Permalänk
Medlem

Datorn fryser när jag spelar.

Hej jag är bara här för att jag tänke be om lite råd om varför min dator skulle frysa helt ibland när jag spelar.

Jag har kollat minnenerna och de funkar som vanligt och tänkte då
fråga lite om råd vad det kan vara. Jag kan tro att det är at nätaggregatet some är för svagt.
Men vet personligen inte så mycket.

Min setup är just nu.

en XFX Pro 750watt nätaggregat

GeForce GTX 780
AMD FX(tm)-950 Eight-core processor.
8 Gig ram minne.
Och kör med Windows 7 ultimate edition.
120 gig SSD
och en 3T slavedrive.

Permalänk
Medlem

Vad får du för temperatur när du spelar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

brukar bara ligga mellan 70-90 när jag spelar tuffare spel.. annars runt 50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bofride:

brukar bara ligga mellan 70-90 när jag spelar tuffare spel.. annars runt 50

Pratar du om CPU eller GPU? Jag behöver veta på båda.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Nu efter jag precis har spelat ligger tempraturen på CPU'n på ungeför 60 och grafik kortet på 70. men har inte spelat på några minuter nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bofride:

Nu efter jag precis har spelat ligger tempraturen på CPU'n på ungeför 60 och grafik kortet på 70. men har inte spelat på några minuter nu

Det är okej temperatur. Har du senaste drivrutinen till grafikkortet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag kollar efter uppdateringar via Gforce experience. Så de borde vara uppdaterade. Om man inte behöver manuellt ladda ner dem. Annar skulle jag gissa att det var sedan jag instalerade om windows fyra veckor sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bofride:

Jag kollar efter uppdateringar via Gforce experience. Så de borde vara uppdaterade. Om man inte behöver manuellt ladda ner dem. Annar skulle jag gissa att det var sedan jag instalerade om windows fyra veckor sedan

Jag brukar ladda ner manuellt men jag tror inte det spelar någon roll. När jag kollar på dina specs så tror jag att din CPU flaskhalsar din GPU. Det är en gammal AMD CPU du har. Jag kan tyvärr inte komma på något annat. Kanske andra på forumet kan hjälpa till.

EDIT: Hittar inga benchmarks till din CPU på Google. Är du säker på att din CPU heter så?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Oj urkäktar mig själm men CPU'n är ny. Jag hade bara skrivit fel Skulle va en AMD FX(tm)-9590. Inte 950. Urkäkta misstaget

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag brukar ladda ner manuellt men jag tror inte det spelar någon roll. När jag kollar på dina specs så tror jag att din CPU flaskhalsar din GPU. Det är en gammal AMD CPU du har. Jag kan tyvärr inte komma på något annat. Kanske andra på forumet kan hjälpa till.

Varför skulle en CPU få spelet att frysa ? Spelar ingen stor roll om den är gammal eller ny. Spelet skulle lagga om det var CPU:n, men i detta fall så fryser det. TS det låter som ett HDD problem alternativt moderkortet. Har du sensaste BIOS samt chipset drivers ?

Permalänk
Medlem

Nej jag hade inte uppdaterat BIOS ännu (vet ärligen inte hur.) och inte Chipset heller. Får prova det ett senare datum. Är bara nyfiken för att datorn är relativt nybyggd. SSD'n det nyaste. och CPU'n därefter. Det har fungerat perfekt tills ungefär tre dagar sedan.

Permalänk

Testa Prime95, om den klarar två timmar så bör inte det vara problemet. Annars låter det som ett nätaggregats-problem, kanske du har ett annat där hemma som du skulle kunna testa?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget nätaggregat hemma just nu. Och jag får väl ta och testa Prime95.