i väggen vill säga, då spar du på värmen i alla fall.

Tror nog dock att en fläkt lösning av något slag som flyttar värmen ur rummet är att föredra.

Apropå bordet så har du ingen möjlighet att använda någon form av konsoler på den smala hyllan för datorn för att slippa benen i vägen när man skall snurra på stolen. Alternativt om du har en massiv träskiva så kan du nog eliminera benet i hörnet, genom att lägga en bit plywoodskiva under skarven och limma+skruva i båda skivor.

Rätt nice med "Mancave" annars oavsett vad respektive säger, blir så mycket snyggare i övrigt

Permalänk
Entusiast

Funderar på lösningar med ventilation... bör ju ha både in och utsug (tänker som om det vore en dator... vilket inte är helt ologiskt va? )

Här är hallen och tänkte om man kör ett hål för luft in i nerkant (ruta 1)...

Då är nästa fråga om man ska ta ut luft rakt ovanför eller om man ska köra ut det i ett annat rum, borde väl vara bättre med annat rum väl? Så alternativt ruta 2,ruta 3 eller ruta 4

Frågan är om detta i slutänden är tillräckligt, om det är ok med hyresvärden och sen vad hela kalaset kan tänkas kosta... sponsor anyone?

Permalänk
Medlem

Tippar på att hyresvärden inte kommer tycka det är roligt. Visst du kan säkert borra och göra hål lite överallt, så länge du återställer allt i skicket lägenheten var innan du fick den.

Förmodligen kommer hyresvärden inte säga ja.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EyeNEye:

Tippar på att hyresvärden inte kommer tycka det är roligt. Visst du kan säkert borra och göra hål lite överallt, så länge du återställer allt i skicket lägenheten var innan du fick den.

Förmodligen kommer hyresvärden inte säga ja.

Nej jag är inställd på det jag också... ska göra ett test ikväll med öppen dörr och se om det fungerar eller blir ohållbart i längden. Som jag sitter nu så har jag turen att ha ett fönster alldeles bredvid mig som oftast är öppnat då jag tycker det är skönt med lite svalt.

Inte mycket som talar för att detta projekt blir av i slutänden, men man får hoppas iaf...

Permalänk
Medlem

Hur var det förresten med ventilen i väggen som leder ut?

Skulle jag få välja på de alternativen du visar ovan, så är 1 in och 4 ut bäst, då de har störst avstånd mellan varandra, då luft tar kortaste vägen mellan ventilerna. Skulle nog vara enklare att sätta in någon form av ventilationsgaller i dörren, speciellt om man vill ha tillstånd ifrån värden, då det är egentligen en bra grej att ha in till en klädkammare.

Bör räcka med en fläkt som utsug, så du behöver inte tänka på att köra med dubbla fläktar.
Sen kommer ju frågan hur mycket luft du behöver för att ventilera, helst med tanke på att utrymmet är rätt litet. Installerade ett stort ventilationssystem hemma för att bli kvitt radon hemma, och den levererar "bara" 7 liter/sekund till varje rum, och man kan känna av det draget rätt bra. Det motsvarar ju bara 25 m^3/h så en vettig datorfläkt bör klara det egentligen, typ en Gentle Typhoon om du hade en skulle vara idealiskt, eller annan fläkt med högt statiskt tryck.

Permalänk
Medlem

Jag tänker också att det kunde vara vettigt att borra hål i dörren istället. Om du inte får göra det på den befintliga dörren så kanske det går att få tag på en annan dörr billigt?

Permalänk
Medlem

Eller helt enkelt klaga hos värden att det luktar unket i klädkammaren och ni behöver bättre ventilation

Permalänk

se om du inte kan byta tröskeln till dörren till en ventilerad badrumströskel alltså kall luft flyter längs golv sen i skrubben få värdens tillåtelse att montera en manuellt styrd pax fläkt som blåser ut luft då får du luft tunneln som ett chassi har kall luft som stiger sakta uppåt ju varmare den blir och sen ut ur rummet

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant att se hur det blir då det är klart. Du får skaffa ett galleri då också tycker jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

Körde ett snabbt test igår och går det inte att få in en vettig ventilation så läggs projektet på is eller mest troligt ner helt. Som det är idag så sitter jag bredvid ett fönster som jag oftast öppnar och sitter kallt och skönt. Där inne steg temperaturen på tok för fort och längre sessioner skulle för mig bli smått omöjligt. Frugan är ett större fan av värme så det får bli nåt pillerhörn för henne istället...

Nåja, det var roligt while it lasted

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Körde ett snabbt test igår och går det inte att få in en vettig ventilation så läggs projektet på is eller mest troligt ner helt. Som det är idag så sitter jag bredvid ett fönster som jag oftast öppnar och sitter kallt och skönt. Där inne steg temperaturen på tok för fort och längre sessioner skulle för mig bli smått omöjligt. Frugan är ett större fan av värme så det får bli nåt pillerhörn för henne istället...

Nåja, det var roligt while it lasted

Pillerhörn? Ska du droga ner henne och sätta henne i skamvrån så du kan spela i fred? o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kan du inte ha datorn i ett annat rum och sen bara dra kablar genom väggen?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Pillerhörn? Ska du droga ner henne och sätta henne i skamvrån så du kan spela i fred? o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alla tolkar vi saker olika

Njaä... med pillerhörn menade jag mer ett ställe för henne att sitta o pillra med hennes inredninggrejs. Men varför inte ge henne ett glas cider a'la rohypnol när man känner för en gamingkväll? Tack för idén

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drotz2000:

Kan du inte ha datorn i ett annat rum och sen bara dra kablar genom väggen?

Inte bara datorn som föredrar kyla... jag vill också ha det svalt. Alltså jag älskar varma sommardagar, jag har inga bekymmer med tokvarma dagar i utlandet, men i mitt hem vill jag ha svalt o skönt

Permalänk
Jubileumsmästare

Funderat på att ställa burken utanför grottan, och bara borra hål in för kablarna? Kanske inte löser problemen helt, men all värme från datorn hålls borta i så fall.

Edit: drotz2000 hann före.

Permalänk
Medlem

Finns det inget "återbruk" i området där man kan köpa billiga begagnade dörrar för nästan ingenting.
Hitta en i rätt storlek.
Såga upp hål för fläktar i top och botten, in nere och ut över..
Montera dit alltihop.
Bör vara den billigaste lösningen utan att behöva gå på väggarna med hålsåg, kan nog ge ett rätt OK resultat.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd. Följer med spänning hur du löser kylningsfrågan.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Funderat på att ställa burken utanför grottan, och bara borra hål in för kablarna? Kanske inte löser problemen helt, men all värme från datorn hålls borta i så fall.

Edit: drotz2000 hann före.

Jag tycker precis samma sak. Om du bygger ett "skåp" utanför rummet så slipper du värmen från datorn. Då behöver du bara få bort värmen och emissionerna från dis själv och en skärm. Det är ganska lätt att räkna på hur stort luftflöde du behöver för att klara dig längre stunder. Den luften kan du kanske trycka ut genom ventilen på väggen med hjälp av en fläkt eller in i lägenheten med friskluft från ventilen.

Permalänk
Avstängd

Nice ska följa den här tråden ,blir nog bra är sugen att göra nått likvärdigt i mitt klädföråd men jag har lite mer grejor en bara dator att stoppa in där hehe. Typ komplett PA men det blir väl ett projekt om jag nu beslutar mig att bo kvar i min bostadsrätt länge till

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Hur går det med projektet!?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nej jag är inställd på det jag också... ska göra ett test ikväll med öppen dörr och se om det fungerar eller blir ohållbart i längden. Som jag sitter nu så har jag turen att ha ett fönster alldeles bredvid mig som oftast är öppnat då jag tycker det är skönt med lite svalt.

Inte mycket som talar för att detta projekt blir av i slutänden, men man får hoppas iaf...

Utan att försöka vara en glädjedödare så om jag får gissa lite så tror jag att även om du gör all den där ventilationen kommer miljön inte bli speciellt behaglig där inne iaf. Kan vara rätt surt och lägga ner massa tid och pengar om det slutar som en vanlig garderob.

Jag tror att du borde satsa på en annan lösning, jag har en garderob i liknande storlek med endast 1 PC(server) som alstrar värme, inget grafikkort, ingen skärm och ingen "människovärme".
Är dörren stängd blir det hyfsat varmt där inne, men även men hela dörren öppen märker man en värmeskillnad i och utanför.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Ett intag vid hål #4 verkar ju kunna fungera, bara att öppna fönstret så får du in frisk luft. Om det går eller ej beror ju helt på vad det är för sorts vägg där men jag skulle nog rekkomndera att du sätter intaget nere vid golvet och utblåset vid taket gärna på andra sidan rummet.

Hoppas du kan lösa det, projektet såg lovande ut bara det går att få det kallt

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |