Prodesk, vilket grafikkort får plats?

Permalänk
Medlem

Prodesk, vilket grafikkort får plats?

Hejsan Sweclockers medlemmar, det är nu så att min kompis har köpt en prodesk stationär dator (ser ut som en skoldator för dessa herrar som inte vet hur den ser ut)

hon ville spela lite mer spel då den inte är så himla bra, men vad för GPU är bra nog och får plats för lite mer krävande spelen, hon kan spela just nu LoL och HS på denna burk, den har en i5 4570 CPU och intel 4xxx graphics.

så frågorna lyder
1. kan jag man köpa ett till grafikkort och sätta in?
2. hur stort får det vara, vilken typ av modell etc.
3. priser

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att det enda grafikkortet som finns är ett intregrerat sådant. Detta kan du ite byta ut utan att byta processor vilket förmodligen inte kommer påverka grafikprestandan nämnvärt. Du kan inte heller stoppa in ett så kallat externt grafikkort heller.

tl;dr Spelar gör man inte på en prodesk

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

haha nej jag vet att man inte spelar på en prodesk men hen skulle köpa en dator med mig, men hen pappa kom först och köpte en prodesk.

Permalänk
Medlem

Kan du får fram vilken modell av prodesk det är?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Det måste vara denna:

https://www.komplett.se/hp-prodesk-600-sff/807464#!tab:extra

samma GPU och CPU, samtidigt ser likadan ut.

Permalänk

Ser ju ut som den har en pci-e x 16 ledig, vad som får plats är en annan fråga.
240W nätagg gör ju att man inte kan välja så mycket ändå.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Lågprofilsgrafikkort är inte så kraftiga så grafikkort är inga större problem.

Det är typ AMD R7-250 2GB DDR3/GDDR5, Nvidia GTX 750 / 750Ti 1GB/2GB, GT 640 DDR3/GDDR5 1GB/2GB, AMD HD 6570, AMD HD 6450 och i den stilen. Inget är att rekommendera om det ska spelas. Iaf inte de flesta. GTX 750Ti lågprofil 2GB kanske vore något. Även det är inte så himla värst kraftigt, men passar hyfsat i formfaktorn, drar runt 60W. Är tillräckligt för att spela i lägre inställningar. Mer får du inte i formfaktorn iaf. Maxwell så det är mesta kraften möjliga utan extern PCIe-ström.

Permalänk
Medlem

Man kan inte köpa ett nytt nätagg och slänga in på samma gång?

Permalänk
Medlem

Behövs inte, chassit är ändå bara möjligt att köra lågprofil i. Det är SFF då får man ta sånt, du kan inte ens sätta in ett ATX-agg. Du kan inte köra kraftigare grafikkort, de får inte plats i chassit eftersom de kraftigare grafikkorten inte är lågprofil. HP har inget kraftigare nätagg till datorn heller.