Äldre Linux-distar för svagare datorer?

Permalänk
Medlem

Äldre Linux-distar för svagare datorer?

Hejsan!

Jag sitter med en bärbar som jag tänkte använda lite mera som extradatorn, men hårdvaran i burken är en Pentium III (coppermine) på 900mhz och den har bara 512 mb ram. Jag installerade Debian 7 på den för att testa, och det fungerade rätt bra men det hade massa problem med att starta, vilket leder mig till att tro att datorn kanske är lite för svag för Debian 7.

Då till frågan:

Vilken dist bör man använda för en lite äldre datorn? Kommer jag få bättre resultat ifall jag kör typ debian 6 eller 5?

Permalänk
Medlem

Får ta och svara som min kompis skulle säga. "Install Gentoo".

LMGTFY borttaget.
Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk

Nackdelen är att webben idag är för tung att användas av dessa ändre CPU:er. De mesta andra program går ju att ersätta med riktigt enkla och lättdrivna program. Men det finns ju inte så jättemycket att skala bort från webbsidor.

I ditt fall så skulle jag ha lagt in LXDE i form av Lubuntu eller Arch om du känner dig hemma i terminalen.

LXDE har en massa lätta program inkluderade såsom ordbehandlare och webbläsare. Tycker att det är en väldigt kompetent desktop enviroment med tanke på resurserna den kräver.

Att installera en gammal ist är inget att rekommendera, finns egentligen ingenting du tjänar på det. Installera istället program som datorn klarar av att köra utan att gå på knäna. Nyare Ubuntu och Debian är alldeles för tunga för att köras på en P3'a.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Puppy Linux är distron du söker Kör hela OS i RAM (man måste minst ha 128MB) så det är ett väldigt kvickt OS

http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started...

Forumet där du hittar fler varianter: http://murga-linux.com/puppy/

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Crunchbang borde ju funka annars
http://crunchbang.org/

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Crunchbang går inte, då jag inte kan boota från USB och ISO filen är 771mb stor (cd-skivor tar bara 700mb)

Det måste dessutom installeras på hårddisken, då jag vill kunna använda datorn precis som vanligt...

Lubuntu fungerar inte, skärmen är helt svart när datorn bootar in i Lubuntu, antagligen så finns inte grafikdrivrutiner eller något.

Ska kika på PuppyLinux och se ifall det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Crunchbang går inte, då jag inte kan boota från USB och ISO filen är 771mb stor (cd-skivor tar bara 700mb)

Det måste dessutom installeras på hårddisken, då jag vill kunna använda datorn precis som vanligt...

Lubuntu fungerar inte, skärmen är helt svart när datorn bootar in i Lubuntu, antagligen så finns inte grafikdrivrutiner eller något.

Ska kika på PuppyLinux och se ifall det fungerar

kan iPXE hjälpa för att ladda in crunchbang och ev andra större distar?
http://ipxe.org/

Mvh

Permalänk
Medlem

I nr3 av PC FÖR ALLA nämner dom följande Linux för gamla datorer: Peppermint OS4, Zorin OS och Bodhi Linux. Bäst om Du läser själv där dom beskriver dom olika. Annars Googla på dom kanske Du hittar något. Sängen väntar så jag forskar inte själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

kan iPXE hjälpa för att ladda in crunchbang och ev andra större distar?
http://ipxe.org/

Mvh

Eller så kan man använda Plop. Har dock inte provat det själv.
Spatry har en video om det:
https://www.youtube.com/watch?v=d7b4F6QJhVM

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat Elementary OS på min svaga nettop Samsungnc10. Den tog 661Mb på usbstickan.
Det är min första bekanskap med linux och jag funderade på Damn small linux, Mint, EasyPeasy. Valde till slut Elemantary pga man kan köra det från usb-stickan och testa.

Permalänk
Medlem

Installerade Elementary OS, men det var segare än Debian 7 och fullt med grafiska problem. Titt som tätt så delade bakgrunden upp sig i två delar med inverterade färger, och allt gick verkligen skitsakta... Tänkte testa Linux Mint 16 bara för att se ifall det är stabilt, men jag tror jag har lessnat på att så kallade "light weight" bara betyder skräp och instabilitet. Har testat 9 olika distar nu som ska vara så kallade lättviktare, men ingen av dom är lika snabb, vacker eller stabil som Debian 7, vilket jag tycker är helknäppt!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerat*

LMGTFY-länkar undanbedes med stöd i trivselreglerna i §1 då de lätt ses som provokativa utan att tillföra något av värde.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

Installerade Elementary OS, men det var segare än Debian 7 och fullt med grafiska problem. Titt som tätt så delade bakgrunden upp sig i två delar med inverterade färger, och allt gick verkligen skitsakta... Tänkte testa Linux Mint 16 bara för att se ifall det är stabilt, men jag tror jag har lessnat på att så kallade "light weight" bara betyder skräp och instabilitet. Har testat 9 olika distar nu som ska vara så kallade lättviktare, men ingen av dom är lika snabb, vacker eller stabil som Debian 7, vilket jag tycker är helknäppt!

Du skapar nog främst en mängd extraarbete av att testa olika distributioner. Installera exempelvis Debian om du nu trivs med det och experimentera med olika fönsterhanterare i stället. Man måste inte köra Gnome bara för att man kör Debian (exempelvis jag gör inte det). Du kanske till och med bör skippa att köra en grafisk inloggningshanterare, så att uppstarten inte behöver dra igång den biten (jag klarar mig bra utan en sådan).

Skulle jag installerat på en sådan maskin så hade jag sett till att inte välja "Desktop"-programmen under installationen, utan bara installerat ett minimum av paket så att systemet blev bootbart och därefter per behov installerat vad jag önskat (faktum är att jag personligen skulle gjort detta även om hårdvaran inte var en direkt begränsning). Så som beroendesystemet är uppbyggt så blir det inte så mycket jobb; om du exempelvis installerar en fönsterhanterare så kommer automatiskt alla beroenden som krävs för att den ska kunna starta dras in, kort sagt. Ifall du börjar försöka installera bibliotek ett och ett så gör du fel .

Om du kör från live-medium när du testar distributioner så ska du också vara medveten om att det av naturen ger en långsammare upplevelse.

Du bör också se till att inte köra "gamla versioner" i betydelsen "utanför supportfönstret" om du har tänkt att datorn ska få vara uppkopplad mot internet.

512 MB RAM ska inte vara någon begränsning för att få systemet att starta, men du kommer få problem om du tänkt Firefox/Chrome. Dock så lär en Pentium 3 inte precis kunna spela HD-Youtubevideor ändå, så det är nog ingen direkt begränsning i sig att använda en mer avskalad browser. Har du någon annan dator igång så kanske du med fördel skulle kunna använda den svaga datorn mer som en "tunn klient", där du t ex ansluter till en VNC-session på huvuddatorn där webbläsare, etc., körs. Saker som video kommer nog ändå inte gå smärtfritt, men i övrigt kanske det blir en snabbare upplevelse. Då behöver du på din höjd köra den mest minimala av möjliga fönsterhanterare på laptopen, så som evilwm, IceWM, osv, eller kanske till och med köra "rå X" helt utan fönsterhanterare och bara starta en VNC-klient.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Installerade Elementary OS, men det var segare än Debian 7 !

Då ska jag ta och testa debian också

Permalänk
Medlem

Allt som vill ha opengl för grafiken kommer nog att bugga kraftigt på en så gammal dator.
Alltså glöm Unity, Gnome, Enlightenment,Kde, Elementary oavsett om datorn orkar dem eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag körde in arch på en gammal stationär med p2:a och 256mb ram.

Körde nog openbox eller awesome (minns ej) på den och ingen login hanterare.

Det var iofs bara en mp3 torrent server som tankade via RSS så jag var aldrig inne på den men den snurrade i nått år utan strul.

Drog 50mb RAM.

Rekommenderar arch, kan bli väldigt lätt om man vill

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång en laptop med Pentium III (800 MHz) med 256 MB RAM och den kunde utan större problem hantera Suse (minns ej version, början av 2007) med Window Maker som fönsterhanterare. Inget fartmonster med tanke på hårdvaran men surf och Gimp dög den gott till.

Som andra även nämnt rekommenderar jag en stabil dist så som Debian eller Arch, och sedan lägga in det du behöver. På en laptop skulle jag rekommendera awesome för att enkelt minimera behovet av mus. Fönsterhanteraren i3 ksulle också kunna vara ett alternativ.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du ska nog bry dig mindre om vilken distribution du använder och istället rikta in dig på att använda en lite lightare WM som typ Fluxbox, Window Maker eller liknande. Som vanligt rekommenderar jag Slackware, men om du är mer bekväm med Debian ska du köra det istället. Distributionen i sig har nästan ingen betydelse, annat än när det kommer till väldigt skräddarsydda lösningar så som ElementaryOS, Ubuntu's desktop versioner osv. Av den enkla anledningen att även om du byter WM så har du många flera saker som suger upp resurser som du inte kan göra dig av med på ett enkelt sätt, och istället för att börja med att hacka sönder en uppenbart skräddarsydd upplevelse så kan det vara klokare att börja i andra änden och installera något minimalt för att sedan bygga vidare på det.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Har kört Slackware på en gammal 33mhz burk med 8mb i ram. Lite pillande innan allt var igång, körde iptables på den men insåg fort att den inte dög till att ha som router

Allt går om man vill. EvilWm är en grym liten fönsterhanterare som knappt påverkar systemet om du vill köra så resurssnålt som möjligt. Försök även att kompilera in allt du behöver i kärnan och skippa att ladda massa moduler. Gäller att klura ut vad man har för hårdvara och googla lite su brukar det funka. Oftast.

Skickades från m.sweclockers.com