486 var får man tag på en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Nope, fanns bara en Intel 486 DX4 med klockfrekvens på 100 MHZ och FSV på 33 MHZ, fanns ingen 150 MHZ.

Men DX4:or är bara bäst (speciellt Overdrive), i approve!

Glöm inte att AMD hade en på 120Mhz också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

486 DX2 var min första egna dator, innan den fick jag vackert använda familjens 8086, sedan 286 och till sist 386 med separat matteprocessor. 1992 fick jag min egna 486 med en 17 tummare. 17 tum sanlöst stor på den tiden, polarna var ju inte lite avundsjuka.,. hehe.. nostalgi är bara förnamnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Glöm inte att AMD hade en på 120Mhz också.

Wow, det visste jag inte!

AMD, bara synd för er att det går åt skogen.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

486 DX2 var min första egna dator, innan den fick jag vackert använda familjens 8086, sedan 286 och till sist 386 med separat matteprocessor. 1992 fick jag min egna 486 med en 17 tummare. 17 tum sanlöst stor på den tiden, polarna var ju inte lite avundsjuka.,. hehe.. nostalgi är bara förnamnet.

Hehe, 486. Hur mycket kostade datorn (om du kommer ihåg)?

Kan nog vara en speldator, eller (inte)?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Titta vad man hittar bland all bråte här hemma. Pinnarna intakta, men vissa lite böjda.
Kanske t.o.m. har ett moderkort i förrådet. Ska undersökas.
http://pappy.homeip.net/bilder/486_overdrive.jpg

Större:
http://pappy.homeip.net/bilder/486_overdrive_ovansida.jpg
http://pappy.homeip.net/bilder/486_overdrive_undersida.jpg

Säljes till högstbjudande.
Betalning kan även ske i form av kall öl alt. maltwhisky på närmsta sylta

HOLY CRAP, OVERDRIVE!!!

"DX4100"

Kanske crydaz vill ha den. Men jag behöver ingen 486.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av crydaz:

Var kan man få tag på en gammal 486/ letat på nätet och de flesta sökningar går till US.
Men vill ha tag på en i sverige

Behöver/vill du ha en dator med Vesa Local bus ?

Jag hade detta på min 486:a och har för mig att det fanns några spel som faktiskt krävde det och inte fungerade på nyare datorer med PCI grafikkort (minns inte vilka).
Men annars så har de flesta Pentium maskiner också ISA kortplatser, som kan vara bra att ha för gamla ljudkort i en retro dator. I övrigt fungerar väl i stort sett allt på en Pentium som man kunde köra på en 486:a.
Kanske får underklocka eller köra något program som stjäl klockcykler om det är något som går för snabbt.

Det kanske finns något särskilt skäl att du vill ha en 486:a ? Men annars så skulle jag rekommendera en Pentium som nostalgimaskin. Skippa 60 och 66MHz varianterna av Pentium som var någon konstig 5V variant. Det är de nyare Pentium på mellan 75MHz - 200MHz eller Pentium MMX på 166MHz - 233MHz som är intressanta. Eller AMDs K5 eller K6. AMD hade även K6-2 och K6-3, då får man Pentium 2 prestanda på ett Socket 7 moderkort (Socket 7 med 100MHz FSB kallades ibland för Super 7).

Bra system för 90-tals PC nostalgi.

Permalänk
Medlem

Super socket 7 hade väl även stöd för 2 spänningar till cpu vilket krävdes av vissa nyare cpuer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Super socket 7 hade väl även stöd för 2 spänningar till cpu vilket krävdes av vissa nyare cpuer.

Så kanske det var. Men inget jag kände till eller minns i så fall.
Hade en vanlig Socket 7 som jag först hade Pentium 133MHz på som senare upgraderades till en Pentium MMX 233MHz. Skaffade även en Super 7 med AMD K6-3 450MHz.
K6-3 burken strulade en del så den kastade jag ut, men det var nog på att jag hade otroligt billigt chassi som var så dåligt att det flexade moderkortet och en billig craptastic PSU.

Pentium MMXen har jag fortfarande kvar faktiskt, men var några år sen jag använde den.
Men från 2004/2005 någon gång till 2008/2009 någon gång så gick den som router/gateway. Hade otur med ett par strömavbrott (ingen UPS) och någon gång jag fick för mig att uppgradera minne och någon hårddisk krash (laptop hårddisk). Så längsta uptime var bara lite över ett år. Men bortsett korta driftstop så gick den i princip 24/7 de åren.
CPU fläkt på 5V (dock uppgraderad till lite större kylfläns, 60 > 80mm fläktadapter och 80mm fläkt) och väldigt tyst PSU fläkt trots att chassi+nätagg var från 486:a inköpt januari 95 (från min första pc).

Bortsett från Commodore 64 och PowerMac G4 Cube så är det nog tystaste datorn jag haft. Det är väl i så fall om man använder diskettstationen som väsnas lite. (Ungefär som C64 där floppy låter och Cuben där DVD spelaren låter om/när man använder den).

Permalänk
Medlem

En köpes-annons på Sweclockers marknad tror jag vore bäst.
Det är nog rätt många här på Sweclockers som har sparat sina gamla 486or och vissa kan nog tänka sig att sälja/skänka bort dem.

Min samling:

Jag ångrar att jag slängde alla gamla moderkort : /
Måste vara lättare att få tag på minne/cpu än moderkort i dag..

Permalänk
Medlem

Haha, det äldsta jag har hittat är en Athlon 1200 Socket A (A1200AMS3B) som någon hade slängt i gräset. En bil hade kört över den men sån tur var så hade pinnarna varit neråt och sjunkit ner i gräset så alla var hela, rena prestandamonstret jämfört med era grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

En köpes-annons på Sweclockers marknad tror jag vore bäst.
Det är nog rätt många här på Sweclockers som har sparat sina gamla 486or och vissa kan nog tänka sig att sälja/skänka bort dem.

Min samling:
http://i.imgur.com/rj4N5.jpg

Jag ångrar att jag slängde alla gamla moderkort : /
Måste vara lättare att få tag på minne/cpu än moderkort i dag..

Fan va skön, man ser allt 486, Pentium och Overdrives!

Jag gillar detta <3

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Jag har en pentium 1 mmx (inte pro tror jag) och en pentium II 400mhz.

Har ingen användning för dem just nu, ev gör jag en server av pII an nån gång...

Jag skulle tippa att båda är minst i686... har så dålig koll på det här.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ursäkta väldigt sent svar pga irl

Det är en 486 inget annat för den skulle ersätta en 486 som brann upp.

Jag jagar fortfarande efter en 486.

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Processor eller komplett dator?

komplett dator

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Vad har du för önskemål på specifikationer?

menar du att du har en eller 2?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Kan ha en gammal bärbar hos föräldrarna

har du den fortfarande ?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Var bor du förresten? Om du bor nära mig kan jag låna ut en av mina 486:or på obestämd framtid. Jag har en pizzaboxmodell som jag inte har så mycket användning för eftersom den inte har några ISA-slotar, men den har en inbyggd Soundblaster 16 på moderkortet så att man ändå kan spela spel med ljud.

södra sverige

Pizza kartong menar du 19" rack ?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

Tips, använd "Citera flera" knappen istället!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

1,5 års väntan för ts svar måste nog vara något av ett rekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

1,5 års väntan för ts svar måste nog vara något av ett rekord

Ibland kommer det annat emellan

Permalänk

Har själv ett pentium mmx 166mhz och tillhörande moderkort och ram... rj45 kort och soundblaster AWE eller va de hette, fullt fungerande!

Har inte en susning om vad jag ska göra av de behöver ingen retro dator och vill jag ha de skaffar jag en A500

Tänkte åkt iväg nu på tisdag och slängt de.. kanske skulle sålt de istället?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har själv ett pentium mmx 166mhz och tillhörande moderkort och ram... rj45 kort och soundblaster AWE eller va de hette, fullt fungerande!

Har inte en susning om vad jag ska göra av de behöver ingen retro dator och vill jag ha de skaffar jag en A500

Tänkte åkt iväg nu på tisdag och slängt de.. kanske skulle sålt de istället?

Sätt ut en skänkesannons först, det är ju gratis, jag har själv blivit av med en del retrodelar på det sättet till folk som bor i närheten så man slipper fraktstrulet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Pentium Pro 200

Inte relevant men kul ändå. Kör fortfarande en Pentium Pro 200MHz som router dator. Alltid funkat och delat ut min 100-Mbit anslutning utan problem.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

1,5 års väntan för ts svar måste nog vara något av ett rekord

OJ! Hade du inte sagt det, hade jag aldrig märkt det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av crydaz:

har du den fortfarande ?

Ja , de har inte slängt den vad jag vet. De slänger aldrig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Ja , de har inte slängt den vad jag vet. De slänger aldrig något.

Den funkar ?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Skrivet av crydaz:

Den funkar ?

Drog igång den idag. BIOS laddar, men inte disken. Antingen beror det på att disken har somnat in eller så beror det bara på att BIOS glömt kur många sektorer och cylindrar disken är på och i så fall är det bara att byta biosbatteri och definiera disken igen (om inte autodetect finns och funkar)

Permalänk
Medlem

Har en cx 486 Dx2 66

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crydaz:

Var kan man få tag på en gammal 486/ letat på nätet och de flesta sökningar går till US.
Men vill ha tag på en i sverige

Finns massor på Tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Whippoorwill:

Drog igång den idag. BIOS laddar, men inte disken. Antingen beror det på att disken har somnat in eller så beror det bara på att BIOS glömt kur många sektorer och cylindrar disken är på och i så fall är det bara att byta biosbatteri och definiera disken igen (om inte autodetect finns och funkar)

Har en stenålderslaptop med en 386:a med samma problem, bara att definera disk "auto-detect" upptäcker att det inte är definerat längre och ger 4olika alternativ att välja på (endast storlek på HDD).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin